۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۱

محققان می‌گویند آلودگی صوتی ناشی از ترافیک هم، علاوه بر آلودگی شیمیایی، می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش دهد

فرنوش صفوی‌فر: تا به حال بیشتر نگرانی‌ها از بابت انبوه ترافیک شهرهای بزرگ، مثل تهران، به خاطر آلودگی‌های شیمیایی ناشی از آن بود. اگر هم حرفی از آلودگی صوتی زده می‌شد، بیشتر نگرانی‌ها، از بابت آزار گوش‌ها بود. در حالی که تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد یکی از عوارض جدی و خطرناک آلودگی صوتی و خیابان‌های پرسروصدا، حمله های قلبی است.

این مطالعات که در موسسه تحقیقاتی کارولینسکای سوئد انجام شده، از مقایسه شیوع بیماری‌های قلبی، در افرادی به دست آمده که در خیابان‌های آرام یا شلوغ و پرسروصدا زندگی می‌کردند. بررسی‌ها در طی 2 سال، نشان داد که مواجهه با سروصدایی با شدت 50 دسی‌بل، تا 40 درصد می‌تواند احتمال حمله قلبی را بالا ببرد.

 این در حالی است که آزمایش‌های اندازه‌گیری شدت صوت نشان داده که در ترافیک‌های سنگین، میزان سروصدا می‌تواند تا 80 تا 90 دسی‌بل بالا برود. در این مطالعه،متغیرهایی مثل آلودگی شیمیایی و ذرات معلق ناشی از ترافیک و سایر عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی نیز در نظر گرفته شد و اثر آنها، بااستفاده از گروه شاهد مشابه، حذف شد. حال در نظر بگیرید که اگر اثر آلودگی شیمیایی ناشی از ترافیک را هم به اثر سروصدا اضافه کنیم، در چه شهر و فضای ناسالمی زندگی می‌کنیم و چقدر احتمال خطر حمله قلبی برای ما بالاست.

 این مطالعه، که در شماره اخیر نشریه علمی«اپیدمیولوژی» منتشر شده، تنها مطالعه‌ای نیست که به بررسی اثر سوء آلودگی صوتی بر سلامت انسان پرداخته است. مطالعات گوناگون، شواهدی به نفع این گونه آثار به دست داده‌اند. از بیماری‌های قلبی، اختلالات عصبی، اختلال در خواب و افت تحصیلی گرفته تا ضعف ایمنی، تولد نوزادان با وزن کم، اختلالات روانی و ناهنجاری‌های مادرزادی. (جدول زیر بخشی از نتایج این مطالعات را که معتبرترند، نشان می‌دهد.)

  عوارض آلودگی صوتی بر سلامت انسان که شواهد نسبتا قوی برای آن وجود دارد

عارضه

موقعیت مواجهه

حداقل شدت صوت عامل این عارضه (بر حسب دسی‌بل)

صدمه به شنوایی

محل کار

75

فشارخون بالا

محل کار

بالای 85

بیماری‌های ایسکمیک قلب

منزل

70

احساس آزردگی

منزل

42

از خواب پریدن

در حال خواب

55

اختلال در مراحل خواب (اندازه‌گیری‌شده)

در حال خواب

35

اختلال در خواب (گزارش‌شده توسط خود فرد)

در حال خواب

40

افت تحصیلی

مدرسه

70

 البته هنوز همه این آثار به لحاظ علمی اثبات نشده‌اند، اما می‌توانند هشداری برای کارشناسان شهری و همه شهروندانی محسوب شود. همچنین محققان توصیه می‌کنند از نتایجی از این دست، برای طراحی مناسب‌تر فضاهای مسکونی و اداری شهرهای بزرگ استفاده شود تا سلامت شهروندان کمتر در اثر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به خطر بیفتد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =