اقدام واشنگتن در اعمال تحریم های جدید علیه ایران درروز جمعه تعجب بسیاری را برانگیخت و در همان ساعات اولیه خبر مهم جهان شد. چه انگیزه ای کاخ سفید را وادار کرد علی رغم توافق با کنگره مبنی بر عدم تصویب تحریم های تازه یا برای 5تا 6 ماه آینده،خود در بدترین زمان ممکن مبادرت به اعمال آنها کند؟

اقدام آمریکا دراعمال تحریم های جدید علیه ایران حاوی چه پیامی و برای چه کسی ست؟ این اقدام و پیام پشت آن در حالی انجام و ارسال شد که طی روزهای 4شنبه و 5 شنبه قبل و پس ازتعامل آقای کری و خانم شرمن با نمایندگان کنگره و سنا خوشبینی توام با احتیاطی بر کل فرآیند پرونده هسته ای ایران حاکم شده بود .
اما طی 24 ساعت چه اتفاقی در واشنگتن رخ داد که موجب شد آنچه را که دولت آقای اوباما به شدت از آن اجتناب میکرد خود به آن مبادرت ورزیده و موجب تعجب بسیاری را فراهم نماید؟در حالی که میدانست اقداماتی از این دست حتی به صورت تهدید لفظی نه تنها روند اعتماد ساز فعلی را به مخاطره جدی می اندازد،بلکه دو پیامد غیر قابل انکار در پی خواهد داشت. ابتدا حسن نیت ایالات متحده نزد افکار عمومی با تردید های جدی  روبرو خواهد شد،دوم این تندروی بی موقع به تضعیف جدی جریانی منجر میشود که در صدد است در چارچوبی منطقی و معتدل به بحران موجود خاتمه دهد.اینکه چند شرکت داخلی و خارجی متهم به نقض قوانین ضد تحریم و مجازات شوند شاید اگر در کنار سایر اقدامات به قول آنها تنبیهی علیه تهران اعمال میشد کاری قابل تفسیر بود. اما نه این شرکت ها اهمیت خاصی داشتند ،نه تحریم آنها مشکلی را متوجه تهران خواهدکرد.ولی  این تصمیم  توانست تاثیر منفی و فوری خود را برجای بگذارد. "تهران در واکنشی اولیه میز مذاکرات وین را ترک کرد تا پاسخی مناسب برای رفتار واشنگتن بیابد".اما آیا تهران در این مورد خاص و برای تلافی ، چاقوی خود را تا انتها در قالب پنیر فرو خواهد بردو به نقطه صفر مرزی باز خواهد گشت ؟نمیتوان قاطعانه به این سوال پاسخی مثبت داد. بیشتر به این دلیل که مقامات دیپلماسی ایران هوشمندانه میدانند نوع تصمیم شان نسبت به این اقدام غیر منطقی، لازم است با توجه به نگاه به آینده و کل فرایند مذاکرات با 1+5 ،اروپا و حتی خود ایالات متحده اتخاذ شود.ضمن آنکه ضرورت دارد به ارزیابی دقیق علت این کاربپردازند، به ویژه که طی هفته گذشته تماما شاهد رفتاری کاملا مغایر از سوی طرف دولت با نمایندگان کنگره و سنا بودند. به هر حال علت هر چه باشد، فکر میکنم4 دلیل را میتوان برای این تصمیم مخاطره آمیزتصور کرد که هر چهار مورد به دلیل تبعات غیر قابل پیش بینی آنها، ریسک بسیار بالایی را متوجه واشنگتن کرده است .
اول: ازدید واشنگتن ممکن است نوع برخورد،اصرارو تاکیدات آقای کری و خانم شرمن با نمایندگان سنا وکنگره پیام اشتباهی را به تهران ارسال کرده باشد.از تعامل کنونی کاخ سفید با کنگره و سنا تهران نباید برداشت اشتباهی بکند و مذاکرات را جدی نگیرد.
دوم: اگر تهران قرار نیست از موضوع کوتاه آمدن نمایندگان آمریکایی برداشت اشتباهی داشته باشد،پس لازم است علائمی کم رنگ و دردی مختصر از وجود تحریم های بالقوه آتی را همچنان در خود حس کند و بداند مسایل رها نشده وهمچنان تضمین شده اما آماده وجود دارند.
سوم ایالات متحده از این آشکارتر نمیتواند اعلام کند، موضوع ایران برای کاخ سفید تماما 1+5 نیست،آنچنانکه رابطه با تهران تنها وابسته به پرونده هسته ایش نیست. هر آنچه در 1+5 میگذرد مربوط به همانجاست ولو با حضور واشنگتن.اما مسایل 2 کشور جداست و میتواند غیر از اینی باشد که اکنون دیده میشود.به همین دلیل لازم است جداگانه برروی آنها بحث و احیانا توافق کرد. دلیلش هم همین تحریم ها ی روز گذشته است که معتقدند ربطی به مذاکرات ژنو ندارد.

چهارم:آرام کردن نمایندگان کنگره و سناتورها و اطمینان به آنها که ایالات متحده ،تهران را به حال خود رها نکرده است و رضایت هم هزینه خاص خودرا دارد!.آیا این تحریم های نه چندان مهم در قبال کوتاه آمدن آنها، صرفا یک پاداش تشکرآمیز  به کنگره و سناست؟
شاید اینگونه باشد! اما همانگونه که گفتم اگر دلایل هریک یا مجموع آنها باشد، کاخ سفید ریسک بسیاربدو خطرناکی را مرتکب شده است. اینکه تحریم های جدید مهم هستند یانه ؟ مسئله اصلی نیست. مسئله برداشتی ست که به حق تهران از این اقدام  واشنگتن میکند.matinmos@gmail.com

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ر A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    با سلام این تحریمهای جدید احتمالا از اونجایی سرچشمه میگیره که آقای ع.الف.ل فرمودند آهای آمریکایی ها اگه جرات دارین بزنین زیر توافق نامه ژنو اونام اینطوری گفتن داداش ما جراتش رو داریم
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    ولی به نظر میاد آمریکا همین تحریم های فعلی رو اجرا کرده و تحریم این شرکتها به خاطر دور زدن تحریمهای فعلی است در ضمن پیام به کنگره است که گرچه ما با تحریم جدید مخالفیم ولی تحریمهای فعلی رو کامل اجرا می کنیم
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 2
    من فکر میکنم دولت آمریکا میخواهد همه طرفها (اسراییل، نمایندگان کنگره و همچنین ایران) را راضی نگه دارد بنابراین هر چند وقت یکبار تصمیمات و صحبتهای متفاوتی را انجام میدهد.
  • مردم آگاه ایران IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    ابن را به قوی بودن طرف مقابل و ضعیف بودن ایران سمت و سو بدهید. 8 سال احمدی نژاد باعث انزوای کامل سیاسی اقتصادی ایران شد. و بیشتر ین خدمت را به همدردی دنیا با اسرائیل " باید از روی نقشه دنیا حذف شود" در کارنامه خود ثبت کرد. امروز گلوگاه اقتصادی ایران زیر پای امریکا است و با هر فشاری ملت ایران نفس کمتری می کشند. آقایان عاقلی که امروز بر سر کار آمده اند تنها می تواند از در دوستی وارد شوند و حتی با دعوت از جان کری و بازگرداندن سفارت امریکا به صاحبان آن / نقشه های اسرائیل و لابی های آنها را در امریکا را نقش بر آب کند. هر حرکت قهر آمیزی باعث موفقیت اسرائیل و به شکست کشیده شدن مذاکرات ژنو می انجامد
  • میلاد EU ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 0
    امیدوارم که این حرکت اشتباه آمریکا نتونه رو مذاکرات تاثیر جدی بزاره چون واقعا مردم ایران دیگه توان تحریم جدیدو ندارن هرچند ما خودمون هم تو این هشت سال گذشته اشتباهات کمی نداشتیم ماهم باید تا حدودی کوتاه بیام چون این ماییم که تحت فشاریم نه آمریکاییها
  • سعید A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 2
    تفسیر بجایی بود وقتی در داخل ایران هر کس ساز خودش را میزند و تریبون نماز جمعه و مجلس و... بر خلاف سیاست خارجی بر طبل خود می کوبند آنها هم خواستند نشان دهند که فعلا ترمز تحریم دست آنهاست . باید همه حواسشان جمع بتشد که حرفهایی که میزنند چه هزینه ای بر گرده مملکت گذاشته و میگذارد .
  • حسین IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    دولت اگر بتواند بررسی و بازنگری در توافق را مطرح کند ، با این روش شاید پاسخی به این تست زدن و بررسی رفتار ایرانیها توسط دولت آمریکا باشد.