حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب طی سخنانی به بررسی برخی شبهات هفته‌های اخیر پرداخت و تاکید کرد:هرچند که از نظر عملی این شبهات تاثیری بر افکارعمومی و انتخاب مردم ندارد ولی به هرحال از لحاظ فکری مطرح است.

به گزارش خبرگزاری فارس وی که این خبرگزاری وی را استاد حوزه و دانشگاه خوانده است با بیان اینکه روایتی که در مشهد  توسط آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شده هیچ سندی ندارد تصریح کرد: این مطلب به نقل از راوی‌ای که سندیت روایات نقل شده ایشان معمولا مورد تامل قرار می‌گیرد بیان شده است و احتمالا این مطلب از جعلیات معاویه است که با رفتار علی‌(ع) کاملا متناقض است.

 وی افزود: اخیرا هاشمی رفسنجانی در یک سخنرانی در مشهد به مطلبی درباره امیرالمؤمنین امام علی (ع) استناد کرده که پیامبر اکرم(ص) به ایشان فرموده‌اند اگر مردم شما را نخواستند، اقدام نکن. 

وی در بررسی علل طرح این‌گونه مسائل در فضای کنونی جامعه ادامه داد: ‌این روایت را خوانده‌اند تا بگویند که اگر اکنون مردم ما را نمی‌خواهند باید کنار برویم. در حقیقت علیه یک جریان سیاسی چنین القا کنند که مردم شما را نمی‌خواهند بیهوده تلاش نکنید.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و مستندات عقلی و فقهی درباره این حدیث خاطرنشان کرد: در مورد این روایت سه موضوع قابل بررسی است، اول اینکه آیا اصل این روایت صحیح است یا خیر؟ دوم اینکه اگر درست است وجه صدور آن چه بوده است؟ و دیگر این که آیا این روایت با شرایط کنونی و در زمان حال جامعه ما انطباق دارد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین طائب با بیان اینکه اگر پیامبر اسلام سخنی را به حضرت علی(ع) فرموده باشد این سخن باید به خوبی برای مردم تبیین شود یادآور شد: این سخن را اگر امام علی‌(ع) بگوید از او نمی‌پذیرند بنابراین باید بگویند که پیامبر چنین فرمودند. پس باید مشخص شود این مطلب که پیامبر به امام علی‌(ع) گفته باشد که اگر تو را نخواستند اقدام نکن، مربوط به مردم است و یا مربوط به حضرت امیر‌المؤمنین؟ 

وی درباره چگونگی تطابق این روایت با زمان حال اظهار داشت: در این شرایط این سخن منطقی هم نیست چون بحث بر سر حاکمیت است و نه تبلیغ، بیان حقایق و یا انتشار فرهنگ، در این خصوص یک زمانی پیامبر اکرم(ص) به مردم می‌فرماید که اگر به من تعهد دارید و بخواهید به این تعهد عمل کنید باید با علی (ع) باشید، که بیان این سخن برای تمام مردم چه موافق و چه مخالف تفاوتی ندارد. اما زمانی که قرار است این نکته اجرایی شود یک محاسبه عقلانی پیش می‌آید که اگر مردم علی‌(ع) را نخواهند نمی‌شود اقدامی انجام داد. یعنی اینکه مثلا تمام مردم بگویند علی‌رغم اینکه پیامبر اکرم این نکته را فرموده اما ما علی را نمی‌خواهیم در این شرایط کاملا مشخص است که امام علی‌(ع) نیز اقدامی نخواهد کرد چون می‌خواهد به حکومت برسد اما مردم اجازه نمی‌دهند.پس در جایی که مردم اعتنایی به سخن پیامبر نداشته و علی(ع) را نمی‌پذیرند به عنوان یک امر بدیهی و عقلی علی‌(ع) نمی‌تواند حکومت کند اینجا دیگر روایت و توصیه پیامبر(ص) نمی‌خواهد.

وی با بیان اینکه این روایتی که در مشهد مطرح شده هیچ سندی ندارد تصریح کرد: این مطلب را سید بن طاووس در ضمن یک مطلبی بیان کرده است اما سید بن طاووس نقل مطالب بدون سند قوی و معتبر فراوان دارد، یعنی آن‌طور که پیداست احتمالا این مطلب از جعلیات معاویه است که با رفتار علی‌(ع) کاملا متناقض است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    شرح حال سید بن طاووس را اینجا بخوانید: http://www.imam-sadiq.net/sub/Erfan/olama/ebnetavos.asp
  • بدون نام DE ۱۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۳
    0 0
    سایتی‌ را که دوستمان معرفی‌ کرد خواندم متشکرم