دانشمندان فهرستی از جایگزین ناپذیرترین مکان‌های طبیعی زمین را منتشر کرده‌اند، فهرستی که نام دریاچه ارومیه سه بار در آن تکرار شده است.

محمود حاج‌زمان: صحبت درباره گونه‌های در معرض تهدید، در معرض خطر، یا منقرض شده کاری معمول است. اما بخش مهمی از توانایی یک گونه خاص برای زنده ماندن به محیط‌زیستی باز می‌گردد که در آن زندگی می‌کند. به همین دلیل، مطالعه جدیدی که این هفته در مجله ساینس چاپ شده است، با تجزیه و تحلیل داده‌های فهرست قرمز گونه‌های در معرض تهدید انجمن بین‌المللی حفظ منابع طبیعی و همچنین اطلاعات پایگاه داده جهانی مناطق حفاظت شده، فهرست کاملی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده زمین را منتشر کرده است؛ مناطقی که در صورت نابودی به هیچ وجه قابل جایگزین شدن نیستند.

به گزارش پاپ‌ساینس، برای تعیین آنکه هر منطقه تا چه میزان جایگزین ناپذیر است، دانشمندان داده‌های 173 هزار منطقه حفاظت شده و 21500 گونه را مورد بررسی قرار دادند. یک فاکتور کلیدی این است که هر منطقه چگونه در بقای یک گونه مشارکت دارد؛ یعنی پتانسیل بقا یا پتانسیل از دست رفتن یک گونه در صورت عدم اقدام برای نجات آن تا چه حد است. بیشه‌زارها، جنگل‌ها، مناطق کوهستانی، تالاب‌ها و سایر زیستگاه‌های زمین خانه گونه‌هایی هستند که اغلب جای دیگری روی زمین وجود ندارند. بنابراین مدیریت یا سوءمدیریت این مناطق می‌تواند تفاوتی کلیدی در تلاش‌های بقای گونه‌ها داشته باشد.

در مجموع، 137 منطقه در 34 کشور دنیا به عنوان مهم‌ترین مناطق حفاظت شده زمین شناسایی شدند. اگرچه برخی از این مناطق در حال حاضر تحت پوشش برنامه حفاظتی میراث جهانی یونسکو قرار دارند، اما بیش از نیمی از آنها زیر پوشش این برنامه نیستند؛ از جمله پارک ملی سیئرا نوادا سانتا مارتا (Sierra Nevada de Santa marta) در کلمبیا که به عنوان جایگزین ناپذیرترین منطقه دنیا شناسایی شده است. این پارک مامن تعداد از گونه‌های بومی و در معرض خطر دنیا محسوب می‌شود. 

ذخیره گاه طبیعی

محل‌های دیگری مانند ذخیره‌گاه طبیعی جنگل‌های بارانی پارامو اورائو (Parramo Urrao) نیز هستند که تنها نام مناطق حفاظت شده را یدک می‌کشند و در عمل هیچ حفاظتی در آنها صورت نمی‌گیرد. نام دریاچه ارومیه سه بار در این فهرست آمده است: یک بار به عنوان تالابی با اهمیت بین‌المللی (طبق کنواسیون رامسر)، بار دیگر به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو، و بار سوم نیز به عنوان پارک ملی.

اگرچه 13 درصد از خشکی‌های زمین جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شوند؛ اما به دلایل مختلف و بر خلاف عنوانی که یدک می‌کشند، هیچ اقدام حفاظتی در آنها اجرا نمی‌شود. همچنین این مطالعه اظهار می‌کند که بسیاری از برنامه‌های مدیریتی محلی به نحوی بر «گونه‌های کاریزماتیک» (مثل خرس‌های پاندا) متمرکز شده‌اند، که باعث صدمه دیدن زیست‌بوم به عنوان یک مجموعه واحد می‌شوند. برای مدیریت موثرتر این مناطق به نحوی که تمام گونه‌های در معرض تهدید -اعم از کوچک و بزرگ و جذاب و غیرجذاب- حفظ شوند، محققان توصیه می‌کنند تا روی گونه‌هایی هدف‌گذاری شود که منطقه مذکور بالاترین التزام را برای حمایت از آنها دارد.

اگرچه مطالعه مذکور بر مبنای مطالعات قدیمی‌تری انجام شده که به اهمیت تعداد رو به رشد مناطق حفاظت شده جهان پرداخته بودند؛ اما تمرکز مطاله جدید بر بهبود تلاش‌های مدیریتی در مناطق حفاظت شده فعلی است. یکی از توصیه‌های گزارش این است که مناطق باقی‌مانده‌ای که هنوز تحت حفاظت قرار ندارند، به عنوان میراث جهانی شناخته شوند تا حفاظت خاص چنین تمایزی شامل حال آنها شود. برای مطالعه فهرست کامل مناطق جایگزین ناپذیر زمین اینجا کلیک کنید.
۵۳۲۷۵

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 74
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریا IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    403 5
    باید از مسئولین ذیربط تشکر کرد که با دست دست کردنشون مرگ دریاچه رو تسریع میکنن.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      24 0
      جواب خدا رو چه جوری بدیم؟جواب نسل ایندرو چه جوری بدیم؟!!
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      76 4
      نه تنها دریاچه بلکه ایران و فرهنگ باستانی ایرانی هم داره از بین میره
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      65 2
      بنده ساکن شهر زیبای ارومیه هستم و در دانشگاه تبریز دانشجو ... هر بار که از روبروی دریاچه رد میشم که برم دانشگاه حس می کنم دریاچه بی آب تر شده ... حتی در روستاهای اطراف دریاچه هم دیگه خبری از باغ های انگور و سیب نیست و کشت پسته و فلفل رایج شده ... ارومیه ؟ کشت پسته ؟ کسایی که اقلیم اینجا رو میشناسن میدونن که کشت پسته در این اقلیم چقدر دردناکه و ....
    • مهدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      25 1
      کی ایران و فرهنگ باستانی ایرانی براشون مهم بوده که این بار دومش باشه!
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      3 14
      دوست دانشجو عزيز الان ميشه فهميد چرا بعضي ها اقليم منطقه را عوض كردند چون كشت پسته سود دهي بيشتري نسبت به سيب و انگور داره،خدا ازشون نگذره
    • محسن بوشهری IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      18 4
      فقط بلدین بگید مسئولین مسئولین این مسئولین که میگی دلش برا آدمای این کشور نمیسوزه تو دنبال حفظ محیط زیستی؟ برا یه بارم که شده خودت یه کاری بکن خودت برا محیط زیستت بجنگ نه این که با شماتت دیگران بار رو از رو دوش خودت بردار. البته میدونم این نظرم هم مثل قبلیا چاپ نمیشه
    • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      10 2
      آقایی که کاشت پسته رو بد می دونی، بهتره بدونی کاشت پسته یکی از مهمترین راههای نجات دریاچه ارومیه است. این رو من نمی گم، کارشناسان می گویند.
    • پارسا A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      3 0
      اولین گزارش ها از کاهش سطح آب دریاچه مربوط به 20 سال پیش هست. در ایران عادت کرده ایم که وقتی کار به مرحله بحران رسید، شروع کنیم تقلا برای نجات از مشکل. و بعد هم ناکام میمانیم و فقط عزاداری میکنیم. ریشه وخامت حال رودها و دریاچه های کشور افزایش جمعیت کشور از 20 میلیون نفر به 75 میلیون نفر و افزایش استفاده از آب هست. متاسفانه در مورد مشکلات به علت موضوع نگاه نمیکنیم. فقط درگیر مسایل سیاسی و عقیدتی هستیم. انقدر بی توجه هستیم که بحران ها را نمیفهمیم. در کشور حتی تبلیغ میشود برای جمعیت 150 میلیون نفری. حالا یکی نیست بگه با کدام آب؟ با کدام رودخانه؟ با کدام چاه؟ اگر با 75 میلیون نفر وضع این هست، با 100 میلیون و 120 میلیون و 150 میلیون لابد برای آب جنگ پارتیزانی رخ خواهد داد.
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    278 6
    نگران نباشيد اگه بي تعهدي دولت مردان ماست كه بزودي كلاً نيست و نابود ميشه فعلاً دارن فكر ميكنن!
    • علی IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      42 1
      احسنت.... دریاچه داره نابود میشه و ما هنوز فکر می کنیم .. فکر می کنیم .. فکر می کنیم .... مثل اینکه قبلا با این فکرها کارهای بزرگ انجام دادیم که حالا داریم فکر می کنیم ....
  • آرش EU ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    41 2
    داریم همه چی مون رو از دستد میدیم
  • سعید IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    13 0
    دیگه چیزی نموند 5% مونده. کل منطقه نابود میشه دولت امید؟!!!!!
  • از تهران IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 0
    مگه اهميتي هم برا مسولان ما داره كه خشك شدن درياچه علاوه بر منطقه و كشورمون برا جهان زيان داره، همه فقط به دنبال موفقيت در دوران كوتاه مديريت خود هستند.
  • . A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 1
    بیست سال دیگه دریاچه ارومیه کویر میشه و ما میریم میگیم یه روزی توی این کویر شنا کردیم! هاهاها . هم خنده داره و هم گریه دار
  • دومان IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    12 0
    حالا حالاها دارن بررسی می کنند.همایش راه می اندازند و بعد کارگروه تشکیل میدن و بعد کمیسیون تشکیل میدن و بعد ستاد بحران تشکیل میشه و بعد بودجه رو مجلس تصویب میکنه و دولت میگه نداریم و بعد دولت طرح ارائه میکنه و مجلس رد میکنه و بعد دولت طرح رو میده و مجلس تصویب میکنه و شورای نگهبان میگه اگر از آب پر بشه یه وقت مردم آبتنی می کنند و دور از شئونات اسلامی و خلاف است و رد میکنه و...دیگر از دریاچه اثری نخواهد بود!
  • باقر هستم یک فروشنده IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    27 1
    جای هیچ نگرانی نیست دوستان مسئولین ما بلدند چطوری منابع طبیعی این کشور رو نابود کنند سازمان های بین المللی هم باید سریعا این لیست خودشون رو آپ دیت کنن و بنویسن کویر نمک اورمیه ...
  • یه بنده خدا A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 0
    خخخخبببب ، اگه اندکی امیدیم بود دیگه از دست رفت
  • ميثم IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    47 3
    ساكن اروميه هستم. اين درياچه ديگه خشك شده نهايتا 10% آن مونده و مسئولين هم ميدونن كه اين كاره نيستن. شايد دانشمندان كشورهاي پيشرفته بتونن كمكي كنن كه اونم با اين وضعيت .... بعضي ها كه دم از وطن پرستي ميزنن و سرمقاله روزنامشون هر روز مضخرفات ميگن به فكر اين چيزا نيستن يعني به مغز كوچيكشون نميرسه. درياچه اروميه نه بدليل خشكسالي بلكه بدليل مديران بي كيفيت كه با رانت مسئول شدند به اين روز افتاد.پروژه ننگين پل ميانگذر،سدها و ... كه همين مديران بهشون افتخار ميكنن.حرف زياد و حوصله اندك
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 49
    آقا درياچه سوراخ شده، سوراخشو هنوز پيدا نكردند
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      20 2
      با لودگیهای شما و امثالتون به این روز افتادیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 1
    خوبه دیگه خدایی نکرده همچین جایی رو از دست دادیم بعد دنبال مقصر میگردیم
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    22 2
    ژاپنی ها دو هفته پیش گفتند می تونند پروژه احیا دریاچه رو بپذیرند اما این مسئولان ما هستند که دریاچه ارومیه رو فراموش کردند
  • سعید IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 37
    این یه روندطبیعیه زیادسخت نگیرین پول مملکت روهم بیخودخرج نکنین .سعی کنین ببینین ازاین پدیده طبیعی چطورمیشه استفاده مثبت کرد.هرکی بگه من جلواین پدیده رومیگیرم میخوادپول یامفت به جیب بزنه .آخرسرهم مسلما هیچ کاری نمی تونه بکنه.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    22 1
    بخدا از کارشناسان خارجی استفاده کنند مشکل حل خواهد شد البته تا دیر نشده .
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    31 6
    حتی اولویت اول محیط زیستی ما هم نیست؟ چه طور به اجبار می خواین آب کارون رو به فلات ایران ببرید اما نمی تونید فکری برای دریاچه ارومیه بکنید؟چطور کشاورزهای مناطق مرکزی کشور می تونند آب 1000 کیلومتر اونطرفتر و مصرق کنند، اما بردن آب خزر به ارومیه ایراد داره؟ چطور به آذربایجان که می رسه یاد بودجه می افتید و می گید خرج داره؟ دستی دستی آذربایجان رو از ایران جدا نکنید که این یک هشدار! ...خبر آنلاین لطف کن این کامنت رو بذار.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      6 10
      ... از این حرفها دست بردارید. آخه شما الان نمی تونید مشکلتون رو حل کنید، اگر جدا بشید چطوری می خواهید حل کنید؟ به جای این حرفها خودتون رو ایرانی بدانید و با بالا زدن آستین همت و کمک از کارشناسان هر چه زودتر عوامل خشک شدن دریاچه را حذف کنید قبل از اینکه آذربایجان سبز و زیبا به بیابان تبدیل شود. فکر کردید جنگ و جدایی طلبی برای دریاچه آب میاره؟ نه جانم. فقط کاری می کنه که دریاچه هرچه زودتر خشک بشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    31 3
    خدا ازتون نگزره
  • یاشار IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    14 0
    اگر قصدی بر احیاء داشتند همه میدونند که اولین و سریعترین قدم باز کردن راه سدها و ریختن رودها به دریاچه است! واقعا چقدر خیانتها در همه امور زندگی شده و میشه توسط بعضی مسئولین!
  • ugd IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    5 0
    همینجوری که دارن مدیران پیش میرن چیزی نمونده کل ایران تو نقشه این رنگی شه
  • ايراني A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    25 1
    ظلمي كه در اين 8 سال اخير در مورد منابع طبيعي چه به صورت عمدي يا بصورت سهوي انجام شد در تاريخ به سابقه است.خدا باعثين را لعنت كند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    23 1
    همش نمک بریزید روی زخم ما.
  • فرید IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    17 2
    دست همه مسئولین درد نکنه کل دنیا به فکر ما هست اما دریغ از خودمون به قول دوستمون فعلا دارند فکر و راهکار طرح می کنند بعد از نابودی کامل دریاچه تازه کاسه چه کنم دست می گیرند.15 سال قبل قرار بود ژاپنی ها برای جاده این دریا و خود آن و موجودات داخل آن طرح بده اند آقایان قبول نکردند به خاطر منافع شخصی! الان قرار هنوز بعد از چند سال یک اکیپ از ژاپن بیاد و نظر بده اما کی عملی بشه خدا میدونه!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    8 15
    خود کرده را تدبیر نیست
  • sanaz A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    13 1
    جایگزین ناپذیر ترین چیز جوونی ما دهه شصتی ها بود که ...
  • جاوید A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    11 1
    سلام: فکر کنم اگه اسمشو عوض بکنن( مثلا دریاچه عربی) مسئولین جهت بهبود وضعییت سریعتر عمل کنن! اینا بلدن فقط شعار بدن -شعار بدن- شعار بدن ....
  • جلیل IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 1
    30 سال پیش از اهواز به آبادان که می رفتیم ، دو طرف جاده پر از آب بود ولی حالا فقط خشکی می بینی و تالاب شادگان هم از بین دارد می رود . دیگر خبری از پرندگان مهاجری که از بالای شهرمان گروه گروه و هزار هزار عبور می کردند نیست . دریغ از یک پرنده . شنیده ام هور العظیم هم خشک شده و بستر زندگی و ایستگاه پرندگان مهاجر از بین رفته ....!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    3 43
    خشک شدن دریاچه ارومیه خیلی هم ضرر نداشته، چرا که میلیارد تن نمک قابل برداشت شده و این یعنی میلیاردها تومان سود
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      15 0
      آره واسه تو سود داشته كه داري نمك برداشت ميكني،نه مردم آذربايجان ،و نواحي مركزي و شمالي ايران كه دچار طوفان نمك ميشند
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      12 1
      تو كوير مركزي ايران كلي نك هست،اول برو اون را برداشت كن
  • آرش A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    41 4
    ما در منطقه سرسبز آذربایجان به لطف و عنایت مسئولین طوفان نمک رو هم تجربه کردبم :((
  • بچه آذربایجان A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    49 36
    مطمئنم اگه این دریاچه تو شیراز یا کرمان یا اصفهان بود هیچ وقت یه همچنین مشکلی براش پیش نمیومد. دریاچه ارومیه در آتش تبعیض سوخت.. خبرجان میدونم نظرمو انتشار نمیدی مث بقیه کامنتام..
    • آ-ر IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      17 6
      دریاچه بختگان ؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      23 23
      این مظلوم نمایی شما آذریها دیگه شورش رو در اورده...شما یک بار میگویید به آذریها تبعیض میشه و یک بار هم میگویید تبریز پیشرفته ترین و آبادترین شهر ایران است.ادم نمیدونه با کدوم ساز شما برقصه.شما 100% از شهر خودت بیرون رفتی وگر میدیدی که اتفاقا شیراز و کرمان و اصفهان بیشترین مشکلات کم آبی در ایران را دارند.
    • سیدمهدی موسوی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      21 18
      چرت نگو عزیز من !!! تو هم دنبال ایجاد تفرقه قومیتی هستی و مانند مزدورهای جمهوری عقب مانده آذربایجان و ابلهان ترکیه ای دنبال قومیت پرستی مگه دریاچه بختگان- باتلاق گاو خونی -زاینده رود و ... به مشکل برخوردند کسی گفت اگر این مشکل تو تبریز بود ال می شد یا بل می شد ؟؟؟ همین قومیت پرستی هاست که مملکت رو به این فلاکت انداخته و شما ها هم شده اید آتش بیار این معرکه
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      25 14
      میشه بفرمایید زاینده رود تو کدوم استانه که داره خشک میشه نکنه اونم تو اذربایجانه
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      14 9
      مگه سفره های آب زیرزمینی کرمان، زاینده رود اصفهان و دریاچه های استان فارس در حال خشک شدن نیستند؟ همه جای جهان سرای من است.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      17 11
      ببین کی داره از تبعیض حرف می زنه! اگر مردم خوزستان این حرف رو بزنند باز یه چیزی. بعدش تهران که رو انگشت های ترک ها می چرخه. آخه این چه حرفیه؟؟ شما حاضرید آب کم مصرف کنید، چاههای غیر مجاز رو هم گزارش کنید، صنایع رو فشار بیاورید که به جای اینکه دنبال بساز و بفروش ساختمان باشند دنبال دستگاههایی باشند که آب کمتر مصرف کنند و بهینه باشند، از خیر و شر اون رو گذر هم بگذرید که ارومیه-تبریز رو به هم نزدیک تر کرده؟ فعلا هم که بچه مایه دارهاتون سطح خشک شده دریاچه ارومیه رو با پیست اتومبیل رانی اشتباه گرفته اند و این کارشون باعث می شه سطح دریاچه سست بشه و با کمترین بادی نمک ها از سطح خشک شده دریاچه بلند بشوند. ببین، شما باید آغازگر نجات دریاچه باشید که بقیه استانها و حتی کشورها هم کمک کنند.
  • بچه خوی A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    22 1
    خدایا خودت به دادمون برس. دولت که خودشو به خواب زده. هموطنانمونم که هر وقت ما از دریاچه ارومیه صحبت کردیم گفتند دارین برطبل تعصبهای قومی و محلی میکوبین. خدیایا در این هوای سرد که همه خودشونو به خواب زده اند تو خودت هوای مارو داشته باش و نزار دریاچه ارومیه به کویر نمک تبدیل بشه.
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    25 2
    همه نهادها و سازمان های بین المللی هر روز بر اهمیت و لزوم حفظ دریاچه ارومیه تاکید می کنن اما متاسفانه این دریاچه سال هاست اصلا در اولویت کاری هیچ سازمان دولتی یا خصوصی نبوده و نیست. لابد دراین کشور مسائل مهم تری از دریاچه ارومیه هست!!!
  • اسماعیل EU ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    102 4
    گوش شنوا کو؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    23 2
    خشکی دریاچه ارومیه موجب ایجاد تندبادهای نکی شده وزمینهای کشاورزی استانهای همجوار را هم دربرمیگیرد...کلا خیلی بدمیشه...........
  • كاظم IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 1
    به دوستداران زر و زور و زيور بگوييد امت ايستاده اند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    26 3
    خداییش زمان احمدی نژاد اصلا محیط زیست معنی نداشت
  • ایرانی GB ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    7 9
    از تمام مسئولین محترم مملکتی ، بویژه رئیس جمهور محترم تقاضا میشود ضمن توجه به این موضوع مهم ، وضعیت نامناسب و تکرار شونده در استان خوزستان را (ریزگردها ، باران اسیدی ، اوزون سطحی(بسیار سمی) ، کیفیت بسیار پائین آب شرب ، فشار نزدیک به صفر آب در شبکه شهری و ....) به صورت عاجل بررسی و چاره جوئی نمایند و به خاطر برنامه هایی که احتمالا برای طولانی مدت دیده یا خواهند دید ، حال حاضر را فراموش نکنند چون مردم به واقع به واقع به واقع در معرض خطر انواع بیماری و تنش میباشند. ضمنا به سلامتی واکسن فلج اطفال در استان هم قحط شده!!! که ناگفته پیداست سلامت نسل آینده با چه مخاطراتی روبروست.
  • محمد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    37 3
    والا ما مردم ارومیه بیشتر از اینکه شاهداقدامات عملی نجات دریاچه باشیم شاهدبرداشت نمک ازدریاچه هستیم اگه به جای برداشت نمک مسولین به فکرنجات دریاچه بودن الان شاهدخشک شدنش نبودیم
  • میلاد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    17 1
    من تو ارومیه زندگی میکنم با عکس نمیشه عمق فاجعه رو دید کافیه بیاین از نزدیک بهش نگاه کنید شک ندارم هرچقدر سنگ دل هم باشین گریه میکنید با دیدنش این یه سرمایه ملی بود یه مکان توریستی بود که هزاران دلار رو میتونست برای کشور بیاره اما فکر نمایندگان ما تو تقدیر از عملکرد صداوسیماست تا دریاچه و کارون و زاینده رود
  • بهمن IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    5 1
    خوبه حداقل در یک زمینه در دنیا اولیم .
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    57 16
    وقتی تو ارومیه باغها رو تقسیم به قطعه های 1000متری با قیمت گزاف میکنن و چپ و راست چاه غیر مجاز میزنن مسوولین اب رو از جای دیگه بیارن؟؟؟؟عجیب نیست
    • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      29 8
      خوب مردم ارومیه کشاورزی نکنن چیکار کنن چندتا کارخانه ی صنعتی تو ارومیه هستش که مردم اونجامشغول بشن مگه مسوولین تا حالا برا ارومیه چیکار کردن؟
    • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      8 2
      عزیز دل، آخه اگر کمی حرفهای کارشناسان محیط زیست و کشاورزی رو گوش کنید متوجه میشوید که هیچ کسی مخالف رونق کشاورزی در آذربایجان عزیز نیست. مشکل اینجاست که شیوه کشاورزی منطقه همچنان سنتی است. آبی که قرار است ریشه درختان را سیراب کند و بقیه آن هم به دریاچه برسد، در زمین های کشاورزی که به شیوه سنتی آبیاری می کنند تبخیر میشود. سیب ارومیه طرفداران بسیاری دارد اما همین سیب خیلی آب می خواهد، تا به حال اصطلاح آب مجازی به گوشتان رسیده؟ ما همه ایرانی هستیم و از دریاچه منحصر به فرد ارومیه لذت برده ایم و مرگش را هرگز نمی پذیریم. اما شما هم باید منطقی باشید که اگر کار منطقی نکنید و به جای اینکه سفره های آب زیرزمینی را تقویت کنید آب داخل دریاچه بریزید بعدها می بینید دریاچه آب دارد اما خاک آذربایجان شور شده.
  • برای گریه کردن هم دیر شده IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    20 0
    72 سد روی رودخونه های منتهی به دریاچه زده شده مدیریتتون تو حلقم! یعنی هنگام پیشنهاد چنین طرحهایی نیم ساعت از یه کارشناس خبره مشاوره گرفته این وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در طی سالیان ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 0
    در دوره احمد نژاد با صحبتهایی که کردند رودخانه اصفهان را خشکاند و زاینده رود را به مرده رود تبدیل کرد کم کم به دریاچه ارومیه رود کارون و..... هم سرایت میگنه اینها همش از بی کفایتی یه عده افراد هست که ادعا میکنند که از همه چیز سر در میارند
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    5 12
    اون از دریاچه هامون که از خیلی جهات مهمتر از دریاچه ارومیه بود زیرا معاش مردم و همچنین زندگیشون به حیات آن وابسته بود که بعد از خشک شدن آن، منطقه سیستان نیز نابود شده است، و این وضع وخیم همچنان ادامه دارد به طوریکه طی چند ماه گذشته 30 هزار نفر از منطقه مهاجرت کرده اند و دیگر به مردم مجوز خروج نمیدهند...چون اگر ادامه پیدا کند منطقه خالی از سکنه میشود در حال حاضر سیستان که روزی لقب انبار غله ایران بدان داده میشد، در حال حاضر به انبار شن و ماسه ایران تبدیل شده است، زیرا مسئولین ما در خواب به سر میبرند و الان هم مردم سیستان را در زیر شن و ماسه های کف دریاچه هامون که توسط بادهای منطقه حمل میشود، دفن کرده اند و به حال خود رها کرده اند، اینم از دریاچه ارومیه.... به وضعیت هر دو دریاچه رسیدگی کنید
    • بدیع الزمان A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      1 0
      درود بر سیدمهدی موسوی....خسته نباشی هموطن...حق مطلب ادا کردی...
  • مهرداد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    10 6
    بقول سیدحسن نصرالله عزیز که میفرمایند ما در ایران چیزی به اسم تمدن ایرانی نداریم
  • هادی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    10 5
    بعضی ها میان میگن مگه میشه کشاورزی رو گذاشت کنار...راست هم میگن ولی باور کنین من به عنوان یک ارومیه ای اینو میگم که خریدن باغ به یکی از دغدغه های مردم شهرم تبدیل شده. طوری که باغدار هایی که یک زمانی هکتارها باغ داشتن همه رو آووردن به تکه تکه کردن باغهاشون و مردم هم به همین راضین که یه ویلای کوچیک با چاه (برای ده تا درخت و استخرشون) داشته باشن...باور کنید مشکل ما همینه... چرا کسی نمیخواد باور کنه!!!مشکل ما با بارور کردن ابر ها و ارس حل نمیشه...البته شاید کههه نه حتما مسئولین شهرم هم اینو میدونن و منافعشون نمیذاره مشکلات رو ریشه ای حل کنن
    • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      9 6
      درود بر شما که واقع گرایانه به این موضوع نگاه می کنید.
  • بی نام US ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 23
    از اهواز چه خبر،میگن باز اومده
  • بی نام DE ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    55 1
    خشکاندن دریاچه هزینه دارد هزینه ای به مراتب بیشتر از نجاتش.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    4 0
    خداوند لک لک هارو دوست دارد
  • آذربایجان IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    12 15
    تبعیض تا کی؟
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    14 1
    اگر ملی نگاه کنیم نه میلی و با تعصب واقعیت این است که اکثر شهرهای مرزی ما از نظر توجه مسئولین به مسائلی از جمله درصد بیکاری و رونق اقتصادی و محیط زیست و ... در وضع اسفناکی هستند . بالفرض در مسئله محیط زیست می توان به وضعیت اسفناک تالاب انزلی-دریاچه هامون-دریاچه ارومیه-آلودگی صنعتی هوای شهر اهواز و سنندج (که در آمار رسمی جهانی چند ماه پیش جزء آلوده ترین شهرهای جهان ذکر شده) و ... اشاره کرد که نیاز به مجریانی توانمند با نگاه ملی بلکه جهانی نه بومی و منطقه ای برای رفع آنهاست . لطفا درج گردد .
  • ارینا A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    من با نظر بعضیا موافقم وبه نظرم هرچه سریع تر این دریاچه اب زیادی داشته باشه