ایسنا نوشت : آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد: نفت شیل به شکل قابل توجهی تولید نفت را در جهان افزایش نخواهد داد و در بلندمدت باعث کاهش قیمت نفت نخواهد شد.

این یافته‌های جالب توجه در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی به نام "چشم انداز سالانه انرژی جهان" منتشر شده است.

 

تولید جهانی "نفت سخت سبک" از صخره‌های شیل و دیگر ترکیباتی که مستلزم شکاف افقی است انتظار می‌رود که از دو میلیون بشکه در روز در سال 2012 به تنها پنج میلیون و 800 هزار بشکه در روز تا سال 2030 برسد و این درحالی است که این میزان در سال 2035 کاهش یافته و به پنج میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که نفت شیل بیش از شش درصد تولید سالانه نفت جهان را در 20 سال آینده تشکیل نخواهد داد و انقلاب نفت شیل تقریبا محدود به آمریکای شمالی خواهد بود.

 

این آژانس همچنین پیش‌بینی کرد که تولید نفت سخت سبک آمریکا در سال‌های 2025 تا 2030 محدود به چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد بود و سپس رو به کاهش خواهد نهاد.

 

همچنین این آژانس پیش‌بینی کرد که دیگر کشورها برای دنبال کردن تجربه آمریکای شمالی در زمینه نفت شیل مشکل خواهند داشت زیرا با موانع و کمبود نفت بالادستی رقابتی مواجه هستند.

 

این آژانس همچنین افزود: تا سال 2035 تولید نفت سخت سبک در روسیه به تنها 450 هزار بشکه در روز ، در آرژانتین به 220 هزار بشکه و در چین به 210 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 

این پیش‌بینی‌ها به شدت محافظه‌کارانه هستند. این آژانس پیش‌بینی‌ کرد صنعت نفت برای استخراج نفت شیل از دیگر نقاط جهان در دو دهه آینده به اندازه آنچه که از یک معدن شیل در آمریکا استخراج شده، مشکلات زیادی خواهد داشت.

 

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است در دهه منتهی به 2025 نفت شیل به همراه شن‌های نفتی کانادا و ذخایر نفتی آبهای عمیق در برزیل و دیگر نقاط جهان اتکا به اوپک را کاهش خواهد داد.

 

در حال حاضر علایمی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان، امارات و قطر سرمایه‌گذاری خود را روی ظرفیتهای جدید کاهش خواهند داد اما تا اواخر دهه 2020 میلادی آژانس بین‌المللی انرژی می گوید که وابستگی به اوپک مجددا شروع به افزایش خواهد کرد.

 

این آژانس همچنین اعلام کرد که تا سال 2035 گاز طبیعی به عنوان یک رقیب جدی برای فرآورده‌های نفتی پالایش شده به عنوان یک سوخت برای حمل و نقل ظهور خواهد کرد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: سهم گاز طبیعی در حمل و نقل جاده‌ای پیش‌بینی می شود که از دو درصد کنونی به 2.8 درصد در سال 2020 و 4.8 درصد تا سال 2035 برسد. تنها در آمریکا گاز جایگزین روزانه 450 هزار بشکه سوخت دیزل تا سال 2035 خواهد شد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =