استاد محمدرضا حکیمی در سخرانی عصر عاشورای سال 1381 با موضوع «عاشورا، مظلومیتی مضاعف» گفته است: « واقعه عاشورا، در حادترین شرایط خود، 24 ساعت را اشغال کرد: از عصر تاسوعا که عمر سعد فرمان هجوم به خیمه های خاندان پیامبر(ص) را صادر کرد تا عصر عاشورا که سر پسر پیامبر(ص) بر سر نیزه رفت.

وی می افزاید: در این یک شبانه روز، امام حسین(ع) -وارث آدم(ع) تا خاتم(ع)- دو مسئله اصلی رسالت انبیایی یعنی نماز و عدالت را به گوش همه تاریخ و همه جهان و جهانیان رسانید.

نماز: امام حسین(ع)، شب عاشورا را از لشکر مرتد مهلت گرفت برای وداع با نماز. بدین گونه اهمیت بنیادین حیات انسانی را در این کره خاکی که ارتباط با آفریدگار خود است - آن هم به صورت «ذکر اکبر» که نماز است- چنان خورشید روزهای روزستان روشن کرد.
عدالت: و در روز عاشورا فریاد عدالت را در ذات لحظه ها دمید، تا از منافذ تاریخ، در همیشه روزگار شنیده شود و با رنگ خونبار فجر و شفق همواره آبادی های گیتی را به حماسه حیات و حیات حماسه فرا خواند.»

استاد حکیمی در نقد رفتار متفاوت جامعه شیعی با پیام عاشورا می گوید: «امروز شیعه در جهان بسیار است و در کشورهای بسیاری سکونت دارد، لیکن کشوری که در همه جهان به نام تشیع معروف است و در هر سال برپا دارنده اصلی مراسم عاشورای حسینی است، ملت ایران است. یعنی ملتی که باید بداند امام حسین(ع) و یارانش شهید شدند و خاندان پیامبر اسیر گشتند تا احکام عملی قرآن عملی گردد و قسط قرآنی گسترش یابد. و هنگامی که به نام اسلام و با یاد حسین(ع)، اینهمه جوان های این مملکت به جبهه رفتند و سپس جنازه آنها را، آن هم نه همه را، به خانواده هایشان تحویل دادند، باید نظام عامل بالعدل و جامعه قائم بالقسط تشکیل می یافت.
آیا به جای آن چه کردند؟ و اکنون کسی هست که با ریشه های فساد در قضاوت و اقتصاد و نفوذ نفوذی های بی شمار بتواند درافتد و ملت را نجات دهد؟ و از یدک کشیدن نام اسلام دست بردارند؟ آیا کو عمل به احکام قضایی و اقتصادی اسلام؟ کو پیام عدالت عاشورا؟»

او درباره عنوان مظلومیت مضاعف توضیح می دهد: «اما عنوان «مظلومیت مضاعف» به چه معناست؟ به این معنا که در عاشورا دو ظلم واقع شده است: یکی بر حضرت امام حسین(ع) و خاندان پیامبر و دیگری بر خودِ عاشورا. عاشورایی که برای عدالت برپا شد، در راه تکاثر و اتراف و اسراف و اجحاف و اتلاف مال مردم مصرف می شود. کسی که در عاشورا گامی برای عدالت بر نمی دارد، و آنکه علی (ع) فرمود: «گردن توانگران را خرد می کنم تا حق محرومان را از آنان بگیرم و طبقات محروم را در صدر جامعهمی نشانم و حقشان را به آنان می رسانم» به گوش احدی فرو نمی رود. پس چنان است که باز باید عاشورایی برای عاشورا گرفت...
ای عدالت مظلوم، چگونه می خواهی با ظالمان درافتی؟ تو باید با توان جامعه های عادل اسلامی، در برابر شیطان مستکبر و ظلم جهانی بایستی، اما اکنون از ستم دنیاداران و دنیاخواران، خودت هم نمی توانی قد راست کنی!»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    74 3
    دکتر گواهی:"اینها (جوانان)بی دین نیستند بلکه تنها به زبان دینی ما معترضند. واژگان دینی اینها باید واژگان فلسفه علم روز باشد و الگوی دینی ای که وجه عقلانی شان را اشباع کند. مشکل اینجاست که مبلغان دین، روی همان بیان های کهنه چند صد سال پیش توقف کرده اند! این کاری است که در نهایت جوان را به سوی مسلمان نما شدن می کشاند!" حقایقی که متاسفانه بهشون توجهی نمیشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    70 61
    یاحسین ادرکنی......
    • الیمی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      3 5
      جز آنچه مرا بدان فرمان دادى (چيزى) به آنان نگفتم (گفته‏ام) كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)............... خداوند متعال یک بار جواب افرادی مثل شما رو در قرآن داده من تعجب میکنم چرا دوباره تکرار می کنید.
    • فرنوش A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      14 13
      توروخدا یکی ک از این منفی ها میده بیاد دلیلشو هم بنوسه در جریان باشیم
    • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      19 19
      چرا اینهمه منفی؟؟؟؟
    • الیمی A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      10 12
      دلیل منفی ها رو من گذاشتم متاسفانه خبرآنلاین نگذاشت . خبرآنلاین اگه اشتباه می کنم شما توضیح دهید . می دانم و البته مطمئن هستم شما کارشناس مذهبی دارید .
    • فرنوش A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      21 13
      این منفیا یعنی یا حسین لا ادرکنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • الیمی A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      5 8
      جز آنچه مرا بدان فرمان دادى (چيزى) به آنان نگفتم (گفته ‏ام) كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷) سوره مائده........... دلیل منفی ها این آیه از قرآن هستش . خبر آنلاین چاپ کن اگه کسی سوال داشت من جواب می دم .
    • علیرضا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      8 9
      منفی ها کوفی هستن؟ یا حسین جانم فدایت
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      4 3
      در جواب الیمی: مگه کمک خواستن از امام حسین(ع) مغابر آیه قرانه؟؟!
    • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      14 1
      آقایونی که از کثرت منفی ها در تعجبند به این نکته توجه کنند( بهتره بگم چشمشون رو باز کنند) این منفی ها حمله سایبری(هههه!) نیست بلکه افرادی هستند که به خاطر تند روی های امسال شما از دین برگشته یا فاصله گرفته اند. لطفا چشمانتان را باز کنید
    • الیمی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      3 3
      دوست بی نام آخری ! بهتر بود می نوشتید در جواب قرآن !!!!!!!!!!!! نه در جواب الیمی ! من که چیزی ننوشتم غیر از آیه قرآن ..................... مطمئنا قرار گرفتن در اون فضای معنوی حرم امام رضا (ع) و احساس نزدیکی به آن حضرت به خاطر ...... بر مرام آنها بودن ........ و قرار گرفتن در فضایی که همه برای عهد و پیمان برای خوبی دور هم جمع شده اند از بهترین مکان ها در زمین است . و شفاعت قبل از این که در آخرت معنا داشته باشد بنده نظر و تجربه شخصی ام این است که در همین دنیا هم شفاعت بحثی قابل طرح است . اما کلام اصلی من این است ::::::::::: ایاک نعبد و ایاک نستعین ::::::::::: هر اتفاق و حادثه ای که باعث بشه شما چیزی رو جایگزین عمل صالح کنید مطمئن اون اتفاق و اون راه اشتباه است .
  • شین EU ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    24 1
    ممنون از مطالب بالا . به سوالی که همیشه در ذهنم بود خیلی خوب جواب داد امیدوارم همیشه یادم باشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      14 0
      چه سوالی؟؟
  • مسعود IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی میکنند و بر حسینی میگریند که آزاده زیست و آزادانه مرد. «امام حسین بیشتر از آب ، تشنه لبیک بود افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.» (( دکتر شریعتی ))
    • كاپيتان IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      102 8
      قبول داريد اين عزاداريهاي شبانه در خيابان بيشتر شبيه كارناوال و بيشتر دلخوشي براي جوانانه تا عزاداري!مهم نيست قبول داشته باشيد ولي اينجوريه ...كلا مشكل مردم ايران اينه هنوز معني توبه رو درست درك نكردند فكر ميكنند هر كاريي بكنن اخرش ميشه توبه كرد يا براي اهل بيت اشك بريزند و مورد شفاعت قرار داده شوند.ياد تك ماده تبصره دوران دبيرستان افتادم.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      51 5
      در پاسخ به کاپیتان: شما هرجای دنیا را که نگاه کنی مردم درجشنها و کارناوالهای خیابانی دسته جمعی به خیابان می آیند ودست افشانی و پایکوبی میکنند در مملکت ما تنها فرصت حضور دسته جمعی همین مراسم محرم است که متاسفانه شده است وسیله ای برای خالی کردن عقده های جوانان واصل موضوع کلا به فراموشی سپرده شده است
    • رسول. د IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      4 9
      میشه به جای نقل قول، شما بفرمایید افکار امام حسین چی بودن؟ استفاده کنیم؟ چقدر شعار بابا!
  • الیمی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    43 4
    حضرت مسلم نشان دادند که ارزشهای اخلاقی از حکومت و اشخاص و... بالاتر است .
  • الیمی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    51 2
    حضرت مسلم نشان دادند در اسلام راستین ترور هیچ جایگاهی ندارد حتی اگر شخص مورد نظر از بدترین انسانها باشد . خدایا اسلام چیست و ما که هستیم؟
  • الیمی A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    9 9
    خبر آنلاین عزیز با تشکر از محبت تون نسبت به نظرات این بنده مطلبی که گذاشتم آیه قرآن بود مطمئن باشید امام حسین و امام رضا (ع) فقط دوستان شان رو شفاعت خواهند کرد . دوست آنها کسی است که بر مرام انها باشد .
    • الیمی A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      2 9
      و البته ای انسان تو چه می دانی بر مرام بودن آنها یعنی چه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    به كوري چشم دشمنان اهل بيت ما اشك مي ريزيم و گناهانمان هم بخشيده مي شود
    • فراهانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      44 2
      سیاه نمایی عزاداری امام حسین!! خجالت بکشید
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      21 2
      امام حسین خراب کن
    • الیمی A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      13 7
      مطمئن باش هر کس که توبه کنه خود خدا در قرآن گفته نه تنها می بخشمش بلکه گناهان رو هم تبدیل به ثواب براش می کنم . مخصوصا اگه این توبه همراه با عزاداری امام حسین علیه السلام باشه . منتها به شرطی که توبه از گناهان باشه نه چیز دیگه ای .
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    67 2
    همین دو سه روز ایام محرم تلوزیون ما از مردم و جوانی خوش سیما و سیاه پوش مصاحبه میگرفت در خصوص محرم و ابا عبدالله الحسین (ع) این جوان با قاطعیت کامل میگفت که ریختن یک قطره اشک برای امام حسین(ع)تمام گناهان انسان را پاک میکند خوب معلوم است که این جوان در جاهایی چنین عباراتی را شنیده و باز گو میکند ای کاش سخنرانان و مداحان ما به گفتهها و نوشته های امثال شهید مطهری توجه میکردند تا بعضی حرفها موجب وهن شیعه نشود
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    17 6
    واقعیت اینست که اگر کسی واقعا برای امام حسین گریه کند اهل گناه و تقصیر نیست. کسی که برای امام حسین گریه می کنه یعنی ظلم رو قبول نداره، فساد رو قبول نداره و گناه رو قبول نداره راه امام حسین رو قبول داره و حد اقلش اینه که راه امام حسین و هدفش را دوست داره اگر چه ممکنه که همت و اراده ای نداشته باشه.
  • دایی صادق IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    12 21
    لبیک یا حسین ... به نیم قطره اشک محبتت ندهم اگر دهند بدستم تمام عالم را اگر بناست دمی بی تو بگذرد عمرم خدا کند که بمیرم نبینم آن دم را
  • الیمی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    2 5
    ای کاش می تونستم نکاتی رو که از مناظره قبلی یاد گرفتم براتون بگذارم .
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    15 1
    اشک که چیزی نیست کسانی بودند که به من گفتند در مراسم عزاداری امام حسین هرچی توی سر وصورت خودتون بزنید ثواب داره و... و البته من خودم این مسئله رو در یکی از هیئت های مذهبی دیدم .استاد تاریخ اسلامم توی دانشگاه بهمون توصیه میکرد که در روزهای محرم به جای شرکت در همچین عزاداری هایی کتابهایی مطالعه کنید که با منش امام حسین و تحریف های که در رابطه با ایشان هست اشنا بشید.
  • الیمی A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    12 2
    اگه من الیمی زیر آب بزنم یعنی ادم زیر آب زنی باشم بعد برم عزاداری گریه کنم و بعد از عزاداری دوباره زیر آب بزنم این گریه هیچ فایده ای نه در این دنیا نه در آن دنیای برای شما خواهد داشت . اما اگه بعد از عزاداری دیگه زیر آب همکارام رو در محل کار نزنم مطمئن اون عزاداری برای شما برکت داشته است .
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      6 1
      ساده انگارانه است که بگیم امام حسین با عمل اشخاصی مثل بنده که کربلا هم رفته ولی بازم گناه میکنه خراب بشه ولی اگه بنده نتونستم گناهکاری رو ترک کنم، دوستانی دارم که بعد از سفر کربلا که با همدیگه بودیم از یک سری از گناهانشون دست کشیدن البته بنده با اینکه در محیطهایی که انواع گناهان رو انجام میدن بودن ولی مرتکب اون گناهان نشدم و فکر میکنم فقط به خاطر یاد امام حسین(ع) بوده شما هم سالهای انقلاب و جنگ رو فراموش نکنید که رزمنده ها به یاد عاشورا میجنگن و این دسته های عزاداری هم به نوعی یاداوری برای ما هستن که مراقب باشید نکنه امام زمان رو تنها بگذارید
    • الیمی A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      2 1
      شما هم خیلی ساده انگارانه منظور من رو فهمیدید دوست عزیز من هم 100 درصد با صحبت های شما موافقم .
  • کریم IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    13 4
    یه سوزن به خودمون بزنیم بعد جوالدوز به دیگران. براش شعر هم ساختند. روی یه دیوار تو تهران نوشته شده: خنده کنان میرود روز جزا در بهشت هر که به دنیا کند گریه برای حسین ا
  • محمد حسین A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    10 0
    به خدا امشب ی هیئت خیلی معروف بودم . باور کنید که هم مداح و هم سخنران به شدت ازین حرف انتقاد کردند که امام حسین میبخشه پس گناه کنیم. البته روایاتی هست که اشک بر حسین علیه السلام موجب بخشش میشه ولی این مجوز گناه نیست . و نباید خیلی تند روی کرد و از اونور بوم افتاد که اصلا این روایت اشتباهه . چون اگر اینطور باشد خدا هم توبه پذیره ، پس ما گناه کنیم ؟ پس اگر یک نفر با دیدن این روایت گناه کنه و اعصاب مارو خورد کنه ، ما می آییم و میگوییم اصلا کی گفته خدا توبه پذیره؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    22 12
    دوستانی که ناراحت هستند که چرا این همه به کامنت " یا حسین ادرکنی" منفی داده شده اصلا نگران نباشند چون همه جور آدمی پای خبر میشینه و رای میده حتی وهابی های ایران.
  • حریت A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    2 0
    ساده انگارانه است که بگیم امام حسین با عمل اشخاصی مثل بنده که کربلا هم رفته ولی بازم گناه میکنه خراب بشه ولی اگه بنده نتونستم گناهکاری رو ترک کنم، دوستانی دارم که بعد از سفر کربلا که با همدیگه بودیم از یک سری از گناهانشون دست کشیدن البته بنده با اینکه در محیطهایی که انواع گناهان رو انجام میدن بودن ولی مرتکب اون گناهان نشدم و فکر میکنم فقط به خاطر یاد امام حسین(ع) بوده شما هم سالهای انقلاب و جنگ رو فراموش نکنید که رزمنده ها به یاد عاشورا میجنگن و این دسته های عزاداری هم به نوعی یاداوری برای ما هستن که مراقب باشید نکنه امام زمان رو تنها بگذارید
  • مریم A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    5 4
    لطفا شان و منزلت امام حسین را با این نظرات سخیف و بی ارتباط پایین نیارین،از خبر آنلاین هم تقاضا دارم موجبات توهین به مقدسات را فراهم نیاره،حسین یک آزاده واقعی ویک انسان به تمام معنا وارسته است دشمن افراط و تفریط،دشمن بی دینی و بی مبالاتی دشمن ظلم و ستم و یاور مظلومان پرچم دار راستی و درستی است.
  • rabin A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    3 0
    حسين (ع) عهدي با خداوند در روز الست داشت كه به آن وفا نمود، عهدي كه ديگران در وفاي به آن ناتوان بودند پس اولين درس وفاي به عهد است . اگر به آن باور داشتيد وعمل نموديد ميتوانيد پيرو آن امام شهيد باشيد به احاديث او عمل كنيد وگرنه تمام آنچه فكر ميكنيد باطل است .
  • مجید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 0
    کل بحث این است که: ما به اتدازه کافی شور حسینی داریم. شعور حسینی کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • الیمی A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      0 1
      چون شور افراطی داریم دیگه شعور نداریم .
  • مرتضی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 0
    پیام کربلا:تدوام راه امامت-نپذیرفتن ظلم وذلت وحقارت-شجاعت-علم شدن در برابر ظالم-حق خواهی-عدالت اسلامی نه عدالت من خواهی- این عزادارییها:متاسفانه.توهین به اسلام امامت وشیعه -ظاهر سازی ظاهر پرستی-عدم واقع نگری-عدم تعقل وتفکر-ودر واقع یک نوع خرافه پراکنی-----عقل بعد دیگری از دین است-----