یک تحلیلگر صهیونیستی خاطر نشان کرد اگر نتانیاهو بخواهد با فلسطینیان صلح کند چاره ای جز ترمیم کابینه خود و روی کار آوردن میانه روها ندارد. در این بین اولین گزینه ای که از کابینه او حذف خواهد شد لیبرمن خواهد بود.

به گزارش شبکه فرانس24، اوفر برونشتاین رئیس بنیاد بین المللی برای صلح در اسرائیل گفت اگر نتانیاهو بخواهد در فرایند صلح با فلسطینیان به پیشرفتی دست یابد و راه را برای ایجاد کشور فلسطینی در سال دوهزار و ده هموار سازد باید در ائتلاف دولتی خود تغییراتی ایجاد کند زیرا ائتلاف کنونی از وزیران راستگرا و راستگرای افراطی تشکیل شده است. این وزرا اصلا گامی در جهت فرایند صلح بر نمی دارند.
این درحالی است که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تزیپی لیونی رهبر مهمترین حزب مخالف دولت خواسته به ائتلاف دولتی بپیوندد. شاید این علامتی مثبت برای فرایند صلح باشد.


در عین حال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای از سرگیری فرایند صلح در خاور میانه خواهان توقف کامل شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی شده است. اسرائیل تا امروز با این خواسته مخالفت می کند.
تحلیلگران معتقدند سالی بسیار دشوار در انتظار دولت اسرائیل است. مبادله سرباز گیلات شالیت با چندصد زندانی فلسطینی و ایجاد کشور فلسطین دو چالش پیش روی نتانیاهو است.


حتی جامعه بین المللی نیز از چندین ماه پیش بر اسرائیل فشار اورده ایجاد کشور فلسطین را بپذیرد. فرانس بیست و چهار در ادامه این گزارش افزود مراسم مذهبی مسیحیان در نیمه شب پنجشنبه در بیت لحم به مناسبت میلاد مسیح و عید کریسمس، تداعی کننده این مسئله بود که فرایند صلح در بن بست کامل قرار دارد.
هر سال هزاران مسیحی برای مراسم مذهبی به بیت لحم می روند. امسال تدابیر امنیتی ارتش اسرائیل بزرگترین جشن مذهبی مسیحیان را با مشکلات عمده ای مواجه ساخت. گشتهای متعدد نظامی در ورودی این شهر در کرانه باختری دشواریهایی را برای بازدید کنندگان خارجی بیت لحم ایجاد کرد. حتی پاتریارش لاتین که قرار بود مراسم مذهبی را در نیمه شب اجرا کند مجبور شد از دیوار حائل عبور کند.


محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان هم در این مراسم شرکت کرد. وی قبل از ان خطاب به مسیحیان گفته بود امیدوار است سال دوهزارو ده سال صلح در فلسطین باشد. مردم در این منطقه به زندگی در صلح و امنیت نیاز دارند و امید است کشوری مستقل با پایتختی بیت المقدس ایجاد شود .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =