مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا

مهر نوشت:

 آسفالت اهواز در قسمت راه بند اتوبان پاسداران به دلیل پیشروی مترو برای پانزدهمین بار نشست کرد.
چندی پیش نیز آسفالت اتوبان پاسداران اهواز در نزدیکی پل راه بند عامری نشست کرده بود. بر اثر این نشست خیابان نهج البلاغه جنب پل راه بند اهواز صبح یکشنبه دو هفته مسدود شد.
پس از نشست‌های مکرر آسفالت در مناطق سه راه فرودگاه، چهارشیر و دروازه شهرستان اهواز، این‌بار نشست‌ها به جلوتر رفته و در راه بند اتوبان پاسداران در ابعاد حدود 200 متر مربع نشست کرد و باعث شکسته شدن ریل قطار شد.
پس از شکسته شدن بخشی از ریل، در نهایت و پس از دو روز، شب گذشته این خط تعمیر و مجددا به کار خود ادامه داد.
معاون فنی راه آهن جنوب که در محل وقوع حادثه حضور داشت، گفت: دو روز قبل از اینکه این حادثه اتفاق بیفتد، به ما اطلاع دادند که مترو نزدیک به ریل شده و احتمال ریزش آسفالت وجود دارد.
بهروز دره شوری افزود: ما نیز از دو روز قبل و پس از شنیدن این هشدار، برای جلوگیری از خطرات احتمالی، خط را مسدود کردیم.
دره شوری همچنین اظهار کرد: چند روز قبل تر نیز در ابتدای خیابان نهج البلاغه که فاصله چند صد متری با اینجا دارد، آسفالت ریزش کرده بود و احتمال چنین اتفاقی را نیز داده بودیم.
وی یادآور شد: پس از مسدود کردن این خط، کلیه تردد قطارها را از نظامیه که از شیبان می گذرد و به میان دشت می روند، گذراندیم.
معاون فنی راه آهن جنوب با بیان اینکه نشستی که صورت گرفت تحت کنترل بود، توضیح داد: دو روز است که در این قسمت ناظر گذاشته بودیم تا به محظ اینکه اتفاقی رخ دهد به ما اطلاع دهد. به همین دلیل مشکلی برای ما و شهروندان پیش نیامد و جای نگرانی نیست.
دره شوری گفت: کلیه خسارات مالی که متضرر شدیم را شرکت ساخت مترو (کیسون) تقبل کرد.
به گفته وی، بر اثر این نشست حدود 12 متر از یک کوپلاژ ریل قطار از مسیر قطع شد و پس از تلاش نیروهای راه آهن و قطار شهری این مسیر مجدد به حالت عادی باز گشت.
دره شوری همچنین افزود: شرکت کیسون زیرسازی ریل را برعهده گرفت و ما بخش روسازی و استحکام را انجام دادیم.
با توجه به گفته‌های مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می‌دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند.
پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان‌های فرودگاه و چهار شیر (شهید بندر) در ماه‌های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرد.
برای نخستین‌بار مهرماه پارسال دو نقطه از آسفالت دچار ریزش و نشست شد. این بار و پس از آخرین نشست‌های آسفالت در منطقه دروازه و صخیریه، هم اکنون ریزش به منطقه عامری (راه بند) نیز رسیده است و احتمال نشست‌های بیشتر در مسیرهایی که در گذشته نشست کرده بودند همچون میدان های چهار شیر و سه راه فرودگاه نیز وجود دارد.
همزمان با از سرگیری کار در کارگاه‌های متروی اهواز، نشستهای آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفته‌رفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد، کارشناسان این نشست‌ها را مرتبط با جنس زمین اهواز و عملیات حفاری در این بافت‌ها می‌دانند.

ریزش آسفالت اجتناب ناپذیر است
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز پیش از این اظهار کرده بود: انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسه‌ای است همچنین آب‌های تحت‌الارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.
علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی می‌شود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.
فرورفتگی‌های قیفی شکل در زمین‌های آهکی که در اثر حل شدن سنگ‌های مزبور و فروریختن سقف ایجاد می‌شوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را «دولین» می‌نامند؛ اما مهندسان آنها را «فروچال یا سینک هول» می‌خوانند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشست‌های آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.
وی افزود: این تونل‌ها همچون زهکش عمل می‌کنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد می‌کند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
47282

کد خبر 322369

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    12 4
    این است هنر منهدسی ایرانی.
  • حسین A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    9 3
    زیر زمین اهواز همش آبه. نمیشه تونل زد. زمین اهواز رو سه چهار متر که بکنی به آب میرسی. اهواز زیربنا برای مترو نداره. هر روز که یه خیابون رد میشم میبینم یه جای دیگه نشست کرده. توی اهواز باید به فکر مونوریل باشید.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      2 1
      دوست عزیز این چه حرفیه؟ آلان تو ترکیه ده ها متر زیر دریا دارن طونل مترو میزنن.
  • حسین A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    54 1
    دوستان دقت کردید شهر اهواز دو ماهه در انواع و اقسام موضوعات تیتر یک شده؟؟ مسئولان گرامی تا کی؟؟؟......؟؟
  • شهروند اهوازی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    34 4
    من نمی دونم اهواز با این بافت قدیمی که داره اصلا مترو با این همه هزینه و این همه خطر برای چی می خواد؟ بهتر نبود این بودجه رو صرف ساخت زیر گذر ها و رو گذر ها و همچنین ترمیم بافت فرسوده می کردند؟ چه دست هایی پشت این چرده وجود داره؟ شهری که نمی تونه ترافیک رو کنترل کنه چطور می خواد مترو رو وارد زندگی مردم بکنه؟ این همه هزینه و وقت رو می شد صرف زیر ساخخت ها کرد. همان طور که تا کنون آزاد راه خلیج فارس و کمربندی بندر امام رو به شکل زیبایی طراحی کردند کاشداین بودجه رو صرف ساختن زیرگذرو روگذر و پل های بیشتری می کردند. با این کار هم مردم هم مسئولان در خطر هستند.
    • بی نام A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      1 0
      آخه اهواز یه نقشه کشیده داره همواشم گرمه... اگه یکی بخواد از کورش بره گلستان باید یه مسیر طولانی رو تو اون گرما بره...با مترو هزینش کمتر ارتباطات شهری بهتر میشه...چون اتوبوساشم منظم و کولر دار نیست هزینه رفت و آمد زیاد میشه ادمها واسه انتخاب محل کارشونم هم آزاد ترن... قبول دارم یه جاهایی مثلا از کیانپارس به نادری کار بیخودیه ولی واسه خیلی از مسیرا خوبه
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    13 0
    "گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می‌دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند" یعنی چی این حرف وقتی رمین زیر پامون فرو بریزه ما مراقب چی باشیم؟؟!
    • هانیه IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      6 0
      مراقب باشیم،مراقب. این ستاد مراقبت نه پیش بینی حوادث. بعدم میشه داستان کی بود کی بود من نبودم.
  • پویا US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    5 41
    مگه اهوازم مترو داره؟؟؟ چه چیزا
    • سحر GB ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      29 3
      نمیدونستی بدون :)
    • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      27 2
      نه میخوان واسش بسازن، به قیمت خراب کردن شهر
  • sirous A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    39 6
    آقایون بجای ساخت مترو هزینه میکردن وایه ساخت چند پارکینگ و پهن کردن خیابونهای مرکز شهر
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    24 1
    معلوم نيست اين متروي اهواز كي به سرانجام مي رسه.
  • حامد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 3
    ای خدا از دست مترو درست کردن اینا.یه خیابون صاف رو نمیتونن بکنن مترو رو راه بندازن هیچ تونلی لازم نیست بسازن دوازه ساله معلوم نیست چیکار میکنن .اندازه مترو اهواز یک بیستم مترو تهرانم نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 2
    با توجه به اینکه اهواز حدود 6 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته نمی دونم چه ضرورتی داره که متروی زیر زمینی ساخته بشه. وقتی ساخت وساز مسکن های روی زمین طوری شده که خونه ها فرو می ریزه خدا می دونه ساخت و ساز مترو در زیر زمین چه به سر ملت میاره.
    • رضا از اهواز A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      4 0
      اولا 17 متر ارتفاع داره نه شش متر. دوما نیویورک فقط 3 متر ارتفاع داره چند تا خط مترو واسش ساختن. سوما کی گفته خونه ها توی اهواز فرو میریزه؟ یه دونه تواهواز ریخت تو بوق و کرنا کردن. تهران که ماهی یکی دوتا میاد پایین.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    10 1
    ای کاش از شرکت های درست حسابی استفاده میکردن .
    • رضا از اهواز A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      0 0
      شرکت کیسون یکی از بزرگترین و موفقترین شرکت های ایرانه. این فرورفتگی ها هم اجتناب ناپذیره. فقط مشکل اینجاست که آقایون باید محل هایی رو که داره حفاری تونل انجام میشه از قبل مسدود کنن که نکردن.
  • خورستانی A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    16 1
    باباجان نمی تونید یه شرکت خارجی بیارید. چرا هزینه بیت المال را بی خود هدر می دهید؟
  • بی نام DE ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    16 0
    این خبر بدون عکس کمی کمتر از دو ریال ارزش داره. البته که ریال جمهوری اسلامی ایران. از دیدگاه ژورنالیستی عرض کردم.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    11 1
    این شهر عزیزمون هم مترو میخواهد هم زیر ساخت شهری و هم زیرگذر و هم نوسازی بافت فرسوده
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    5 1
    کل مملکت شده بزن بروئی و سمبل کاری!! برید پیدا کنید که چرا وجدان کاری ناپدید شده!!
  • علی اهوازی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 2
    فیلا هرچی بدبختی سر اهواز میاد/// آقایون قطار شهری اهواز این حرف یک مهندس عمران با بیش از20سال سابقه کار راه و راه آهن //شما که قبل هر بروزه اول ازمایشات زئوفیزیک میکنید که اهواز بدون ازمایش مشخصه چرا بجای این هزینه گزاف منوریل نزدید؟؟ هم خیلی زیبا بود هم الان تمام شده بود و هم نیاز به بستن خیابونها و این گرفتاریها نداشت.منوریل مخصوص شهرهایی که آبهای سطحی بالا و نوع زمین ریزشی میان بایه میزنن و قطار از بالا میره مثل دبی.مالزی.اندونزی.... البته این به شرطی بود که آقایون بالا و تهران نشینها اجازه میدادن//جالبه میگن شهروندان باید مواظب باشن بیان یاد بدن وقتی داری میری یکدفعه زیر بات خراب میشه چطور باید مواظب باشیم
  • خشایار اهوازی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    1 0
    نه دوستان میشه مترو را راه اندازی کرد منتها باید از علم روز دنیا استفاده کرد همین چند روز پیش ترکیه خط متروی زیر آب را که بخش آسیایی به اروپایی را متصل میکند افتتاح کرد و یا مثل دوبی یا تونل مانش فرانسه ولی اگر نشد منو ریل بهترین کزینه ست
  • رضا از اهواز A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    2 1
    من یه پرسشی واسم پیش اومد : مجموع طول خطوط مترو تهران 160 کیلومتره و طول خط یک متروی اهواز 23 کیلومتر ، خط دو 20 ، خط سه 19 و خط چهار 22 کیلومتره که جمعا میشه 84 کیلومتر ، اونوقت چطوری مترو اهواز یک بیستم متروی تهران میشه؟ احتمالا منظورت یک دوم بوده!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین