کارگردان سینمای ایران از خاستگاه مستندسازان جنوبی و تاثیر جشنواره سینماحقیقت در پیشرفت سینمای مستند سخن گفت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ناصر تقوایی جمعه شب در چهارمین روز جشنواره بین المللی سینماحقیقت به سینما فلسطین آمد تا در نشست ویژه جشنواره حضور پیدا کند.

این نشست با محوریت «سینمای مستند جــنوب» قرار بود ساعت ۸ شب برگزار شود، اما جمعیتی که برای شرکت در این نشست به سینما فلسطین آمده بودند، از یک ساعت قبل از شروع برنامه جلوی در سالن شماره ۳ این سینما صف کشیده بودند.

ناصر تقوایی

تقوایی به همراه همسرش مرضیه وفامهر وارد سینما شد، اما استقبال مردم از او باعث شد نشست کمی دیر‌تر برگزار شود.

راز تقوایی به روایت طالبی‌نژاد
ناصر تقوایی در ابتدا اختصاص بخشی از جشنواره بین المللی سینماحقیقت به «سینمای مستند جــنوب» را قابل تقدیر دانست و از اینکه امروزه به مستندهای نواحی، بیش از پیش اهمیت داده می‌شود ابراز خوشحالی کرد؛ سپس به احمد طالبی‌نژاد که به عنوان منتقد در نشست حاضر بود اشاره کرد و گفت: «از ایشان می‌خواهم به دلیل تسلط بر سینما و همینطور زندگی هنری من، نقش حافظه من را در این نشست داشته باشد.»

احمد طالبی‌نژاد هم با صحبت درباره شیوه کار و زندگی ناصر تقوایی، نشست را شروع کرد.

او از دید خود دلیل کم کاری این فیلمساز را که تقریبا هر ۱۰ سال یکبار اثری خلق می‌کند را حفظ کردن خط کاری‌اش دانست و گفت: «تقوایی با تعداد کمی فیلم مستند و سینمایی توانسته جایگاه والایی در تاریخ سینما پیدا کند. حفظ کردن خط کاری است که تقوایی را از بسیاری از هم نسلان خود متفاوت کرده. درست است که او هر چند سال یک بار فیلم می‌سازد اما تمام فیلم‌هایش ارزشمند است، در حالی که اکثر فیلمسازان از آنجا که سعی در تداوم کار خود دارند، مدام خط کاری خود را تغییر می‌دهند»

تقوایی در ادامه صحبت‌های طالبی‌نژاد از دو فیلم آخر خود که ساخت آن هرگز به اتمام نرسید گفت. او فیلم «چای تلخ» را سال ۱۳۸۲ و فیلم «زنگی و رومی» را دو سال قبل از آن کلید زد، اما اتفاقاتی افتاد که منجر به نیمه تمام ماندن آن‌ها شد.

او گفت: «من هیچ وقت با تهیه کنندگان دولتی کار نکردم و دوست هم ندارم این اتفاق بیفتد، چون مخالف سرمایه‌گذاری دولت در سینما هستم.»

تقوایی از مدیران درخواست کرد که به سینمای خصوصی کمک کنند. او گفت: «دولت باید زیر ساخت‌های سینما را محکم کند و با تاسیس و رسیدگی به وضعیت سینما‌ها، این مدیوم هنری را در پیشبرد اهدافش یاری کند.»

ناصر تقوایی

قبل از این نشست هم سه فیلم «بادجن»، «اربعین «و «مشهد قالی» از این فیلمساز برجسته که در بیش از ۴ دهه پیش ساخته شده بودند، به نمایش درآمد.
او بعد از صحبت‌هایی درباره نحوه ساخت این فیلم‌ها و جایگاهی که سینمای جنوب در هنر دارد، به پرسش‌های شرکت کنندگان و فیلمسازان کنجکاو سینما درباره چگونگی پرداخت و پرورش سوژه و نیاز فیلم مستند به فیلمنامه پاسخ داد.

در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از تقوایی به پاس یک عمر فعالیت هنری قرین افتخار، با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت و لوح سپاس تقدیر بعمل خواهد آمد.

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =