۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد اعدام شوهر عمه رهبرکره شمالی نشانه بی ثباتی رژیم کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی است و لزوم خلع سلاح شبه جزیره کره را ضروری تر می کند.
کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت : «این اقدام حاکی از ماهیت این دیکتاتور بی رحم و ستمکار است و عدم اعتماد به نفس وی را نشان می دهد.» وی افزود:«‌ این اقدام از بی ثباتی و خطر حکایت دارد.»
جانگ سونگ تاک 67 ساله به طور ناگهانی هفته گذشته دستگیر شد. دادگاه نظامی ویژه کره شمالی سپس وی را محاکمه کرد و دستور اعدام او را داد. وی فرد شماره دو حکومت کره شمالی به شمار می آمد.
کری گفت: « این نخستین اعدام نیست. ما در ماه های اخیر مطلع شده ایم شمار بسیاری اعدام صورت گرفته است. »
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی گفت : « این موضوع برای من یادآور ویدیویی است که ما در آن دیدیم صدام حسین همین کار را می کند، کسی را در برابر همه دستگیر می کند و همه بدون آنکه جرأت حرف زدن و تکان خوردن را داشته باشند نگاه می کنند. »
بنابراعلام این دیپلمات، این اعدام تأکیدی برضرورت خلع سلاح شبه جزیره کره و از سرگیری مذاکرات شش جانبه ( مذاکرات بین دو کره، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن) است تا پیونگ یانگ متقاعد شود در ازای دریافت کمک به ویژه در زمینه انرژی از برنامه هسته ای خود صرفنظر کند.
کری افزود:«‌ با چنین اقدامی، اینکه کسی مانند کیم جونگ اون توان بالقوه سلاح هسته ای داشته باشد غیر قابل قبول تر خواهد بود.»
وی در عین حال اذعان کرد اوضاع کره در « هاله ای از ابهام قرار دارد » و آمریکا کیم جونگ اون را رهبری «‌ تحریک کننده و غیر قابل پیش بینی می داند که از جایگاه خود در ساختار قدرت نگران است و مدام برای حذف هر رقیب یا دشمن بالقوه تلاش می کند.»
کری گفت حوادث روز پنجشنبه باید « چین، روسیه، ژاپن،

 کره جنوبی و همه ما را برآن دارد تا متحد بمانیم و تلاش های خود را برای خلع سلاح کاهش ندهیم.»

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    یک نفر ، حالا هرکی بوده ، رو کشتن ، بعد شما با این شوهر عمه شوهر عمه کردنتون میخاید همه چیزو به مسخره بگیرید.
    • يكي IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      خب شما دوس داري بگن شوهر خاله؟ خب شوهر عمه بوده ديگه!
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    با تحریم ها مردم کره بیشتر از دولت کره اسیب میبینند
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      16 0
      بدبخت ها مردم کره شمالی نمی دانند آسیب چند بخشه فقط این تو مخشون فرو کردن که رهبر دیکتاتورشون را بپرستن
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      14 0
      شما توقع داری برای از بین بردن یک دولت ستمگر، کشورهای دیگه سربازان خودشون رو به کشتن بدن؟ خود مردم کره باید از زندگی در ذلت دست بکشن و یکبار برای همیشه خودشون رو از دست رژیم زورگو خلاص کنن که البته هزینه زیادی داره ولی عوضش نسلهای آینده رو نجات میدن
  • ایرانی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 0
    بابا اون بیچاره هاکه چیزی ندیدن تابفهمن دنیاچقدرپیشرفت کرده
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    این ملتی که گذاشتن یه احمق روانی برشون حکومت کنه لایق ترحم شما نیستن همین دیونه فردا میزنه یه موشک اتمی میندازه دنیا رو نابود میکنه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 0
    وقتی کره‌ای ها اینطور با خودی‌ها و مردم کره شمالی رفتار می‌کنن، تصور کنید اگر به بمب اتمی دست پیدا کنن با بقیه مردم دنیا چه می‌کنن. مطمئنا اگر دولت کره شمالی رفتار مناسبی در برابر مردم خودشون داشتند اینهمه حساسیت هم نسبت بهشون وجود نداشت.
  • فریاد IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 1
    جان کری راست میگه این دولت ها و افراد دیوانه اگه سلاح هسته ای داشته باشند خطرناک هستن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 25
    چطور وقتی امریکا سالانه هزاران انسان رو به جرم بیگناهی میکشه صدای کسی درنمیاد ولی اگه یه کشور مخالف زورگویی امریکا یه خیانتکار رو اعدام کنه میشه جنایت و ... البته منم موافق اعدامش نیستم ولی خیلی خوب میدونم که این جو تبلیغاتی که بر ضد مخالفان امریکا در جهان راه می افته از کجا میاد وگرنه اینکه ایشون واقعا خیانتی کرده که موجب مرگش شده باشه یا چیز دیگه فقط کسی میدونه که از نزدیک این موضوع رو دنبال کرده باشه.
    • رکسانا IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      16 4
      شمای بی نام هم هرکجا اسمی و خبری از آمریکا هست بیا و این هِی این کامنت های تکراریت رو تکرار کن تا شاید کمی خودت رو خالی کنی!!!
    • با نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      4 0
      آقا یا خانم بی نام، نیازی به جو و تبلیغات نیست. حکومتی که فرد شماره دو خودش رو ظرف یک هفته دستگیر کنه، محاکمه بشه و حکم اعدامش اجرا بشه اونم تو یک هفته معلومه چه وضعیتی داره. خیانتکار هم باشه، فرد به این مهمی ( حتی مهم نبود هم ) تو یک هفته نمیکشن. میفهمی چی میگم؟ اینا ترسیدن، وگرنه ابایی از دفاعیات متهم نداشتن. چون ترسیدن سریع سر به نیستش کردن.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 1
    كره شمالي عين ديكتاتوري و كمونيست شوروي سابق است من نميدانم چرا خود كره جنوبي و خيلي از كشور هاي خوب دنيا هستند اما ما ميگيم با اين كشور دوست هستيم اميدوارم دكتر روحاني و دكتر ظريف عكس العمل مناسب داشته باشند و در مورد ارتباط با اين حكومت تجديد نظر كنند وقتي دنيا ميگه يك حكومتي بي اعتماد و ديكتاتوري و منفور است دليلي براي مناسبات در سطوح بالا نيازي نيست اميدوارم روزي مردم كره شمالي نجات پيدا كنند و ديگر مرزي بين اين سرزمين نباشد و اسم كشور فقط كره باشد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    10 0
    اينكه كري ميگه "لزوم خلع سلاح شبه جزیره کره را ضروری تر می کند" حق داره راست ميگه، اونا روانين
  • نوید IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 1
    امریکا نباید دست دست کنه و باید هرچه زودتر به کره ی شمالی حمله ی نظامی کنه و مردم این کشور رو از شر حکومت جنایتکارش نجات بده
    • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      4 0
      منم همین نظر رو دارم و منتظرم