شورای پول و اعتبار فردا وارد بحث و بررسی در خصوص تعیین نرخ سود بانکی می شود.

علی حق: از هم اکنون برخی تحلیلگران نتیجه جلسه ای را که قرار است مهمترین عامل تنظیم کننده سیاست های پولی کشور در آن تعین شود، به نفع صعود نرخ سود سپرده های بانکی ارزیابی می کنند. به اعتقاد آنها در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های بانکی به طور رسمی حداقل 25 درصد تعیین خواهد شد. گویا استدلال مدافعان دولتی این گزینه این است که با افزایش رسمی نرخ سود بانکی به سطح 25 درصدی که هم اکنون برخی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به طور غیررسمی به آن پایبندند، زمینه را برای جذب سپرده های بانکی افزایش خواهد داد. در واقع تایید رسمی نرخ سود 25 درصدی به برخی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری این فرصت را خواهد داد که مطابق رویه معمولشان راه هایی را برای اعطای نرخ سود بیشتر از 25 درصد پیدا کنند.

این اتفاق در شرایطی که بازار ارز، طلا، سکه و مسکن در دوره رکود به سر می برند و نرخ سوددهی آنها در کوتاه مدت تقریبا منفی شده، جذابیت بازار پول و نیز بازار سرمایه را که هم اکنون بازده متوسط 90 درصدی را برای سال جاری ثبت کرده، افزایش خواهد داد.

لذا این امیدواری از سوی دولت وجود دارد که با افزایش رسمی نرخ سود سپرده های بانکی، فضای سفته بازی در بازارهای موازی با سهام و پول از میان برود و دولت به وعده خود در بازگرداندن روند افت قیمت ها در این بازارها و رفع انگیزه های دلالی کوتاه مدت در این بازارها، جامه عمل بپوشاند.

گذشته از این برخی کارشناسان در بانک مرکزی و بازار پول هم معتقدند اگر قرار بر این است که پیش بینی نرخ تورم 35 درصدی سال 92 که از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شده، محقق شود و در واقع نرخ تورم 5 درصد از میزان فعلی تا پایان سال کاهش یابد، نیاز فوری به مهار نقدینگی سرگردان در بازارهای موازی با بازار پول و سرمایه است.

لذا تحلیل های اولیه دولت و بانک مرکزی در افزایش رسمی نرخ سود سپرده های بانکی این بار با هم همسو شده است.

اما در مقابل برخی کارشناسان مستقل از هم اینک از لزوم افزایش نظارت بانک مرکزی بر نحوه هزینه کرد منابع بانک ها و به ویژه موسسات مالی و اعتباری سخن می گویند که کلید موفقیت دولت در مهار بازارها و نقدینگی از طریق افزایش نرخ سود بانکی است. تاکید آنها در واقع مبتنی بر تجربه تلخ ورود بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به سفته بازی در بازار ارز و سکه طی دو سال گذشته است. براین اساس به دولت توصیه می شود که نرخ فعلی سود بانکی را حفظ کنند و از طریق کاهش نرخ تورم این نرخ را معنادار کنند. البته بر پایه همین رویکرد، برخی کارشناسان نیز معتقدند با وجود منفی بودن نرخ واقعی سود بانکی، تعیین نرخ 25 درصدی در مقابل نرخ تورم 40 درصدی، جذابیت های مدنظر دولت را برای جذب سپرده های عمومی و ترغیب مردم به خروج از بازار ارز، طلا و سکه یا ممانعت از هجوم دوباره سرمایه ها به بازار مسکن را سبب نخواهد شد.

گذشته از این، عده ای دیگر از کارشناسان بازارپول نگران این هستند که افزایش نرخ سود بانکی به تبع خود افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی را به دنبال خواهد داشت. رخدادی که به معنای گران تر شدن تامین مالی تولید در کشور و نیز از میان رفتن صرفه تولید در مقابل سپرده گذاری در بانک هاست. پس این نگرانی وجود دارد که تصمیم شورای پول و اعتبار در افزایش نرخ سود بانکی به رکود اقتصادی کشور در بخش تولید و صنعت دامن بزند.

از این منظر به نظر می رسد اقتصادسیاسی دولت تدبیر و امید بر رجحان کاهش نرخ تورم از طریق کاهش سرعت گردش پول و کاهش نقدینگی سرگردان نسبت به مهار بیکاری در شرایط رکود تورمی اقتصاد ایران است.

البته با توجه به این که پیش بینی بانک مرکزی از نرخ رشد منفی 0.6 درصدی اقتصادایران در سال 92 حکایت دارد که نسبت به رشد منفی 5.4 درصدی سال گذشته نشان از بهبود دارد، این احتمال وجود دارد که دولت قصد داشته باشد از طریق تزریق بخشی از سپرده های مردم در امور عمرانی دولتی بر رکود اقتصادی طی دوره کوتاه مدت 4 ماه آینده غلبه کند.

یعنی به طور واضح تر، دولت از طریق افزایش بدهی خود به بانک ها از مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی می کاهد تا رونق نسبی به پروژه های عمرانی و اقتصادکشور باز گردد.

 حال باید منتظر ماند و دید که در پایان جلسه فردای شورای پول و اعتبار کدام دیدگاه از سوی دولت و بانک مرکزی دنبال خواهد شد، آیا نرخ سود بانکی افزایش می یابد یا ثابت می ماند؟ شاید هم بحث ها همانند سال های گذشته در یک جلسه ختم نشود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    60 2
    اگر نرخ سود بيشتر بشه خوب معلومه كه مردم پولشون را با اطمينان خاطر سپرده ميكنند و باعث ميشه پولهاي مردم جمع بشه و بانكها بتونن از اين پولها در جهت رشد اقتصادي استفاده كنند. البته اگر ميشد كه نرخ سود وامها بالا نره خيلي خوب ميشه.
  • وحید IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    35 4
    ببرید بالا سود بانکی رو چون من پول دارم تو بانک
  • روحيه A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    18 2
    دولت به جاي اين كار و يا به موازات اين كار ، براي جذب نقدينگي مردم بهتر بود كه با كاهش پله اي نرخ ارز ، بيش از 18 ميليارد دلار ارزهاي خانگي را از منازل خارج و وارد برنامه و اهداف اقتصادي خود ميكرد ، حداقل خوبي اين كار اين است كه به سفته و دلالي بازي خيلي از بانك ها و موسسات مالي در بازار پايان ميداد
  • حمید صحرایی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    16 0
    قطعا با بالا رفتن سود سپرده،نرخ بهره تسهیلات ،چه بصورت بالا رفتن کارمزد وچه به صورت مانده حساب ،بالا خواهد رفت و این مسئله با بالا رفتن انتظار بازار از سرمایه گذاری و اضافه شدن نرخ تامین سرمایه تولیدی ،یعنی تورم خواهد شد.باید نسبت به ثابت ماندن سود سپرده و نزدیک کردن بهره تسهیلات به سود سپرده اقدام کرد.در حال حاضر بانکها 20%سود سپرده پرداخت میکنندو بالاتر از 30%سود از تسهیلات دریافت میکنند.حتی در بانکهای دولتی بهره تسهیلات 25%است ولی عملا 3%کارمزد در ابتدا دریافت میکنندوبا معدل مانده حساب که در هنگام مصوب شدن تسهیلات مد نظر قرار میگیرد عملا بالاتر از 30% از مشتری دریافت میکنند.یکی از دلایل مهم بالا رفتن تورم عمومی همین است.باید فاصله بین 20%پرداخت و30% دریافت بانکها کم شود.
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    33 2
    بی عدالتی یه که سود بانکی افزایش نداره.
  • مرتضی A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    73 2
    سود مناسب و منطقی روزشمار 28 درصد می باشد.
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    16 18
    مردم از رای دادن به روحانی دارند پشیمان می شند به جای این که مثل کشور های پیشرفته سود رو کم کنه تا تولید افزایش پیدا کنه در حال زیاد کردن سود هست
  • ع هومن A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    6 9
    نباید فعلا افزایش پیدا کند ثابت بماند بهتر است
  • بی نام A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    47 2
    سود بانکی باید الان حداقل 35 درصد سالانه باشه
  • محسن A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    42 3
    من که تحصیل کرده رشته اقتصاد هستم معتقدم بالا بردن نرخ سود بانکی به معنی آفرین گفتن و خوشامد گفتن به سرمایه و سرمایه دار است . تا کی باید سرمایه و سرمایه دار از کشور ما فرار کند . بیاد دارم که در دهه نود میلادی یکی از دوستان به من گفت اگر پول داری ببر در ترکیه در بانک های ترکیه سرمایه گذاری کن و بهره صد در صد ببر . گفتم یعنی چه ، گفت بانک های ترکیه بهره سالیانه صد در صد سود واقعی می دهند یعنی اگر ده هزار دلار پول را در بانک بگذاری در پایان سال ده هزار دلار به تو سود می دهند . حال پس از گذشت بیست سال می بینیم ثمرات این رفتار اقتصادی خردمندانه به کجا ختم شده . تولید ناخالص داخلی و وضعیت در آمد سرانه ترکیه از تمام کشورهای خاورمیانه بالاتر است . بالا رفتن سود بانکی عاقلانه و اقتصادیست.
    • شریفی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      17 4
      اشتباه کردید ترکیه به لیر ترکیه 70 تا 100 درصد میداد نه به سپرده های دلاری...
    • حمید صحرایی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      9 4
      ان دوست شما به شما نگفت که در همان دوران تورم در ترکیه 200% در سال بود و یک روزنامه 600000 لیر. بعه از اصلاح ساختار اقتصاد و حذف صفر از پول ملی ترکیه در حال حاضر سود بانکی 8% است.ایا اگر دولت بجای بالا بردن نرخ سود که ایجاد تورم میکند،با کاهش تورم و نزدیک کردن نرخ بهره تسهیلات به سود سپرده،تصور نمیکنید که هم در وضع تولید و هم معیشت مردم تغیئر حاصل شود؟در ضمن کاهش تورم به نوعی بالا رفتن سود سپرده نیز هست
  • بهزاد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    30 4
    در زمانی که نرخ تورم 40% باشد ولی سود بانکی 20% هیچ عاقلی پولش را در بانک نگه نمی دارد چون هر سال ارزش سرمایه اش کمتر میشود . نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد و بانکها این سپرده ها را در راه تولید و اشتغال و هزینه پروژه های ملی ، بصورت وام در اختیار تولید کنندگان و پیمانکاران قرار دهند نه اینکه این سپرده ها خرج خرید زمین و ساختمان برای بانکها و وام به پرسنل بانکها شود!
  • محمد67 IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    10 1
    با افزایش نرخ تورم باید سود بانکی افزایش پیدا کنه چون افزایش سود بانکی باعث افزایش سپرده های بانکی میشه و در عمل بازار مالی نظامند کشور پویاتر میشه و بازارهای کاذب طلا و ارز .... فروکش میکنه. ولی یک سوال؟ بانک ها از چه طریق باید سود سپرده ها رو تامین کنند؟ جواب سوال روشنه: باافزایش نخ بهره وام ها. به نظرتون یه تولید کننده میتونه از همچین تسهیلاتی با اون نرخ بهره استفاده کنه ؟!! اگه دولت در شرایط فعلی توان پرداخت یارانه بخش تولید و کشاورزی را داشت شاید تولید کننده تا زمان کنترل تورم و رکود اقتصادی دوام بیاره ولی امروز چی میشه؟؟ دولت حتی نمیتونه یارانه نقدی مردم رو پرداخت کنه.قیمت حاملهای انرژی هم که اصلاح نشدن و از اون طرف هم داره یارانه غیر مستقیم میده.... حالا تصمیم بادولته که چکارکند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    8 3
    مردم الان هم دوست دارند پولهايشان را در بانكها بگذارند اما با شوكي كه دولت داد و گفت سپرده ها هم ملاك دادن يارانه هاست همه و يا بهتر است بگويم خيلي ها از بانكها پولهايشان را بيرون كشيدند . بهتر است كمي عاقلانه و دورانديشانه تصميم گيري بشود نه اينكه هر چه به زبان آمد عملي گردد .
    • بهروز پارسه A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      0 0
      به خاطر 45 تومن؟؟؟
  • شمالی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    4 0
    آقای محسن تحصیلکرده اقتصاد بانکهای ترکیه در آن دوره به سپرده هایی که با واحد پول کشور ترکیه یعنی لیر افتتاح میشد بهره بالا میدادند و نه ارز خارجی .سود سپرده های ارزی در بیشتر کشورهای جهان بر اساس نرخ لایبور تعیین میشود یعنی نرخ بهره واحد پولی یک کشور در داخل آن کشور بعلاوه درصدی تغییر
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      4 0
      لایبور،نرخ سود بانک جهانی بر اساس متوسط رشد جهانی محاسبه میشود که چند سالی است2.1% است به اضافه ریسک ریت همان کشور ،که قبل از تحریمها برای ایران 5.5%ریسک ریت محاسبه میشد.
  • مردم ایران IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    14 0
    دولت با فقیر کردن سرمایه مردم هر ساله از ارزش پول ملی کاسته تا تسهیلات ارزان به عده آقازاده بدهد. اسمش را گذتاشته اند سیاست تورم زدایی//
  • بهره A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    11 2
    من سودمیخورم توسودمیخوری اوسودمی خورد ماسودمیخوریم ............. اوسودمی دهد بایدبدهد اگرندهد به زور می گیریم ازضامن کارمند می گیریم خانه اش را مصادره ومزایده می کنیم. زنده باد سود زنده بادسیستم بانکداری بدون ربا.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    7 10
    اگرسودبانکی بالابرودرغبت برای کارتولید کمتر میشود ودرنتیجه بیکاری افزایش می یابد
    • بی نام A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      14 3
      ماشالله همه اقتصاد دان هستند عزیزم سود بره بالا ملت پولشون رو میزارن بانک پول از دستشون خارج میشه و میچسبن به کار حجم نقدینگی میاد پایین و تورم کم میشه و قدرت پول تقویت میشه
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    13 1
    من خودم در تركيه كار ميكردم و حقوقم را در بانك مي گذاشتم .74درصد سود ماهانه مي داد.(بر اساس نرخ تورم سود مي دادند).اگر در اينجا هم بر اساس نرخ تورم (42%)سود بدهند مسلم است كه همه در بانكها سپرده گذاري ميكنند و وضعيت هر دو طرف يعني بانكها و مردم بهتر مي شود.ولي فكر نميكنم كه در اينجا اين كار را بكنند .
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    13 1
    چرا همه چیز افزایش پیدا کنه الا سود بانکها؟
  • سودخوارجوان A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 0
    به رویاهات فکرکن(بروتوخواب وخیال) زنده باد سووود .
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 0
    تصویب نشد و دلار میزنه بالا.
  • محسن A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    2 0
    آقای شریفی مرقومه جنابعالی را خواندم ، با کمال احترام شما را توجه می دهم به هدف نظام بانکی ترکیه ، در اینجا بحث این نیست که به کدام واحد پول چه سودی تعلق می گرفته بلکه بحث اینست که نظام بانکی ترکیه سیاست انقباضی خود را بر جمع آوری نقدینگی از کف بازار تنظیم کرد ،حتی اگر به لیر سود می دادند ، هر سپرده گذار مختار است که سود خود را به هر چیزی تبدیل کند . اما سال گذشته حتی شایعه شد که بانکها از تسلیم کردن سپرده های ارزی به صاحبانش خود داری می کنند . این موجب نا امنی روانی شد و کمک کرد که ارزها بجای رفتن به سوی بانکها در بازار باقی بمانند و اخلال کنند . انتشار این شابعه بسیار مشکوک با اهداف مشکوک تر بود . نتیجه آن را هم همه بچشم خود دیدیم .
  • محمد A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 11
    اگه سود بره بالا مردم هر چی دارن میزارن بانک دیگه کاری انجام نمیدن تولید میخوابه سود بانکی مردم و تنبل میکنه
  • ایرانی A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    تا کی باید سود بالا باشه یک وام 4 میلیون تومان خرید کالا باید سود 26% پرداخت کنیم اخه از کجا بیاروریم به خدا نداریم که میرم دنبال وام با سود 26% خیلی سخته لطفا مسئولین رسیدگی نمایند