واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه نگار سعودی در منامه، تشکیل اتحادیه بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در شرایط کنونی بعید دانست. 

جمال خاشقچی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه، درباره تاکید عربستان بر لزوم تشکیل اتحادیه بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت: با وجود آنکه زیرساخت های تشکیل این اتحادیه کامل نشده است، اما از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی تشکیل آن ضروری است. عده ای از ناظران معتقدند تاسیس اتحادیه بیشتر واکنش لحظه ای به تحولات اخیر در منطقه است. عمان پیش از این ملاحظاتی درباره مسئله تشکیل اتحادیه داشت، اما این بار با صراحت با آن مخالفت کرد. عمانی ها به طور ضمنی به احتمال خروج خود از شورای همکاری در صورت اصرار بر تشکیل اتحادیه اشاره کردند. وزیر امور خارجه عمان روز گذشته تاکید کرد این کشور مانع تشکیل اتحادیه نخواهد شد، اما به عضویت آن هم در نمی آید.
خاشقچی افزود: مسایل زیادی می تواند بر مسئله تلاشها برای تشکیل اتحادیه همکاری خلیج فارس تاثیر بگذارد. ایده تاسیس اتحادیه در این منطقه بسیار خوب است، اما شرایط عملی و روابط بین کشورها زمینه مناسبی را برای تشکیل آن فراهم نمی کند. به نظر من شورای همکاری باید به سیاست فراهم کردن زیرساخت های تشکیل اتحادیه به ویژه از نظر اقتصادی بازگردد.
وی خاطر نشان کرد: با وجود آنکه عمان با صراحت مخالفت خود را با تشکیل این اتحادیه اعلام کرد، دستکم یک کشور دیگر یعنی امارات هم تمایل چندانی به تشکیل این اتحادیه ندارد. توافقنامه های امنیتی کنونی بین این کشورها کافی است و در گذشته آزمایش خود را پس داده است.
این روزنامه نگار سعودی در پاسخ به این سوال که نزدیک شدن ایران و غرب چه تاثیری بر تشکیل اتحادیه بین اعضای شورای همکاری دارد؟ گفت: این تصمیم که در واکنش به تحولات اخیر در منطقه، اتحادیه بین اعضای این شورا تشکیل شود اشتباه است. نزدیک شدن ایران و غرب هنوز جدی نیست و نشانه ای هم وجود ندارد که این مسئله شرایط خطرناکی را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد. به نظر من بزرگترین خطر برای شهروندان این کشورها حالت بی اعتمادی و اضطراب در بین آنهاست. ما امیدواریم سران این کشورها در اجلاس آینده خود در کویت به این مسئله توجه کنند. ابراز نگرانی مقامات این کشورها پیام های نادرستی را برای ایرانیها و نیز شهروندان این کشورها ارسال کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =