پیامد نگارش صدها کتاب در باره جهاد توسط سلفی ها

در نخستین دهه قرن بیست و یکم صدها کتاب در باره لزوم جهاد توسط سلفی های وهابی نوشته شد و توانست موجی در جهان اسلام ایجاد کند که تاکنون هم آثار آن را مشاهده می کنیم. باید صبر کرد و دید دنیای اسلام از دست افراط چه خواهد کشید و به کجا خواهد رسید.

ابتدا دو نکته را یادآور شوم:
الف: باید عرض کنم که ما در ایران از جریان های فکری و مذهبی جهان عرب به طور خاص و جهان اسلام به طور عام غافل هستیم. این مسأله جدای از آن که ما را از روند و سیر تفکر در جهان اسلام دور می کند، به منافع ملی ما هم که بخشی از این جهان اسلامی هستیم آسیب می زند. فراموش نکنیم که روزگاری همین کتابهای اخوانی که در مصر نوشته می شد، به فارسی ترجمه شد و در داخل کشور ما تأثیر گذاشت. هم اکنون هم شماری از این آثار در بخش‌های خاصی تأثیرگذار است و می تواند موج هایی را ایجاد کند که آثار سیاسی و اجتماعی خود را دارد.
ب:‌ نکته دیگر این است که نوشتن آثار مربوط به یک موضوع در یک دوره خاص، حتما دلیلی دارد و ما این را باید به عنوان یک اصل بپذیریم. این که مثلا در دوره رضاشاه، دهها کتاب در دفاع از حجاب نوشته شد، یا این که در دهه چهل دهها کتاب در باره قیام کربلا تألیف گردید، یا این که در نیمه دوم دهه شصت، چندین اثر در باره موضوع قبض و بسط شریعت نوشته شد، همه نشانگر آن است که بحث خاصی در این دوره اهمیت یافته و تلاشی برای تبیین آن صورت گرفته و نشانگر موجی در جامعه است که در یک دوره وجود داشته است.
اما اصل بحث:
یکی از این عرصه های فکری و مذهبی در دهه نخست قرن بیست و یکم یعنی از حوالی سال 2000 به بعد، نگارش صدها کتاب و هزاران مقاله در موضوع جهاد بود. این نبشته ها که نگارش آنها حتی از چند سال پیش از آن هم آغاز شده بود، نشان دهنده مسیر تازه‌ای است که برابر مسلمانان سنی افراطی متأثر از وهابیت در کشورهای عربی و شبه قاره و شمال افریقا گشوده شده است. داستان این مسیر از جنگ روس در افغانستان آغاز شد، و در بوسنی ادامه یافت، و پیش از سال 2000 در سعودی علیه آل سعود که سلفی های جهادی آنها را مغولان عصر جدید می گفتند، آغاز شد. انفجارهای ریاض در سال 1995 شروع مهمی برای سازمان القاعده در جزیره العرب بود و بنای اول آنان این بود که بساط آن دولت را جمع کرده و به جای آن یک سازمان مذهبی افراطی به قدرت برسد.
مجموعه آنچه از حوادث بالا اتفاق افتاد، به آرامی جهان سنی را تحریک کرد و برای توجیه مسیر جدید به فکر کردن و ارائه تئوری های تازه واداشت. این تئوری‌ها که روی اصل جهاد متمرکز بود، یعنی یک تکلیفی که شرعی تلقی شده و پیدایش جهان اسلام در عصر اول یعنی قرن اول و دوم مدیون آن بود، محبوبیت بسیار زیادی یافت. این هم روی دیگری از نوعی حس نوستالژیک بود که باید عصر فتوحات بازگردد و مسلمانان دوباره به عزت دیرینه دست یابند. در میان آثار کهن جهادی که غالب یا اساس آنها در عصر فتوحات، یعنی عصر درخشان پیشرفت دستگاه خلافت نوشته شده بود، آثار ابن تیمیه که نگاه جهادی بسیار تندی داشت، و همزمان همه غیر همفکران خود را از صوفی و شیعی و غیره کافر می شمرد، بسیار مورد استفاده قرار گرفت.
بدین ترتیب سیل نگارش این آثار جهادی تأثیر شگرفی گذاشت، نه فقط میان توده های مسلمان سنی شبه قاره و شمال افریقا که میان تحصیل کرده‌های عرب که در غرب اقامت داشتند. آنها هم نوعی تحقیر شده بودند و دنبال عظمت بودند و فکر می‌کردند که اگر عظمت جهان اسلام باز گردد، آنها می توانند نقش بهتری ایفا کنند.

رسول جعفریان
نوشته های جهادی جدید یک نتیجه بسار مهم داشت و آن بیان این اصل بود که جهاد انفرادی معنا ندارد، و از قدیم هم این شرط بوده است که جهاد باید به اذن ولی امر وحاکم و خلیفه باشد. اما و اکنون خلیفه و امیر مشروعی وجود ندارد که اذن جهاد دهد. زیرا همه اینها فاسد و دست نشانده غرب کافر هستند. پس چه باید کرد؟
نتیجه بحث این شد که باید سازمان هایی تشکیل داد که امیر و رهبری داشته باشد و در نقش امام شرعی اجازه جهاد صادر کند. در این آثار توصیه شده بود که هر کسی می تواند در گوشه و کنار تشکیلات جهادی درست کند تا در نهایت به یک نقطه برسد و امیر واحدی داشته باشد، مانند آنچه امروز به عنوان داعش در سوریه فعالیت دارد و منادی امارتی متحد از عراق و شام است. در اصل القاعده برای جانشینی آل سعود درست شده بود و زودتر از همه هم آنجا فعالیتش را آغاز کرد که متوقف شد.
در بسیاری از این آثار جهادی، خشونت به شدیدترین وجه ترویج شد و گفته شد که با هر نوع وسیله ای می توان دشمن را که می تواند امریکا، اذناب او در بلاد اسلامی، صوفیان بی دین، شیعیان کافر، و حتی لائیک های غربگرا باشند از بین برد. در این نگاه، حتی استفاده از سلاح شیمیانی و هسته ای هم توصیه شد و گفته شد که بر اساس متون، استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی مجاز است. انفجارهای انتحاری که در نقاط مورد نظر، حتی معابد و قهوه خانه ها و مساجد و بقعه های مشایخ صوفی منفجر می شود، گاه تا صدها نفر را به قتل می رساند. اینها پشتوانه تئوریک خود را در همین رساله ها دارد.
در این کتاب، از اقدامات فدایی یا انتحاری که به عنوان عملیات استشهادی یاد می شد ستایش شده همه آنها مجاز شمرده می شد. حتی به فقیهانی از سعودی که به این مبانی حمله می کردند، انتقادهای شدید می شد، کسانی که می گفتند کار انتحاری خلاف آیه لاتتقلوا انفسکم است.

رسول جعفریان

البته در دوره نخست، این رساله ها مطالب فراوانی علیه سعودی ها داشت، اما به تدریج سعودی توانست سوار بر موج القاعده شده و نه تنها امنیت سعودی را از دست آنها خلاص و تأمین کند، بلکه از آنها به عنوان اهرمی برای ایجاد فشار بر امریکا و روسیه و سایر دولت ها استفاده کند.
رواج کار جهاد در جهان وهابی و سلفی سبب شد تا پای زنان نیز به این مجموعه باز شده و از تشویق های اولیه برای حضور در پشت جبهه جنگ با استناد به برخی از وقایع صدر اسلام، به حضور آنان در صحنه های جدی تر هم پرداخته شده و کار به جاهای باریک کشیده شود، کاری که صدای برخی از مفتی های سعودی را هم درآورده است.
گفتمان جهادی که تا به امروز و طی دو دهه، گفتمان رایج سنی های تند و افراطی در کشورهای اسلامی شده، با همین باورهایی که اکثر نویسنده های آنها از علمای تربیت شده اندیشه وهابی هستند، توانسته است یک جنگ داخلی تمام عیار در بیشتر کشورهای اسلامی در شمال افریقا و خاورمیانه ایجاد کند که برخی بالفعل و برخی دیگر بالقوه است. این روزها یمن و سوریه عراق و پاکستان و افغانستان بشدت سرگرم این جنگ داخلی است که نتیجه صدها کتاب و هزاران مقاله در این باره است.

رسول جعفریان


حالا باید نشست تا یکی دو دهه دیگر ببینیم این موج به کجا می رسد و آیا راه حل بازگشت مسلمانان به عظمت همین است یا تجربه های دیگری هم وجود دارد که مسلمانان باید به آنها بیندیشند. تا همین جا صدها هزار نفر کشته شده و میلیونها نفر در این جنگهای داخلی آواره شده اند.
داستان جهادیه ها و آنچه در میدان پدید آمده، نیازمند صدها پژوهش مستقلی است که باید ما وارد آن شویم و با دقت دنبال کنیم.

 

رسول جعفریان

کد خبر 320721

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    7 0
    سلام و عرض ادب به استاد؛ سپاسگزارم.
  • محمّد IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    5 0
    باید از فضلایِ حوزۀ علمیه پرسید، آیا توانِ نقد و ردِ این کتاب‌ها را ندارند؟ چرا بعد از این همه سال جدیداً یک همایش برای مبارزه با جریان‌های تکفیری شکل گرفته؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      2 0
      متاسفانه توان نقد رو ندارند مشکل همین جاست که حوزه علمیه توان جامعه رو گرفته که آدم تربیت کنه برای اینجورموقع ها اما ...
    • طلبه A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 0
      سلام.فضلای حوزه توان پاسخگویی اینها وبالاتر از این تفکرات را دارند.مشکل آنجاست که برای ایجاد یک مرکز تخصصی یا همایش اینگونه یاهزینه مقاله و..باید التماس مسولین کرد تا کمک کنند.چون روحانیت دولتی نیست.اگر از وضعیت اداری حوزه،ساختمانها ومسائل پژوهشی خبر داشتید مسلما حق میداید. باتشکر
    • محمدحسین IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      0 0
      تفکرات وهابیت اینقدر سست هستند که حتی یک طلبه سطح 3 هم میتواند با اندک مطالعه ای به شبهات آنها پاسخ دهد. مشکلی که ما داریم این است که متأسفانه حوزه علمیه در این زمینه نظام مند و منسجم و با تدبیر و مدیریت حساب شده کار نمی کند.
  • دوستانه IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    ایجاد حرکت و جنبش در میان مردمان موروثا دیندار، نیازمند حکم و فتوی است و رسیدن به مرحله حکم و إفتاء نیز چندان طولانی نیست و به تنوع تجارب و تعمق آینده‌اندیشانه نیازی ندارد. ایجاد نظام و بسامان ساختن قوانین مورد نیاز زندگی مردمان، نیازمند اندیشه‌ای عام‌گرا، گفتگویی از سر خیرخواهی و صبوری متعهدانه است. این چیزی نیست که نسل‌های گذشته، کاشته باشند تا ما بخوریم، و ما بخوریم تا نسل‌های آینده دوباره بکارند. نسل‌های گذشته فرصت و حوصله فکر کردن به این کارهای دشوار را نداشتند و گذاشتند تا ما نسل آینده دیروز از راه برسیم و بلکه کاری کنیم کارستان. ما هم پا جای پای آن بزرگان می‌گذاریم و چشم امیدمان را به نسلی می‌داریم که از راه می‌رسد. پدرم، روضه رضوان به دو گندم بفروخت ناخلف باشم اگر من به جویی
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 0
    فضلایِ حوزۀ علمیه پرسید، آیا توانِ نقد و ردِ این کتاب‌ها را ندارند؟ چرا بعد از این همه سال جدیداً یک همایش برای مبارزه با جریان‌های تکفیری شکل گرفته؟
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 0
    واقعا جای تاسف است که این همه مدعی علم وفضل از نقد و رد زیربناهای فکری این عقب ماندگان تاریخی اظهار خطر می کنند
  • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    3 0
    اینجا فضلا فقط بلدن قانون ازدواج با فرزندخوانده را تصویب کنند یکوقت بدون زن نماند کسی
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    افرین براین استاد واقعی این جریان سلفی را خوب مورد بررسی قرارداده اند اما در ایران اسلامی 3 دلیل دیگر برای رشد آنها وجوددارد مهمترین آنها فقر مادی ونیاز مادی عالمان دینی مناطق اهل سنت که حقوق ومزایا بسیار کم به آنان داده می شد تا 5 سال قبل اصلا هیچگونه توجهی به آنان در مناصب دولتی و مدارک و رفاهیات نمی شد 2- جریانی در ادارات و ارکان اداری وفرهنگی مناطقی که اهل سنت در آن است نسبت به حذف چهره های سرشناس اهل سنت در ادارات وارگانها عمدا اقدام تا این افراد جذب جریانهای د نظام شوند گاها این افراد خوددر جبهه و یا مبلغ نظام اسلامی در اوایل انقلاب بوده اند اما بخاطر یک حرف از دایرخارجشان کرده انند 3- کم توجهی به جایگاه افراد ارزشی و تاثیر گذار در این مناطق4- آزادی عمل بیش از حد رو حانیون سلفی
  • شاذان A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    آقایان اخیرا همه مشاور خاواده و ازدواج شدهاند ونسخه همسر دار ی موفق می پیچند درحالیکه خطر سلفی ها از خوارج در قرون اولیه و اسرائیل در دوره معاصر بیشتر وخطر ناک است البته همه مقصریم چون فی المثل چند نفر از ما حاضریم در این ایام محرم به جای شرکت در مجالس عزاداری سنتی و فرمالیته مقاله ای ومطلبی از عوامل تهدید جهان شیعه را مطالعه وتحقیق و به سایرین اطلاع رسانی کنیم؟؟؟؟