خواننده، نوازنده، آهنگساز و عضو سابق گروه پینک فلوید با مقایسه اسرائیل با آلمان نازی بار دیگر خشم محافل صهیونیستی را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، راجر واترز در تازه‌ترین اظهار نظر خود در یک مصاحبه تلویزیونی رفتار اسرائیلی‌ها با فلسطینی‌ها را با جنایات آلمان نازی مقایسه کرد و گفت: «شباهت‌ها با آنچه در دهه 1930 در آلمان اتفاق افتاد، بسیار آشکار است.»

واترز 70 ساله که از هواداران سرسخت فلسطینی‌ها است، همیشه به ضدیت با یهودی‌ها متهم بوده، هرچند خودش می‌گوید این حق اوست که از دیگر هنرمندان بخواهد اسرائیل را بایکوت کنند.

او تابستان پیش به خاطر استفاده از نمادهای یهودی از جمله ستاره داوود در بالونی در کنسرت‌هایش مورد انتقاد قرار گرفت. واترز در پاسخ گفت این تنها یکی از نمادهای مذهبی و سیاسی نمایش بود و او قصد نداشت یهودیت را زیر سئوال ببرد.

خاخام شمولی بوتیچ در مقاله‌ای در نیویورک آبزرور دیدگاه‌های واترز را «گستاخانه و آشکار ضدیهود» دانست و نوشت: «آقای واترز، نازی‌ها یک رژیم نسل‌کُش بودند که شش میلیون یهودی را قتل عام کردند. اینکه شما این‌قدر گستاخ هستید که یهودی‌ها را با اهریمنانی که در حق آن‌ها مرتکب جنایت شدند، مقایسه می‌کنید نشان می‌دهد که شما نه به ضوابط اخلاقی پایبند هستید و نه قلب دارید. شما اصلا روح ندارید!»

عضو سابق گروه پینک فلوید که اخیرا یک تور جهانی بر مبنای آلبوم معروف «دیوار» (1979) برگزار کرد، در مصاحبه خود خاخام‌های اسرائیلی را «عجیب و غریب» توصیف و آن‌ها را متهم کرد که اعتقاد دارند فلسطینی‌ها و دیگر اعراب خاورمیانه «مادون انسان‌« هستند.

واترز گفت: «لابی یهودی بسیار پرقدرت است.»

او با اشاره به مسئله هولوکاست گفت: «خیلی‌ها بودند که وانمود کردند از 1933 تا 1946 چیزی به اسم سرکوب یهودی‌ها وجود نداشته است. پس این یک سناریو تازه نیست. با این تفاوت که این بار این فلسطینی‌ها هستند که به قتل می‌رسند.»

واترز که در برنامه «ستردی نایت» در نیویورک صحبت می‌کرد، دیدگاه خاخام بوتیچ درباره خودش را رد کرد و گفت: «من خاخام بوتیچ را نمی‌شناسم و این آمادگی را هم ندارم که با او وارد مسابقه بد و بیراه گفتن شوم، اما این را می‌گویم که نه با یهودی‌ها دشمنی دارم و نه با اسرائیلی‌ها. یهودستیز هم نیستم، اما خط مشی دولت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و غزه را محکوم می‌کنم. این سیاست‌ها غیراخلاقی، غیرانسانی و غیرقانونی است. تا وقتی دولت اسرائیل این سیاست‌ها را ادامه بدهد، به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهم.»

او ادامه داد: «اگر خاخام بوتیچ بتواند توجیهی برای سیاست‌های دولت اسرائیل داشته باشد، به حرف‌هایش گوش می‌کنم. بحث در دفاع از سیاست‌های این دولت دشوار است. برای همین مدافعان اغلب از یک تاکتیک انحرافی استفاده می‌کنند. آن‌ها مرتب منتقدان را به حوزه عمومی می‌کشانند و آن‌ها را به یهودستیزی متهم می‌کنند.»

واترز ادامه داد: «هولوکاست فراتر از تصورات ما وحشیانه و منزجرکننده بود. هیچ‌وقت نباید آن را فراموش کنیم. باید همیشه گوش‌به‌زنگ باشیم. هیچگاه نباید نسبت به رنج دیگران ساکت و بی‌تفاوت باشیم، از هر نژاد، رنگ، پیشینه قومی یا مذهب که باشند. همه انسان‌ها حق دارند تحت قانون به طور مساوی زندگی کنند.»

واترز اوت پیش از صفحه فیسبوک خود استفاده کرد تا به اتهامات خاخام آبراهام کوپر از مرکز سیمون ویزنتال پاسخ بدهد. کوپر در مصاحبه‌ای واترز را به ضدیت آشکار با یهودی‌ها متهم کرده بود.

واترز با اشاره به اینکه دوستان یهودی زیادی دارد، گفت: «من اغلب این حملات را نادیده می‌گیرم، اما اتهامات خاخام کوپر به قدری دیوانه‌وار و مرتجعانه است که باید به آن‌ها پاسخ داد.»
 
گروه راک بریتانیایی پینک فلوید از سال 1965 شروع به کار کرد و در دهه 1970 به اوج شهرت رسید. واترز سال 1985 از پینک فلوید جدا شد و به تنهایی به فعالیت خود ادامه داد. سه عضو دیگر گروه شامل دیوید گیلمور، نیک میسن و ریچارد رایت پس از جدایی واترز دو آلبوم تولید کردند. تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از آلبوم‌های پینک فلوید فروخته شده است.

گاردین / 14 دسامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    117 0
    واترز ادمه بزرگیه
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    202 1
    می گم حالا که انقدر بچه خوبیه، حداقل آهنگش پخش کنین روحمون تازه شه
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    32 66
    درود. با پایان گرفتن حکومت های امریکا و اسراییل جهان نفس راحتی خواهد کشید و راهی نو برای ازادی و رفاه برای همه ی مردم جهان از هر دین و گروه و دسته ای
  • داود IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    133 1
    درود بر انسانهای آزاده که فقط حق محور زندگیشان می باشد.
    • بی نام DK ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 1
      بدون شك واترز آدم بزرگيه ولي كسايي كه سعي مي كنن در اين حد به اون جهت بدن نمي تونن آدماي بزرگ و آزادي خواهي باشن.
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 0
    زنده باد راجر واترز یک هنرمند مستقل واقعی ... راجر واترز نظرات صریحی درباره دیکتاتوری، دیکتاتورها و قربانیان دیکتاتوری در همه جا داره فارغ از این که کجای این کره خاکی هستند و چه ایدئولوژی و مرامی دارن ... همین استقلال فکری و عقاید محکم ضد دیکتاتوری (چه لیبرال، چه کمونیستی، چه مذهبی و ...) راجر واترزه که بعضی ها در بعضی از نقاط دنیا نمی تونن به خاطر این که او منتقد اسراییله ازش استفاده تبلیغاتی کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    101 0
    یک انسان واقعی.
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    65 2
    از نوجواني عاشق راجر واترز بوده ام و هنوز هم بعد از بيست سال ارادتم به وي بيشتر و بيشتر شده است. روزي خبر دروغي منتشر شد كه قرار است در كيش كنسرت بگذارد. بي اختيار اشك شوق تا مدتها از چشمانم جاري بود تا فهميديم خبر دروغ 13 آوريل است!!
  • امیر IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    62 0
    آقامون راجر کارش درسته! خاخام شمولی بوتیچ چی میگه این وسط؟ عمو راجر یه "پیگ" سفارشی براش بخون تا حساب کار دستش بیاد!
  • فرهاد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    52 0
    عاشقتیم راجر واترز
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 0
    آهنگ "آجري ديگر در ديوار" اين گروه يك شاهكار موسيقيه، توصيه مي كنم باكلام يا بي كلامشو حتما گوش كنيد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 1
    آخ بیاد برج میلاد کنسرت بده .
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    41 1
    حالا که آنقدر مرد خوبیه بگذارید یک کنسرت تو ایران داشته باشه...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    15 0
    درود بر تو ای آزاده
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 0
    "نیمه تاریک ماه" رو گوش کنید و به فضا برید. عاشق پینک فلویدم.