آیت الله نوری همدانی: اخذ جریمه دیرکرد رقت بار و حرام است

پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت:

یکی از مراجع تقلید در قم با انتقاد شدید از نحوه عملکرد بانک ها در اخذ جریمه تاخیر اقساط معوقه گفت: اخذ دیرکرد، رقت بار و حرام است.

آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار مدیران موسسه مالی و اعتباری کوثر با وی اظهار داشت: دین اسلام به همه ابعاد زندگی انسانها توجه دارد و برنامه ها و موازینی تنظیم کرده که هرکس بر اساس آن گام بردارد، جامعه ای مقتدر و و توانمند خواهد داشت.

او با اشاره به اقتدارکشور در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی عنوان کرد: در زمینه اقتصادی هم ، اقتصاد مسلمانان باید طوری باشد که از فقر و بیکاری اثری نباشد و مردم زندگی مرفهی داشته باشند چون فقر از مصیبتها و بلاهای جامعه بشری است؛ از این جهت در فرهنگ اسلامی از فقر مذمت شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فقر مرگ بزرگتری است، به روایتی از علی(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت به محمد حنفیه فرمود: فرزندم از فقر پرهیز کن چون آدم فقیر وظایف دینی خود را نمی تواند درست انجام بدهد و از لحاظ عقل و فکر عقب مانده است و از طرفی مردم هم نسبت به فقیر آن احترام را قائل نیستند.

او در عین حال تاکید کرد: خلاصه فقر دچار مضیقه ها و مشکلاتی است و لذا اسلام می خواهد جامعه ای بسازد که از نظر اقتصادی توانمند ، عزتمند و قدرتمند باشد.
آیت الله نوری همدانی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در دولت کنونی، رئیس جمهور و وزرا مطرح می کنند این است که پول در مملکت زیاد است اما در بانک هاست. حال اگر این میزان پول در کشاورزی، صنعت، تولید، دامپروری و... به کار افتد هم کار ایجاد می شود و هم تولید و عرضه فراوان می شود و هم بیکاری مرتفع می شود.

او مشکل کشورهای اسلامی را سیاسی دانست و افزود: در این کشورها، کسانی قدرت را در دست دارند که نوعا سرسپرده بیگانگان هستند و رهبری اسلامی کامل ندارند به همین دلیل نفوذی های بیگانگان آمده و حرکت ها را در این کشورها منحرف و لوث کردند.

استاد خارج فقه حوزه مشکل آمریکا را برخلاف کشورهای اسلامی اقتصادی دانست و عنوان داشت: در کشورهای اروپایی و آمریکا چون پول دست یک عده سرمایه دار و در بانک هاست، آنها روز به روز پولدارتر و آن 99 درصد هم روز به روز فقیرتر می شوند.
او ربا را عامل خرابی در کشورها دانست و افزود: ربا غوغا می کند و هرکجا باشد، مخرب است. در اقتصاد اسلامی ربا و اسراف نباید باشد بلکه همه امکانات و منابع تولید باید زیر نظر ولی فقیه اداره شود.

آیت الله نوری همدانی انفال شامل دریاها، جنگل ها، نیزارها و... را منابع ثروتی در اسلام دانست که در دست پیامبر(ص)، امام معصوم و در زمان غیبت در دست ولی فقیه است و افزود: حاکم جامعه اسلامی از انفال در راستای از بین بردن فقر بهره می برد.

او در ادامه اخذ دیرکرد را نوعی رباخواری دانست و گفت: از ما سئوال می کنند که ماهیت دیرکرد چگونه است؟ در جواب باید گفت که اگر از اول که پول می دهی شرط کردی که اگر ندادی اینقدر به عنوان جریمه بردارد برای بار اول ایرادی ندارد اما اگر این مسئله باب شود مانند آنچه در کشور ماست حرام است. به طور کلی اخذ دیرکرد حرام و رقت بار است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: کشور ما از نظر فرهنگی، سیاسی و نظامی قوی است لذا از نظر اقتصادی باید به گونه ای قوی شود که تحریم های آمریکا نتواند خللی ایجاد کرده و تاثیرگذار شود و ما اقتصاد عزتمندی داشته باشیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    178 3
    فقط "اخذ جریمه دیرکرد" رقت بار و حرام است !!!؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      72 9
      نه! معلوم شدن تارهايي از موي سر بانوان هم رقت بار و حرام هستش !
    • nima A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      66 2
      جريمه ديرکرد اتومبيلو حر ام کنين
    • مجید EU ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      11 1
      صندوق قرض الحسنه سر خیابون هرچقدر پول بزاری یه قرون سود که به پولت اختصاص داده نمیشه هیچ موقع وام گرفتن کلی سفته و چک و ضامن کار خوردن پول با درصد بالا که مغز هر انسانس سود می کشه ..استان مازندران پر از این صندوق های قرض الحسنه که تو کوچه خیابونها فعالیت می کنند. منظورم موسسات مالی اعتباری نیست صندوق های قرض الحسنه .. کار اینا ربا نیست حرا و نزول نیست ؟ کی باید رسیدگی کنه ... صاحبان اون صندوق هاکه بماند پرسنل اون صندوق ها اکثرا با پول مردم وضعی بهم زدن بیا ببین .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    95 0
    «باید اقتصاد عزتمندی داشته باشیم.» باید! هه!
    • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      59 2
      از این بایدها زیاده و 30 ساله داریم می گیم ولی عمل صفر از جمله باید وابستگی به نفت قطع بشه .باید خودروهای استاندارد داشته باشیم .باید الودگی هوا رو مهار کنیم و ....
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    129 4
    من از ایلام هستم وامی از بانک ... گرفتم تو پرینت نوشته 15 درصد ولی تو حساب کتاب 26 درصد گرفتن. من نمیدونم این کلاهبرداریه*حرام خوریه ربا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد پیروزی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    48 2
    به علت فرسودگی و قابل سکونت نبودن خانه ام به همراه همسایه از بانک دولتی! مسکن وام با سود 26 درصد گرفتیم که به علت بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی نتوانستیم به موقع تصویه کنیم که بانک بابت تاخیر چند ماهه طلب سود 38 درصدی کرده است که مکاتبات اینجانبان با مدیرعامل بانک نیز بی نتیجه بوده است و باید تسهیلات را با نرخ 38 درصد یعنی با 12 درصد جریمه تصویه کنیم که از توانمان خارج است
  • م س نسب IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    11 55
    یعنی حقوق کارمندای بانک حرومه؟ بابا ای چه حرفیه ؟ پس شما بفرمایید چطور باید پول بانکها برگشت داده بشه؟ با ای همه جریمه قسط نمیدن این هم برداشته بشه دیگه بدتر میشه
    • فرهاد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      29 2
      اگه قرار بابت تضمين برگشت پولها جريمه پرداخت بشه پس بابت خيلي از تضمينهاي ديگه هم بايد جريمه گرفت مثل بانكدار بيسوادي كه با پارتي پشت ميز ميشنه و به خاطر نداشتن اطلاع يك وامي كه بايد ظرف يك هفته پرداخت بشه عامدا يا سهوا طولش ميده جريمه اين چقدره؟ يا اينكه بانكها موظفند زير 10 ميليون يك ضامن بخواهند؟ چندتا بانك اينو رعايت ميكنند؟ يا بانكها 80 درصد منابع قرض الحسنه بايد وام قرض الحسنه بدند شما يك بانك معرفي كن كه وام قرض الحسنه بده؟ جريمه اينا چقدر جناب؟
    • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      17 1
      با شما موافقم خیلی از کله گنده ها وام ارزان قیمت گرفته اند و پس هم نمی دهند بعلاوه اگر علما به ربا خواری حساس هستند از دولتهایی که تورم ایجاد کرده اند انتقاد کنند منشا اصلی ربا همین تورم است در کشورهای غیر اسلامی نظیر ژاپن تورم در حد صفر می باشد
  • محمد A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    22 6
    حضرت آیت الله برای این که نشان دهید منافع مردم برای شما در اولویت است از نفوذ خود استفاده کنید و بانکها را به عدم دریافت جریمه دیرکرد وادار کنید. این یعنی روحانیت در کنار مردم.
  • سعید A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 19
    سلام لطف کنید نام حضرت علی (ع) رو با شاخص امام یا حضرت بیارین
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    37 1
    چطور علما در خصوص مثلا موسیقی نظر می دن بلافاصله اعمال می شه و لی برای نظراتی از جمله سود بانکی که منافع دولت در اونه هیچ کس اهمیتی قائل نیست و اونو اجرا نمی کنه.اگر حرف علما شرعی و قانونیه همه حرفاشون اعمال بشه نه اینکه دولت می بینه نظری از علما با منافشون در تضاد اونو اعمال نکنه ولی نظری که مردمو در تنگا می زاره بلافاصله از سوی مسئولین اعمال می شه .
  • ایرانی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 1
    خانومم یه کتاب چاپ کرده برای آثار باستانی شهر زنجان هیچکدوم از این گردن کلفتا که کمک نکردن هیچ به قولاییم که برای خرید داده بودن عمل نکردن. یه چک5میلیونی دادیم به ناشرکه بخاطر بدقولی و بدچاپ کردن این چکو پاس نکردیم و بعداز 15ماه باشکایت کردن ازمون7.7میلون گرفت؟؟؟؟؟!!!!!!!!! رفتیم به یارو میگیم سودبانکی که میدن برای 15ماه میشه 700تومن اصلا1میل چرااینقدر میگیرید اینکه نزول نیست خودش گفت چرا نزوله حالا شما پیداکنید پرتقال فروش را
  • فرهاد EU ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    21 0
    اي كاش مانند ساير مسايل ديني اين گفته ها رعايت ميشد و در حد حرف نبود
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    60 1
    حاج آقا رقت بار تر این است که آقايان در تنظيم دفترچه های اقساط ابتدا سود آن را ميگيرند وقتی بعد از چند سال خيالشان راحت شد ميروند سراغ اصلش آنوقت تازه داستان ديرکردها بهتر به آقايآن حال می دهد. تازه من استداعا دارم يک سری هم به بيمه ها و نحوه پرداخت ديه ها به اين خلق خدا بزنيد آنجا داستان جالبتر هم ميشود.
  • رضا A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    45 0
    یه زمانی علمای دین فتوا می دادن و تمام اقشار جامعه که پایبندی به مذهب داشتن ، خودشونو ملزم به عمل طبق همون فتوا می دونستن.مصداقش فتوای تحریم تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی.امروزه یه همایشی برگزار میشه و بعضی عزیزان برای اینکه حوصله جمع سر نره یه فتوا میدن، و هیچ کسی هم الزامی برای خودش قائل نیست تا به اون فتوا عمل کنه.خدا خودش بخیر کنه!
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    39 1
    اساس بانکداری بر اساس ربا است.اقایان با جنگولک بازی میخوان سمبلش کنن که نمی تونن
  • saeed A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    3 0
    مگه بهره ای که میگیرن حلاله که گیر دادین به دیرکرد؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! اصلا بانکها و موسسات مشابه تا زمانی که رویه وصولشون در عرصه وام دادن بیشتر از اصل وام +کارمزد (قرض الحسنه) باشه تمام اموالشون مشکل شرعی پیدا میکنه!!! چه بسا کلی نفرین پشت سرشونه البته اگه اهمیت بدن!!!!!!!! واقعا خیلی افته واسه یه مملکت اسلامی که رباخورها در شمایل بانک و موسسه مالی و اعتباری و ... براحتی فعالیت میکنند تازه یکی هم یه چیزی میگه سریع شرعیشم ردیف میکنن مبادا گند کاراشون دربیاد. وقتی هم که میری همین رباهارو دریافت کنی اونقدر بالا و پایینت میکنن و به هیکلتو ضامنها و همه چیزت گیر میدن که اشکت درآد!!!!! واسه همین مفتخوریهاست که مثل قارچ تکثیر شدن و هر یه قدم یه بانک یا تعاونی اعتباری باز شده که زود بزود هم نما عوض میکن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    7 1
    احسنت ولی کو گوش شنوا!!!
  • سعید IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 0
    جدا.. ببینید بانک ملت چیکار می کنه ..یه وام پنج میلیوی از این کارت اعتباری ها گرفتیم . خبرنداشتیم که اعتبار اون یک ماهه است . بعد از یک ماه گفتند مبلغ وام بلوکه شده و شما دیگه نمی تونید از این وام برداشت کنید...... بعد هم گفتند باید هشتصد هزارتومان به عنوان مبلغ اشتراک بپردازید چه از وام استفاده کرده باشید چه استفاده نکرده باشید.... نمی دونم به این چی میگن؟؟...اگر باور نمی کنید بیاید یزد بانک ملت شعبه کاشانی حتما چنین وامی را به شما می ده... حالا جریمه دیرکرد پیشکش .نمی دونم این مبلغ حق اشتراک را کجای دلمون بذاریم
  • ایرانی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    5 0
    متاسفانه سالهاست که بانها شعار بانکداری اسلامی میدهند!! اما در عمل از بانکهای صهیونیستی هم بدتر عمل میکنند. آیا الان خانه ای کمتر از چند صدمیلیون وجود داره؟ بانکها برای پرداخت وام 20 میلیونی خانه چند صد میلیونی را گرو بر میدارند و بعد هم با نرخهای سرسام آور سود وام را در چند سال اول دریافت میکنند. بعد از گذشت چند سال که اقساط وام را به موقع پرداختید؛ اگر برای تسویه مابقی وام به بانک مراجعه کنید میبینید که تمام اصل وام را مطالبه میکنند تا سند ملک شما را از گرو خارج کنند. یعنی بعد از چندسال پرداخت اقساط متوجه میشوید که تمام اصل وام را بدهکارید؟ این است بانکداری اسلامی!!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 0
    كلا جريمه هايي مانند دست مزد چك و..حرام است
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    10 0
    پس اگه این جوری باشه زندگی کردن در ایران کلا حرامه ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 0
    حرام هست ولی به دهن اونا مزه کرده ،
  • مهدي IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    11 0
    يه لطفي كنين بگين به اين مسئله خودرو هم رسيدگي كنن
  • حسین IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    7 0
    اینکه دولت خودش به تکلیفش عمل نمیکنه و سر وقت حقوق و اضافه کاری ها را پرداخت نمیکنه چرا بابت اون جریمه دیر کرد نمی ده اما بانک دولتی بابت تاخیر دیر کرد میگیره. به این میگن کشور اسلامی و بانکداری بدون ربا و دولت پاک.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 0
    پس اداره دارايي را خبر نداريد كه به هر بهانه الكي يك جريمه به اصل ماليات اضافه ميكند.
  • حسین IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    3 0
    دوستان 70 میلیون برای شروع کردن یه کار وام می خواستیم 3 نفر بودیم باید تو 5 سال ، ماهیانه بالای 2 میلیون واریز میکردیم به عنوان اقساط حساب کردم میشه حدودا با پول چای بچه های بانک 125 میلیون یکی به من درصد این وام رو حساب کنه بگه !!!! یکی هم بانکداری اسلامی رو توضیح بده به من !!!
  • حمید EU ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    5 0
    سود بانکی 28 درصد چطور اون هم حرامه؟؟ نرخش تو بازار 30 درصده ایا این دو درصد اختلاف،پ ول وارد شده به بانک رو حلال میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفآ چاپ کنید
  • بی نام DE ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    4 0
    پولی سودی دقیقا مثل باتلاقه !!! هرچه بیشتر فشار بهت بیاد بیشتر تو ش فرو میری... تنها راه خلاصی از وام اینه که یه پول گنده گیرت بیاد و یه هویی تمام طلب رو صاف کنی و گرنه اینجوری فایده نداره
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    7 0
    در بلاد کفر نهایت سود بانکی 4 درصده ولی در کشور اسلامی ما به بالای 30 درصد هم می رسه .چرا
  • رضا ک IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 4
    ایرانی جماعت همینجوریشم اقساطشون رو دیر میدن وای به روزی که دیگه دیرکرد نخوان بگیرن
    • ایرانی A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 2
      کارمندبانکی دیرکردخوار؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 3
    دوستان شما که انقدر از وام و بانکها بد میگین خوب مجبورتون که نکردن وام نگیرین مگه زوری میان دم خونتون بتون وام بدن !!!!!! ضمنا این جه ربطی به یه بانک خاص یا کارمندای بانک داره مراجع تقلید باید از بانک مرکزی بخوان به این نوع موارد رسیدگی کنه.