مهر نوشت:

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تشریح جزئیات راه اندازی سه پروژه جدید گازی در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان، اعلام کرد: با بهره برداری از یک تاسیسات جدید تقویت فشار میزان وابستگی ایران به گاز وارداتی ترکمنستان کاهش یافت.

علیرضا غریبی  در تشریح جزئیات راه اندازی طرح های جدید صنعت گاز پیش از فرا رسیدن زمستان، گفت: هم اکنون سه پروژه جدید ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات جدید تقویت فشار گاز در کشور به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام اینکه از این رو سه تاسیسات جدید تقویت فشار گاز شامل ایستگاه های همدان، دشت و بیجار در مدار بهره بردایر قرار گرفته است، تصریح کرد: با بهره برداری از این سه پروژه جدید در مجموع ظرفیت اسمی انتقال گاز طبیعی ایران حدود 150 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تاسیسات تقویت فشار گاز بیجار و همدان هر یک از ظرفیت انتقال 60 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار داشت: هر یک از ایستگاه های گازی دارای سه دستگاه توربوکمپرسور هستند.

غریبی همچنین ظرفیت تاسیسات تقویت فشار گاز دشت بر روی خط لوله شمال و شمالشرق کشور را 30 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این ایستگاه هم با دو دستگاه توربوکمپرسور گازی در مدار بهره بردایر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر اینکه مهمترین دستاورد راه‌اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز دشت کاهش وابستگی به گاز وارداتی از ترکمنستان است، تبیین کرد: علاوه بر این بهره برداری از این پروژه جدید منجر به افزایش پایداری شبکه گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین از راه اندازی خط لوله 56 اینچی به طول 23 کیلومتر حدفاصل عسلویه تا پالایشگاه پارسیان خبر داد و افزود: با راه اندازی این خط لوله جدید امکان اتصال خط لوله هفتم به هشتم سراسری گاز فراهم می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی میزان وابستگی ایران به واردات گاز به حداقل کاهش می یابد، گفته است: از سال 1394 تراز تولید و مصرف گاز ایران مثبت خواهد شد.

از حدود سه سال گذشته تاکنون شرکت ملی گاز تمهیدات بیشتری به منظور کاهش وابستگی و افزایش خودکفایی از واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را در دستور کار قرار داده است به طوری‌که تعریف و اجرای مسیرهای جدیدی برای انتقال گاز فازهای پارس جنوبی به استان‌های شمال و شمالشرق و تقویت شبکه گاز در این مناطق مورد تاکید قرار گرفته است.

انتقال مستقیم گازهای پارس جنوبی به شمالشرق ایران، خودکفایی از واردات برای تامین گاز 6 استان شمالی، ایجاد کریدوری جدید برای سوآپ و ترانزیت گاز به بازارهای شرق آسیا و اروپا، افزایش پایداری شبکه ملی گاز و امکان افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز از مهمترین مزیت‌های اقتصادی پروژه 1.2 میلیارد دلاری خط لوله شمال شمالشرق بود.

تعریف یک مسیر جدید برای انتقال و افزایش پایداری گاز در استان‌های حاشیه دریای خزر خبا احداث یک خط لوله 42 اینچی کیاسر - دامغان منجر به انتقال گاز از استان سمنان به مازنداران از دیگر برنامه های پیش روی ایران برای کاهش وابستگی به گاز وارداتی از ترکمنستان است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =