مسئولیت استراتژیک مرد آرام انتخابات

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با حفظ سمت فعالیت خود در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را آغاز کرده است.

رضا الیاسی: انتخابات 92 را از نظر تعدد نامزدها می توان یکی از پرترافیک ترین انتخابات های ریاست جمهوری ایران برشمرد. انتخاباتی که در آن در روز پایانی 6 نامزد از طیف ها و با تخصص های مختلف به رقابت با یکدیگر پرداختند و در نهایت با رای مردم حسن روحانی از نیاوران راهی پاستور شد.

با پیروزی روحانی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از اصلی ترین مراکز تحقیقاتی ایران به شمار می رود بدون رئیس مانده بود و البته اخبار متعددی درباره ریاست افراد مختلف در این مرکز به گوش می رسید.

در واقع از همان روزهای نخست پیروزی روحانی اسامی متعددی برای ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک همچون محمدرضا عارف، آیت الله امینی، حجج الاسلام ناطق نوری و دری نجف آبادی مطرح می شد و حتی گفته می شد که بعضی از این افراد با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیداری هم داشته اند.

اما سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

در حکم آیت الله هاشمی آمده است با توجه به صلاحیت‌های علمی و مدیریتی جنابعالی و تجربیات فراوانی که در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران کسب نموده‌اید، جنابعالی را به سمت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم.

مسئولیت جدید ولایتی در شرایطی اعلام شد که او به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه خدمت می دهد و قرار است با حفظ سمت فعالیت خود در مرکز تحقیقات استراتژیک را آغاز کند.

نگاهی به فعالیت نامزدهای انتخابات پس از پیروزی روحانی

پس از انتخابات ریاست جمهوری اخبار متعددی درباره سمت های جدید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است که از جمله آنها می توان به پیشنهاد سمت معاون اولی محمدرضا عارف در دولت و یا وزیر خارجه شدن و یا دبیری شورای عالی امنیت ملی علی اکبر ولایتی اشاره کرد.

در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محمدرضا عارف و غلامعلی حدادعادل که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از حضور در انتخابات انصراف دادند سمت جدیدی را نگرفته اند و به فعالیت خود به ترتیب در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه می دهند.

محمدباقر قالیباف هم که سابقه 8 سال حضور در شهرداری تهران را دارد پس از عدم موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری برای 4 سال دیگر به سختی توانست رای اعضای شورای شهر را کسب کنند و به عنوان شهردار تهران منصوب شد.

محسن رضایی که پیش از انتخابات به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کرده همچنان در این سمت حضور دارد. البته پس از انتخابات شایعاتی درباره حضور وی در وزارت دفاع مطرح می شد.

اما سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که پیش از انتخابات دبیر شورای عالی امنیت ملی بود پس از انتخابات از این سمت کنار گذاشته شده و با به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

فعالیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات نشان می دهد که اکثر این افراد پس از انتخابات در سمت های خود ابقا شده و تنها سعید جلیلی بوده است که از سمت خود (دبیر شورای عالی امنیت ملی) کنار گذاشته شده و به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

علی اکبر ولایتی که از سال 1376 به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل فعالیت کرده است اخیرا با حفظ سمت به عنوان ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شده است و بر همین اساس ولایتی را می توان تنها نامزدی نامید که پس از انتخابات باا حفظ سمت قبلی خود یک سمت رسمی نیز دریافت کرده است.

سوابق و برنامه های رئیس جدید مرکز تحقیقات استرتراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

ولایتی 68 ساله پزشک اطفال و فوق تخصص بیماری های عفونی خود را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذراند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی معاون وزارت بهداری بود، در دوره اول مجلس به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت شانزده سال، در دوره های ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر خارجه مشغول همکاری بود. پس از سال 1376 به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل منصوب شد و تا کنون در این سمت مشغول فعالیت است.

ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری با برنامه «دولت متمم» حاضر شده بود و در این برنامه به تمام مشکلات کشور اشاره کرده بود. برنامه دولت متمم ولایتی شامل 7 منشور در حوزه های مختلف تحت عنوان منشور مدیریتی دولت متمم در اصلاح نظام مدیریت دولت، منشور سیاسی دولت متمم، منشور دولت متمم در ارتقای امنیت ملی، منشور اقتصادی دولت متمم، منشور سلامت دولت متمم، منشور دولت متمم در اصلاح بازار مسکن، منشور فرهنگی و اجتماعی دولت متمم می شد.

در منشور سیاسی به مباحثی چون بیست و یک اقدام عملی دولت متمم برای نیل به آرمان های دولت در سیاست خارجی و تنظیم سیاست خارجی در راستای حمایت از تکولوژی صلح آمیز هسته ای اشاره شده بود.

در منشور اقتصادی این دولت نیز به مواردی چون پنج برنامۀ عملی دولت متمم در پیشرفت عدالت‌‌‌محور، توسعۀ کارآفرینی، ریشه‌‌کن کردن گرانی و تورم، شش برنامۀ عملی دولت متمم در افزایش بهره‌وری عوامل تولید و کارآمدی فعالان اقتصادی، چهارده برنامۀ عملی دولت متمم برای حمایت از اقتصاد روستایی، هفت برنامۀ عملی دولت متمم در مبارزه با فساد در نظام اداری، ترویج اخلاق اقتصادی و آگاهسازی مردم از حقوق اقتصادی خود مورد تاکید قرار گرفته بود.

هم اکنون در شرایطی که ولایتی پس از عدم موفقیت در رسیدن به پاستور راهی نیاوران شده است باید دید برنامه جدیدی را برای حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک دارد و یا این که سیاست های گذشته مرکز را ادامه خواهد داد.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    75 13
    کسی که بزرگترین اعتراض به جلیلی کرد آرومه !!!! خبر....!!!
  • حسین A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    84 17
    ایشان بهترین گزینه بودند . با آرزوی موفقیت برای ایشان.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    من از اقاى ولايتى تشكر مى كنم كه در مناظره تلويزيونى به روند مذاكرات هسته اى تيم قبلى اعتراض نمود وزمينه ى تغيير مثبت را ايجاد نمود
    • حاجی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      11 1
      احسنت
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    بخشی از پیروزی آقای روحانی مدیون عملکرد دکتر ولایتی در مناظره ها بود! آقای ولایتی بعنوان یک اصولگرا همه تبلیغات چندساله پیرامون آقای جلیلی را بی اثر کرد.
  • احمد GB ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    13 3
    یکی از کارت های آقای هاشمی که آن را در موقع مناسب رو کرد .
  • سلما A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    13 0
    اگه مجبور می شدم بین اصولگراها به کسی رای بدم حتما دکتر ولایتی رای می دادم
  • حسن A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    29 5
    واقعا یک چهره نمونه ملی و علمی