فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع دولت عرضه شده و تنها 40 تا 50 هزار میلیارد تومان باقی مانده است و پس از آن دولت بنگاهی برای عرضه به بازار سرمایه ندارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بانکداری سرمایه‌گذاری بر صنعت اوراق بهادار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه خصوصی‌سازی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در روند خصوصی‌سازی این بود که بنگاه‌ها از طریق بانک‌های سرمایه‌گذاری فرآیند را طی نمی‌کنند.

وی افزود: وضعیت کشور هم اکنون رکود تورمی است که گفته می‌شود، رشد بالای نقدینگی، تخصیص نامناسب منابع و افزایش‌ هزینه مبادله، عوامل تشکیل دهنده این پدیده هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دوره‌ای سرمایه‌ها از بخش واقعی اقتصاد خارج شده و به سمت سفته‌بازی حرکت کرده و به تازگی این نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمده که البته باید به فال نیک گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بخش عمده این اتفاقات نتیجه سیاست‌های غلط دولت قبل بوده است، گفت: در زمانی که بحث سیاست‌های کلی اصل 44 و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، فاصله کوتاهی پیشنهاد سهام عدالت هم ارائه شد که در همان زمان همایشی برگزار شد و بنده اعلام کردم باید جلوی این سیاست گرفته شود، زیرا فواید اجرای سیاست‌ها با عرضه سهام عدالت از بین می‌رود؛ هم اکنون 40 درصد از مدیریت بنگاه‌ها از طریق سهام عدالت است که این پدیده موجب کاهش کارایی بنگاه‌ها شده و از طرف دیگر سود مناسبی به دارندگان سهام عدالت پرداخت نمی‌شود.

آخوندی با اشاره به راهکارهای موجود برای تغییر شرایط فعلی اقتصاد اظهار داشت: کنترل رشد نقدینگی از طریق مهار رشد پایه تولید اقدامی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر باید سرعت گردشگری پول در اقتصاد افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که بتوان سرعت گردش پول را افزایش داد بدون رشد پایه پولی نقدینگی افزایش می‌یابد و امکان تأمین مالی پروژه‌های مهم اقتصادی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به نقش پس‌انداز در سرمایه‌گذاری گفت: نرخ پس‌انداز نزولی شده است و باید برای بهبود این وضعیت اقدامات مناسبی به اجرا در آید که یکی از آنها تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

آخوندی گفت: تا چه زمانی بازار بورس می‌خواهد به عرضه سهام دولتی متکی باشد، آیا چنین بازاری پایدار خواهد بود؛ باید میزان وابستگی بازار سرمایه به دولت کاهش یابد، زیرا تاکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع دولت عرضه شده و تنها 40 تا 50 هزار میلیارد تومان باقی مانده است و پس از آن دولت بنگاهی برای عرضه به بازار سرمایه ندارد.

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متعددی برای توسعه آزادراهها در حال طراحی است، گفت: باید به آزادراهها و بزرگراه‌ها به عنوان یک کریدور نگاه شود، به طوری که در آزادراهها امکان سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد و ما آمادگی کامل برای واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی هستیم.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی حاضر به واگذاری صد درصد پروژه‌های راه‌سازی به بخش خصوصی و در قیمت‌گذاری عوارض هم دخالت نمی‌کند.

آخوندی به بحث بنادر خشک اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم آمادگی برای واگذاری طرح‌های مهم و اساسی به بخش خصوصی برای توسعه بنادر خشک هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: به تازگی اساسنامه این شهر فرودگاهی تصویب شده و زمینه بزرگی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است؛ این شهر می‌تواند به عنوان یکی از بنادر خشک لحاظ شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =