قیمت اصلاح سر و صورت، ویزیت پزشک و پارکینگ در 57 سال پیش / عکس‌هایی قدیمی از تابلوی مشاغل در تهران

غلامحسین ملک عراقی عکاس پیشکسوت، قیمت کالاها و خدمات را بحث همیشه داغ 70 سال گذشته مطبوعات می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که نزدیک به هفت دهه با مطبوعات مختلف همکاری کرده، به یاد می‌آورد بارها برای تهیه گزارش تصویری در ارتباط با گرانی‌ها به عکاسی پرداخته است.

ملک عراقی می‌گوید: «از سال 1328 که کار عکاسی مطبوعات را شروع کردم، تا اوایل دهه 80 خورشیدی، بحث گرانی و افزایش قیمت کالاها و خدمات همیشه پای ثابت صفحه‌های روزنامه‌ها و مجله‌ها بود که البته قوت و ضعف داشت.»

تابلوی آرایشگاه مردانه در خیابان ناصر خسرو تهران/ سال 1335

او که سه عکس منتشر نشده مربوط به سال 1335 را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است، ادامه می‌دهد: «یادم می‌آید آن زمان برای تهیه گزارشی مصور از تابلوی قیمت‌های مشاغل خدماتی به ناصر خسرو رفتم که یک خیابان بسیار مهم و پر رفت و آمد بود و یک مرکز تجاری پر رونق به حساب می‌آمد.»

این عکاس قدیمی به یاد می‌آورد: «یک روز پاییزی بود که پای پیاده راه افتادم و بعد از عبور از خیابان فردوسی و میدان توپخانه به ناصر خسرو رسیدم. با این که قصد داشتم عکس‌هایی را که می‌گرفتم همان زمان به مطبوعات بدهم، اما یک چیزی در مغزم می‌گفت این تصویرها تاریخی هم می‌شوند.»

ویزیت پزشک عمومی در 57 سال پیش 

غلامحسین ملک عراقی با بیان این که از آن روز 57 سال می‌گذرد و جزییات زیادی یادش نیست می‌افزاید: «فکر می‌کنم آن زمان بحث نظارت بر قیمت‌ها و کنترل آن‌ها خیلی داغ بود و مردم شکایت‌های زیادی در باره یکسان نبودن نرخ‌ها و افزایش آن‌ها داشتند. این گزارش تصویری را به همین دلیل تهیه کردم که تعدادی از عکس‌ها را چند روز بعد به یکی دو روزنامه دادم.»

این پیشکسوت مطبوعات با اشاره به این که آن دوره پول زیادی دست مردم نبود و چند ریال هم خیلی می‌ارزید، می‌گوید: «برای مثال دستمزد یک کارگر ساده روزی 30 تا 40 ریال بود، کارمندان دولت بین 1200 تا 1800 ریال (120 تا 180 تومان) حقوق می‌گرفتند و خود من هم با این که استخدام جایی نبودم، اما همین حدود درآمد داشتم.»

پارکینگ پارس در خیابان ناصر خسرو تهران / سال 1335

او با اشاره به این که تهران 57 سال پیش مثل امروز بزرگ و پر جمعیت نبود، ادامه می‌دهد: «زندگی‌ها آن روزها ساده بود. مردم امکانات کم‌تری داشتند و برای همین هزینه‌هایشان هم کم‌تر بود. از وام و قسط و این جور چیزها کم‌تر خبری بود و مردم بیشتر خریدهایشان را روزانه می‌کردند.»

غلامحسین ملک عراقی که در طول هفت دهه بیش از 30 هزار قطعه عکس از رویدادهای سیاسی، طبیعت ایران، زندگی مردم، اماکن تاریخی و چهره‌های هنری را جمع آوری کرده است، می‌گوید: «امروز این تصویرها بهتر از صدها مقاله و گزارش کتبی حرف برای گفتن دارند و دست آدم را می‌گیرند و به زمان گذشته می‌برند. عکس‌های قدیمی، هم برای آدم‌های مسن که آن روزها را دیده‌اند جالب است و هم برای جوانان که این حرف‌ها را تنها از بابا بزرگ‌هایشان می‌شنوند.» 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خیالباف IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    110 2
    با این حقوق 800 هزار تومانی اگر برم اون زمون زندگی کنم نصفه تهرون رو می خرم. چی حالی می ده
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    70 2
    تاريخ مچکريم!!
  • بی نام EU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    43 0
    جالبه تلفن پنج رقمی بوده
  • صدیقی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    75 0
    کسی شماره تلفن این سلمونی رو نداره ؟ شیش ماهه موهای سرم رو نزدم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    43 7
    سال 1357 هم ویزیت دکتر 5 تومان و اصلاح سر 2 تومان بود
    • کرمی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      17 7
      سندت کو؟ تو هم دو تا عکس یا آگهی روزنامه بذار تا تایید کنیم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    40 0
    یادش بخیر
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    28 0
    باحال بود.
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    158 4
    یه نکته جالب توی عکس ها قیمت ها بوده که روی تابلوها نوشته شده یعنی این قیمت ها اینقدر ثبات داشته که طرف روی تابلوی مطبش و یل مغازه اش مینوشته یعنی ثبات اقتصادی و پایین نیامدن مدام ارزش پول و خوب میزان تورم صفر و خیلی چیز های دیگه هم میشه برداشت کرد و با حالا مقایسه کنید هر دکتر یه قیمت و هر روز باز یه قیمت جدید واقعا چی نصیبمون شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید صحرایی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    25 2
    از مقایسه رقمها به مسایل جالبی پی برده میشود.حداقل حقوق ان روز که مردم هم گاه مند بودندبا ویزیت پزشک ،به این نتیجه میرسیم که حقوق یک ماه 60 برابر ویزیت پزشک بود. امروز حداقل حقوق 500000 تومان است که 25 برابر ویزیت پزشک داخلیست. یعنی با مقایسه ویزیت،حداقل حقوق باید 1200000 تومان باشد. تا با ان روز برابری کند. اگر چنین اماری از سال 56 هم میبود تفاوت کاملا نمایان میشد.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      17 1
      نرخ ویزیت پزشک عمومی 12 تومن هست . پس اشتباه حساب کردی
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      10 3
      البته این حساب کتاب شمابانرخ ازادمتخصصه نه دولتی که حقوق ماهانه پزشک عمومی درمنطقه محروم یک ملیونه! میخواهید فیش حقوقم راداخل سایت بگذارم تاباخدمه ونگهبان مقایسه کنید؟درضمن برای اطلاع بیشترچون ویزیت درمانگاه 1100 تومان یعنی نصف قیمت یک پفک ویک دهم ارایشگاهها مردم تفریحی میان درمانگاه ویزیت بشند!
  • جراح IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    55 10
    اون موقع ویزیت پزشک نصف مزد کارگر ساده بود ولی الان یک سوم. ضمنا الان ویزیت رو دولت تعیین میکنه ولی مزد خیلی کارها عشقیه. مخصوصا ارایشگرهای خانوم که دارن میترکونن....................
    • یک پرستار که 2% پزشکای همون بیمارستان حقوق میگیره A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      24 13
      اون موقع زیر میزی نبود . پزشک با دل و جون معاینه میکرد و گاهی تا نیم ساعت و حتی بیشتر وقت میگذاشت . یه کارگر 10 ساعت کار میکنه و جنابعالی 2 دقیقه ویزیت میکنی جناب دکتر . یعنی به عبارت ساده و با فرمول خودتون شما 6000 برابر یه کارگر پول میگیری ( بجز زیر میزی و ... و این فقط پول ویزیتتونه ) یه آرایشگر توسط مشتریش انتخاب میشه و کسی برای کوتاه کردن موهاش محتاج نون شب نمیشه ولی شما نون از جون مردم درمیارید و در اوج نیاز به طرف میگی : انقدر بریز به حساب یا بده منشی تا دستور بستری بیمارستانو بنویسم و اینها خیلی فرق دارن. میدونم چاپ نمیشه اما برای دل خودم مینویسم
    • جراح IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      8 4
      مگر شما اون موقع بودی و ویریت نیم ساعته شدید؟ پشت یه ویزیت 7+4 سال درس و شب بیداریه. ضمنا اگر واقعا پرستارید عجیبه که نمیدونید بیمار الکتیو خودش پزشکش رو انتخاب میکنه و در مورد بیمار امرجنت زیرمیزی معنی نداره و وجود نداره. واقعا اکر پرستارید هر روز نمیبینید که از جون بیمار پول درنمیاریم از نجات جونش پول درمیاریم. ضمنا پزشک یه چیزی بنام کنکور و امتحان رزیدنتی رو گذرونده که همه میتونن شرکت کنن ولی همه قبول نمیشن.................
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    57 5
    اون موقع ریال ایران برای خودش واحد بین المللی بود. حیف کجایی جوونی که یادش بخیر. جوونی هم البته چیزی نبودیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    49 0
    کاشکی عکس های بیشتری گذاشته بودید
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    87 0
    بتراش از ته؛ از همه ارزونتره و کم شیپیش تر
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    237 7
    الان که ویزیت پزشک عمومی با کوتاه کردن مو خانم ها همقیمت هست. باز هم قدیما یک منطقی تو کار بوده
    • غلامحسين IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      140 2
      بيشترين درآمد و كمترين ماليات رو آرايشگاهيا دارن هميشه هم ناراضيند
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      130 1
      حق الزحمه یک ساعت تدریس در دانشگاه با مدرک دکتری نیز با کوتاه کردن موه خانم ها برابر هست. یکی بعد از 10 سال و دیگری بعد از 6 ماه!!هیچ کس هم به فکر این معضلات نیست
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      52 18
      کجا هم قیمته بیچاره پزشکهای عمومی....
    • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      54 2
      خبر آنلاین لطفا یک گزارش مفصل هم درباره نرخ آرایشگرهای خانم و نحوه تعرفه شون بذار
    • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      60 1
      تو شیراز یک آرایشگاه هست که صرفا کارش لاک کردن ناخن دست و پا هست (البته از نوع طرح دار) و حدود 20 الی 30 هزار تومن فقط برای همین کار میگیره
  • اقایی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    50 0
    دستتان درد نکنه ، در صورت امکان بازم از این عکس ها بگذارید تا شاید مقداری با آن حال و هوا به آرامش برسیم خیلی ارزشمند است
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    41 3
    عجله نکنید 10 سال دیگه همان افسوسی را الان نسبت به قیمتهای 57 سال پیش می خوریم ،نسبت به قیمتهای فعلی خواهیم خورد و ارزوی قیمتهای کنونی را می کنیم.
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    86 2
    ده سال بعد:یادش بخیر پراید 18 میلیون بود هی نق زدیم هی بهش می گفتیم گاری قدر ندونستیم ناشکری کردیم هی بهش گفتیم حلبی هی سایپا رو زیر سوال بردیم که ایربگ نداره ولی الان باید خواب پراید 200 میلیونی رو ببینم!!!!!
  • س.د IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    79 1
    دوست داشتم آن زمان زندگی می کردم چون زندگی ساده تر بوده
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    38 11
    الان اختلاف هزينه ها چقدر است خدا را شكر كه سايتي پيدا شد و يك نمونه نوشت تا درس عبرتي باشد براي اصلاح امورات تعرفه هاي پزشكي اين حوزه را به تجارتخانه تبديل كرده و بايد سايت ها بنويسند و وظيفه شرعي و اخلاقي امر بمعروف و نهي از منكر را فراموش نكنند با نفوذي كه نظام پزشكي كرده حوزه سلامت به تجارتخانه تبديل شده و در هيچ كشوري چنين اختلاف طبقاتي بين در امد پزشك و كارمند و كارگر وجود ندارد اگر هست نمونه اعلام شود در امد متخصص در ماه سي ميليون تومان و كار مند متوسط يك ميليون تومان و يا دو دقيقه ويزيت برابر حقوق يك روز كارگر و كار مند اين عدالت است كشوري چنين وجود دارد اگر نيست سريع اصلاح گردد تعرفه ها
    • بی نام EU ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      30 8
      حق ویزیت یک متخصص داخلی در امریکا 200 دلار و در ایران 20000تومان است!این که مردم گمان میکنند همه پزشکان ثروتمندند اشتباه بزرگیست!ثروت زیاد و عجیب و غریب برخی پزشکان،مربوط به یک گروه و تخصص های خاصی است که دلیل این امر هم،به روز نشدن قوانین و تعرفه های قدیمیست.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      16 3
      پزشکای عمومی تقریباً به سایر کادر درمان نزدیک شدن . متخصصین و فوق تخصص بیشتر مدنظر مردمه . یه پزشک داخلی توی امریکا روزی 10 تا مریض ویزیت میکنه نه 100 تا . 50 دلار ویزیتشو میده برای بیمه شغلی که اگه یه داروی اشتباه و اضافه بده بیچاره می شه وای به حال اینکه یه آندوسکوپی بی دلیل انجام بده . همبرگر میخوره 25 دلار . پیتزا 50 دلار . هزینه زندگی توی آمریکا 5000 دلاره . فقط 10% پزشکای امریکا مطب تخصصی دارند و الباقی فقط و فقط توی سیستم دولتی یا وابسته کار میکنن که حقوقشون 100هزار دلار در ساله و حقوق یک پرستار هم 60هزار دلار اونهم با 8 ساعت کار روزانه مثبت و در عین حال توی 3 بیمارستان حضور نامرئی فیزیکی ندارن . پزشک امریکایی با دومین اشتباه لغو مجوز میشه . نهایتاً،شما هم تشریف ببرید برادر من
    • امیرحسین IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      7 0
      خب درآمد سالانه ما 4.000 دلاره ، تو آمریکا 50.000 دلار
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    83 0
    قدیما یک تابلو میزدن قیمتاش دو سال سه سال عوض نمیشد الان مثه بازار طلا شده یه زنگ میزنن اتحادیه نرخ روزو بگیرند
  • اکبر A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    95 12
    چی بودیم، چی شـدیـم...!!!
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    27 0
    چه جالب
  • مهرداد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    43 1
    هـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی،خیلی بده آدم هیچ کاری نتونه بکنه و فقط بگه هـــــــــــــی
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    57 1
    اصلا هر جور حساب کنی دور و زمانه بهتری بوده. پیش قدیمی ها که می شینی جز به نیکی و دلخوشی از آن دوره حرف نمی زنند. حتی به نداری ها و فقر آن دوره هم می خندند برای اینکه همه مثل هم بودند نه مثل الان که فاصله طبقاتی بیداد می کنه.
  • مهدی RO ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    44 1
    اون زمان یه کارگر با چند سال کارکردن می تونست یه خونه بخره ولی الان تا آخر عمرشم کار کنه نمی تونه. به این می گن اختلاف طبقاتی
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      28 4
      سال 56 حداقل حقوق 3000 تومان بود و یک دستگاه تویوتا صفر کیلومتر 75000 تومان. یعنی باحقوق25 ماه میشد یک تویوتا خرید. بنده خودم یک کرونا خریدم. برای تکاف کردن و کشیدن ترمز دستی هم یک شورلت مک وان خریدم 40000 تومان.
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    31 2
    بابابزرگ من خیلی خوشش امد
  • شریف زادگان IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    22 0
    دست عکاسش درد نکند. خوب بود توضیحات بیشتر یا تصویری از آقای ملک عراقی می گذاشتید
  • سرابی EU ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    17 6
    چه وضعی شده ها! دو تا عکس تاریخی هم که منتشر می شه همه یاد نداری ها شون می افتن. از همه بدتر مقایسه ای است که ما همیشه این وقت ها بین خودمان انجام می دیم
  • زمانیان IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    24 6
    مگر ما تو ایران چند تا پزشک داریم که این قدر کامنت از طرف اونهاست؟ مگر این وقت روز تو مطب نیستن؟ یعنی هم دارن ویزیت می کنن و هم تو اینترنت می گردن؟
  • مجی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    3 3
    مدل موها 2013 نیست چرا؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    14 3
    چیزی که برام خیلی جالب بو د این بود که دکتر ها اون موقع علاوه بر درمان از بیمارانشون پذیرایی هم میکردن اون هم نه یک نوبت بلکه دو نوبت صبح و عصر
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      7 2
      پذیرایی اصطلاحی بوده برای ویزیت کردن بیمار
  • بی پول IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    15 1
    من موهای سرم خیلی بلنده .خانومم میگه کاش کچل بودی ولی پول داشتی. . .
  • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    12 1
    كاش قيمت كنتور برق قديم تا حالا رو ميزديد
  • حسن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    9 0
    صدتا از خبرنگارای امروز هم برن تو شهر از گرونی تخم مرغ، مرغ،گوشت، شیر، میوه، نون، کرایه تاکسی، بلیت اتوبوس، بنزین، ماشین، خونه، اجاره خونه . . . . . نمی تونن وخامت اوضاع رو به این خوبی نشون بدن