عضو فراکسیون زنان در واکنش به حذف مشاور زنان وزارتخانه‌ها: به دولت نامه داده‌ایم

شهلا بیات می‌گوید این موضوع از این جهت هم مهم است که دستگاه‌ها مجازند یک درصد بودجه را به امور زنان اختصاص دهند و برای این کار مکلف نیستند.

ششم آبان بخشنامه‌ای از سوی معاونت سرمایه‌های انسانی ریاست جمهوری به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن و به دنبال هدف چابک‌سازی دولت، تعدادی از معاونت‌ها حذف شدند که مشاور امور بانوان وزارتخانه‌ها نیز در این زمره قرار داشت. این موضوع نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است اما مجلسی‌ها می‌گویند آن را پیگیری می‌کنند.

نظر شهلا میرگلو بیات،‌عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را درباره حذف مشاور امور زنان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پرسیدیم:

درباره حذف مشاور امور زنان دستگاه‌های اجرایی که خبر آن چند وقتی است مطرح شده، فراکسیون زنان مجلس چه کاری انجام داده است؟

با توجه به حساسیت و اهمیتی که این موضوع دارد ما بررسی این کار را در دستور کار قرار دادیم و حتما آن را دنبال خواهیم کرد. از طرف فراکسیون زنان نامه‌ای به دولت داده‌ایم و خواستار لغو این بخشنامه شده‌ایم.

تبعاتی که می‌تواند حذف این جایگاه داشته باشد چیست؟

با حذف این پست، همین امکانات اندک و فرصت‌های محدود هم از بین می‌رود. با توجه به این که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، اگر قرار باشد زنان نماینده‌ای در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نداشته باشند بسیاری از کارهای مربوط به امور زنان اصلا پیش نمی‌رود. ضمن این که این موضوع از این جهت هم مهم است که دستگاه‌ها مجازند یک درصد بودجه را به امور زنان اختصاص دهند و برای این کار مکلف نیستند. با توجه به این موضوع اگر همین مشاوران زن هم وجود نداشته باشند که این یک درصد را مطالبه کنند به راحتی ممکن است در بخش‌های دیگری صرف شود.

 به نظر شما چرا این تصمیم گرفته شد؟ عملکرد آنها قابل دفاع و مفید نبود؟

حتی اگر عملکرد چندان مفیدی هم نداشتند نباید چنین تصمیمی گرفته می‌شد. نمی‌شود یک حرفی بزنیم و در عمل یک کار دیگری بکنیم. وقتی می‌گوییم قرار است به جایگاه زنان توجه شود پس نباید با این اقدامات آن حرف‌ها را زیر سوال ببریم. به جای حذف این جایگاه، می‌توانستند برای تقویت آن اقدام کنند، شرح وظایف را عوض کنند یا خواسته‌هایی از آنها برای عملکرد بهتر داشته باشند نه این که همین مقدار حضور و تاثیر را هم حذف کنند.

امکان این که این بخشنامه عوض شود و جایگاه مشاور امور زنان حفظ شود وجود دارد؟

ما حتما پیگیر موضوع هستیم و توقعی که از دولت داریم این است که به این خواسته توجه کند. در کشورهای دیگر حتی وزارتخانه زنان وجود دارد و این مسائل برایشان مهم است و این که در اینجا حتی همین جایگاه‌ها هم در معرض خطر باشند و به این راحتی حذف شوند نگران‌کننده است.

با خانم مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور هم در این رابطه گفت‌وگویی داشته‌اید؟

بله در جلسه مشترکی که داشتیم از ایشان خواستیم به طور جد این موضوع را پیگیری کنند. ایشان هم بر این موضوع تاکید کردند و گفتند حتما این موضوع را پیگیری خواهند کرد. خود ایشان هم مانند ما اعتقاد دارند جایگاه زنان باید در امور اجرایی حفظ شود.

 تعامل فراکسیون زنان مجلس با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در چه حدی است؟

ما جلسه‌ مشترکی برگزار کرده‌ایم و ترجیح می‌دهیم این تعامل و همکاری ادامه داشته باشد چرا که می‌خواهیم اتفاقی که می‌افتد درنهایت برای زنان کشورمان مثبت باشد و هدف‌هایمان مشترک است و باید برای رسیدن به این اهداف همکاری داشته باشیم.


45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 3
    کی تو این مملکت حقوق زنان را به رسمیت خواهند شناخت خدا می داند ! بعد گزارشگر از فرانسه ای گزارش می ده که زنان به خیابان اومدن و در مورد حقشون راهپیمایی می کنند گویی اینجا بهشته و انجا جهنم !! این وضع کار زنان که همیشه بعنوان نیروی دوم حساب میشه اون از حقوق خانواده ! حقوق مدنی و ... این خانم های به اصطلاح نماینده هم که فقط دکور حقوق زنان ایران هستند و بس !!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    23 5
    بنظرم هيچ لزومي نداره كه زنان مشاور جداگانه داشته باشند. كدوم شركت خصوصي مشاور زنان داره؟ مشاور زنان فقط شده يك پست زائد در ادارات و دستگاه هاي دولتي.
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 5
    زنان برن بشینن خونه بچه هاشنو بزرگ کنند زن ها را چه به کارهای اجرایی و سیاست
  • عطا IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 1
    بخدا قسم بنفع همه و جامعه و خود زنان محترمه و اشتغال و سلامت جامعه و کم شدن ترافیک و کم شدن هزینه های خانوار و همه و همه اینا بنفع است که زنان در کوچه و خیبان و اداره شرکت و کارخانه شاغل نباشند فقط شغل آموزگاری و پزشک زنان و آرایشگری زنان و خیاطی زنان مناسب است و پرستاری بخش بانوان بیمارستانها