گران‌ترین آثار هنری کدام‌ها هستند؟ / چه کسی صاحب گران‌ترین اثر هنری دنیاست؟

تابلو «سه اتود از لوسین فروید» اثر فرانسیس بیکن و تابلو «ورق‌بازان» اثر سزان گرانترین آثار هنری فروخته شده در حراجی‌ها و فروش شخصی هستند.

حسین عیدی‌زاده: تابلو «سه اتود از لوسین فروید» اثر فرانسیس بیکن که اثری سه‌تکه است روز 12 نوامبر در حراجی کریستی در نیویورک به حراج گذاشته شد و انتظار می‌رفت تابلو نهایتا به قیمت 85 میلیون دلار به فروش برود.

اما این تابلو که در سال 1969 کشیده‌شده همه را شگفت‌زده کرد و بالاتر از تابلو «جیغ» ادوارد مونه (فروخته شده به قیمت 120 میلیون دلار در سال2012) به قیمت 142 میلیون دلار فروخته شد. کل زمان فروخته شدن این اثر شش دقیقه طول کشید و در طول آن خریداران رقابتی بسیار سنگین با هم داشتند. نام این خریدار فاش نشده است.

بدین ترتیب تابلو این نقاش دوبلینی به گران‌ترین تابلوی فروخته شده در یک حراجی بدل شد و رکوردی خیره‌کننده در تاریخ حراجی‌های آثار هنری ثبت کرد. بیکن در این تابلو دوست نقاشش لوسین فروید را روی یک صندلی نشانده و از سه سمت از او نقاشی کشیده است.

بیکن
تابلو «سه اتود از لوسین فروید» اثر بیکن

حالا تابلو «سه اتود از لوسین فروید» در کنار چهار اثر ماندگار دنیای هنر، گروه گران‌ترین تابلوهای فروخته شده در حراجی‌ها را تشکیل می‌دهند. رتبه دوم گران‌ترین تابلو دنیا در دست ادوارد مونه و تابلو بسیار معروف او یعنی «جیغ» است که سال 2012 به قیمت 119.9 میلیون دلار فروخته شد.

رتبه سوم در اختیار پیکاسو با تابلو «عریان، برگ‌های سبز و تندیس» است که سال 2010 به قیمت 106.5 میلیون دلار به فروش رفت. این تابلو خیلی زود به صدرنشینی مجسمه «مرد متحرک 1» اثر آلبرتو جاکومتی پایان داد که چند ماه پیش از تابلو پیکاسو در حراجی به قیمت 104.3 میلیون دلار به فروش رفت.

مجسمه جاکومتی تا پیش از حراجی روز 12 نوامبر در رتبه سوم بود، اما پس از روکوردشکنی تابلو بیکن به رتبه چهارم رسید و حالا این تابلو در رتبه پنجم است و تابلوی جدیدی رتبه چهارم این فهرست است. این تابلو «تصادف ماشین نقره‌ای (فاجعه مضاعف)» نام دارد و اندی وارهول آن را کشیده است. این اثر به قیمت 105.4 میلیون دلار در حراجی روز 13 نوامبر سوتبی به فروش رفت.

با این حال، پنج تابلویی که در بالا نامشان برده شد، گران‌ترین تابلوهای فروخته‌شده در حراجی‌های سراسر دنیا هستند، اما همیشه بوده‌اند مجموعه‌دارانی که آثار هنری را از صاحبان آنها بطور شخصی و بدون حضور در حراجی‌ها خریداری کرده‌اند. در واقع گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده دنیا تابلوی نقاشی «ورق‌بازان» اثر پل سزان است که در دهه 1980 کشیده شده است.

این تابلو را خانواده سلطنتی قطر در سال 2011 از صاحب آن یعنی جرج امبیریکوس، صاحب کارخانه‌جات کشتی‌رانی اهل یونان به قیمت حیرت‌انگیز 250 میلیون دلار خریداری کردند. این تابلو بدون شک گران‌ترین تابلوی نقاشی فروخته‌شده دنیاست.

سزان
تابلو «ورق‌بازان» اثر سزان

دیگر تابلوی گران دنیای نقاشی که خارج از حراجی‌ها به فروش رفته تابلو «شماره 5» جکسون پولاک است که گفته می‌شود دیوید مارتینز آن را از دیوید گفن، یکی از موسسان کمپانی دریم‌ورکس به قیمت 140 میلیون دلاری خریده است. هرچند هنوز تائید نشده که مارتینز این تابلو را خریده، اما حراجی سوتبی که در جریان این خرید و فروش بوده، مبلغ 140 میلیون را تائید کرده است.

دیوید گفن انگار جدا از سینما به آثار هنری هم علاقه بسیاری دارد، او چند روز پس از خبر فروش تابلو «شماه 5» پولاک تابلوی «زن شماره 3» اثر ویلم دوکونینگز را به قیمت 137.5 میلیون دلار به فروش رساند!

رونالد اس. لادر غول دنیای لوازم آرایشی بهداشتی است و از طرفی سلیقه خیلی خوبی در آثار هنری دارد. او سال 2006 مبلغ 135 میلیون برای خریدن تابلوی «پرتره آدل بلاک-باور 1» اثر گوستاو کلیمت پرداخت کرد. برخی حدس می‌زنند لادر بهای بیشتری برای این اثر پرداخت کرده و مبلغ 135 میلیون دلار، عددی است که متخصصان کریستی برای این اثر تخمین زده‌اند.

تمامی این آثار گران دنیا اثر هنرمندانی بوده‌اند که حالا از دنیا رفته‌اند. در واقع گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌ها که اثر هنرمندی زنده است، مجسمه «سگ بادکنکی (نارنجی)» اثر جف کونز است که روز 12 نوامبر در همان حراجی کریستی که تابلوی بیکن در آن رکورد شکست، به قیمت 58.4 میلیون دلار به فروش رفت.

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =