قطار سازمان میراث فرهنگی از ریل خارج شده و در این 100 روز عمده فعالیتی که روسای آن کردند برنامه ریزی برای بازگرداندن جایگاه و نقش آن در کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی حجت در نشست خبری امروز خود درباره عملکرد این سازمان در این 100 روز توضیحاتی داد .او گفت:عمده مشکل سازمان کم سوادی نیروی انسانی آن است که با وجود 8 هزار نیرو،حدود 50 درصد آن دیپلم و زیر دیپلم هستند که با توجه به این که این سازمان در جایگاه فرهنگ ساری قرار دارد این موضوع جای تامل دارد.
او با بیان اینکه سه راهکار برای حل این موضوع وجود دارد گفت:یک راهکار این است که امتحانی برگزار کنیم و از دانشجویان فارغ التحصیل در رشته های باستان شناسی و مرمت گری استخدام کنیم که افراد داخل سازمان هم می توانند شرکت کنند.
حجت ادامه داد:راه بعدی برگزاری کلاس و دوره آموزشی برای افراد مستعد است و راه آخر هم افرادی که در گذشته وارد شدند و تخصصی ندارند را به سازمانها و دستگاههای وابسته منتقل کنیم.


مهمترین اظهارات او درباره عملکرد این 100 روز در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
ثبت فله ای اسناد 10 درصد آثاری که ثبت شده اند دارای پرونده لازم و حریم نیستند و مفهوم واقعی ثبت برای آنها اعمال نشده است در واقع می‌توان گفت تنها یک شماره به آنها اختصاص یافته است.
تغییر و تحولات در ساختمان ارگ آزادی ساختمان ارگ آزادی احتیاج به این همه نرده ندارد. این ساختمان پیشتر شبیه به زندان اوین بود تا یک مرکز فرهنگی اکنون نرده ها برداشته شده و آب نماها احیا شده تا مردم بتوانند از آمفی تئاتر، کتابخانه، مرکز اسناد، دو بازارچه بزرگ، یک گنبدخانه، پژوهشکده صنایع دستی و نمایشگاه ها و کارگاه های آن استفاده کنند. این یک تصویر از مرکز فرهنگی می تواند باشد.
مجوز گرفته‌ایم که پارکینگ جنوبی ارگ آزادی را به مرکز اداری فرهنگی تبدیل کنیم و انشاءالله سال آینده ساختمان آن را خواهیم ساخت و به بهره‌برداری می‌رسانیم.
نرده‌های اطراف سازمان را نیز حذف کرده‌ایم چرا که این سازمان شبیه زندان اوین شده بود.
تفاهمنامه بین میراث فرهنگی و وزارت نفت با امضای تفاهمنامه بین میراث فرهنگی و وزارت نفت ، قرار شده است برنامه‌های مشترکی از جمله ایجاد موزه نفت، سرمایه‌گذاری در سایت بیستون و ... را اجرایی کنیم.
مشکل فضا برای کارمندان
این سازمان برای میراث فرهنگی ساخته شده بود و بعد از ادغام با صنایع دستی و گردشگری مشکل فضا برای کارمندان پیدا کرد که راهکارهایی را در نظر گرفته ایم که یکی از آن ها احداث ساختمانی در پارکینگ جنوبی ستاد مرکزی سازمان میراث است که به یک مرکز اداری فرهنگی تبدیل شود. ممکن است پژوهشگاه و آزمایشگاه مرمت آثار که در گذشته بزرگترین آزمایشگاه خاورمیانه بود به این ساختمان برگردد. شاید تا سال آینده بتوان این ساختمان را کامل کرد.
ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی در خیابان لارستان نیز به مجموعه ساختمان های سازمان میراث فرهنگی در خیابان 30 تیر منتقل می شود.
مجموعه اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی در حال احیا شدن است .
تا تمامی اسناد از داخل کارتن باز نشود و با لیست قدیمی آن مقایسه نشود امکان برآورد میزان خسارت وارد آمده به اسناد مشخص نخواهد شد. مسلما در این جابجایی ها به صورت فیزیکی به آن ها آسیب هایی وارد شده چون برخی از اسناد بالای صد سال عمر دارند.
احیای مجدد مرکز آموزش عالی احیای مجدد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی یکی از اقدامات مهم سازمان میراث فرهنگی است و این مرکز می تواند به یک مرکز بین المللی آموزش میراث فرهنگی و در حد یک دانشگاه ایجاد شود.
وضعیت موزه ها
موزه دوران اسلامی و موزه ایران باستان در این سالها تعطیل شده‌اند، هیئت سه‌ نفره‌ای از کارشناسان زبده را تعیین کرده‌ایم تا موضوع احیا مجدد این موزه‌ها را به انجام برساند و تا انتهای سال آینده این اتفاق رخ دهد.
آیین‌نامه استانداردسازی موزه‌ها نیز در صد روز گذشته آماده شده و به تمام استانها ابلاغ شده است.
یونسکو ساختمان یونسکو در سعدآباد به دلیل اینکه روی قنات قرار گرفته بود به محل دیگری در سعدآباد منتقل شد.
خانه بهزاد خانه بهزاد تخلیه شده و با هماهنگی با معاونت صنایع دستی قرار شده است طبق وصیت خود بهزاد نقاش ایرانی، در این مکان آموزش‌های مینیاتور داده شود.

 

او در بخش دوم این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در جدول زیر آمده است:

 

موضوع شرح موضوع
واگذاری کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستضعفان بر اساس صراحت قانون امکان واگذاری کاخ موزه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد و اشکال قانونی رخ داده بود. خانه هنرمندان را می‌توان به عنوان نمونه اعلام کرد که در حال حاضر مثل یک لانه زنبور دارد کار می‌کند اما در مقابل فعالیت سعدآباد بسیار اندک است. خانه هنرمندان محل نظامی بوده و الان تا این حد از آن بهره‌برداری می‌شود آن وقت سعدآباد را باید تبدیل به چلوکبابی و فروش چایی کنیم!
شورای انقلاب به دستور امام خمینی (ره) تصمیم گرفت که اختیار این موزه‌ها به وزارت فرهنگ که مسئول موزه‌ها بود قرار گیرد در واقع مخالفت با این مصوبه مخالفت با دستور امام (ره) است.
مسلماً کاخ موزه‌ها جزء نفایس ملی ما هستند اینکه ما اینها را بجویم درست نیست طبق قانون نفایس نمی‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.
چوگان
پرونده چوگان 8 ماه پیش از سوی آذربایجان مطرح شده بود و در آن 8 ماه کسی اعتراضی نداشت اما به طور کلی آنچه در باکو به ثبت رسید مربوط به چوگان با اسب قره‌باغ در آذربایجان است با توجه به اینکه در پرونده هم ذکر شده است که اصل چوگان مربوط به آذربایجان نیست و این موضوع کاملاً پرونده ثبتی را تنها در محدود آذربایجان قرار داد و ایران می‌تواند چوگان ایران را در یونسکو به ثبت برساند.
رابطه میراث فرهنگی و شهرداری و شورای شهر
با شهرداری و شورای شهر تهران هماهنگ شدیم و قرار است 400 هکتار مرکز شهر تهران به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد و این نگرانی که بخش اصلی شهر تهران که سبقه تاریخی دارد چه بلایی به سرش خواهد آمد، مرتفع شود.
دیوان عدالت اداری
در گذشته هرگز سازمان میراث فرهنگی نتوانسته بود به درستی آنها را قانع کند در حال حاضر رابطه خوبی با دیوان عدالت اداری داریم .
وضعیت میراث فرهنگی در 8 سال گذشته بنده رئیس ایکوموس بوده‌ام که هزار نفر عضو آن هستند، سیاست ما این بوده است که در آن زمان مطلبی را اعلام نکنیم تا ایکوموس به مرحله فعلی برسد چون ایکوموس در 8 سال گذشته در مظان خطر بوده است.
طوس در این باره سند بالادستی وجود دارد که همان فرمایشات مقام معظم رهبری است. طوس باید در حد حیثیت فردوسی اداره شود و آلونک‌نشین‌ها باید از این منطقه جمع شوند.
پرونده طب سنتی برای ثبت جهانی این پرونده ناقص بوده و باید کامل شود اما از سوی دیگر باید بررسی کنیم که آیا پرونده به این بزرگی را اگر بفرستیم چقدر احتمال ثبت آن در یونسکو وجود دارد.
میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری روی شانه‌های مبارک میراث فرهنگی سوار شده است و در واقع میراث فرهنگی در دولت یازدهم کلید گردشگری است اما در این سالها گردشگری مثل بوقی بوده است که از سر گشادش آن را زده‌اند.
انتخاب مدیران استانی ما لیستی از افرادی که شایستگی انتخاب برای مدیریت میراث فرهنگی استانها داشته باشند را تهیه کرده ایم که از این افراد مدیر شایسته و یا مدیر متخصص انتخاب شود. آقای نجفی دستور داده اند که تمام رزومه این افراد در اختیار قرار بگیرد. هر هفته این فهرست را مطالعه می کند. در برخی از استانها شورای شهر یک فرد را معرفی کرده است که اگر آن فرد انتخاب نشود مدیر بعدی تحت فشار قرار خواهد گرفت برخی از این مسائل ما را ناچار می کند اگر مدیری متخصص نباشد به وجه مدیریتی او توجه کنیم.
در هر حال من به همه مدیران گفته ام که نوع فعالیت شما در بقای شما تاثیر دارد. مدیری که منصوب می شود اگر ظرف مدت 4 ماه لیاقت خود را نشان دهد با او خداحافظی می کنم. در برخی از استان ها باید افرادی که انتخاب می شوند از نظر استاندار و یا شورای استانی دارای صلاحیت اخلاقی و اداری باشند.
آقای نجفی در آموزش و پرورش افراد زیادی را می شناسد. اگر بحث، انجام کار تخصصی باشد نشان می دهد که از افراد متخصص باید استفاده شود. ایشان سه معاون خود را از افراد متخصص انتخاب کردند. در مدیریت استان ها نیز اگر کسی کار تخصصی نمی تواند انجام دهد باید مدیر لایقی باشد. ممکن است در برخی از استانها 30 نفر معرفی شوند که برخی از آنها نیز از اداره آموزش و پرورش باشند اما این افراد ملاک ما نیستند. صبر کنید تا در 2 ماه آینده مجموع میران انتخاب شده مورد بررسی قرار گیرند. قطعا شناسنامه ما در انتخاب مدیران استانی بهتر می شود.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    4 0
    انگار از دانشجویان گردشگری کسی خبر ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ریشه بیسوادی بخشکد IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    بیسوادی مدیران منحصر به سازمان میراث نیست. تو مسکن و شهرسازی هم این نقص مشاهده میشود. بعنوانه مثال در استان سیستان و بلوچستان شخصی با پارتی به پست حساس معماری و شهرسازی دست یافته که مدرک جغرافی از دانشگاه آزاد داشته ولی متاسفانه در نوشتن کوچکترین نامه ها غلطهایه فاحش املایی دارد.آیا قحط رجال هست؟ آیا معضلات گماردن اینچنین بیسوادان در پستهایه مدیریتی بر دولتمردان پوشیده است؟ ادر کمترین مورد اینگونه افراد جهت تحکیم پست خود سعی در مسموم کردن فضای اداری و تحصیل مال از مبادی نامشروع و جهتدهی مغرضانه بجهت صرف بیت المال و ... میباشد که همه بر آن آگاهیم.امید است جلوی ضرر را هروقت بگیریم منجر به فایده شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    این که مشکلی نیست! در بسیاری از بخش های دولت مدیران کاردان این مسئله را حل کرده اند. کارمندان زیر دیپلم از طریق موسسات کاردانش دیپلم می گیرند بعد هم از یکی از مراکز علمی کاربردی به صورت پودمانی یا هر صورت دیگری یا شاید از پیام نور و خلاصه راه حل های دیگر لیسانس برایشان اخذ می کنند و کارمند مربوطه و البته نورچشمی می تواند در شمار مدیران لایق آینده درآید. سواد واقعی هم نداشت به درک! مدرک لازم را دارد. و البته مدعی هم خواهد شد با نیروی فوق لیسانسی که در دانشگاه تهران یا دانشگاه معتبر دیگری درس خوانده تنها دو سال تفاوت دارد. حل شد؟
  • محمد IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    14 3
    من فوق لیسانس مرمت آثار تاریخی هستم .آقای حجت حرف های که شما فرمودید کاملاً صحیح و بجا بود و نداشتن سواد کافی کارمندان باعث تخریب میراث و همچنین میراث فرهنگی کشورمان مانند چوگان وتار و...به نام کشورهای دیگه ثبت شه .گر چاره ای اندیشیده نشود خیلی از میراث با ارزش کشور را از دست خواهیم داد
    • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      4 0
      این البته مشکل همه ارگانهاست ولی ابتدا شما 4 تا مدیر باسواد بذار سر کار بقیه مشکلات به مرور حل میشه
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    2 0
    بی سوادی در کشور ما یک بیماری اجتماعی است خصوصا" در بخشهای دولتی. وقتی فله ای به کارمندان مدرک میدهند و دانشگاهها بی کیفیت هستند. من تا چندی پیش زنگ موبایلم قطع نمی شد که از من میخواستند برایشان پایان نامه بنویسم و یا برایشان مقاله بنویسم همه چیز با هم هماهنگ است حرکت به سوی نابودی است اگر جلویش گرفته نشود. دروغ و فساد نهادینه شده است اگر کسی صادق و سالم باشد یا او را هالو میدانند و یا او را آنا" امشی میزنند. از هندی ها هم بدتر شد ه ایم شرم آور است شرم آور.