مجید جاودانی عضو هیات مدیره ائل خودرو در یادداشتی در تجارت فردا درباره حضور جنرال موتورز در ایران می نویسد:

چندی پیش یک‌سری آگهی‌ در نشریات معتبر اقتصادی به چاپ رساندیم و اطلاع‌رسانی کردیم که قرار است نمایندگی جنرال موتورز آمریکا پس از 35 سال در ایران بازگشایی شود. حتی یک نمونه خودرو کامارو ساخت این شرکت را مستقیماً از میامی آمریکا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی وارد کردیم تا به عنوان حرکتی سمبلیک پس از این همه سال در ذهن مردم ایران جای بگیرد. این خودرو هم‌اکنون پلاک منطقه آزاد ارس را دارد و در آنجا تردد می‌کند. متأسفانه پس از انجام این کار حساسیت‌های زیادی به‌وجود آمد و از نهادهای مختلف سروصدایی در رابطه با فعالیت‌های شرکت ائل خودرو که نمایندگی رسمی جنرال موتورز در ایران است، به راه انداختند و گفتند هرگز جنرال موتورز قصد ورود به ایران را ندارد و تأسیس نمایندگی با توجه به شرایط تحریم بسیار بعید و حتی محال است. برخی گفتند چنین فعالیتی اساساً در ایران غیر‌قانونی است و حتی پا را فراتر گذاشتند و اتهام کلاهبرداری را به شرکت ائل خودرو که اکنون رسماً به عنوان حامی تیم‌های ملی فوتبال ایران معرفی شده است، زدند. این در حالی بود که ما کار خود را با طرف آمریکایی انجام می‌دادیم و به دنبال کسب مجوز‌های مربوطه بودیم تا آنچه را که وعده دادیم به انجام برسانیم.

با توجه به فضا‌سازی‌هایی که صورت گرفت نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به این موضوع حساس شدند و تحقیقات خود را از شرکت ائل خودرو آغاز و جلساتی را با مدیران شرکت برگزار کردند. نتجه اینکه آنان نیز متوجه فضا‌سازی‌ها شدند و حقیقت فعالیت‌های ائل خودرو به عنوان نمایندگی رسمی جنرال موتورز براشان محرز شد. در همین اوضاع و احوال بود که شبکه خبری فرانس 24 به عنوان شبکه رسمی خبری دولت فرانسه متوجه فعالیت‌های جنرال موتورز شد و در بخشی از خبر‌های خود گزارشی در این رابطه پخش کرد. فرانس 24 می‌خواست با پخش این گزارش به دولتمردان و خودرو‌سازان فرانسوی هشدار دهد حال که آنها بازار ایران را رها کرده‌اند، آمریکایی‌ها برای فتح این بازار خیز برداشته‌اند. در این گزارش حتی به این نکته اشاره شد که آمریکایی‌ها یک دستگاه کامارو را به صورت نمادین به ایران وارد کرده و تبلیغات خود را شروع کرده‌اند.
جنرال موتورز؛ زمستان در ایران خوشبختانه این فعالیت‌ها با توافقنامه ژنو همراه شد و کار‌ها خود به خود سرعت بالایی به خود گرفت. بد نیست به اطلاع خوانندگان مجله که مصاحبه اینجانب را چندی پیش درباره تأسیس نمایندگی جنرال موتورز در ایران خوانده بودند، برسانم بحث نمایندگی این شرکت خودرو‌ساز آمریکایی در ایران از لحاظ حقوقی تمام شده و به قطعیت رسیده است. ما منتظر چراغ سبز سیاسی بودیم که خوشبختانه با توافقنامه ژنو چنین اتفاقی افتاد و حضور جنرال موتورز در ایران هموارتر شد.
البته این را باید توضیح دهم که هر نوع تعامل تجاری همچنان از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی ایالات متحده با طرف ایرانی در هر حوزه‌ای در تحریم است. اما توافق بین‌المللی که صورت گرفته و چشم‌اندازی که به‌وجود آمده به این معنی است که دو کشور به سمت عادی‌سازی روابط خواهند رفت که این موضوع برای فعالان اقتصادی دو کشور پیام مهمی دارد و آنها را امیدوار کرده تا برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور تلاش مضاعف داشته باشند. شواهد حاکی از آن است که عادی‌سازی روابط ایران و ایالات متحده به تدریج اتفاق خواهد افتاد. قطعاً با عادی شدن رابطه این دو کشور، مسائل اقتصادی است که مسیر را هموار خواهد کرد. خط حمله این حرکت تأسیس نمایندگی جنرال موتور در ایران است چون ما برای قطعی کردن نمایندگی این شرکت با توجه به مسائل حقوقی که طی کرده‌ایم، مشکلی نداریم.

سطح همکاری با جنرال موتورز
در فاز اول همکاری با بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌ساز آمریکا قصد داریم فقط در سطح واردات خودرو و خدمات پس از فروش به فعالیت بپردازیم و برنامه‌‌ای برای تولید مشترک نداریم. البته ممکن است با بالا رفتن سطح همکاری‌مان به مرحله تولید مشترک هم برسیم اما هنوز قصد داریم فروش خودرو‌های آمریکایی را در ایران جا بیندازیم و سهمی از بازار را بگیریم.
حال ممکن است این پرسش به‌وجود بیاید که قرار است چه مدل‌هایی از جنرال موتور و به چه تعداد وارد کشور شود که در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت درست است که ما نماینده برند جی‌ام در ایران هستیم اما این به آن معنا نیست که هر مدلی را که این خودرو‌ساز به تولید می‌رساند، بتوانیم وارد کشور کنیم چون به هر حال سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نیز در ایران باید نظ مساعدشان را اعلام کرده و مجوز‌های لازم را صادر کنند. از سویی دیگر محصولاتی که وارد می‌شود نباید مشکل شماره‌گذاری داشته باشند و وزارت صنعت ممنوعیتی برای ورود این محصول به کشور نداشته باشد.
جنرال موتورز حامی تیم‌ملی؟

همانطور که اشاره کردم ائل خودرو قراردادی با فدراسیون فوتبال به امضا رساند و به عنوان حامی تیم‌های ملی فوتبال ایران شناخته شد. این قرارداد 15 میلیارد تومان ارزش دارد که نسبت به قرارداد مشابه قبلی دو برابر شده است. می‌توانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تأمین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ آمریکایی حامی تیم‌ملی فوتبال ایران در برزیل شده است، سخنی دور از واقعیت نگفته‌ام. قصد داریم با همکاری جنرال موتورز برای اردیبهشت‌ماه سال آینده تورنمنتی چهار‌جانبه در آمریکا برگزار کنیم که تیم‌های ایران و آمریکا دو تیمی هستند که حضورشان در این تورنمنت قطعی شده و با مشخص شدن قرعه ایران در جام جهانی دو تیم دیگر هم انتخاب خواهند شد.

31301

کد خبر 327888

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    10 0
    امیداورم که پژو به و شرکت های فرانسوی به ایران راه داده نشن !
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    خدا کنه یروزی بشه که مردم ایران بتونن بجای خودروهای چینی و فرانسوی وکره ای ،بهترین خودروهای دنیا که همون آمریکایی هستند رو سوار بشن
  • پوریا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    12 0
    بیخیااااال... یعنی میشه ؟ امیدوارم تو خیابونا به جای خودروهای فرانسوی و چینی و کره ای فقط خودروهای آمریکایی , ایتالیایی و آلمانی ببینیم . خدایا نصیب کن
  • پوریا IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 0
    ...چون به هر حال سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نیز در ایران باید نظ مساعدشان را اعلام کرده و مجوز‌های لازم را صادر کنند!!! این سازمان ها اگه خیلی نگرانن , فرقونهایی که داخل داره تولید میشه رو بررسی کنن تا این که بیان از نظر استاندارد و محیط زیست روی محصولات شرکتی مثل جی ام عیب بزارن
  • سبلان IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 0
    امیدوارم هرچه زودتر این ماشینا پاشون باز شه به ایران این پژو و رنو و ... جمع شن برن
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 0
    مادامیکه منافع عده ای در تجارت با جنسهای بنجل چینی وجود دارد بعید است به دیگران اجازه حضور دهند مگر بدو شرط اول انکه خود اقایان!!! در این حضور سهم بزرگی داشته باشند و دوم انکه قدرت سیاسی دولت بیش از نفوذ این اقایان چربش داشته باشد
  • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 0
    زنده باد
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 0
    اگه بعضی ها بذارن البته!
  • میلاد IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 1
    خبر بسیار خوشحال کننده ای بود،روحانی مچکریم...
  • بی نام A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    تبریز که پر شده از ماشینای آمریکایی بخاطر منطقه آزاد ارس. جاهای دیگه مثه آبادان و بقیه کمتر آمریکاییه
  • پیمان SE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 0
    جااانم! یعنی میشه؟!!!!
  • بی نام A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    12 0
    یعنی میشه یه روز با کیفیت ترین محصولات وارد ایران بشه فارق از کشور تولید کننده البته با قیمت روز دنیا؟
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    4 0
    واقعا كاش درست بشه
  • تبريزلي IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    41 0
    ما كه توتبريز خيلي ماشين با مارك جي ام سي كه همون جنرال موتورس هست ميبينم البته با پلاك ارس .عجب ماشينهايي هم هستند فقط يه نمه از سمند و پرايد عقبتره كه اونم كارخونوش قول داده عملكرد ايران خودرو و سايپا رو سرلوحه قرار بده تا پيشرفت كنه.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    37 0
    دورود به همه انسانهای که یک قدم برای رفاه هموطنان خود برمی دارند درهر کجای دنیا
  • ايراني A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    50 1
    تا چشم رنو و پژو فرانسه در بياد
    • علی A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      1 12
      دوست عزیز پژو هم مال جنرال موتورزه
    • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      8 0
      علی آقا جنرال موتورز فقط مالک 5 درصد سهام پژو هست
  • آرش IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    19 0
    خوبه من راضیم.
    • س A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      5 4
      نه تو رو خدا رازی نباش
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    123 2
    خودروهای جدید خودروسازای آمریکایی بخصوص شورولت( که از زیر مجموعه های جنرال موتوتورزِ) و فورد در سالهای اخیر وارد فاز رقابتی جدی تری با خودروسازای ژاپنی و کره ای!! شدند و در ضمن بالا بردن کیفیت خودروهاشون چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ فنی نظیر مصرف سوخت پایین تر و غیره با قیمتی که ارائه میدن عملا تونستن بازار آمریکا رو از تویوتا و هوندا و .... کم کم پس بگیرن.واقعا این خبر اگر‌صحت داشته باشه جای بسی !!خوشحالی داره.
  • ایرانی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    51 0
    سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست به پراید و نیسان وانت مجوز تردد میدن. خیلی عجیب میشه اگه بخوان از خودروهای روز امریکایی ایراد بگیرن!
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    26 3
    چه فایده تو ایران قیمتاشون میلیاردی میشه .....
  • محمدجواد A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    5 0
    گفته های آقای جاودانی متین اما مجله ماشین در شماره قبلی خود با یکی از مدیران فروش جنرال موتورز که هم اکنون در کانادا فعالیت می کند مصاحبه کرده بود. این مدیر یکی از همکاران نویسنده مجله ماشین در سال های قبل بوده است. این مدیر جنرال موتورز با آوردن ادله حقوقی و قانونی و اطلاعاتی که داشت منکر حضور جنرال موتورز در ایران شده بود. البته می توان تحریم ها را دور زد و از طریق یک واسطه خودروی آمریکایی وارد کرد اما به این معنی نیست که بتوان نماینده رسمی جنرال موتورز شد. تا زمانی هم که نماینده رسمی نباشد خبری از پلاک شدن نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 0
    ولی چه ازاد بشه چه نشه واسه ما قشر متوسط هیچ فرقی نداره,چون برای یک ماشین با قیمت متوسط باید پول یه بنز یا بی ام و مدل بالا تو خارجو بدیم که عملا امکانش نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    راه دوستی از هر طریقی باشه خوبه
  • حمید شیرازی A1 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    0 0
    این خبر مال سال ۹۲ بود البته یک کشتی شورلت کامارو مونتاژ کره جنوبی به ایران فرستاده شد که اینقدر داخل يه سری سر و صدا راه انداختن که کشتی را فرستادن یکی از کشورهای عربی همسایه و اونجا فورا فروش رفت چون شورلت کامارو خیلی محبوب است الان ۹۶/۱۱ هستیم و حدود ۵ سال گذشت و مطمئن باشید بازم میگذره و ما در حسرت می مانیم فقط حیف اون ۱۵ میلیارد که جنرال موتورز پرداخت واسه تیم ملی که همه ما میدانیم یک ریال هم خرج تیم ملی نشد ولی خداييش وظیفه پژو و رنو هست که صد برابر همین ۱۵ میلیارد را تو ایران نه برای تیم ملی بلکه واسه بروزرسانی و ایمنی محصولات جدید و از رده خارج کردن خودروهای بی کیفیت فعلی خرج کند اگر تولید خودرو در ايران سیاسی نمی شد چی ميشه........

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین