سخنان وزیر بهداشت درباره قاچاق دارو و دلالی اعضای بدن/ ادغام دانشگاه‌ایران عجولانه و غیرمنصفانه بود

امروز مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم سخنانی درباره قاچاق دارو، دلالی اعضای بدن و آمار بیماری‌ها حرف زد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پاییز سال ۸۹ مرضیه وحید دستجری وزیر اسبق بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران را با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام کرد. این موضوع همان زمان موافقان و مخالفان بیشماری داشت اما انجام شد تا اینکه محمود احمدی نژاد، خانم وزیر را برکنار و محمدحسن طریقت منفرد را وزیر کرد.

با انتخاب طریقت منفرد، پس از دوسال این حکم لغو شد و به این ترتیب دانشگاه علوم‌پزشکی ایران که با در اختیار داشتن ۱۶بیمارستان و بیش از ۱۳هزار نفر نیروی انسانی پیش از دستور مرضیه وحید دستجردی، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی در کشور بود، با دستور طریقت منفرد دوباره موجودیت پیدا کرد و سرپرستی آن به مسعود اعتمادیان سپرده شد. اما به خاطر عدم تخصیص بودجه، هنوز مشکلاتی در تشکیل دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران بوجود آمده است. هفته گذشته وزیر بهداشت، دکتر سید جواد حاجی میراسماعیلی را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران معرفی کرد. امروز مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.


مراسم معارفه

در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزیر بهداشت گفت: دانشگاه ایران از اولویت های کاری من است و از اموال دانشگاه علوم پزشکی ایران که در دانشگاه علوم پزشکی تهران باقی مانده باید باز گردانده شود و یک گروه سه نفره تشکیل شده که به تمام مراحل انتزاع دانشگاه رسیدگی و نظارت می کند.

سیدحسن هاشمی گفت: بسیار خرسندم که در دانشگاهی حضور دارم که نام ایران را بر تارک خود دارد، مایه خوشحالی و افتخار است و من مفتخرم به اینکه بعد از دو سال بلاتکلیفی این دانشگاه دوباره حیات یافت.

وی گفت: درچند سالی که این تصمیم غیرمنتظره برای ادغام این دانشگاه با دانشگاه علوم پزشکی تهران اتخاذ شده بود، مشکلاتی ایجاد شد و اساتید و کارکنان این دانشگاه دل آزرده شدند. این باعث شد که اعتراض خود را اعلام کنند و کارشناسان مختلفی این تصمیم را عجولانه و غیرمنصفانه بدانند، اما باید قبول کنیم این اتفاقات تبدیل به خاطره می شود هر چند تلخی آن در کام شما و آموزش عالی کشور باقی می ماند.

هاشمی ادامه داد: به اعتقاد ما انحصار مفید نیست، این رقابت است که باعث پیشرفت می شود ما نیز به سهم خود در وزارت بهداشت تلاش می کنیم فرصت های بهتر و بیشتری فراهم کنیم حال که انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران به همت خود شما و فداکاری اساتید به نتیجه رسیده است ما نیمی از راه را آمده ایم پیمودن نیمه دیگر راه بر عهده خود شما است.


سرپرست جدید

وزیر بهداشت با اشاره به انتصاب دکتر سیدجواد حاجی میراسماعیلی، سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امروز شاهد حضور یک عزیز اخلاقی و مدیری ارزشی هستیم که تصدی پست سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط وی را ارج می نهیم و وی را به دلیل صداقت و بسیاری از اصول ارزشی که دارا بود برای این پست انتخاب کردیم و این بار سنگین را بر دوش وی محول کردیم. دکتر میراسماعیلی از دل خود دانشگاه علوم پزشکی ایران بیرون آمده و به همراهی شما عزیزان امیدوار است و امیدواریم با مدیریت صحیح وضعیت این دانشگاه را هرچه بهتر سامان دهد.

هاشمی گفت: ما در وزارت بهداشت اکنون گرفتار فعالیت های بسیار متنوعی هستیم و یک ماموریت اصلی در نظام سلامت داریم و آن این است که نظام سلامت و بهداشت را از این ریل فرسوده به مسیر اصلی آن بازگردانیم. امیدواریم دکتر میراسماعیل به استقلال دانشگاه بیشتر توجه کند و دانشگاه را هزینه هیچ چیز جز خود دانشگاه نکند.

او گفت: تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از کارهای سخت ما بود حتی سخت تر از تغییر ریاست دانشگاه مشهد، اما این کار را انجام دادیم به این شرط که فرصت بیشتری برای جوانان ایجاد شود و تلاش بیشتری در جهت هر چه بهتر شدن اوضاع دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گیرد.

هاشمی در ادامه برای مسعود اعتمادیان سرپرست سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر سیدجواد حاجی میراسماعیلی سرپرست جدید دانشگاه آرزوی موفقیت کرد و گفت: دانشگاه ایران از اولویت های کاری من است. هرچه از اموال دانشگاه علوم پزشکی ایران که در دانشگاه علوم پزشکی تهران باقی مانده باید باز گردانده شود و همچنین یک گروه سه نفره تشکیل شده که به تمام مراحل انتزاع دانشگاه رسیدگی و نظارت می کند.


حاشیه ها

در حاشیه این مراسم وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران به موضوع قاچاق دارو و مشکلات دارویی کشور اشاره کرد. محورهای سخنان او را در زیر می خوانید؛

• قاچاق دارو مربوط به وزارت بهداشت نیست، البته چندین بار از پلیس آگاهی تقاضا کرده ایم گزارش مربوط به قاچاق دارو را به وزارت بهداشت اعلام کند که تابحال هیچ گزارشی اعلام نشده است.

• درباره اخباری مبنی بر تاریخ گذشته بودن مواد اولیه برخی از داروها، باید بگویم که در جلسه تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن هیچ اشاره‌ای به تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه نشده است. بنده هم در زمینه وجود برخی از مشکلات، پیگیری کرده‌ام، اما اسناد کافی مبنی در این ارتباط وجود ندارد.با این حال در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، اشاره‌ای به این امر نشده است و متاسفانه اینگونه فرصتها که اطلاع‌رسانی می‌شود، می‌تواند باعث نگرانی مردم باشد.

• گزارش تحقیق و تفحص مجلس برخی از ملزومات دارویی را مانند چسب مورد اشکال دیده است، ملزومات دارویی با مواد اولیه تفاوت زیادی دارد. مسئولیت مواد اولیه با سازمان غذا و دارو است و این مواد حتما با دقت از استانداردهای وزارت بهداشت می‌گذرد و در موارد زیادی مرجوع به مردم می‌شود.

• مسئله مشکلات مواد اولیه، مسئله مهمی است زیرا هزینه‌هایی که بیمار در فرآیند درمان می‌کند، در نهایت منجر به تجویز دارو می‌شود و اگر این داروها موثر نباشند، ظلم بزرگی در حق بیماران است.

• درباره سهم واردات دارو در هزینه پرداختی دارو، باید بگویم که داروهای وارداتی گران قیمت هستند و عمدتا برای بیماریهای خاص و یا صعب‌العلاج وارد می‌شوند که هزینه یک جراحی ساده این بیماریها گاه 30 تا 40 میلیون برای دولت تمام می‌شود.

• مبلغ ارزی داروهای وارداتی در مقایسه با روند تولید دارو در داخل که 90 درصد حجم دارویی را فرا می‌گیرد، برای چهار ساله پیش‌رو هدفگذاری شده که با کمک سازمان انتقال خون و بخش خصوصی با جمع‌آوری پلاسما به سرعت تولیدات کشوری را افزایش دهیم.از ابتدای این وزارت نمی‌توان گفت واردات دارو کم شده است، بلکه متاسفانه واردات دارو رو به افزایش است. زیرا در شش ماهه اول، هدف دولت کاهش این واردات دارویی نیست.

• سیاست وزارت بهداشت در آینده آن است که هم به کیفیت، قیمت و مهمتر از همه به مصرف دارو توجه کرده و در این زمینه برنامه‌ریزی کند.


• وزارت بهداشت، ادعای دلالی سازمان یافته اعضای بدن انسان را بررسی می کند. در حال حاضر به تمام دانشگاه های علوم پزشکی و حراست وزارت بهداشت درخصوص بررسی دلالی سازمان یافته اعضای بدن انسان، دستورات لازم ارائه شده است. اینکه صورت مساله را پاک یا توجیه کنیم که چنین موضوعی وجود ندارد، درست نیست البته این گزارش یکی از روزنامه ها در خصوصی دلالی عضو بدن انسان، جای ناراحتی دارد.

• باید ابتدا در خصوص این خبر فکر کنیم که آیا چنین گزارش یا خبری ، صحت دارد یا خیر و بعد آن را پیگیری کنیم؛ اگر این خبر یا گزارشی که روزنامه یادشده در هفته یادشده در رابطه با دلالی اعضای بدن انسان ، دروغ بود که خدا را شکر می کنیم اما اگر صحت داشته باشد باید جلوی این مسائل گرفته شود.

• با مخفی کاری ها در زمینه ایدز و بیماری های مشابه در کشور نمی توان سلامت جامعه را تامین کرد.برخی دستگاه ها باید در رابطه با بیماری ایدز اطلاع رسانی کنند که شما رسانه ها نیز جزو همین گروه هستید.صدای ایدز و اطلاع رسانی در مورد آن می توانست رساتر باشد اما این اتفاق نیفتاد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 2
    با تشكر از وزير محترم بهداشت،اميدوارم هر چه سريعتر داشگاه علوم پزشكي ايران هرچه سريعتر مانند گذشته به روز هاي اوجش برسد
  • جواد A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 1
    ادغام دو دانشگاه اقدامی نادرست بود و انتزاع آن اقدامی نادرستر
  • بی نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    خدايا سلامتي عطا بارما
  • کامرانی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 0
    بالاخره دانشگاه ایران از تهران جدا شد؟تکلیف نیروهاشون چی میشن؟ بیچاره ها یه مدت در دانشگاه تهران و اون همه اهمیتش بودند و حالا باید برگردند به کویر بی اب و علفی به نام دانشگاه ایران!!!