به گزارش خبرآنلاین، «فرهنگ سنتی چین» در 11 فصل بهقلم 13 نفر از نویسندگان سرشناس چینی و زیرنظر «چانگ چیجی» استاد فلسفه و رییس مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه «شینهوا» (معتبرترین دانشگاه پکن) تالیف شدهاست. این کتاب نخستینبار در سال 2004 منتشر شده و نویسنده در آن شناخت مخاطب از بنمایههای فرهنگی و فلسفی، روح و شناخت قومی و نژادی این سرزمین، همچنین حیات یکپارچهاش در طول امپراتوریهای متفاوت و تحولات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چین را فراهم میکند.
«سرآغاز فرهنگ چینی»، «فلسفه چینی، روح فرهنگ سنتی چین»، «اخلاقیات و انسانیت»، «ادیان برجسته در چین باستان، بودیسم و تائوئیسم»، «آثار تاریخی زیبا و هماهنگ»، «مهد فرهنگ چینی ـ آموزش»، «خوشنویسی و نقاشی چینی»، «طب سنتی و مهارت در حفظ تندرستی»، «فرهنگ غذایی چین»، «معماری قدیمی چینی و فرهنگ سنتی چین» و «چالشهای پیش روی فرهنگ سنتی چین» فصلهای کتاب را تشکیل میدهند. در پایان فصلهای کتاب نیز بخشهایی با عنوانهای «نتیجهگیری: قرن 21 و فرهنگ سنتی چین» و «سالشمار مختصر سلسلههای چین» آمده است.
نخستین سلسله چین، شیا (از قرن 21 تا اوایل قرن 17 پیش از میلاد) نام داشت. سلسلههای شانگ، جو، چین، هان، سه پادشاهی، جین، سلسلههای جنوبی و شمالی، سلسله سووی، تانگ، پنج سلسلهها، سونگ، یوان، مینگ و چینگ امپراتوریهای چین را تا سال 1911 میلادی تشکیل داده بودند. پس از آن، جمهوری چین تا سال 1949 حکومت کرد و اکنون نیز جمهوری خلق چین از یکم اکتبر 1949 بر این کشور حکمفرمایی میکند.
در این کتاب، همچنین به ویژگیهای فرهنگی داروهای چینی پرداخته شده و «اصول نظری و طبقهبندی در طب سنتی چین و توسعه داروشناسی چینی»، «مکتب طب سنتی چین و مکاتب سنتی چین و مکاتب مهارتهای حفظ تندرستی»، «ویژگیهای فرهنگی داروهای چینی» و «فرضیه حفظ تندرستی در دوران اولیه کنفوسیوسیسم» را شرح دادهاست.
در بخشی از فصل «طب سنتی و راههای حفظ تندرستی» درباره فرضیه کنفوسیونیسم می خوانیم:
«یکی از گفته های مشهور کنفوسیوس این است که طول عمر از خیرخواهی می آید...این قدیمی ترین تئوری حفظ تندرستی در چین باستان است...تئوری پیروان اولیه کنفوسیوس در خصوص حفظ تندرستی شامل تغذیه روح و تغذیه بدن میشد. تغذیه فکر یعنی ساخت خصوصیات روانی به گونه ای که احتمالا تاثیر مثبی بگذارد تا سالخوردگی را به تاخیر اندازد. تغذیه ذهن چیزهای زیادی لازم دارد ولی برخی از چیزهایی که برای تغذیه بدن مورد نیاز است به شرح زیر است:
نخست، حفظ اصل اعتدال طلایی برای در تعادل نگه داشتن ذهن. کنفوسیوس می گوید: «اعتدال طلایی فضیلت کامل است، به معنای نگه داشتن راهی برای درستکاری؛ انجام کار بیشتر از حد معمول و کمتر از حد معمول اشتباه است»...زیسی اصل تعادل طلایی را به احساسات انسانی هرچه بیشتر مرتبط ساخته و میگوید که هر شخصی دارای احساس لذت، خشم، ناراحتی و خوشحالی است؛ چه آنها را در عمق وجودش پنهان کند یا به وضوح آشکار سازد، این احساسات بایستی در حد درست و متعادل نگه داشته شود؛ این همان تعادل طلایی یا هماهنگ است.
دوم، «به کسی رنجی تحمیل نکن و ذهن باز را پرورش بده!» کنفوسیوس در کتاب گلچین لازم می داند که افراد نسبت به خانواده، کشور، مافوق و مادون، پدرو مادر و برادران، دوستان، افراد جنس مخالف یا صاحبان فضیلت دیگر خشم و غضب روا ندرند. همه باید به نحوی تربیت شوند تا فکری روشن داشته باشند.
زنگ زی از پیروان او با تعجب و اشتیاق گفته: راه کنفوسیوس بی تکلفی وفاداری و شکیبایی است، وی بر اساس این تفکر ایده بزرگ سلامتی خوب در گروی فکر روشن است را ارائه کرده است.
سوم، رعایت اصل «سه نه». برای کنترل خواسته های غیر اردی است. کنفوسیوس می گوید سه چیز است که انسان برتر در مقابل آن می ایستد؛ در نوجوانی که هنوز توانش کامل نشده، در مقابل شهوت می ایستد. وقتی قوی شد و قدرت بدنی اش لبریز از انرژی است، در برابر ظلم قیام می کند. وقتی پیر شد، و قدرت حیوانی اش کاهش یافت، در برابر حرص و طمع می ایستد...وی این سه عامل «شهوت، تخاصم و حرص و آز» را به عنوان سه عاملی که می توانند به قلب و ذهن سالم آسیب وارد سازند، در نظر گرفته است.»
چاپ نخست «فرهنگ سنتی چین» با قیمت 17 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بینالمللی الهدی در دسترس علاقهمندان به فرهنگ شرق، بهویژه چین قرار گرفتهاست.
6060
نظر شما