سرپرست کاوش‌های شهر سوخته از اقدامات حفاظتی ویژه برای نگهداری از چشم مصنوعی شهرسوخته یگانه چشم مصنوعی بدست آمده در طول تاریخ باستان شناسی دنیا خبر داد.

به گزارش میراث آریا،منصور سجادی با اشاره به این که از تاریخ کشف چشم مصنوعی در داخل حفره چشم اسکلت یک زن 28 ساله ساکن شهر سوخته نزدیک به یک میلی متر از قطر این جسم کاسته شده است افزود: به منظور جلوگیری از ادامه این روند در نظر داریم برنامه حفاظتی ویژهای برای نگهداری از یگانه چشم مصنوعی بدست آمده در طول تاریخ باستان شناسی دنیا طراحی کنیم.

وی با بیان این که اجزای چشم مصنوعی مورد اشاره را قیر، چرم جانوری و طلا تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: نحوه استفاده از مواد طبیعی، مهارت سازندگان و دانش پیشرفته آن روزگار از جمله مواردی است که ذهن باستان شناسان را به خود مشغول کرده است.

به گفته این کارشناس ارشد باستان شناسی؛ کشف آثاری از یاخته‌های پلک چشم در کنار این جسم نشانگر استفاده دائمی و پس از مرگ است.

وی به خرابی و صاف شدن سطح دندان به دلیل استفاده به جای ابزار کار در شهر سوخته اشاره کرد و گفت: اگرچه در دوره پالئولتیک در کشور انگلستان بریدن جمجمه انجام شده و نیز در آفریقا تا سال 1952 قطعه ای از استخوان سر دشمن را می بریدند اما در مورد شهر سوخته بررسی های کارشناسان ایتالیایی و کانادایی نشان دهنده رشد استخوان سر دختر بچه و بیماری هیدروسفالی است که به دلیل درمان پزشکی بخشی از سربریده شده است.

به گفته سرپرست کاوش‌های شهر سوخته؛ به دلیل بیماری چسبندگی ستون فقرات و بیماری‌های استخوانی سن زنان شهرسوخته نزدیک به 37 سال و مردان نیز تا 41 سال بیشتر نبوده است.

سجادی با اشاره به بازسازی لباس و پوشاک ساکنان شهر سوخته بر اساس اندازه گیری 1800 اسکلت بدست آمده به کشف سفالهای جدیدی اشاره کرد که تاکنون در شهر سوخته یافت نشده بودند.

سرپرست کاوش‌های شهر سوخته به کشف گونه‌ای سفال اشاره کرد که درون آن مقداری مواد آلی بود که به اعتقاد وی شاید این مواد بقایای خمیر بوده باشد .

وی ادامه داد: در حفاری های امسال یک ساختمان سالم بدست آوردیم که متأسفانه فقط با شن پر شده بود و به نظر میرسد که کار کاوش در این بخش به سالها زمان نیاز دارد.

وی در پایان تأکید کرد: قرار است اطلاعاتی برای بازسازی جامع باستانی بدست آوریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =