۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷

ایسنا نوشت:

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که سفیران و مسئولان سازمان‌های اطلاعات اروپا بار دیگر به دمشق باز می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که سفیران و جمعی از مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی اروپا بار دیگر به منظور احیای روابط با مسئولان سوری به دمشق باز می‌گردند.

یکی از سفیران اروپایی که از دسامبر 2012 در بیروت به سر می‌برد، در این خصوص گفت: از ماه مه ما بازگشت تدریجی به سوریه را آغاز کرده‌ایم و در ابتدا به مدت یک یا دو روز به سوریه می‌رفتیم اما امروز ماهانه یک یا دو بار به خود دمشق می‌رویم.

پیشتر نمایندگان اتریش، رومانی، اسپانیا، سوئد و دانمارک و کاردار اتحادیه اروپا وارد دمشق شدند و برخی از آن‌ها چند روز بعد دیداری با فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه برگزار کردند.

این در حالی است که برخی دولت‌های اروپایی اعلام کردند که این دیپلمات‌ها از هرگونه دیدار با شخصیت‌هایی که اسامی‌شان در فهرست مسئولان سوری است که در "سرکوب مردم یا حمایت از نظام سوریه" نقش داشتند، ممنوع هستند.

یک دیپلمات دیگر نیز به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: امکان ندارد با این افراد ارتباط برقرار کنیم اما اگر ما را به جایی دعوت کنند و یکی از آن‌ها آنجا باشد نمی‌توانیم پشتمان را به آن‌ها کنیم و اگر چیزی از ما بپرسند پاسخ خواهیم داد.

این دیپلمات آگاه ادامه داد: اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه نخواسته که سفارت‌هایشان را ببندند بلکه بسته شدن سفارتخانه‌ها طرحی برای حمایت از مخالفان از سوی گروه "دوستان سوریه" بود و به عقیده من ظرف چند ماه اول سال 2014 شمار زیادی از سفیران و مقامات دیپلماتیک بار دیگر به دمشق باز می‌گردند.

وی تاکید کرد: فیصل المقداد در دیدار اخیرش با من در دانشگاه دمشق تاکید کرد که سوریه به ارتباط خود و روابط دیپلماتیکش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد و 43 هیات دیپلماتیک سوریه هنوز فعالیت می‌کنند و این یعنی اظهارات برخی مبنی بر اینکه سوریه منزوی شده، صحت ندارد.

پایگاه خبری پانوراما همچنین اعلام کرد که ظرف چند ماه گذشته شماری از مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی غرب تماس‌هایی را با همتایان سوری خود از جمله رئیس دفتر امنیت ملی سوریه انجام داده و با وی درباره نحوه از سرگیری همکاری‌ها گفت‌وگو کردند.

یکی از این دیپلمات‌ها نیز گفت: بیشتر از هزار تروریست از اروپا برای جنگ به سوریه آمده‌اند و ترس آن وجود دارد که آن‌ها بار دیگر به اروپا بازگردند. لذا کشورهای اروپایی خواهان از سرگیری همکاری‌ها با سوریه هستند و حتی فرانسه‌ای که در راس جنگ علیه نظام سوریه است اخیرا دو تن از کارمندان خود را برای دیدار با رئیس دفتر امنیت ملی سوریه فرستاده تا بررسی کند که آیا امکان از سرگیری روابط مشابه گذشته میان دو سازمان اطلاعاتی وجود دارد یا خیر و رئیس دفتر امنیت ملی سوریه نیز اعلام کرده که امکان دارد اما تا زمانی که سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی بسته باشد چنین چیزی محقق نمی‌شود.

پایگاه خبری پانوراما در پایان اعلام کرد که انگلیس نیز اقدامی مشابه فرانسه را اخیرا انجام داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =