آیدین سیار در روزنامه قانون نوشت:

علی ربیعی وزیر کار گفته: سیاست‌هایی که نزدیک به دو دهه گذشته تجربه کردیم فقرا را ضعیف‌تر و طبقه متوسط جامعه را به طبقه پایین نزدیک‌تر کرده. ما سعی کردیم این جمله را باز کنیم تا فهمش راحت تر شود، ولی متاسفانه باز کردیم و دیدیم پیچیده تر شد!

جمله باز شده: با سیاست هایی که در چند سال گذشته امتحان کردیم طبقه متوسط را به طبقه پایین نزدیک کردیم، گذاشتیم‌شان توی پارکینگ، بعد طفلی ها سرما خوردند، گفتیم گناه دارند بهشان آمپول چینی دادیم، بعد نمی‌دانیم چی شد که مردند. فقرا را ضعیف‌تر کردیم، درست. ولی باید انصاف داشته باشید. به این توجه کنید که این بار نگذاشتیم سرما بخورند، به جای پارکینگ گذاشتیم‌شان توی انباری که گرم بود. بعد وقتی دیدیم کسی آنها را نمی‌بیند گفتیم ما در کشور فقیر نداریم!

وقتی این جمله را باز کردیم کمی‌نگاهش کردیم. سه چهار بار از زوایای مختلف نگاه کردیم و نتایج آن را نوشتیم.

نگاه رئالیستی: در سال‌های گذشته طبقه متوسط را کوبیدیم و چهارطبقه رفتیم بالا و به این ترتیب توانستیم روزنامه نگار، نویسنده، پزشک، کارمند، خیاط، بزاز، نانوا و عکاس را به بساز بفروش تبدیل کنیم.

نگاه مارکسیستی: سیاست های گذشته فقرا را ضعیف تر کرده، الان ما باید فقرا را آنقدر قوی کنیم تا کاخ سرمایه داران را از جا بکنند و یک کاخ بهتر بنا کنند تا ما برویم توی آن و از فقرا حمایت کنیم.

نگاه پوپولیستی: بعضیا که خودشون رو کارشناس میدونن، میگن اگر ما طبقه ضعیف و متوسط رو خراب کنیم و همه شون رو ببریم طبقه بالا، اینها روی هوا میمونن چون زیرشون خالیه! آبو بریزین همونجایی که خالیه (خنده و تشویق حضار). بداااانید ... این ملت روی هوا می‌ایستد ولی تسلیم زیاده خواهااان، غارتگراااان، کارشناساااان، متخصصاااان و چپاولگراااان نمی‌شود. (دوباره تشویق!)

نگاه فاشیستی: هیچ چیز بهتر از صفا و صمیمیت و مراقبت کردن از همدیگر نیست! پس طبقه قوی و ضعیف و متوسط را می‌کوبیم و جاش یه ویلایی می‌سازیم که همه دور هم باشیم. توی اتاق ها، هال و پذیرایی، دستشویی، حمام، آشپزخانه دوربین مداربسته می‌گذاریم تا خدای نکرده از کسی خطایی سر نزند. به علت کمبود فضا از هرکسی باد مخالف سر بزند اعدام می‌شود، همه باید باد موافق تولید کنند که بلامانع است و از آن استقبال می‌شود.

اصلا بگذارید آن جمله آقای ربیعی را ببندیم! من نمی‌دانم چه کسی با انگولک کردن دکمه های آسانسور طبقات، آن را یک طرفه کرد. همینطور این را هم نمی‌دانم چقدر می‌توانیم خودمان را چهار دست و پا لای چهارچوب طبقه متوسط نگه داریم، اصلا بگذارید یک اعترافی بکنم، من از اولش هم نمی‌دانستم چه چیزی قرار است بنویسم! واقعا از آدمی‌که دارد به طبقه پایین سقوط می‌کند چه انتظاری دارید؟

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    18 0
    زیاده خواهااان، غارتگراااان، کارشناساااان، متخصصاااان و چپاولگراااان !!!! عالییییییی:)
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    27 0
    طبقه متوسط را به طبقه پایین نزدیک کردیم و طبقه ضعیف را به زیر خاک انتقال دادیم بدین ترتیب دیگر طبقه ضعیفی بر روی زمین وجود ندارد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    22 0
    درضمن ما در کشور بیکار هم نداریم چون همه سرکاریم...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    طنز که خیلی جالب نبود نمیشه یهش افرین گفت ولی حرف آقای ربیعی احسنت داره!
  • وحید A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    10 0
    من فکر میکنم فقرا رو گذاشتن تو یخچال! که هم کسی نمیتونه ببینتشون، هم تو سرما دارن یخ میزنن، هم غذای کاملی برای ثروتمندان میشن!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 20
    خدا شفا بده...
  • sobi IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    6 0
    نگاه رئالیستی خیلی با حال بود :)))))))))))))
  • - A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    17 0
    هر چقدر فقیر بیشتر داشته باشیم بهتر میشه کشور رو غارت کرد و مردم انشاالله جزایش رو تو اون دنیا خواهند گرفتند
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    31 0
    بر باعث و بانيش لعنت !!
    • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      2 0
      به سلامتی کسانی که لایک کردن کامنتتو صلوااات....
  • بی نام EU ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    ذجرمون نده