۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۱
خودروسازان، بیم ها و امیدها

سعید لیلاز

بعد از افزایش ناگهانی نرخ ارز در کشور و تحریم هایی که توسط کشورهای غربی علیه اقتصاد کشورمان اعمال شد. سبب شد تا بخش های مختلف اقتصادی بخصوص در زمینه تولید، در کشور با مشکلاتی روبرو شوند. یکی از صنایعی که به نوعی با بحران روبرو شد، صنعت خودروسازی کشورمان بود.

از آنجایی که صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط با آن از جمله قطعه سازی در مجموع حدود 25 درصد از اشتغال صنعتی در کشورمان را شامل می شوند، نیاز بود تا هر چه زودتر از طرف دولتمردان برای حل کردن بحران صنعت خودرو سازی چاره اندیشی شود. متاسفانه در دولت دهم سیاست های چندانی برای حل بحران خودرو سازان بکار گرفته نشد.

آن تعداد اندک هم هیچگاه به مرحله عمل نرسید. حتی در مقاطع دولتمردا دهم به جای اینکه برای خودروسازان یار شاطر باشند، بار خاطر بودند. به طور مثال، دولت دهم از تخصیص ارز مرجع یا همان ارز 1226 تومانی به صنعت خودرو سازی کشور خودداری کرد و همین سیاست سبب شد تا صنعت خودروسازی کشور بیشتر در بحران فرو برود. اما در چند وقت اخیر قیمت خودرو در بازار تا حدودی با کاهش روبرو شده است. به راستی علت این مسئله چیست؟

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور و روی کار آمدن دولت یازدهم، با توجه به شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از سوی رییس دولت یازدهم مطرح شده بود. این امیدواری برای صنعت خودروسازی کشور و صنایع وابسته آن بوجود آمد تا بتوانند بحران های پیش روی را با کمک تدبیر و امید دولت یازدهم از سر راه بردارند.

دولت یازدهم در همان ماه اول بعد از تشکیل شدن به سراغ صنعت خودرو سازی رفت. اولین اقدامی که در دستورکار دولت یازدهم در زمینه صنعت خودروسازی کشور قرار گرفت، اصلاحات مدیریتی در سطح مدیریت کلان دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور بود. این اصلاحات مدیریتی خود را در قالب افزایش تیراژ دو خودروساز بزرگ کشور نشان داد.

این مسئله سبب شد تا قیمت خودرو در بازار تا حدودی با کاهش روبرو شود. بی تردید اولین دلیلی که سبب شد تا منحنی قیمت خودرو در بازار نزولی شود، ابتدا اصلاحات مدیریتی و به تبع آن افزایش تیراژ دو خودروساز بزرگ کشور بود. در کنار این عوامل انتظار تورمی هم در بازار رو به کاهش نهاد. کاهش انتظار تورمی، نه در بازار خودرو بلکه در سایر بازارها هم قابل مشاهده است. این امر در کنار کاهش آهنگ رشد نقدینگی به نصف، سبب می شود تا وضعیت عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش برود.

البته نباید این مسئله را هم از نظر دور داشت که هنوز آثار توافقات ژنو آن طور که باید و شاید خود را در بازار خودرو کشور نشان نداده است. بی شک تاثیراتی که توافقات ژنو می تواند بر بازار خودرو کشور بگذارد، این امکان را فراهم می کند تا باز هم منحنی قیمت در بازار نزولی تر شود. در کنار این عوامل که سبب شده است تا بازار خودرو در چند وقت اخیر با کاهش قیمت روبرو شود، باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم که جدی ترین چالش پیش روی خودروسازان، مسئله بازار است. متاسفانه سیاست های اشتباهی که در سالیان گذشته در کشور از سوی دولتمردان اتخاذ شده است، به این زودی آثارش زدوده نخواهد شد. بی تردید افزایش ناگهانی نرخ ارز در کشور سبب شد تا قدرت خرید جامعه به شدت کاهش یابد.

بنابراین خودرو سازان برای غلبه بر این چالش بیش از گذشته باید توجه خود را معطوف به افزایش تولید کنند تا بتوانند از این رهگذر قیمت خودرو را در بازار کاهش دهند و در بدترین حالت اجازه ندهند تا قیمت خودرو افزایش یابد. زیرا افزایش قیمت خودرو سبب می شود تا خودروسازان بیش از پیش با چالش روبرو شوند.


*کارشناس تاریخ اقتصادی
31222

کد خبر 327484

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 0
    کنترل جمعیت توسط خودروسازان فراموش کردید جناب استاد...!
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 1
    آقای کارشناس تاریخ اقتصادی تولید کارخانه ها افزایش نیافته. بنده در شرکت سایپا کار می کنم، تنها تولید با کسری های فراوان افزایش پیدا کرده و هزاران خودروی غیر قابل فروش بعلت نبود قطعات کف کارخانه انبار شده است. در این 100 روزه چه شق القمری رخ داده که می فرمایید وضعیت صنعت خودرو بهتر شده؟ ضمن اینکه تحریمها فقط پوششی برای افزایش قیمت و کاهش تیراژ بوده و هست. این خانه از پای بست ویران است.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    131 7
    شما به 500 هزار تومان میگید کاهش؟!
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 1
    اقاي يک ليلاز در يک مقاله از جلوگيري کاهش ارز دفاع مي کنديد اينجا افزایش ناگهانی نرخ ارز در کشور سبب شد تا قدرت خرید جامعه به شدت کاهش یابد را عملکرد بد اعلام مي کنيد سعي کنسد واقعي بنويسيد نه براي طيف هاي که به انها ارادت داريد. کاهش قيمت بخار خريد نکردن مردم است وگرنه شرکتها هيچ گونه کاشه قيمت ندارند(قيمت تمام شده محصولات شرکتها بالاست.
  • سياوش IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    167 7
    اين آفتابه سازان رو بايد تعطيل كرد
    • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 26
      شما پولداری برو بنز بخر 1 میلیارد تومان!
  • ایرانی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    126 7
    از دیگ این خودرو سازها آبی واسه مردم گرم نمیشه
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 0
    جناب ليلاز در دولت يازدهم مديرعامل ايران خودرو تغيير كرد اما نمي دانم شما به كدام جابه جائي و تغيير در گروه سايپا مي گوئيد تغييرات و اصلاح مديريتي؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 1
    از کی تا حالا فرغونم جز خودروها شده.درشو گل بگیرید بره.خودرو سازی که برای سود بیشتر از نصب کاتالیست خودداری میکنه به قیمت سرطان گرفتن مردم ما اگه این صنعتو نخایم کیو باید ببینیم آقای لیلاز
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    15 1
    لگن به قیمت خون باباشون میدن به مردم بیچاره بعد بیییییممممم هم دارن...
  • محمد A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 1
    خودروسازان خودشان موجب بدبختی و زمینگیر شدن این صنعت شده اند زیرا علیرغم شعارهای دهن پرکن مثل خودروی ملی، تضمین کیفیت، سایپا مطمئن و ..... هنوز از تولید خودرو با استانداردهای روز عاجزند و هنوز خودروهایی با تکنولوژی 30 سال پیش تولید میکنند و با اینکارشان به همه کس و همه چیز ضرر میزنند اول به مردم و سرمایه های ملی، دوم به محیط زیست، سوم به اعتماد ملت و نهایتاً به خودشان و صنعت خودروسازی. هر روز هم خودرو را گران میکنند و میگویند ضرر میکنیم و فکر میکنند با گران کردن و تضییع حق الناس و زرنگی در بستن قراردادهای یکطرفه با مردم و تقسیم این مال حرام بین خود، مشکلشان حل میشود اما خداوند جای حق نشسته.
  • رامین IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 2
    خودروسازی یه غده سرطانی تو بدنه کشوره. چرا باید با قیمت های نجومی قاری سوار بشیم؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 0
    باید تاسف خورد با این ماشینهایی که دست مردم میدند 1- مشکل آلودگی دارند2- مشکل فنی حتی ماشینهای صفر شون هم که دارند 3-هر ساله تعدادی از عزیزان مردم رو هم به خاطر این ماشینهای درپیت از بین میرند //من نمیدونم مردم به چه امیدی باید این آشغالها رو سوار بشند باور کنید اگه تعرفه خودروهای خارجی طوری تنظیم بشه که مردم بتونند ماشین وارد کنند عمرآ کسی سوار این فرغونهای موتور دار بشه
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 1
    خودروهاي وارداتي رو ارزون كنين توليد كننده ها خودبخود هم كيفيت و هم خدمات و هم قيمتشون رو باب ميل جامعه ميكنن
  • امیری A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 0
    شرکت کیا از پراید بعد از 20 سال رسیده به اپتیما و کادنزا و اسپورتیج....و ما هم رسیدیم به تیبای2!!!!
  • رضا IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 1
    آخه ملت ایران چه گناهی کردن که باید سوار این ماشینای آشغال گرون قیمت بشن... مگه این خودرو سازا کین که به خاطر اینکه خدای نکرده ضرر نکنن با جون و مال مردم بازی میکنید. چرا من ایرانی نباید ماشین با کیفیت سوار بشم....
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 0
    من کشته مرده منحنی ای که نوشتی ام ؟ کدوم منحنی؟ کدوم کاهش قیمت؟ شما کجا زندگی میکنی؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    75 9
    هر موقع پراید هفت میلیون بشه میریم میخریم....قول میدم
  • alireza A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 1
    خدیا تا کی با این قیمتا ماشین بخرم...
  • خسرو IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    کدوم خودروساز از چی حرف میزنی مگه ما خودرو سازم داریم اینا یه واشر ساده ام نمیتون بسازن فقط بلدن بگن خودکفا شدیم