ظریف: سندی که منتشر شد موضع ایران و امریکا نبوده است

شبکه خبر امشب میزبان وزیر امور خارجه بود.

به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد ظریف در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر در توضیح آنچه در مذاکرات ژنو 3 طی شد و توافقنامه امضا شده بین ایران و گروه 5+1 گفت: معمولا در مذاکرات دشوار همه طرف‌ها سعی می‌کنند چه کامیابی‌ها و ناکامی‌ها را با استفاده از نحوه بیان تحولات در رسانه‌ها و مصاحبه‌ها و حتی از طریق روش‌های غیر مستقیم با نگارش مقاله، اظهارنظرهای مختلف و ... این دیدگاه‌ها را القا کنند و برای افکار عمومی دنیا جا بیندازند که چه گرایشی صحیح است. این یک واقعیت است و ما هم نباید از این غافل شویم.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی اوقات دوستان ما تلاش‌ها برای مهندسی خبر یا چرخش خبر از سوی بازیگران و کنشگران را با واقعیات قاطی می‌کنند و تصویری دیگری ایجاد می‌کنند.
وزیر امورخارجه با تاکید براینکه مذاکره فی نفسه کار دشواری است، خاطرنشان ساخت: هیچ کس و هیچ کشوری هر قدر هم قدرتمند باشد تمام خواسته‌هایش را نمی‌گوید، اگر قرار باشد یک طرف بتوانند همه نیازهایش را در مذاکره بگیرد دیگر نیاز به مذاکره نیست و با یک بیانیه صادر کردن هم کار راه می‌افتد.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: مذاکراتی که برخی اوقات روی یک کلمه یا عبارت، روی محل قرار گرفتن یک جمله، روی جزئیاتی که تعریف شده و ... ساعت‌ها بحث و گفتگو می‌شود.مثلا اقداماتی که یک طرف باید بکند یک صفحه است و اقدامات طرف مقابل یک خط است و شاید از همین موضوع عده‌ای به این نتیجه برسند که این امتیاز دادن و گرفتن متوازن نیست در حالیکه این ملاک مناسبی نیست. گاهی اوقات شما برای مشخص کردن اینکه چه کارهایی نباید بکنید می‌آیید توضیح می‌دهید چه کارهایی را باید انجام دهید، لذا نیاز است که در فضای مذاکره قرار بگیرید تا بتوان نظر و تحلیل داد.
وی با تاکید براینکه مذاکره، اعلام موضع نیست گفت: سندی که امضا شده موضع آمریکا یا ایران نبوده است، و به همین خاطر هم هست که بلافاصله بعد از اتمام مذاکره آمریکایی ها می آیند و از دیدگاه‌های خود این توافقنامه را تشریح کنند چون نتوانستند همه آنچه می خواستند را در مذاکره به دست آورند و مطرح کنند. از سوی دیگر این سند نظر و موضع ما هم نیست اگر قرار بود نظر ما باشد ما بیانیه می دادیم و موضع خودمان را اعلام می کردیم.
ظریف با بیان اینکه مذاکرات سخت و نفس گیر بود، افزود: تا نیم ساعت قبل از اینکه جلوی دوربین خبرنگاران قرار بگیریم ما در حال مذاکره بودیم.
وی در ادامه از مردم تشکر کرد و گفت: از مردم، دعاها، لطف و محبت‌ها و اطمینانی که به ما داشتند تشکر می کنیم، از اینکه شایسته محبت رهبری بودیم و میزان حمایت های ایشان از من و همکارانم که سربازان این نظام هستیم تشکر می کنیم، از رییس جمهور که که با حمایت های خود اجازه ورورد به این حوزه کاری بسیار دشوار را دادند تشکر می کنیم. از دبیر شورای عالی امنیت ملی که کار هماهنگی ها را انجام دادند، نمایندگان مجلس و دیگر نهادها هم تشکر می کنیم و یاد و خاطر شهدای هسته ای را هم گرامی میداریم.
وی با تاکید براینکه کار ما بی عیب و نقص نیست، گفت: حتما می توانیم از نقد سازنده استفاده کنیم اما توقع داریم در نقد جانب انصاف و منافع ملی رعایت شود و فراموش نشود که این برنامه اقدام هنوز سندی است که نتانیاهو آن را پیروزی قرن برای ایران می داند و تمام مخالفان مشغول انواع تلاش‌ها هستند که این سند اجرایی نشود و دنبال ایجاد موانع هستند این نشان می دهد که اقدام مثبتی صورت گرفته و ما باید تمام تمرکز خود را همدلی در سطح ملی بگذاریم.
ظریف گفت: الان وقت بحث جناحی و سلیقه ای نیست الان وقت حراست از منافع ملی است. این توافق بد برای دشمنان ،توافق قرن برای ایران است.

وی در تشریح بخشی از جزئیات برنامه اقدام مشترک گفت: در این برنامه یک رشته اقدامات مشترک را پیش بینی کردیم که طرفین باید انجام دهند. اجرای این اقدامات هم زمانی را می برد چون باید کشورهایی که سند را امضا کردند شرایط اجرای آن را فراهم کنند مثلا اتحادیه اروپا با 28 وزیر خود جلسه ای را بگذارد تا تحریم ها ار حذف کند. بنابراین دو سه هفته ای تا نزدیکی سال جاری میلادی شاید نزدیک 20 ماه دسامبر که حدودا اوایل دی ماه باشد تا آن زمان نیاز دارند که این آمادگی را برای اجرا فراهم کنند. البته ما هم باید یک رشته آمادگی ها را فراهم کنیم زمینه را برای گفتگو با آژانس فراهم کنیم اینها اقداماتی است تا گام اولا اجرا شود.
وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر ما توافق کردیم که فورا بحث مرحله نهایی را شروع کنیم . این طرح براساس چارچوبی است که من در اجلاس نیویورک پیشنهاد دادم و در اجلاش ژنو 1 به صورت پاورپوینت ارائه دادم. سه مرحله‌ای است، مرحله اهداف ، گام اول و در مرحله نهایی داشتن تصویری از آنچه ما قرار است به آن برسیم و همه بدانیم که هر طرف به کجا قرار است برود.
وی ادامه داد: بعد از آن باید روی جزئیات آن توافق کنیم که کار دشواری خواهد بود که مذاکرات آن اقدامات جدی خواهد داشت و دشواری های خود را خواهد داشت که قرار است بلافاصله در اواسط دی ماه وارد شویم. اقدام نهایی هم رفع کلیه تحریم ها دو جانبه و یک جانبه و اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگر کشورها است. که به نظر ما غیرقانونی و غیرعادلانه است.
ادامه دارد...
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    3 1
    آقا جواد خدا قوت
  • محمد - لندن A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 1
    حالا می فهمم چه ظلمی به این مملکت شده که فردی مثل شما ٦ سال خونه نشین بوده ...
  • رضا A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    8 1
    ظريف عاشقتم. كانديد بشي دور بعد انتخابات ، رييس جمهوري با درصد بالاي ٧٠. زنده باد ظريف.
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 0
    لذت بخش بود ... یک آدم که سر جای خودش قرار داره اینطور میتونه از عملکرد خودش دفاع کنه ...
  • majid A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    10 5
    بی اعتمادی و تفسیر دوگانه از روز اول موندم تو این 6 ماه چقدر تفسیر میکنند
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 2
    توافقی که هر کسی از اون تفسیر خودش را دارد آیا اصولی و قطعی است؟ چرا از یک توافق آمریکا چیزهایی میگوید که مانند عهد نامه ترکمن چای است و آقای ظریف چیزهای میگوید که با آن نمیخواند؟ رسانه های خارج میگویند که این یک عقبگرد هسته ای برای ایران است و در ایران می گویند که این یک پیشرفت است گیج شدیم
    • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      0 1
      بالاخره معاهده ترکمان چای 2 یا توافق برد-برد؟!؟! کدام؟