دکتر حسن روحانی مفهوم توافق نامه ژنو را به رسمیت شناختن تمام حقوق ایران از جمله حق غنی سازی عنوان کرد و گفت: اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این توافق مطرح کنند، به اعتماد فی مابین و تلاش های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده اند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، وزیر امور خارجه روسیه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدار موضوعاتی چون ضرورت برقراری صلح و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراطی گری، مسائل و چالشهای منطقه ای و تحولات سوریه و مذاکرات هسته ای ژنو مطرح شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در زمینه مذاکرات هسته ای ژنو، ایران همواره بر دو اصل تأکید دارد، اصل اول عدم پذیرش تبعیض و بهره مندی یکسان از تمامی حقوق مندرج در ان .پی.تی به خصوص حق غنی سازی در داخل خاک ایران و اصل دوم تأکید بر صلح آمیز بودن و صلح آمیز ماندن فعالیت های هسته ای ایران.

رییس جمهور کشورمان افزود: مفهوم توافق نامه ژنو، این است که تمام حقوق ایران از جمله حق غنی سازی در آن به رسمیت شناخته شده است و اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این توافق مطرح کنند، به اعتماد فی مابین و تلاش های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده اند.

دکتر روحانی با اشاره به دیدگاه ها و تلاش های مشترک دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی گری گفت: بحث تروریسم و افراطی گری از مسایل مهم و مشترک بین دو کشور است که ضرورت دارد، همکاری های دوجانبه برای مقابله با تمامی ابعاد آن گسترش یابد.

رییس جمهور با بیان این نکته که حضور نیروهای خارجی سبب بی ثباتی و ناامنی در منطقه و گسترش تروریسم شده است، اظهار داشت: حضور نیروهای خارجی در منطقه از مشکلات بزرگی است که همواره مورد توجه ایران و روسیه بوده و ضرورت دارد تعاملات مشترک ما در این خصوص توسعه یابد.

دکتر روحانی، با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی دو طرف برای اجرایی شدن توافقات رؤسای جمهور ایران و روسیه در بیشکک گفت: هدف ما رسیدن به روابطی استراتژیک و بسیار نزدیک با روسیه است.

وی تاکید کرد: ایران همچون روسیه آماده رسیدن به توافق جامع بلند مدت میان دو کشور است که زمینه های همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را در بر بگیرد.

 

** وزیر خارجه روسیه: هیچ اختلافی بین ایران و روسیه در تفسیر توافقنامه ژنو وجود ندارد

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که پس از دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر در امور دفاعی و فضایی روسیه، بلندپایه ترین مقام روسی است که در دو هفته اخیر به ایران سفر کرده، در این دیدار با اشاره به اینکه این سفرها گام های بلندی در جهت اجرایی شدن توافقات دکتر روحانی و پوتین در بیشکک است، گفت: روسیه پای بند به اجرای توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهور دو کشور در بیشکک است و من در این سفر نحوه اجرای کامل این توافقات را مورد بررسی قرار دادم.

وی افزود: طرفین توافق کردند دستور کار جامع نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را سریعاً تدوین کنند و روسیه آمادگی خود را برای استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکاناتش در توسعه روابط با ایران به کار گیرد.

لاوروف با تأکید بر اینکه همکاری های منطقه ای و بین المللی با ایران برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در خصوص تفسیر سند ژنو ما با ایران هیچ اختلاف نظری نداریم و در خلال مذاکرات آتی 1+5 همواره بر این امر تأکید خواهیم کرد، چرا که در دکترین سیاست خارجی روسیه به داشتن حق غنی سازی کشورها و فعالیت ها و فناوری صلح آمیز هسته ای در چارچوب قوانین بین المللی تأکید شده است.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    4 3
    یعنی چی؟ مگه قرارداد قابل نفسیره؟قرارداد صریح و مشخصه.هر طرف داره اونو یه طور بیان می کنه.بالاخره کی داره درست می گه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    10 4
    اگر این تفسیر را قبول دارید پس خواهشآ شعار ندهید و جانانه دفاع کنید (به خصوص در شورای امنیت) گرچه می دانیم از اتش شما روس ها ابی برای ما ایرانیان گرم نمی شود!
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    6 2
    اینا میاند ایران یجور حرف میزنن میرند بیرون حرفشون را 180 درجه برمیگردونند
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    5 7
    آفرین بر روسیه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    5 7
    درود بر روسیه
  • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 0
    روسیه مچکریم.
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    روسيه، از ما بكش بيرون جون مادرت