افتتاح یک شبکه تلویزیونی جدید و اصلاح آمار ایران در یونسکو

در جلسه اعلام برنامه‌های بیست‌ویکمین دوره هفته کتاب‌، از تلاش برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کتاب، اصلاح اطلاعات حوزه نشر ایران در یونسکو و افتتاح شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب خبر داده شد.

همچنین اعلام شد، برای اصلاح و به‌روزرسانی آمار کتاب و نشر ایران در سایت یونسکو، گزارش کاملی از وضعیت کتاب و نشر در ایران به کمیسیون ملی یونسکو ارائه می‌شود تا در اختیار مقر اصلی یونسکو قرار گیرد.

نشست خبری هفته کتاب برخلاف اعلام قبلی بدون حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه (20 آبان‌ماه) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. محمد اللهیاری، دبیر بیست‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت:‌ نشست خبری آقای صالحی هفته آینده 27 آبان‌ماه برگزار خواهد شد. امیدواریم ایشان در آن نشست برنامه‌های خود را درباره معاونت امور فرهنگی تشریح کنند، اما این نشست تنها به هفته کتاب اختصاص دارد. او افزود: برای انجام فعالیت‌های این دوره از هفته کتاب بالغ بر 60 دستگاه وزارت‌خانه، تشکل و سازمان مردم‌نهاد همکاری داشته‌اند. در ادامه گزیده‌ای از اظهارات اللهیاری را به نقل از ایسنا می‌خوانید:

- برای انتخاب شعار این هفته کمیته‌ای تشکیل شد و در نهایت از میان شعارهایی که پیش‌بینی شده بود، شعار «کتاب، آیینه فرهنگ و فرزانگی» انتخاب شد. 


امسال تلاش کردیم متناسب با نام‌گذاری هر روز برنامه‌هایی برای آن داشته باشیم. هم‌زمان ستاد فعالیت‌های استانی شکل گرفته است. قرار است اعضای شورای فرهنگ عمومی هر استان گرد هم بیایند و برنامه‌هایی را برای استان‌ها پیش‌بینی کنند.

در مجموع 969 عنوان فعالیت اجرا می‌شود که این فعالیت‌ها شامل برگزاری مراسم اهدای کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی، برنامه‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب، تجلیل از خادمان فنی و علمی نشر، افتتاح مراکز فرهنگی و... است. بر این اساس استان‌های خراسان رضوی، زنجان، خراسان شمالی، قزوین، کهکیلویه و بویراحمد و فارس بیش‌ترین برنامه‌ها را برای هفته کتاب پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین قرار است برای ارزیابی فعالیت‌های استان‌ها در طول هفته کتاب و همراهی با آن‌ها کارشناسان معاونت فرهنگی به این استان‌ها سر بزنند.

 

- در رسانه ملی هم جلسه شورای کتاب تشکیل شد و شبکه چهار مسؤولیت برنامه‌های این هفته را عهده‌دار شد. در مجموع این شبکه برنامه‌های مختلفی را برای هفته کتاب پیش‌بینی کرده است. البته واحدهای خبری نیز برنامه‌های هفته کتاب را پوشش می‌دهند. رادیو کتاب نیز برنامه‌های دیباچه، کتاب سخن، قلم‌های عاشورایی، خیمه‌گاه دل، واژه‌های سرخ و سرای کتاب را برای هفته کتاب پیش‌بینی کرده است.


- در تهران نیز بالغ بر 350 عنوان برنامه توسط ستاد هفته کتاب پیش‌بینی شده است. برخی از آن‌ها مانند نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی پیش از آغاز رسمی هفته کتاب شروع شده‌اند.

- همچنین از اتفاق‌هایی که هم‌زمان با هفته کتاب خواهند بود، می‌توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری 50هزار نمایشگاه در 50هزار مدرسه، برگزاری دو هفته فرهنگی در کابل و تاجیکستان، برگزاری 20 نمایشگاه در 20 کارخانه با هدف فراهم کردن امکان خرید کتاب‌های کودک و نوجوان توسط کارگران برای فرزندان‌شان.

- امسال پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مسؤولیت ارزیابی را بر عهده گرفته است تا از طریق بررسی فعالیت‌ها و نظرسنجی از مردم، فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف را در هفته کتاب ارزیابی کند. این نظرسنجی به صورت تلفنی انجام می‌شود تا متوجه شویم که فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در هفته کتاب تا چه حد بین مردم نفوذ کرده است.

- سال گذشته شبکه رادیویی کتاب در هفته کتاب افتتاح شد، امسال نیز شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در هفته کتاب افتتاح می‌شود. به این امید که روزی این شبکه به یکی از شبکه‌های رسمی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. همان‌طور که می‌دانید، نشر هزاره ققنوس در این ایام طرح نذر کتاب را در دست اجرا دارد. ما نیز با توجه به تقارن ماه محرم و هفته کتاب از این طرح حمایت کردیم.

- آقای دکتر صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی) درخواست تشکیل دبیرخانه دائمی کتاب را داشتند، با این هدف که ارتباط ما با اعضای ستاد هفته کتاب در طول سال بیش‌تر شود و برنامه‌های این هفته محدود به یک دوره خاص نباشد. همین‌طور قرار است آیین‌نامه هفته کتاب به‌روزرسانی شود تا فعالیت‌ها بهتر به اجرا دربیایند. در تقویم رسمی کشور 24 آبان را به عنوان روز کتاب داریم، اما در حال حاضر برنامه‌های هفته کتاب با کمی جابه‌جایی برگزار می‌شوند. همچنین در ماده سوم آیین‌نامه اعضای همکار هفته کتاب نام برده شده‌اند. با توجه به افزایش تعداد دستگاه‌های فعال در این زمینه باید در آیین‌نامه نام همه این دستگاه‌ها به صراحت اعلام شود.

- در سال‌های گذشته کمیسیون ملی یونسکو به عنوان عضو به هفته کتاب دعوت می‌شد. دفتر یونسکو نیز در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کرد، اما امسال با توجه به این‌که ما در مراجعه به سایت یونسکو می‌بینیم آمارهای کتاب و نشر ایران در این سایت به‌روز نیست، پیش‌بینی کردیم نشست تخصصی نیم‌روزه‌ای در کمیسیون ملی یونسکو داشته باشیم و برخی تجربه‌های نشر خود را به این کمیسیون منتقل کنیم. 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =