شب گذشته وزارت خارجه میزبان اعضای کمیسیون امنیت ملی بود.

شب گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به وزارت امور خارجه رفتند تا در یک نشست مشترک با اعضای تیم مذاکره کننده ایران در ژنو دستاوردهای مذاکرات با گروه 1+5 را بررسی کنند.

این نشست در حالی برگزار شد که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته جاری بار دیگر در ژنو با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای مذاکره خواهند کرد و بنا بر اعلام وزیر امور خارجه ایران دستیابی به توافق در این دور مذاکرات دور از دسترس نیست.

عوض حیدرپور شهرضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره جلسه شب گذشته اعضای این کمیسیون و وزیر امور خارجه گفت: در جلسه شب گذشته سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گزارش کاملی از روند مذاکرات در ژنو ارائه کرد.

رویکرد ایران تغییر کرده است

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مباحثی که مذاکرات کارشناسی برگزار شده است بر اساس حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران بوده است و رویکرد ایران تغییر کرده اما اصول همچنان پابرجا است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بحثی که مطرح شده این است که ایران نگرانی های منطقی را که طرف مقابل اعلام کرده در نظر گرفته و به دنبال بازی برد برد هستیم.

حیدرپور با اشاره به اظهارات مقامات غربی درباره صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران تصریح کرد: طرف مقابل می گوید برنامه هسته ای ایران باید صلح آمیز باشد و قرار است اطمینان داده شود و در راس اطمینان بخشی ایران نیز فتوای مقام معظم رهبری قرار دارد.

پرونده هسته ایران باید به آژانس بازگردد

وی با بیان این که یکی دیگر از مسائل مورد تاکید ایران این است که حقوق ایران باید رعایت شود، گفت: حقوق ایران از اصول است و غنی سازی باید ادامه پیدا کند و پرونده هسته ایران باید از شورای امنیت ملی به سازمان انرژی اتمی بازگردد.

آمریکا نماینده 1+5 برای تهیه متن تفاهم نامه

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: مقامات وزارت خارجه گفتند که برای گام نهایی باید چارچوب مشخص کنیم و این بحث ها در جلسات اولیه کارشناسی مطرح شده است و در ژنو نیز طرف آمریکایی اعلام کرده از طرف دیگر اعضای گروه 1+5 برای تهیه تفاهم نامه وکالت دارد.

شورای عالی امنیت ملی متن تفاهم نامه را نهایی می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که متن تفاهم نامه در مذاکرات ژنو تهیه شد، گفت: مذاکره کنندگان ایران اعلام کردند که تغییرات اعمال شده در تفاهم نامه را قبول نداریم و متن را به تهران آورده اند و متن تفاهم نامه باید در شورای عالی امنیت ملی به نتیجه برسند.

وی با بیان این که موضوع هسته ای در شورای عالی امنیت ملی به تصویب می رسد، افزود: فرایند های فعالیت هسته ای ایران در شورای عالی امنیت ملی بر اساس قانون اساسی مشخص است و بعد از این که متن ایران در شورا آماده شد به تیم مذاکره کننده برای حضور در ژنو ارائه می شود.

حیدرپور با بیان این که انجام مذاکرات بر عهده وزارت خارجه است، گفت: اعضای وزارت خارجه نقشی در تدوین سازکارها و متن تفاهم نامه ندارند.

نماینده مردم شهرضا ادامه داد: این طور که اعضای مذاکره کننده ایرانی گفتند 90 درصد از موارد متن تفاهم نامه مورد تایید بوده است و بعد از این که متن تهیه شده فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه موضوع تفاهم را به چالش کشیده است.

وی تاکید کرد: باید پرونده هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی رفته و فعالیت هسته ایران در چارچوب ان پی تی است.

آلمان، انگلیس و روسیه موافق به نتیجه رسیدن مذاکرات

حیدرپور ادامه داد: هم اکنون گروه 1+5 به گروه 3+3 تبدیل شده است و کشورهای آلمان و انگلیس روسیه به دنبال نهایی کردن پرونده هستند و امیدواریم بتوانیم با تلاش تیم مذاکره کننده ایران یک پیشرفت اساسی در کار داشته باشیم.

تلاش برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات

وی همچنین با اشاره به اقدامات مقامات رژیم صهیونیستی از مذاکرات ژنو 2 تا کنون تصریح کرد: هم اکنون این نگرانی وجود دارد که اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس و لابی صهیونیست ها در آمریکا برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات فعال شده اند و همانطور که رهبری فرمودند ما حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام می کنیم و همه باید از آنها حمایت کنند.

حضور نمایندگان مجلس در مذاکرات ژنو

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره احتمال حضور نمایندگان مجلس در مذاکرات ژنو گفت: به طور طبیعی نمایندگان مجلس می توانند در مذاکرات وزارت خارجه حضور داشته باشند و در مذاکرات آینده نیز می توانند به عنوان ناظر حضور داشته و گزارش های لازم را به مجلس ارائه کنند اما باید اصل محرمانه بودن مذاکرات را رعایت کنند.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =