روز چهارم مذاکرات ژنو؛چانه زنی‌های رسانه‌ای، کلماتی که بالا و پائین می‌شوند و چشم انتظاری

در روزی که فرهاد ظریف و هم تیمی‌هایش در سرزمین آفتاب تابان حسرت با شکست تیم ملی والیبال آمریکا، اشک به چشم آمریکایی‌ها آوردند، جواد ظریف و همکارانش در ژنو، مذاکراتی را سپری کردند که به اندازه آن رقابت ورزشی نفس گیر و نزدیک بود.

محمود عزیزی: « روح بزرگ ایرانی» تعبیری بود که ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال بعد از شکست آمریکا درباره برد تیمش به کار برد، آن هم در شرایطی که ست چهارم ایران تا آستانه شکست رفت. حکایتی مشابه این رخداد را ظریف و همکارانش در ژنو تجربه کردند. وقتی پنجشنبه ظریف در ساعات پایانی پنجشنبه اعلام کرد «تا زمانی که در همه چیز به توافق نرسیده‌ایم قاعده این است که روی هیچ چیز به توافق نرسیده‌ایم. یکی دو موضوع باقی مانده از اهمیت زیادی برخوردار است.» اظهار نظری که روزنامه کیهان صبح شنبه در سرمقاله خود آن را علائمی از احتمال توقف مذاکرات خواند. (اینجا)

در روزهای سرد ژنو و در شرایطی که در این دور اشتون و ظریف بارها نشست های دو جانبه داشتند، اخبار درباره ورود وزاری خارجه 1+5 یک نشانه برای نزدیک شدن به تفاهم بود.

 جان کری شال و کلاه کرد و آمد

در نهایت انتظارها با ورود لاوروف  وزیر امور خارجه روس ها به پایان رسید و خیلی زود خبر رسید که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم شال و کلاه کرده و بعد از آنکه از آمدن لاوروف مطمئن شد، راهی سوئیس شد. (اینجا)  بعد از آن هم خیلی طول نکشید که خبرگزاری ها از سفر وانگ ایی وزیر خارجه چین، وستروله وزیر امور خارجه آلمان، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه خبر دادند.

وزیر امور خارجه چینی ها هم که در دور ژنو 2 معاون خود را به مذاکرات فرستاده بود، این بار خودش راهی ژنو شد. او در بین راه در گفت وگویی نشانه های یک توافق را در سخنانش آشکار کرد و اظهار داشت که «مذاکرات بر سر برنامه هسته‌‌ای به نقطه نهایی خود رسیده است.» (اینجا)

 نزدیک شدن به توافقات

مذاکرات برای هیات ایرانی جمعه شب در شرایطی سپری شد که در همان ساعاتی که عباس عراقچی و وندی شرمن در ساختمان سازمان ملل دیدار می کردند، ظریف ولاوروف، وزیر خارجه روسیه دست در دست هم جلوی عکاسان لبخند زدند و بعد هم در نشست دو جانبه، درباره آنچه قرار است در مذاکرات نهایی شود، مذاکره کردند.
عراقچی پس از مذاکرات با مقام آمریکایی با طرف فرانسوی دیدار کرد و وقتی نیمه شب مذاکراتش به پایان رسید، این طور درباره مذاکرات به خبرنگاران پاسخ داد: «به میزان خوبی به توافقات نزدیک شده ایم.» (اینجا)
در شرایطی که تهران از نیمه شب گذشته و وارد هفته ای جدید می شد، اشتون و ظریف بار دیگر با هم گفت وگو کردند. مذاکراتی سخت و فشرده که از ساعت 22:30 دقیقه به وقت ژنو آغاز شد و سبب شد گزارشگر شبکه سی .ان. ان در گزارش خود از مذاکرات تاکید کند که «طرفین آنقدر به توافق نزدیک شده‌اند که حتی ممکن است همین امشب محقق شود.»

 حمایت توکلی، تشکر خرازی

صبح روز شنبه در داخل کشور حمایت از تیم مذاکره کننده ادامه یافت. احمد توکلی نماینده اصولگرای تهران در مقام حمایت از تیم مذاکره کننده برآمد و گفت که از مجموعه اطلاعات منتشره، این امیدواری شکل می‌گیرد که گروه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به وظایف انقلابی و اسلامی خود عمل کرده باشد. (اینجا) حسن روحانی رئیس جمهور هم صبح شنبه در صفحه تویترش نوشت: «موفقیت مذاکرات به نفع همه کشورهای منطقه و به نفع جهان غرب است و به نفع همان‌هایی است که با ما درحال تعامل و مذاکره هستند.» (اینجا) صادق خرازی، سفیر سابق ایران در سازمان ملل و از مشاوران سیدمحمد خاتمی هم در صفحه توییتر خود از ظریف به خاطر ایجاد تغییر در روش و رویکرد و همچنین فضای مذاکرات هسته‌ای ایران تشکر و قدردانی کرد.  (اینجا)
 تعبیر خبرنگار  گاردین از دیدار کری و فابیوس

در ژنو اما مذاکرات  دو جانبه بعد از ورود وزرای خارجه آغاز شد. نشست های جان کری و فابیوس که خبرنگار گاردین آن را برای هماهنگی بیشتر طرفین عنوان کرد. با ورود وزرای خارجه و برگزاری نشست ظریف و اشتون همچنان اظهار نظر های طرفین کلی بود. از میان تیم مذاکره کننده ایرانی، عباس عراقچی در جمع تعدادی از خبرنگاران تصریح کرد که «دستیابی به توافق نزدیک است.»عبارتی که وستروله وزیر امور خارجه آلمان وقتی به ژنو رسید آن را به بیانی دیگر دوباره تکرار کرد و گفت: «ما فکر می‌کنیم شانس واقعی برای توافق وجود دارد اما کار زیادی برای انجام داریم.» «کار زیاد»  وستروله را  هم «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس با اظهارتش این طور تفسیر کرد که «توافق اتمی با ایران تنها زمانی امضا خواهد شد که برای ما ارزش داشته باشد.»

اظهارات هیگ درباره اینکه «هنوز بر سر موارد اختلافی گفتگوهای دو هفته قبل، اختلاف وجود دارد» را وقتی در کنار اظهار نظر یک مقام هیأت روسی در نشست خبری قرار دهیم که پیش بینی کرد که «احتمال به توافق رسیدن در مذاکرات پنجاه پنجاه است» می توان بیشتر به پافشاری ایران بر حقوقش و فشار 1+5 برای امضا تفاهم نامه و تحمیل برخی موارد به ایران پی برد.

 مورادی که خبرگزاری‌های غربی  آن را تعطیلی راکتور اراک و عدم اشاره به موضوع غنی سازی ایران در متن توافق نامه خوانده بودند.

مساله ای که وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبر ساعت 14 روز شنبه تلویزیون به آن اشاره کرد و با بیان اینکه هیات مذاکره کننده در مقابل هرگونه زیاده خواهی و یا اقدامی که به منافع و حقوق مردم ضربه بزند، خواهد ایستاد، افزود: «در مذاکرات هیچ توافقی وجود ندارد تا زمانی که برهمه مسائل توافق شود. به مردم اطمینان می‌دهم که در هر توافقی غنی سازی به عنوان جزئی از توافق وجود دارد و هیچ گاه متوقف نخواهد شد‬.» (اینجا)

مذاکرات سخت و شکلات خریدن کری
همین جنس اظهارات بود که موجب نشست دو جانبه مجدد ظریف و اشتون شد. نشستی که عبارت عراقچی در صفحه توییترش می تواند سختی آن را نمایان سازد «روز چهارم، مذاکرات سخت و نفس گیر است. وزرا آمده اند؛ امیدوارم برای تصمیم گیری‌های سخت آماده باشند.»
بعد از ظهر مذاکرات سه جانبه کری، ظریف و اشتون بعد از یک ساعته 10 دقیقه به پایان رسید و کری به گفته مقامات آمریکایی برای «خرید شکلات» برای همسرش هتل را ترک کرد تا نشست اشتون و وزاری خارجه 1+5 بدون کری آغاز شود.

از سوی مقامات ایرانی تنها عراقچی با خبرنگاران گفت و گو می کند و از مذاکراتی می گوید که به صورت خیلی فشرده ادامه دارد وکلمات در آن در حال بالا و پایین شدن هستند.  او امیدوار است مذاکرات امشب به نتیجه برسد، اما می گوید «این امکان هم وجود دارد که فردا هم مذاکرات ادامه داشته باشد.» (اینجا)

نشست داخلی 1+5 با اشتون پایان یافت/ هیات ایرانی منتظر اعلام نتیجه جلسه

در آخرین ساعات شنبه شب نشست داخلی 1+5 با اشتون پایان یافت. در این نشست 1+5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار است نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند.

هنوز مشخص نیست این جمع‌بندی با حضور اشتون برگزار شود یا با حضور سایر وزیران خارجه کشورهای عضو این گروه.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • edward A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    15 0
    ایشالا که موفق باشن
  • داود RS ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    29 2
    صبح دانشگاه دارم اما بیدارم تا ببینم چی میشه - فکر کنم به نتیجه رسیدن - طبق گفته بی بی سی اسناد داره برای امضا دست به دست میشه.... از خوشحالی خوابم نمی بره دیگه!
    • sad A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      1 0
      آی بنده خدا
    • نادری A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      0 1
      روحانی مچکریم......
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    21 1
    ظریف روحانی خدا قوت خدا را شکر که اطمینان جهانیان را به دست آوردیم
  • بی نام A1 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 1
    بعد از 10 سال بالاخره با گفتگو و نه جنگ توافق دست یافتنی شد. روحانی مچکرییییییییم
  • افشین IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    1 0
    دوران صحبت کردن با ادبیات جنگ افروزی و قدرت طلبانه همراه با ژست های قهرمانانه به پایان رسیده ، عصر حال حاضر دوران تعامل و سازش با دهکده جهانی است خسته نباشید جانانه به ظریف و روحانی و تیم مذاکره کننده
  • ندا IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    1 0
    دکتر ظریف خسته نباشی امید به دل هایمان راه یافت