کنکوری برای آن که بدانید چقدر فرزندتان قدرت کارآفرینی دارد

در تمام دنیا کارآفرینی موضوع مهمی است که در مراکز آموزشی دانش آموزان را با این مقوله آشنا می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،همایش رونمایی از طرح ملی کاشف امروز برگزار شد.کارآفرینی موضوع مهمی است که در تمام دنیا مدتهای مدیدی است به آن پرداخته می شود و در ایران هم با راه اندازی دانشگاه و تدوین کتب درسی چند سالی می شود که به این موضوع پرداخته شده است.در همین خصوص از دو سال پیش یک جمع 120 نفره در دانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران بر روی این موضوع کار کردند و طرح ملی کاشف را راه اندازی کردند.طرح ملی کشف،ارزیابی و آماده سازی شایستگی های فردی (کاشف) به دانش آموزان و خانواده هایشان کمک می کند تا ارزیابی دقیقی از توانمندی ها و شایستگی های فردی خود در راه اندازی کسب و کارآفرینی در آینده داشته باشند.امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور رئیس دانشگاه تهران و جمعی از نمانیدنگان از طرح کاشف رونمایی شد.طرح ملی کاشف اولین طرحی است که کارآفرینی را در افراد از کودکی بارور می کند تا در آینده با مشکل اشتغال مواجه نباشند.
بومی سازی کارآفرینی
زعفریان عضو هیات علمی دانشگاه کارآفرینی در رونمایی از این طرح در همایش گفت: بعد از دو سال تلاش شبانه روزی و با همکاری یک تیم صد نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان و دانشگاه های تهران و شریف و ... با افتخار این طرح را امروز افتتاح خواهیم کرد.
او افزود: طرح ملی کاشف مخففی از کشف ارزیابی و آماده سازی شایستگی های فردی در حوزه کارآفرینی کسب و کار است.
او با بیان اینکه در این دو سال برای اجرای این طرح زندگی 50 کار آفرین برتر بررسی شد، برای اولین بار یک مدل پژوهشی برای کار آفرینان ایرانی تهیه کرده ایم که به عنوان مدل کاری برای کار آفرینان آینده باشند.سپس بر مبنای این مدل آزمونی توسط سازمان سنجش در سطح ملی برگزار خواهد شد و بر حسب مکانیسم های طراحی آزمونی با حضور والدین و کودک صورت می گیرد.
او ادامه داد:ویژگی منحصر به فرد این آزمون حضور والدین و فرزندشان به طور همزمان است و فقط ذهن کودک درگیر سوالات نخواهد شد.همچنین این آزمون از طریق رسانه ها با همه مردم معرفی خواهد شد و در مناطق محروم سراسر ایران هم افرادی هستند که به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.
زعفریان درباره ویژگیهای این طرح گفت:این آزمون جایگاه کودک را شناسایی خواهد کرد و یک برنامه توسعه شخصی حرکتی را آغاز می کند تا کودک به موازات درس خودش این آزمون ها را می بیند.
وی گفت: ضریب اطمینان این طرح هفتاد درصد بوده است و برای هر کودک نیم رخ مشخص ایجاد خواهیم کرد. تفاوت های منطقه ای و جغرافیایی لحاظ خواهد شد.
او گفت:باید سنجش کارآفرینی متناسب با استان ها باشد تا برای هر فرد با توجه به شرایطی که رشد کرده یک پروفایل شخصی ایجاد کنیم.
او با بین اینکه پدرو مادر و معلم بیشترین تاثیر را بر فرد می گذارد گفت:برای همین دو مجموعه 15 گانه برای راهنمایی آنها تدوین کردیم که در آینده به بازار می آید.
زعفریان درمورد نحوه آموزش گفت:این آموزش از طریق بازی و کارهای دسته جمعی به دانش آموزان داده می شود و برای همین زندگی کارآفرینان ایرانی را به عنوان قصه و رمان به بچه ها می دهیم.
او به بومی سازی کتاب های کارآفرینی بر مبنای استان های کشور تاکید کرد و گفت:سوال های سنجش هم باید بومی شود تا کارآفرینی متناسب با هر منطقه انجام شود و نیازهای همان شهر آموزش داده شود.
زعفریان گفت:امیدوارم روزی برسد که هیچ فارغالتحصی دانشگاهی بیکار نباشد چون الان نرخ بیکاری در میان دانشگاهیان بالاست.


کارآفرینی قابل آموزش است
در جدول زیر مهمترین اظهارات سخنرانان این همایش آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
فرزاد قاسم زاده رئیس فرهنگسرای کار • طرح ملی کاشف با عنوان دانش آموز امروز،کارآفرین فردا قرار است تا با کمک سازمان سنجش دانش آموزان و خانواده های آنها را درگیر کارآفرینی کند.
• از هفته آینده عملیات اطلاع رسانی و فراخوانی از طریق رسانه ها در اختیار شهروندان قرار می گیرد، این آزمون در دی ماه برگزار می شود و دوره ها به صورت همایش،کارگاه و کلاس آموزشی به فرزندان و خانواده ها در هر استان آموزش داده می شود تا به خلاقیت و توانمندسازی آنها کمک کند.
• فرهنگسرای کار دبیرخانه طرح است و قرار است آموزش های کارآفرینی متناسب با اشتغالزایی به افراد داده شود تا استعداد دانش آموزان را پرورش دهد.
محمد رضا زالی
رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران • کارآفرینی یکی از استراتژی های کاربردی و عملی در کشورهاست.
• یک رابطه u شکل بین توسعه اقتصادی و کارآفرینی در کشورها وجود دارد،لذا کشورها به سمت آموزش کارآفرینی رفتند.
• کارآفرینی یک نوع رفتار است که باید آموزش داد و مبتنی بر ادراکات،رفتارها و نتایج است.
• بررسی ما نشان می دهد که به کارآفرینی تنها در مقطع دانشگاهی توجه شده و قبل از آن در مدارس به آن توجهی نمی شود.
• در تمام دنیا در کلاس های کارآفرینی ریسک پذیری و موفق بودن آموزش داده می شود چون بررسی ها نشان داد که باید این مسائل قبل از ورود به دانشگاه آموزش داده شود.
• یکی از شاخص های کارآفرینی درک فرصت در میان افراد 18 تا 64 ساله است که چقدر افراد فرصت های محیط زندگی خودشان را تشخیص می دهند تا دست به تاسیس شرکت بزنند و در سال 2012 در ایران 39 درصد بود که در بین 69 کشور ایران رتبه 35 را دارد.
• همچنین شاخص رفتار کارآفرینی هم آموختنی است یعنی فرد چقدر درصدد راه اندازی کسب و کار در آینده است که در ایران در همان سال 22 درصد بود و رتبه ایران را 35 معرفی کردند.
• در سال 90،در ایران 14 درصد کارآفرینی نوپا راه انداختند و در سال 91 متاسفانه کاهش داشت و به 11 درصد رسید که رتبه ما در این زمینه 30 است،این آمار نشان می دهد که از هر 100 نفر 11 نفر شرمت راه اندازی کردند اما باید بررسی کرد که چند درصد این کارآفرینی نوپا و چند درصد اجباری بوده است.
• طرح کاشف یک طرح استراتژیک و بلند مدت است که کار آفرینی را در نهاد خانواده نهادینه می کند.
عبدالرضا مصری
عضو هیات مدیره مجلس
• برای حل مشکل بیکاری در کشور باید به موضوع کارآفرینی توجه کرد و موانع تولید را هم حذف کرد.
• خانواده،تحصیل و محیط پیرامون بر کارآفرینی تاثیر فراوانی دارد و خانواده باید برای برخی شغلها ارزش بگذارد چون نظام ارزش اجتماعی در شکوفایی استعداد نقش دارد.
• شغل در کشور زیاد داریم اما چون برخی شغلها ارزش و جایگاه ندارند،برخی افراد تحصیل کرده ترجیح می دهند بیکار باشند و سراغ برخی کارها مانند لوله کشی و تراشکاری بروند.

 

45232

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    13 0
    واقعا طرح جالبیه و امیدوارم این قضیه ادامه دار باشه
  • محمود غلامي IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    بسيار جالب طرح موضوع شده است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    کاش کم کم به بقیه سنین هم گسترش پیدا کنه