شفا آنلاین نوشت:

رئیس انجمن سکته های مغزی ایران با اشاره به این که آمار دقیقی از میزان سکته های مغزی کشوردر دست نیست گفت: به طور کلی میزان سکته های مغزی در ایران اگر از متوسط آمار جهانی بالاتر نباشد به طور قطع پائین تر نیست.

دکتر محمدرضا قینی افزود: طبق آنچه در جهان تعریف شده سکته های مغزی باید بعد از 45سالگی رخ دهد اما در صورتی که در سنین کمتر ایجاد شد به آن سکته های مغزی جوانان گفته می شود. به همین خاطربا توجه به تعداد قابل ملاحظه جوانانی که گرفتارسکته مغزی هستند می توان گفت : کاهش سن ابتلا به سکته های مغزی در ایران شیوع زیادی دارد.

جراح مغز و اعصاب تصریح کرد: طبق آئین نامه های جهانی، 60سال به بالا متوسط سن ابتلا به سکته های مغزی است اما متأسفانه در ایران افراد در سنین 50تا55سال بیشتر گرفتار سکته های مغزی می شوند.

به گفته وی حدود 20 تا 25سال قبل از ابتلا به سکته های مغزی فاکتورهای خطر نظیر استعمال دخانیات- فشار خون و عدم فعالیت های فیزیکی مناسب زمینه ساز ابتلا به سکته های مغزی و یا قلبی می شوند.

قینی با بیان این که فاکتورهای خطر به درستی از سوی افراد جامعه شناخته نشده است در عین حال توصیه کرد: افراد باید از 25تا30سالگی هر 6ماه یکبار فشار خون- قند خون و... را بررسی نمایند .ضمن این که شاید اگر فشارهایی از سوی نهادهای اجتماعی در راستای عدم استعمال دخانیات در ایران وجود داشت آمار سکته های مغزی و قلبی کاهش می یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که بیماری های عروقی در آقایان بیشتر از زنان رخ می دهد تصریح کرد: ژنتیک در بروز سکته های مغزی و قلبی بی تأثیر نیست .حال آن که گاهی اوقات در برخی از خانواده ها به علت اختلال های انعقادی در سنین پائین نیز سکته دیده می شود. اما به طور کلی ژنتیک در دریای عوامل دخالت کننده در بروز سکته های مغزی و قلبی حجم زیادی را اشغال نمی کند. اگر افراد جامعه بتوانند زمینه های خطر را از سنین 20تا30سالگی کشف و در راستای کنترل آن تلاش کنند این حوادث ناگواربه طور قطع کمتر رخ می دهد.

دکتر قینی همچنین افزود: در حال حاضر نیاز است مانند 30 سال قبل که جنبشی در انجام واکسیناسیون در کشور انجام شد اکنون نیز جنبشی در رابطه با شناخت صحیح از زمینه های خطر بیماری های عروقی در کشور راه اندازی شود .که این مسئله مهم و حیاتی همکاری دولت و وزارت بهداشت را می طلبد تا در 20سال آینده با موج عظیم سکته های قلبی و مغزی رو به رو نشویم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 0
    با این نرخ تورم میخواید سکته نکنیم ؟!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 0
    کلا تو هرچی موج مریضی مثل سرطان، ایدز، سکته قلبی و مغزی و ... هست، خدا رو شکر ایران اول هست ! این هم از خاصیت ما ایرانی هاست ...
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    80 1
    ایرانی ها اینقدر به هم حرص ندهند روی اعصاب همدیگه هم نروند تا سکته نکنند
  • امین د IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    به زودی گذرت به ادارات و ارگانها و سازمانهای دولتی و غیردولتی خواهد افتاد. امان از وقتی که نفس از جای گرم دربیاد.
  • مهرداد IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    18 0
    با این همه گرونی و مواد شیمیایی میخواید مردم سکته نکنند. یه طور حرف میزنن انگار مردم تقصیر کارن
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    19 2
    نقش پارازیت ها را هم در نظر بگیرید.
  • داش مجید A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 0
    موج عظیم سکته های مغزی و قلبی ،سرطان،دیابت،آلزایمر،خشونت و انواع واقسام بیماریها ومرگ ومیر در انتظار ایرانی هاست با این وضع آلودگی آب،خاک،هوا،مواد غذایی،پارازیت،استرس و فشارهای عصبی مداوم انتظار غیر از اینها بیهوده است
  • محمد GB ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 0
    آلودگی هوا و مواد غذایی به انواع سوموم و هرومون و تشعشعات امواج در شهرها و پارازیت ها ی ماهوارهای عامل اصلی سرطان خون و سکته هاست که متاسفانه این موارد تحت کنترل نیست و هر که هر کاری میکند. و متولی در این زمینه نیست.
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    نکنه میخواهید با این تورم وحشتناک و پارازیت های بی وقفه، با موج عظیم سلامتی شهروندان ایرانی روبرو شوید؟!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    2 0
    خدا به اینده ایران رحم کنه موج سرطان و سکته و...بی ابی و...
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 0
    پارازیتها رو بردارید. سوخت با استاندارد جهانی به مردم بفروشید. تورم و فشار اقتصادی رو کنترل کنید. برای اوقات فراغت و شادی مردم برنامه ریزی کنید. اعتیاد رو ریشه کن کنید.فقر رو کم کنید. رانت خواری و پول شویی و مافیایی کالا رو از بین ببرید. تا مردم سکته نکنند!