بررسی پیاپی مدارک تحصیلی مسئولان، مجلس را به تدوین طرحی برای جلوگیری از جعل مدرک سوق داد.

به گزارش خبرآنلاین، 66 نفر از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «قانونمند کردن به کارگیری عناوین علمی» و با قید یک فوریت تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند تا از این پس جاعلین مدرک تحصیلی و آنها که بدون طی کردن مدارج علمی، برای خود جعل عنوان می کنند؛ به مجازات برسند.

این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده است که پیش از این موضوع مدرک تحصیلی جعلی علی کردان دومین وزیر کشور دولت نهم به یک جنجال رسانه ای تبدیل شده بود و وقت زیادی از مجلس و دولت را گرفت. اخیرا نیز موضوع مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی رئیس جمهور که به گفته علیرضا زاکانی مدرک دوقلوی کردان را دارد و از سوی یکی از مراکز آکسفورد اخذ شده است، نیز به یک مناقشه دیگر میان نمایندگان مجلس با دولت بدل شده است.

 راهکار جدید نمایندگان برای مقابله با وضعیت پیش آمده،همین طرح یک فوریتی است که در تنها ماده واحده آن آمده است:«به کارگیری عناوین علمی مانند دکتر و مهندس و سایر عناوینی که از سوی دولت شرایط اعطای آن تایید گردیده است، توسط شخص، منوط به داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی یا خارجی است. مراکزی که از سوی وزارت علوم یا وزارت بهداشت شناسایی شده و تایید شده باشند.»

مهدی سنایی یکی از طراحان این طرح در گفت وگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه این طرح تنها از سوی نمایندگان فراکسیون اقلیت ارائه نشده و اغلب نمایندگان عضو فراکسیون دانشگاهیان و نخبگان مجلس آن را ارائه داده اند، گفت: امیدورایم با تصویب این طرح از تکرار ارائه و استفاده از مدارک و عناوین جعلی جلوگیری شود.

وی هدف از ارائه این طرح را جلوگیری از بی اعتبار کردن مدارک علمی دانست و با تاکید بر اینکه قانونگذار باید از اعتبار ابن عناوین حمایت کند، ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این طرح، جلوی سوء استفاده از مدارک و عناوین تحصیلی از یکسو و جلوی مسامحه ها از سوی دیگر گرفته شود.

گفتنی است بر اساس این طرح یک ماده به فصل 8 قانون مجازات اسلامی الحاق می شود و طی آن جعل عنوان نیز از جمله مصادیق سرقت معنوی به شمار خواهد رفت و برای آن مجازات هایی چون انفصال از خدمت، جریمه نقدی و حتی حبس تا سقف سه ماه - بسته به میزان سوء استفاده از مدرک تحصیلی- در نظر گرفته خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lمختار IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۶
    18 1
    اگر فورا آقای رئیس مجلس سر نپوشاند و همه را نسبت به این سئوال ساکت نکند شاید بتوان کاری کرد