رئیس قوه قضائیه گفت: هنوز دستاوردها، ابعاد و ثمرات انقلاب اسلامی در راه است.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئیس قوه قضاییه در اجلاس «شکرانه اتحاد» که با حضور روسای قوای مجریه و  مقننه و تعداد زیادی از مسوولان نظام برگزار شده بود، اظهار داشت: هنوز دستاوردها، ابعاد و ثمرات انقلاب اسلامی در راه است و این‌ها همه در سایه اتحاد، وحدت و پیروی از رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه و عالمان و صالحان شکل گرفته و ایجاد شده است.

هاشمی شاهرودی با تبریک ایام دهه فجر و تشکر از ریاست مجلس شورای اسلامی برای برگزاری چنین مجلس خوبی گفت: انقلاب اسلامی ایران یک تحول بزرگی را در عرصه جهانی ایجاد کرد و این انقلاب و تحول در جهان معاصر و شاید در تاریخ بی‌نظیر است.

هاشمی شاهرودی با بیان این که دستاوردهای این انقلاب بسیار زیاد است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی تحول چشمگیری در تاریخ به وجود آمد و پس از قرن‌ها بار دیگر اسلام به عنوان محور مطرح شد و در واقع اسلام ناب و امامت و فقه نورانی اسلام در ابعاد مختلف به اجرا درآمد؛ فقهی که شاید بتوان گفت مهجور بود و محدود به مسائل شخصی.

وی با بیان این‌که با پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد بیداری در جهان اسلام بودیم، گفت: در واقع انقلاب اسلامی توانست به ملت‌های اسلامی الگو بدهد و پیام خود را به نقاط مختلف جهان صادر کند.

وی با بیان این‌که حقیقت و جوهره این انقلاب بر اساس اسلام ناب است، گفت: حرکت‌های بزرگی که در جهان اسلام امروز شکل می‌گیرد که ما حتی قبلا شاهد کوچکترین نوع از این حرکت‌ها نبودیم ناشی از پیام انقلاب اسلامی است و امروز می‌بینیم که ملت‌های اسلامی و کشورهای اسلامی علی‌رغم همه فشارها و شیوه‌های پیچیده‌ای که نظام سلطه در پیش گرفته است، به سمت اسلام و حاکمیت اسلام حرکت می‌کند، و در واقع این نظام توانست ارزش‌ها را زنده و صادر کند و نقشه‌های شوم نظام سلطه را یکی پس از دیگری شکست دهد.

وی با بیان این که نظام‌های ابرقدرت در حال شکست خوردن و افول هستند، گفت: کسی باور نمی‌کرد که ابرقدرت‌ها در برابر اسلام ضعیف شوند و فروبپاشند و به بن‌بست برسند و در واقع طراحی‌های آن‌ها با شکست مواجه شوند و مستاصل شوند.

رییس قوه قضاییه با بیان این که واقعا این نظام معجزه است، گفت: سنگ بنای این نظام احیای نظام اسلام ناب مبتنی بر امامت و ولایت است.

وی با بیان این که همان طور که گفتم این انقلاب دستاوردهای زیادی داشته است، گفت: هنوز دستاوردها، ابعاد و ثمرات این تحول بزرگ در راه است و این‌ها همه در سایه اتحاد، وحدت و پیروی از رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه و عالمان و صالحان شکل گرفته و ایجاد شده است.

وی بیان این‌که دستاوردهای انقلاب بسیار عظیم است و امروز از مرزهای کشور تجاوز کرده و به کل دنیا صادر شده است گفت: این دستاوردها نه تنها به جهان اسلام بلکه به کشورهای غیراسلامی نیز صادر شده است و انقلاب اسلامی ما مطابق با نیازهای فطری انسان‌هاست و مسائلی است که تمام انسان‌ها و بشریت در طول تاریخ به دنبال این آرمان‌ها، حق‌طلبی‌ها و کرامت بوده و خواهند بود.

وی گفت: در هر عصری که بشریت عدالت‌خواه و حق‌طلب باشد، زور و سلطه و استبداد را نمی‌پذیرد و دنبال فضیلت، عدالت و نفی تبعیض است و این از دستاوردهای انقلاب است.

هاشمی شاهرودی با بیان این‌که تبیین و تذکر دادن دستاوردهای انقلاب، بسیار مهم است، گفت: دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی باعث ایجاد عزت در کل جهان برای کشور ما شده است و امروز می‌بینیم که نظام سلطه و ابرقدرت‌ها تقاضای گفتمان با نظام ما را می‌کنند و با احترام به نظام ما نگاه می‌کنند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه فناوری و تولید علم گفت: تبیین و تذکر دادن دستاوردهای انقلاب باعث ایجاد امید بیشتر به آینده و تلاش بیشتر برای پیشرفت است. ولی در عین حال نبایستی به این مسائل متوقف شویم و باید به نحوی حرکت کنیم که از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم. ما باید همواره خود را در حالت بدهکار ببینیم به خصوص مسوولان و مدیران نظام باید چنین نگاهی را داشته باشند. چرا که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های انقلاب اسلامی بسیار عظیم است و ثمرات بزرگتر و عظیم‌تری دارد و هرچه ما بتوانیم ازآن ظرفیت‌ها بهتر استفاده کنیم به دستاوردهای مهم‌تر و بیشتری دست خواهیم یافت و اگر از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم این منتج به فرصت سوزی و ظرفیت سوزی می‌شود.

وی گفت: ما هنوز در دستیابی به اهداف بلند انقلاب اسلامی و قله‌هایی که به سمت آن می‌رویم با همه عظمتی که داریم و دستاوردهایی که پیدا کرده‌ایم فاصله داریم و باید در این راه با شتاب بیشتری حرکت کنیم. ما نباید خودمان را با 30 سال پیش مقایسه کنیم بلکه باید با ظرفیت‌هایی که امروز داریم و چقدر از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کردیم مقایسه کنیم و در واقع مقایسه کنیم با میزان خدمت رسانی به مردم، و این را باید معیار قرار دهیم.

رییس قوه قضاییه با بیان این که ما باید در جاهایی که خود احساس می‌کنیم از ظرفیت‌هایمان به نحو احسن استفاده نکرده‌ایم حرکت بیشتر و تلاش بیشتری داشته باشیم، گفت: مثلا در رابطه با پیاده کردن نظام اقتصادی اسلام، بانکداری اسلامی باید کار بیشتری بکنیم و با تحقق کامل آن هنوز فاصله داریم و تمام خواسته‌های ما در این ارتباط محقق نشده است، باید بررسی کنیم که آیا این مسائل به چه میزان محقق شده و چرا به طور کامل محقق نشده است.

وی با اشاره ما باید قوانین مادر زیادی را طراحی و تدوین کنیم چه به صورت لایحه و چه به صورت طرح گفت: ما احتیاج به نظامات گوناگون داریم مثلا نظام حقوقی، نظام اقتصادی، نظام مدیریتی و سیاست. نظام مجاهدت و مقاومت و مقابله با دشمنان اسلام. این نظام‌ها باید تدوین شود و به عنوان قانون در اختیار مجریان قرار گیرد.

وی گفت: در کنار تدوین این نظامات باید چگونگی اجرای آن نیز در نظر گرفته و مشخص شود تا بتوانیم با پیاده کردن این نظامات به آن اهداف بلند در راستای عدالت اجتماعی، رشد اقتصادی و کارآمدی نظام اقتصادی اسلام و بانکداری اسلامی دست پیدا کنیم و کارآمد بودن این مسائل را نشان دهیم.

هاشمی‌شاهرودی با بیان این‌که در سند چشم‌انداز یکی از اصولی که به آن تاکید شده است، دستیابی به نظام اقتصادی برتر در منطقه است، گفت: من نمی‌گویم که در این ارتباط کار نشده است. کارهای بزرگی شده است ولی نباید به این کارها اکتفا کنیم. باید تلاش بیشتری کنیم، مشکلات را ببینیم و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم تا بتوانیم این دستاورد خود را در اختیار دیگران نیز قرار دهیم. سه قوه می‌توانند در تدوین و طراحی این سازوکارها و نظامات با یکدیگر تعامل داشته و مشارکت کنند و این امر بسیار مهمی است.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =