با موافقت مجلس با استعفای مهدی سنایی از نمایندگی مردم نهاوند، وی به عنوان سفیر ایران عازم مسکو خواهد شد.

فاطمه استیری: بررسی تقاضای استعفای مهدی سنایی نماینده نهاوند از کسوت نمایندگی برای تصدی سفارت ایران در روسیه دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود. از آنجا که بنا بر آیین نامه داخلی مجلس امکان صحبت کردن نماینده مستعفی به همراه نماینده موافق با استعفا وجود نداشت، مهدی سنایی خود به ایراد نطق نپرداخت. متن استعفای او قرائت شد و پس از آن علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی در موافقت با استعفای وی سخن گفت. {فایل صوتی متن استعفای سنایی را اینجا بشنوید}. سپس 6 نفر از وکلای ملت در سخنانی مخالفت خود را با استعفای وی مطرح کردند.

بروجردی: سنایی از 30 شخصیتی است که در چند سال اخیر از سوی پوتین برای حضور در اجلاسی درباره روسیه دعوت می‌شود

علاءالدین بروجردی به نمایندگی از مهدی سنایی نماینده نهاوند در جریان رسیدگی به استعفای وی از نمایندگی در اظهاراتی بیان کرد: ما معمولا به عنوان مجلس و شأن مجلس با خروج یک نماینده از همکاری مجلسی‌مان و ورود به مسئولیت‌ها در سطح عضویت در کابینه موافقت می‌کنیم.

وی با اشاره به این که در دوره‌های گذشته نیز آقایان متکی و حاجی‌بابایی از کمیسیون امنیت عهده‌دار مسئولیت در دولت شده‌اند، گفت: گاهی منافع ملی ما و اهمیت موضوع حکم می‌کند تصمیماتی را به طور خاص در یک مورد ویژه اتخاذ کنیم. بنده به عنوان فردی که حدود 18 یا 20 سال در وزارت امور خارجه بودم و از ساختار وزارت خارجه و نیروهای موجود در عرصه دیپلماسی کشور شناخت دارم باید عرض کنیم در میان مجموعه نیروهایی که برای مسئولیت مهم سفارت در روسیه در اختیار داریم تنها یک فرد مسلط به زبان روسی است و آن هم آقای سنایی است.

اهم اظهارات رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بخوانید؛

* شناخت سفیر به کشوری که اعزام می‌شود بسیار مهم است و سنایی شناختی عمیق از روسیه دارد چرا که این کشور یکی از کشورهای مهم در عرصه بین‌المللی و همین طور عضو شورای امنیت سازمان ملل است و شناخت نسبت به این موضوعات در موفقیت یک سفیر بسیار مهم است.

* میزان شناخت سنایی از روسیه در حدی است که پوتین رئیس جمهور روسیه هر ساله اجلاسی را برگزار می‌کند و در این اجلاس از حدود 30 نفر از کشورهای مختلف که شناخت بالایی از روسیه دارند دعوت به عمل می‌آورد و از جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته نیز از آقای سنایی دعوت به عمل آمده و در این اجلاس‌ها نیز شرکت کرده است.

* روسیه در مورد این شخص به این میزان بالاست که تجربه بعد از این سال‌ها نیز این موضوع را نشان داده است زیرا وقتی سفیری به یک کشور معرفی می‌شود موافقتنامه کشور مربوطه نیز بسیار مهم است و همواره با سفرایی که ما معرفی می‌کردیم 2 الی 3 ماه طول می‌کشید تا موافقتنامه اعلام شود اما در مورد آقای سنایی موافقتنامه را یک ماهه اعلام کردند.

*ما در شورای امنیت از یک طرف با آمریکا و گروه غرب یعنی فرانسه و انگلیس مواجه هستیم و در نقطه مقابل کشورهای روسیه و چین که دو کشور روسیه و چین به نوعی همکاری را با جمهوری اسلامی ایران نشان دادند. لذا به نظر بنده مجموعه ویژگی‌های منحصر به فردی که برای سنایی وجود داشته شرایط را این گونه ایجاب کرده و می‌طلبد که موافقت با استعفای وی انجام شود.

مطهری: مجلس نیازمند نمایندگانی با نگاه ملی و کلان‌نگر است

در ادامه 6 نماینده مخالف، انتقادات خود با این تصمیم را اعلام کردند. علی مطهری از جمله مخالفانی بود که در بیان دلایلش مخالفتش گفت: یکی از دلایل مخالفتم با استعفای آقای سنایی این است که به نظرم خالی کردن مجلس از نیروهای کیفی رویه درستی نیست. آقای سنایی از نیروهای کیفی مجلس است که در کمیسیون امنیت منشاء اثر است.

وی افزود: آقای سنایی از جمله نمایندگانی است که جنبه‌ ملی عملکردش بر جنبه‌ی منطقه‌ای آن می‌چربد که ما از این گونه نمایندگان در مجلس به دلایلی کم داریم.

اهم اظهارات نماینده تهران را به نقل از ایسنا بخوانید؛

* مجلس بیشتر به نمایندگان کلان‌نگر نیاز دارد تا به دنبال اصلاح رویه‌های غلط باشند ، متاسفانه به دلیل نوع برداشتی که اکثر مردم ما از مقوله‌ نمایندگی دارند، فکر می‌کنند نماینده باید مشکل فردی آنها را حل کند و واسطه بین مردم و مقامات اجرایی برای حل مشکل شخصی آنها باشد؛ به همین دلیل این امر باعث می‌شود که نمایندگان ملی در مجلس کمتر داشته باشیم.

* سنایی از جمله نمایندگانی است که برای حقوق شهروندی و فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت اهمیت قائل است و جنبه‌ چند صدایی مجلس را تقویت می‌کند. مجلس زنده مجلسی است که صداهای مختلف از آن شنیده شود و صدای اقشار مختلف با گرایش‌ها و سلایق گوناگون باشد. طبیعتا رفتن ایشان به این جنبه‌ مجلس آسیب وارد می‌کند.

* دو سال و نیم از عمر مجلس نهم باقی مانده است که طبق قوانین موجود تا آن دوره فرصتی برای برگزاری انتخابات برای تعیین نماینده جدید نهاوند نیست طبیعتا رفتن ایشان از مجلس منافع و حقوق مردم نهاوند را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

* آقای سنایی می‌تواند مشاور سفیر آینده در روسیه باشد و ضرورتی ندارد که ایشان سفیر باشند و مجلس را از حضور خود بی‌نصیب کند. مجلس هر چه قوی‌تر باشد به نفع کشور است؛ چون فلسفه‌ وجودی مجلس جلوگیری از استبداد است که طبیعتا برای رسیدن به این امر به نمایندگان مستقل نیاز دارد تا نظارت دقیق‌تری به کار دولت داشته باشد.

غضنفرآبادی: آیا می‌توان به راحتی از زیربار مسئولیت نمایندگی مردم شانه خالی کرد؟

موسی غضنفرآبادی، عوض حیدرپور و مهرداد لاهوتی نمایندگان بم، شهرضا و لنگرود هم 3 مخالف استعفای سنایی از نماینده مجلس بودند که متفق القول بر این موضوع تاکید داشتند که رفتن سنایی از مجلس باعث محروم ماندن مردم نهاوند از نماینده مجلس تا دو سال و نیم آینده می‌شود.

بنا به گفته حجت‌السلام موسی غضنفرآبادی وظیفه‌ نمایندگی وظیفه‌ای سخت و دشوار است و مردم به وجود یک نماینده برای پیگیری کارها و مشکلاتشان احتیاج دارند که طبیعتا آقای سنایی در نهاوند مشکلاتی را برای مردمشان به وجود می‌آورد.

وی افزود: دو سال و نیم دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی است و این بدان معنا است که مردم نهاوند تا آن موقع نماینده‌ای نخواهند داشت. حال سوال این است که آیا به راحتی می‌توان از زیر بار مسئولیتی که از یک نماینده به عنوان وکیل مردم داده شده است، شانه خالی کرد؟

غضنفرآبادی افزود: به حمد الله در کشور افرادی با مدرک دکترا و لیسانس کم نداریم. این افراد مسلط به زبان روسی می‌توانند در کنار سفیر آینده باشند و آقای سنایی نیز نظرات مشورتی‌اش را به سفیر آینده ارائه کند.

بنا به گزارش ایسنا، عوض حیدرپور مخالف دیگر استعفای سنایی از نمایندگی مجلس گفت: امروز روز مجلس است و ما دولت را از مجلس می‌دانیم به همین دلیل باید در جایی که می‌توانیم به دولت کمک کنیم، با این وجود بنده آقای سنایی را فردی بزرگ می‌دانم که علاقه ندارم ایشان از کمیسیون امنیت و مجلس برود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رفتن سنایی از مجلس به معنای نداشتن نماینده در نهاوند در دو سال و نیم آینده است گفت: البته ایشان در متن استعفایش توضیح داده که نماینده‌ی معینی را برای حوزه‌ی انتخابیه‌اش مشخص خواهد کرد.

وی همچنین گفت که سنایی با تسلط به عرصه‌ی سیاست خارجی و بین‌الملل می‌تواند از جمله نمایندگانی قوی و قدرتمند در مجلس باشد به همین دلیل بنده با استعفایشان مخالف هستم.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز به عنوان مخالف دیگر استعفای سنایی به سوابق او در مجلس اشاره و اظهار کرد: آقای سنایی دارای قدرت تجزیه و تحلیل و آگاهی نسبت به مسائل است که تذکرات و صحبت‌های ایشان نمونه‌ بارز این موضوع است که ایشان یکی از عناصر بسیار خوب مجلس است.

وی افزود: از طرف دیگر قوه مقننه با قانون‌گذاری و نظارت در اجرای قوانین می‌تواند مسیر حرکت کشور را تعیین کند، طبیعتا آقای سنایی با اشرافیت نسبت به مسائل مختلف می تواند به مجلس کمک کند.

جعفری: مجلس در از دست دادن نیروهای تاثیرگذارش بخل داشته باشد

قاسم جعفری نماینده‌ بجنورد هم به عنوان مخالف استعفای سنایی از نمایندگی مجلس در صحن علنی امروز (یکشنبه) با بیان این که انتظارمان از سنایی با داشتن فضایل بسیار این است که جایگاه مجلس را با چیز دیگری عوض نکند، گفت: مجلس نباید این گونه سخاوتمندانه نیروهایش را به جاهای دیگر بدهد. ما باید در از دست دادن نیروهای مفید و تاثیرگذار بخل داشته باشیم. چه این که اگر نمایندگان به اهمیت جایگاه خود پی برده باشند باید آن را حفظ کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: آیا نباید در این 35 سال برای حوزه‌ی مهمی همچون روسیه نیرو تربیت می‌کردیم؟اگر استعفای آقای سنایی از مجلس رای نیاورد یعنی ما قحط الرجال داریم؟ مجلس نباید در رفتن نیروهایش سخاوتمندانه برخورد کند.

جعفری افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری مجلس باید زنده و سالم باشد که این منوط به حضور نیروهای کیفی است. پس چرا باید بپذیریم که چنین نیروی خوب و مفیدی را از دست بدهیم.

قاضی‌پور: نمی‌خواهیم بگوییم قبای سفارت برای شما بلند یا گشاد است

نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف دیگر استعفای سنایی از نمایندگی مجلس گفت: نمایندگی مجلس بهتر از تمامی مسئولیت‌های دولتی است. ما همگی از سر علاقمندی و دلسوزی می‌خواهیم شما در جمع ما باشید. چون قصدمان این است که مجلس از نظرات سیاسی و اطلاعات شما استفاده کند والا ماهیتا هیچکدام از ما درصدد آن نیستیم که بگوییم قبای سفارت برای شما بلند است یا گشاد، اتفاقا عکس آن است.

وی افزود: باور شخصی‌ام این است که سفارت روسیه جای مهمی است و حضور افراد هوشمندی مثل شما در آنجا لازم است اما روابط خارجی و خطوط آن در مجلس تعیین می‌شود.

نماینده ارومیه همچنین گفت: اراده شما استعفا از مجلس است که ما به آن احترام می‌گذاریم. اگر مجلس با استعفای شما موافقت کرد پیشنهاد می‌کنم در مورد پیشینه‌ روابط ایران و روسیه که امروز رئیس مجلس شمه‌ای از آن را بیان کرد، مطالعه‌ای داشته باشیم.

قاضی‌پور با اشاره به روابط ایران و روسیه در گذشته همچون عقد عهدنامه ننگین ترکمن‌چای، گفت: پیشینه عملکرد روسیه نشان می‌دهد که این مار تا چه اندازه به مراقبت نیاز دارد. اگر استعفایتان رای آورد شعار شهید مدرس و امام(ره) یعنی نه شرقی و نه غربی را فراموش نکنید و با توجه به این که سیاست‌های کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند، باید از این سیاست‌ها تبعیت کنیم.

در پایان نطق موافقان و مخالفان تقاضای استعفای مهدی سنایی، مجلس وارد رای گیری شد و نمایندگان مجلس با 141 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 240 نماینده حاضر در جلسه، با استعفای مهدی سنایی نماینده نهاوند از نمایندگی مجلس موافقت کردند.

بعد از رای گیری محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت به سنایی اجازه داشت که آخرین سخنان خود در بهارستان را بیان کند.

سنایی: جدا شدن از مردم نهاوند برایم دشوار بود/ تقدیر از مردم نهاوند به زبان روسی

مهدی سنایی اظهار داشت: نمایندگان مخالف استعفای بنده از سر لطف و بزرگواری در صحن علنی سخنرانی کردند و بنده از آنان نیز تشکر می‌کنم. بنده دغدغه حوزه انتخابیه‌ام نهاوند را داشتم و باید بگویم تصمیم به تصدی سفارت ایران در روسیه توسط بنده، شهریور ماه اخذ شده بود اما واقعاً برایم جدا شدن از مردم نهاوند بسیار دشوار بود و جداً نمایندگی مردم نهاوند در مجلس برای تمام عمر سرمایه است ولی در این زمینه با مسئولان، نخبگان نهاوند و افراد مختلف صحبت کردم و در نهایت به یک نتیجه مشترک رسیدیم، اینکه یک وظیفه ملی بر عهده‌ام گذاشته شده است.

سنایی خاطرنشان کرد: در این 2سال که از عمر مجلس نهم باقی مانده و بنده با حضور در سفارت ایران در روسیه به عنوان سفیر، دیگر مردم این حوزه انتخابیه در مجلس نماینده نخواهند داشت، به مردم آنجا متعهد خواهم بود و کاری می‌کنم که نزد آنها شرمنده نباشم.

سفیر ایران در روسیه در ادامه سخنانش در حالی که بغض کرده بود، گفت: امیدوارم خداوند کمک کند تا به اهداف نظام و امام راحل پایبند باشم و بتوانم اهداف کشور را پیش ببرم.

وی همچنین به زبان روسی، از نمایندگان مجلس و مردم نهاوند تقدیر و تشکر کرد. {فایل صوتی سخنان وی را اینجا بشنوید}

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس آرزوی توفیق برای مهدی سنایی کرد و گفت: مخالفان استعفای آقای سنایی نیز از وی تعریف کردند اما از آن طرف هم دولت دست نیاز به سمت مجلس دراز کرده بود و امیدواریم تصمیم نمایندگان برای حضور آقای سنایی به عنوان سفیر در کشور روسیه، برای نظام مایه خیر و برکت باشد.

/29220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    25 6
    من نمیدونم این بغض کردنا چه معنی میده؟! ضمنا مگه نمایندگان مجلس و مردم نهاوند یا ایشون شهروند روس هستند که به زبان روسی ازشون تشکر کرده؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 6
    نماینده ای با نظرات منطقی بودند که منافع ملی را در اظهاراتشان مدنظر داشتند. امید است در سمت جدید موفق باشند
  • majid A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    18 8
    البته فراموش شد بگه داماد یونسی معاون روحانی هستم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 6
    واقعا ایشان انسان مفید و سخنران توانایی هستن و من دیدم جایی که سفیر روس در ایران از ایشان حساب می بردن و فوق العاده احترام می گذاشتن .
  • شهبازی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    17 5
    چون آقای سنایی در مجلس هیچ تاثیری بر شهر نهاوند و کارائی برای مردم نهاوند در دوره قبلی و این دوره نداشته است لذا بودن و نبودن ایشان هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد همان بهتر که ما مردم نهاوند بی نماینده باشیم
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 1
      آره والا
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 3
    بهتر نبود آقای سنایی همان روزهای اول انتخاب شدنشان که در هاله ای از ابهام بود به مردم نهاوند احترام می گذاشتند و حالا که قصد خالی کردن صحنه را داشتند بنفع نامزد رقیبشان کنار می رفتند و ادب خودشان نسبت به رای مردم را تکمیل میکردند . حقیقتااین یک توهین ئبزرگ به مردمی بود که سخاوتمندانه حماسه افریده بودند.
  • فراز A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 2
    مهم این نیست که در چه پست یا جایگاهی باشیم مهم اینه که هر کس در هر لباسی بتونه به مملکت و مردمش خدمت کنه. دکتر سنایی انسان باهوشی هستند و بسیار انتخاب خوبی است از سوی دولت.
  • فرشاد A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 3
    اين حركت آقاي سنايي نهايت بي احترامي به موكلين نهاوندي اوست ، مردم نهاوند آقاي سنايي را به عنوان هژموني فرهنگي خود مي دانستند جاي تاسف است كه ايشان منافع شخصي را بر خدمت صادقانه به مردم شريف نهاوند ترجيح مي دهند و كرسي دفاع از شهرستاني كه او را به اين اعتبار رسانده خالي و درپي ادامه زندگي 10 ساله در روسيه باشد . او كه در اين سنگر رسالت خود را به خوبي به پايان نرساند، اميداست در پست جديدبازيگري فعال و حافظ منافع كشور عزيزمان باشد.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 1
    وی همچنین به زبان روسی، از نمایندگان مجلس و مردم نهاوند تقدیر و تشکر کرد !! مردم نهاوند روسن ؟! اين حركت آخرشون جالب نبود ! ما يك كلمه انگليسي تو اداره ميگيم ميگن آي اسن داره پز ميده داره فرهنگ غرب رواج ميده و ... !‌ اگه انگليسي حرف زدن بده روسي هم بده !‌