۰ نفر
۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۳

سال جدید میلادی در حالی اغاز می شود که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا خود را برای یک پیروزی مهم در بخش اصلاح نظام خدمات درمانی این کشور اماده می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ،رئیس جمهوری امریکا در حالی به استقبال سال دو هزار و ده می رود که می داند بر دامنه مناقشات و تهدیدهای سیاسی در دیگر کشورها به طور قطع افزوده خواهد شد.

برگزاری انتخابات میان دوره ای در امریکا که دموکراتها بیم دارند در ان متحمل شکستی سنگین شوند ، بهبود اوضاع اقتصادی امریکا و نیز مقابله با جریان گسترده بیکاری در این کشور در برنامه کاری باراک اوباما برای سال جدید میلادی قرار خواهد داشت. باراک اوباما همچنین باید ظرف روزهای اینده به تصمیم گیری درباره مسئله هسته ای ایران بپردازد و احتمال می رود تهران ضرب الاجل وی را بر سر برنامه هسته ای این کشور رد کند.

با گذشت یازده ماه از فعالیت باراک اوباما در عرصه سیاسی و ناتوانی وی در تحقق برخی از وعده های انتخاباتی خود ، امیدهای میلیونها امریکایی به این وعده ها دیگر نقش بر اب شده و اوباما که زمانی در نظرسنجیها از حمایت اکثر شرکت کنندگان برخوردار بود هم اکنون در برخی نظرسنجیها میزان حمایت از وی به زیر پنجاه درصد رسیده که این می تواند جایگاه خطرناکی برای یک رئیس جمهور باشد. در روزهای پایانی سال دو هزار و نه ، سنای امریکا در نهایت توانست اراء لازم را برای تصویب لایحه اصلاح نظام خدمات درمانی به دست اورد و لایحه نهایی که در مجلس نمایندگان نیز به تصویب رسیده است ظرف چند هفته اینده روی میز باراک اوباما قرار خواهد گرفت.

درحالیکه تصویب لایحه اصلاح نظام خدمات درمانی تحقق بخشی از وعده های انتخاباتی اوباما را برای در پیش گرفتن رویکرد تغییر در این کشور نمایان می سازد اما تلاش بسیار برای تصویب این لایحه محبوبیت وی را خدشه دار کرده است و مشخص نیست اوباما بتواند به پیشرفتهای سیاسی درخور توجه دست یابد. با این حال این لایحه نشانگر جامع ترین اصلاح اجتماعی در امریکا در بیش از چهل سال گذشته محسوب می شود و موجب خواهد شد تا اوباما نخستین سال ریاست جمهوری خود را در مقایسه با روسای جمهور پیشین امریکا بسیار با اهمیت بداند.

از نقاط ضعف دولت اوباما می توان به بی توجهی وی به ضرب الاجل یکساله خود برای تعطیلی زندان گوانتانامو و تلاش وی برای ادامه سیاستهای مبارزه با تروریسم جرج بوش رئیس جمهوری سابق این کشور اشاره کرد. بیکاری در امریکا ده درصد و کسری بودجه این کشور بیش از یک تریلیون دلار اعلام شده و نگرانیها درباره افزایش رکود اقتصادی و بیکاری در امریکا همچنان ادامه دارد.
در عرصه سیاست خارجی تلاش اوباما برای رویارویی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حال حاضر نسنجیده به نظر می رسد و روند صلح خاورمیانه بار دیگر با بن بست مواجه شده است.

منتقدان همچنین رئیس جمهوری امریکا را متهم کرده اند که در زمینه مسائل کلیدی موضعی جدی اتخاذ نکرده است ، به طور مثال در افغانستان وی تصمیم به اعزام سی هزار نیروی بیشتر برای مقابله با طالبان گرفته و در عین حال اعلام کرده است این نیروها باید در سال دو هزار و یازده این کشور را ترک کنند. رئیس جمهوری امریکا همچنین در تلاش برای تعامل و گفتگو با دیگر کشورها در صحنه سیاست خارجی مناسبات با روسیه را احیا و روند کند تعامل با چین را اغاز کرد و تصمیم به اعزام نیروهای بیشتر ناتو به افغانستان گرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =