ایسنا نوشت:

غلامعلی کویتی‌پور گفت: «بیش از 34 سال مفتخر به خدمت اهل بیت عصمت و طهارت هستم و این مدت هرگاه با مردم عزیز کشورم به طور مستقیم روبه رو شدم از آن‌ها خواستم به من مداح و نوحه خوان‌نگویند، چرا که اعتقاد دارم ما بیش از چند نوحه‌خوان در کشور نداریم.»

او ادامه داد: «من یکی از منتقدان اصلی عزاداری‌های محرم بوده و هستم. زمانی آقای شمخانی از من خواست تا در این دسته‌های زنجیرزنی که از نظر من نوعی نمایش خیابانی است بخوانم، نپذیرفتم زیرا چیزی جز مزاحمت برای مردمی که در خانه‌های خود هستند در این دسته‌ها ندیدم.»

کویتی‌پور با انتقاد از وضعیت امروزی دسته‌های زنجیرزنی و ایجاد مزاحمت‌هایی برای مردم، افزود: «من تربیت‌شده خانه جوانان پیشاهنگی هستم، اما باورهای خودم را دارم و جایی که لازم بوده از موسیقی در کنار خواندن استفاده کردم، اما وقتی ترانه «سلام من به تو یار قدیمی» خواننده درگذشته لس آنجلسی و ملودی «شهر موش‌ها» را در مرثیه‌های برخی از مداحان می‌شنوم واقعا دل آزرده می‌شوم چرا که این روند اصلا قشنگ نیست.»

وی با تاکید بر این نکته که خود را مداح نمی‌داند، گفت: «به خوبی می‌توانم ملودی موجود در ترانه‌های بسیاری از خوانندگان لس‌آنجلسی و حتی داخل کشورمان را تقلید و اجرا کنم اما هیچ گاه این کار را نکردم.»

او یادآور شد: «آیا خوانش قطعه‌ای از علیرضا افتخاری در نوحه جایز است؟ چرا باید کار را به جایی برسانیم که عکس فلان خواننده درگذشته لس آنجلسی را با فیلم مداحی مجلس عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) را میکس کنند و ما ببنیم ذره‌ای تغییر در خوانش این نوحه‌خوان با آن خواننده نیست؟ این‌ها از نظر من دهن‌کجی به محضر مقدس هیات‌ها و مجالس روضه‌خوانی است.»

کویتی پور که شامگاه 28 آبان‌ماه در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، افزود: «من زمانی از خوانش خودم لذت می‌برم که شما از من انتقاد کنید و بگویید کجای کار من اشتباه بوده است. اگر ترانه «ممد نبودی» بر دل مخاطب می‌نشیند به این دلیل است که این ترانه حرف دل عده‌ای را زده است.»

خواننده «غریبانه» گفت: «من اگر می‌گویم مداح نیستم به خاطر این نیست که خود را از مداحان جدا کنم، اما بر این اعتقادم که هرکس گفت، «یا حسین یا حسین» او را مداح خطاب نکنیم زیرا دستگاه حضرت سیدالشهدا (ع) جای تملق نیست. اینجا باید دل را به خدا بدهی تا به معبود خود برسید و خوش به حال کسانی که به این حال می‌رسند و بدانید طبل و سنج در ساعت دو نیمه شب در خیابان‌های شهر کنار خانه مردم جایی در دستگاه حضرت امام حسین ندارد.»

کویتی‌پور اظهار تاسف کرد که در جایی که ریش‌سفیدان یک منطقه آن هم در شرایطی خاص دست به دمام‌زنی می‌برند و همه چیز برای آن‌ها دارای حرمت است، کار به جایی رسیده که ما در دسته‌جات زنجیرزنی انواع و اقسام موسیقی‌های راک و رپ را می‌شنویم و نتیجه این می‌شود که باورهای موسیقایی مردم که نشات گرفته از اشعار و مراثی‌های قدیمی و ارزشمند بوده جای خود را به ترانه «سلام من به تو یار قدیمی» می‌دهند.

غلامعلی کویتی‌پور این سخنان را در نشست تخصصی «بازتاب اندوه و غم در موسیقی و ترانه» در فرهنگسرای ارسباران بیان کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    81 11
    زنده باد استاد کويتي پور
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      13 5
      زیبایی ملودی ممد نبودی اینقدر هست که کسی مثل سامی یوسف که در حال حاضر به عنوان بزرگترین خواننده جهان اسلام ازون یاد میشه در ترانه غار حرا از ملودیش استفاده کرده. احسنت برادر . به این می گن ملودی سازی نه اونکه گفتی مقلد لوس آنجلسین
    • پاسخ به بی نام RS ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      0 1
      جناب بی نام گرامی همین ملودی مشهور و زیبای ممد نبودی ببینی هم کپی یه نوحه معروف در جنوبه که گمان میکنم مرحوم ناخدا عباس دریانورد در دهه 20 ساخته و یکی از زیباترین اجراهاش هم توسط مداح معروف جنوب مرحوم جهانبخش کردی زاده( بخشو) حدود 20 سال قبل از آزادی خرمشهر اجرا شده است و جناب کویتی پور که در این مصاحبه این قدر دم از اصالت زدند من تا به حال ندیده ام که این موضوع را اعلام کنند. و صد البته دلیل اینکه این نوحه تاریخی زیبا و گوش نواز تا به حال به صورت رسمی جز اثار ماندگار موسیقی ایران ثبت نگردیده همین کپی بودن اون و اگاهی کامل دست اندرکاران ار این موضوعه.
    • حسینی بوشهری IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      0 0
      رفیق ما رو ببین! داداش ملودی ممد نبودی که کار آقای کویتی پور نیست این ملودی از یه نوحه خیلی قدیمی و خیلی معروف بوشهری اقتباس شده.میتونید لینک نوحه اصلی رو به راحتی با یه سرچ در گوگل پیدا کنید. در واقع حاج آقا کویتی پور ممد نبودی ببینی معروفش رو به تقلید از این نوحه زیبا خونده .البته ایشون یه گام جلوتر از مداحان معروف و پر مدعای پایتخت نشین ستند و به جای بازخوانی ترانه خواننده های پاپ اون ور آبی در اثارشون از نوحه های قدیمی استفاده میکنند.
  • محمد A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    18 3
    کویتی پور فوق العاده است. نوحه باید تاثیر گذار باشه مثل آهنگ "مانده تنها حسین" از کویتی پور، نه نوحه های امروزی
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    19 0
    شما خودت را با بعضی ها مقایسه نکن, شما واسه دستگاه امام حسینی, بعضی ها نام حسین را زیاد می برند ولی حسینی نیستند.
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    12 2
    قطعه های افتخاری که خوبه باز با قطعه های خانوم هایده چه کار کنیم؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    12 0
    احسنت! گل گفتی!
  • یک کاربر IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    16 1
    آقای کویتی پور یکی از بچه های سرزمین پاک ومقدس خرمشهر است که همیشه محفل عزاداری را گرم وپر شور کرده واجرش را هم به این خاطر از امام حسین گرفته که پیش همه هیئتی ها قابل احترام گشته است.صدای گرم ودلنشینش جاودانه باد.او هم مداح به تمام معنی وهم دوست دار هنر واقعیست.صدای ایشان ورشادت جهان آرا هرگز فراموش نمیشود.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    10 1
    احسنـت...
  • آرمين EU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    15 1
    دسته هاي عزاداري بايد سامان بگيرند تو همدان در بسياري از دسته هاي عزاداري حاملين علامت و علم و دهل زن و سنچ زن و طبل زن از سينه زن و زنجير زن بيشتر بود.آنهم با صداهاي گوشخراش كه حتي صداي نوحه خوان هم معلوم نبود.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    3 1
    من در ايام عزادارى تمايل داشتم به دسته هاى سنتى كه فقط سينه زنى انجام مى شود بروم نمى دانم اقاى كويتى پور در مسجد خاصى بودند؟ اگر كسى اطلاع دارد لطفا بنويسد يا دسته هاى ديگرى كه مدل خوزستان وبوشهر عزادارى كردند