ایسنا نوشت:



نماینده ایران در آژانس گفت: ایران و آژانس در چارچوب اجرای توافق تهران امروز (چهارشنبه) درباره اقدامات عملی در گام دوم گفت‌وگو می‌کنند.

رضا نجفی  اظهار کرد: مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 20 آذر در وین انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران یک ماه پیش (20 آبان) توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران از طریق حل همه مسائل باقی مانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند.

نماینده دائم ایران در آژانس که ریاست هیات کارشناسی و فنی ایران را در مذاکرات با آژانس برعهده دارد درباره زمان بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس گفت: زمان این بازدید را ایران تعیین می کند و این بازرسی مدیریت شده خواهد بود.

وی ادامه داد: در مذاکرات روز چهارشنبه علاوه بر بحث درباره چگونگی اجرای بندهای دیگر توافق تهران، درباره اقدامات عملی در گام دوم نیز گفت‌وگو می‌شود.

نجفی در پاسخ به این پرسش که نحوه گزارش دهی آژانس درباره بازدیدها از مراکز هسته ای ایران طبق توافق تهران چگونه است، اظهار کرد که نتیجه بازرسی ها و اجرای توافق در گزارش فصلی مدیرکل آژانس منتشر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران به چه نحوی اطلاعات مورد درخواست آژانس طبق توافق تهران را ارایه خواهد کرد گفت: اطلاعات درخواست شده در شش بند توافق در نامه ای رسمی به آژانس ارایه می شود.

به گزارش ایسنا، ایران و آژانس به عنوان گام اولیه با اقدامات عملی (شش بند) موافقت کردند. قرار است بر اساس این توافق ایران در طول سه ماه از تاریخ امضای این بیانیه دسترسی و اطلاعات لازم را ارائه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات گزارش خواهد داد.

بر اساسا متن ضمیمه بیانیه مشترک "چارچوب برای همکاری" که توسط علی اکبر صالحی و یوکیا آمانو امضا شد، اقدامات عملی اولیه که ایران باید در عرض سه ماه اتخاذ کند به شرح زیر است:

1 ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

2 - ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به راکتور تولید آب سنگین که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

3 - ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید.

4 - ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی شانزده سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی در نظر گرفته شده است.

5 - شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی‌سازی اضافی

6 - شفاف‌سازی بیش‌تر اظهارات ایران در زمینه فن‌آوری غنی‌سازی لیزری

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =