عضو هیئت تفحص از تامین اجتماعی: مرتضوی مدارک خود را به دادگاه بدهد/ او حاضر به دفاع نشد

یک نماینده عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفت: جوابیه آقای مرتضوی چیز خاصی ندارد. نتایج تحقیق و تفحص ما مستند است. او هر چه مدارک دارد ببرد به قوه قضاییه ارائه کند

امید سلیمی بنی: سید حسین دهدشتی نماینده آبادان و عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) به خبرآنلاین گفت با وجودی که 5 ساعت با سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق این سازمان درباره موارد قابل بررسی در تحقیق و تفحص خود صحبت کردیم، او حاضر به دفاع نشد و حالا باید او در مقام دفاع از خود، مستنداتش را به دادگاه ارائه کند.

او در واکنش به جوابیه مرتضوی همچنین اعلام کرد این جوابیه دیگر قابل خواندن از تریبون صحن علنی مجلس نیست.

در ادامه این گفتگو را می خوانید:

آقای مرتضوی، در دفاع از عملکرد خود و در پاسخ به گزارش هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، گفته همه کارهایش، طبق قانون، مصوبات دولت و هیئت امنا بوده است. آیا چنین چیزی را تایید می کنید؟
همه مسایلی که در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و شستا مطرح شده، دارای مستندات قوی و غیرقابل انکار است.. حتی هیئت تحقیق، آقای مرتضوی را نیز دعوت کرد و حاضر شدیم فایل گزارش اولیه را نیز در اختیار او بگذاریم تا جواب بدهد. این ملاقات را در شستا ترتیب دادیم و در جلسه ای که نزدیک به 5 ساعت طول کشید، همه موارد از جمله مسایل پرونده آقای زنجانی و پاداشها و حیف و میلها را بررسی کردیم و از او جواب خواستیم.

آیا مسئله رشوه به نمایندگان مجلس را نیز مطرح کردید؟
یکی از اصرارهای ما به مرتضوی در آن جلسه، اعلام اسامی 37 نماینده ای بود که می گوید از این سازمان، کارت هدیه دریافت کرده اند. فعلا این مورد برای ما فقط به صورت کد بندی مطرح است و اصلا مشخص نیست که مسله مورد ادعای آقای مرتضوی را نمایندگان گرفته اند یا نه. مسئله این است که در سازمان تامین اجتماعی بودجه ای به اسم این 37 نماینده سند خورده است و ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند.

آقای مرتضوی می گوید همه اینها، جوسازی نمایندگان است و کارهایش قانونی است. چرا از او، مستندات مورد ادعایش را دریافت نکردید و گزارش از تریبون صحن علنی منتشر شد؟
او اگر این را نگوید چه بگوید؟ اگر دلایلی دارد که خود را تبرئه می کند بیاورد، اینها را بارها شفاهی گفته ولی تاکنون دلایل کتبی نیاورده است.

ولی او در اسناد متعددی که می گوید به پیوست جوابیه اش داده، مستنداتی مانند تصویب هیئت دولت وقت و هیئت امنای وقت سازمان تامین اجنماعی را دارد. آیا باز هم کارهایش غیرقانونی است؟
ممکن است برخی جاها مصوبه ای مانند آنچه می گویید داشته باشد یا هیئت امنای وقت سازمان و هیئت دولت، چیزی را تصویب کرده باشند، ولی باید قبول کرد این که در 5 ماهه سال 92 این همه پاداش با این مبالغ بزرگ به مدیران و نزدیکان خود بدهد، کاملا غیر طبیعی است.

غیر طبیعی بودن، یک بحث است و غیرقانونی بودن بحث دیگر. آیا با وجود مصوبات مورد ادعا، باز هم کارهای او جرم است؟
این که در یکی از زیرمجموعه های شستا در یک سال، 300 میلیون پاداش بدهد، حتی اگر مصوبه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی را نیز گرفته باشد، با وجود ظاهر قانونی داشتن، تخلف است. ما در هیئت تحقیق و تفحص، وظیفه خود را انجام دادیم. این که عملکرد این مدیران، جرمی حساب شود، به ما مربوط نیست. از نظر ما، نتایج ارزیابیهای اولیه نشان می دهد در مجموعه تحت مدیریت او، تخلف شده است. این که عمل او و مدیرانش، جرم تلقی شود یا نه را باید به قوه قضاییه و دادگاه سپرد. حتی اگر جرم هم نباشد، این رویه یا ساختار غلط است که باعث شده این همه حیف و میل و ریخت و پاش در یک سازمان صورت گیرد.


پس چرا شما این گزارش را در صحن علنی خواندید؟ سعید مرتضوی شاکی است بدون اینکه جرمی اثبات شود، در صحن علنی مجلس، نام اشخاص برده شده و آبرویشان رفته اشست؟
طبیعتا قرار است نتایج تحقیق و تفحص خوانده شود. او خود مقصر است. برخی دلایل و مستندات را از او خواستیم و وقتی مدرک ارائه نمی دهد، طبیعتا مواردی را که یافته ایم اعلام و گزارش می کنیم. طبیعی است هر وقت شما اتهامی مطرح می کنید و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد فلان شخص مواردی از تخلف داشته، باید او دفاع کند. آقای مرتضوی وجوهی را برای کاری در اختیار داشته و جای دیگر هزینه کرده، وقتی می خواهیم توضیح دهند و یا مستندات بدهد، نمی دهند، طبیعتا ما نیز گزارش یافته های خود را در صحن علنی قرائت می کنیم و به قوه قضاییه هم ارجاع می دهیم.

آیا اجازه نمی دهید جوابیه او، از تریبون صحن علنی مجلس خوانده شود؟
موارد به قوه قضاییه ارجاع شده است، جوابیه آقای مرتضوی چیز خاصی ندارد. ما مستندات دفاعی موارد مندرج در پرونده تحقیق و تفحص را از آقای مرتضوی خواسته ایم و او برخی از مستندات را ارائه کرد و بخشی را که قرار بود بیاورد، نیاورده است. تمامی نتایج تحقیق و تفحص ما مستند است و بیش از 20 هزار صفحه سند دارد، مراحل بعدی بررسیها در قوه قضاییه انجام می شود و مربوط به مجلس نیست و آقای مرتضوی هر چه مدارک دارد ببرد به قوه قضاییه ارائه کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    15 1
    من این خبر را یادم می آمد در خبرآنلاین خوانده بودم الان هم جستجو کردم دیدم در 8 آذر 1390 (دو سال و یک هفته قبل) یک خبر با این تیتر داشتید: "دست دزد قنادی قطع می شود" (کد خبر در آدرس اینترنتی سایت: 187110) الان که دیدم در مورد امثال آقای مرتضوی فقط تحقیق و تفحص بی نتیجه می شود و آقایان متهم شده خودشان را به دادگاهها پاسخگو هم نمی دانند، یاد آن بنده خدا که الان دو سال است دست ندارد افتادم.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    75 1
    دیوار حاشا بلند است ولی خوب ما که مدارک را دیدیم دیگه داره به شعورمان هم توهین میکند
    • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      6 0
      شما به شعور خودتان نگاه نکنید متاسفانه مخاطبین امثال ایشان که از تمامی راه های قانونی فرار از مجازات مطلع هستند کم نیست و فقر فرهنگی ما منحصر به رانندگی در کوچه و خیابان نمی شود.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    7 0
    تامین اجتماعی را به زور زیر مجموعه وزارت رفاه کردند - اخرشم اقای مرتضوی گل کاشت - افرین بر این حسن مدیریت- تامین اجتماعی یه شرکت غولی که چنتا شرکت غول زر مجموعشه - حالا چرا دفتر چه بیمه مردم به اندازه کاغذ باطله نمی ارزه ؟ می ارزید سپر بلای مرتضوی بشید؟ جلو همه ایستادی و حالا تحویل بگیر اگه اینچنین جرائمی در چین یا اروپا انجام میشد - وزیر استعفا میکرد و یا طرف عدام میکردند - حالا تا سیر قانونی پرونده طی بشه و مراحل بررسی بشه - اقایون یه زمین پشت خونه خاوری میخرند و همسایه دیوار به دیوارش میشند- فقط ادا در بیارید و بگید ما مسلمونیم - اونی که اصلا خدا پیغمبر حالیش نمیشه حدا اقل انسانیت حالیشه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 0
    این آقا تنها که نبوده، هیئت مدیره تامین اجتماعی هم در این تخلفات و سوء عملکردها با او همدست و هماهنگ بوده، آنها هم باید در پیشگاه قانون و در محضر دادگاه عدل اسلامی پاسخگو باشند و محاکمه شوند.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 0
    وای به روزی که گدا معتبر شود گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 0
    بفرستیدش کهریزک بغر بیاد
  • da IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    ايشان چقدر به جانبازان لطف داشتن, ولى يه چيزى بگم ؟بگم ؟آ خه منم جانبازم تو اين سازمان کارمند بودم البته تو شهرستان با 65%جانبازى الان هم منتظرم بلکه روز جانبازى بياد بدون قرعه کشى يه پتوئى بدن يا اينکه صد هزار تومانى هديه در روز جانباز, ,,,,,نخواستيم بابا جون همون 2%بيمه حق درمان را از حقوق باز نشستگى ما کسر نکنن از سرمونم زياده ,واينکه تکليف بيمه تکميلى ما جانبازان باز نشسته را عملا حل بکنن کلاهمونم ميندازيم بالا,
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    4 0
    همدستانش را هم تحت پیگرد قرار دهید
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 0
    أصلا جوابهاي مرتضوي مثل توجيهات هميشگي اوست. مثلا چك ها را چون به ين نوشته إيم أصلا باطل است و بروند هر كاري ميخواهد بكنند. يا طرف قراردادهاي تبليغاتي مجري مشهور!!!!!ي است كه دختر فلان است و نوه فلان است و......واقعا خجالت اور است كه مثل هميشه بجاي شرمندگي طلبكار هم شده است.
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    1 0
    مرتضوي همان احمدي نژاد و احمدي نژاد همان مرتضوي است