یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه اجتماعی به آسیب های اجتماعی پنهان بر می گردد.موضوعی که پنج سال است در قالب همایش ملی در کردستان به همت جهاد دانشگاهی و دستگاه های مرتبط از جمله بهزیستی استان کردستان برگزار می شود.


رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه برای مقابله با آسیب های اجتماعی باید از رویکرد اجتماعی بهره گرفت، گفت: در مقابله با آسیب های اجتماعی تا حد امکان باید از تحمیل رویکردهای انتظامی و قضایی خودداری شود، چرا که نگاه امنیتی وانتظامی موجب زیرزمینی شدن آسیب‌های اجتماعی می شود.
سیدحسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: آسیب های اجتماعی پدیده هایی هستند که بر اثر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و روانی بوجود آمده و برعملکرد و کارایی مثبت و کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می یگذارد.
وی افزو: هنجارها و ارزش های اجتماعی مورد قبول جامعه را تهدید می‌کند و با توجه به آثار سوء آنها انجام مداخلات مؤثر برای کنترل و کاهش آنها ضرورت دارد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، به وجود آسیب های پنهان اجتماعی اشاره کرد و افزود: آسیب هایی که در جامعه شایع شده یا درحال شیوع است، ولی کمتر به آنها توجه می شود، شناسایی آنها به مراتب دشوارتر از انواع آسیب های اجتماعی دیگر است.
وی با تاکید بر اینکه تأثیرات مخرب این آسیب ها بیشتر است، تصریح کرد: ممکن است این آسیب ها زمانی مورد توجه قرار گیرند که به اصطلاح«کار از کارگذشته» و مزمن شده باشد.
موسوی چلک اعلام کرد: گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه معلول عوامل مختلفی هستند که در سطوح کلان، میانه و خرد باید آنها را جستجو کرد.
وی با اعلام اینکه هر جامعه ای دارای پنج نهاد اجتماعی خانواده، آموزش، اقتصاد، دین(مذهب)، سیاست (حکومت / دولت) است، بیان کرد: چنانچه این نهادها، کارکردها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و به نیازها و مطالبات مردم به موقع و منطقی و از طریق مشروع پاسخ دهند حرکت جامعه با مشکل جدی مواجه نخواهد شد و آسیب‌های اجتماعی روند رو به رشد و نگران کننده نخواهد داشت.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران عنوان کرد: ساختارتک بعدی(اقتصادی-عمرانی) توسعه کشور، عدم توجه کافی به سلامت اجتماعی(سلامت نگری)، تغییر ساختار خانواده، ضعف و ناکارآمدی نظام تامین اجتماعی، نداشتن سیاست اجتماعی مشخص در حوزه آسیب های اجتماعی، نداشتن متولی مشخص در حوزه آسیب های اجتماعی، غلبه رویکرد صرف سیاسی - امنیتی، جدی گرفته نشدن امور اجتماعی (بویژه آسیب های اجتماعی)و در حاشیه بودن این امور، عدم ارائه گزارش اجتماعی مستقل فراگیر بطور مستمر و نداشتن دماسنج اجتماعی عامل توسعه آسیب‌های اجتماعی است.
وی بیان کرد: عدم توجه به تهیه پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های ملی،عدم توجه کافی به آینده‌نگری اجتماعی، عدم سنجش شاخص‌های سلامت اجتماعی، کشمکش نسلی، عدم بهره‌گیری کافی از مبانی دین مبین اسلام، عدم ارزیابی و اثربخشی مستمر طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی، گسترس تکنولوژی وتسهیل دسترسی به اطلاعات و عدم آشنایی با نحوه استفاده صحیح از آنها.(تأخر فرهنگی)، عدم توجه به تقویت هویت فرهنگی افراد، گسترش استفاده نابجا از فضای مجازی وسایبری، کاهش نشاط اجتماعی در جامعه، کاهش سرمایه اجتماعی از دیگر عوامل رشد آسیب های اجتماعی در جامعه است.
موسوی‌چلک به راهکارهای ارائه شده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: راهکارها می‌تواند درحوزه سیاستگذاری کلان کشور در بخش های مختلف از جمله حوزه اجتماعی و اجرا باشد که در این حوزه لازم است برای هریک از آسیب‌های اجتماعی راهکارهای متعدد نوشته شود.
وی بیان کرد: این راهکارها باید بومی هراستان و حتی درصورت وجود تفاوت‌های فاحش در میان شهرستان‌های هر استان یا مناطق و محلات باشد.
وی با تأکید بر اینکه به سطوح مختلف پیشگیری از آسیب های اجتماعی توجه شود، اعلام کرد: زمینه مشارکت مردم و تشکل‌های غیردولتی فراهم شود، چرا که موفقیت در این عرصه فقط با حضور و مشارکت مردم و این تشکل‌ها امکان پذیرخواهد بود و دولت نمی‌تواند به تنهایی موفق به کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی شود.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد: رویکردهای اجتماعی باید دارای یک نوع برنامه‌ریزی و سیاستگذاری باشد و تا حد امکان از تحمیل رویکردهای انتظامی و قضایی در این زمینه خودداری شود، چرا که نگاه امنیتی وانتظامی موجب زیرزمینی شدن آسیب‌های اجتماعی می شود، ضمن این که موفقیت پایدار هم نخواهد داشت.
وی بر توجه ویژه به رویکرد های اجتماع محور، تقویت هویت فرهنگی جامعه برای مبارزه با ناتوی فرهنگی تإکید و تصریح کرد: باید این را بپذیریم که مبارزه با این موضوع فقط با «اندیشه» است نه زور. شاید بتوان گفت مؤثرترین اقدام در حوزه اجرا«آموزش» صحیح، مستمر و به موقع با بهره‌گیری از روش‌های جذاب و متنوع است.
موسوی‌چلک با اعلام اینکه بدون شک یکی از نهادهای مؤثر در تولید علم و ایجاد فرصت برای تبادل نظر در این زمینه ها جهاد دانشگاهی است، عنوان کرد: شاهد این گفته تلاش جهاد دانشگاهی برای برگزاری این همایش است که امسال پنجمین دوره آن در سطح ملی برگزار می شود. تأملی برانتشارات و پژوهش‌های این نهاد نیزگویای همین مسئله بوده و باید گفت این تلاش‌ها قابل تقدیر است.
وی به نقش این همایش در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: عنوان همایش به تنهایی افراد، کارشناسان، خانواده‌ها، اصحاب رسانه و مسئولان را به فکر وادار می کند.
وی گفت: مطالب این همایش ها امروز برای بسیاری از مدیران و کارشناسان و پژوهشگران و دانشگاهیان مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه نباید توقع داشت با یک همایش همه مشکلات حل شود، افزود: با توجه به طرح در این راستا، فرصت دسترسی به آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی و دیدگاه‌ها در این زمینه فراهم می‌شود که این مهم اقدام ارزنده‌ای است.
وی تصریح کرد: مسئولان برگزاری همایش ملی آسیب های پنهان باید برای تأثیرگذاری بیشتر یافته‌ها و مقالات این همایش را در اختیار رسانه‌ها و مسئولان استانی و کشوری قرار داده و همچنین با قرار دادن اصل مقالات در سایت همایش فرصت دسترسی را برای همه علاقمندان این عرصه فراهم کنند.
موسوی‌چلک با تاکید بر اینکه باید بعد از بررسی همه مقالات یافته‌های کاربردی آن در یک کتاب(به اختصار)استخراج شود، یادآورشد: حتی می توان این کار را برای پنج همایش برگزارشده در زمینه آسیب های اجتماعی پنهان در استان کردستان انجام داد و یک مجلد کرد، عناوین پژوهشی استخراج شده جدید را دراختیار نهاد های ذیربط قرار داد. درهر صورت ا هتمام جهاد دانشگاهی استان کردستان و دستگاهای دیگراستانی در این زمینه ستودنی است.
منبع:خبرگزاری ایسنا/کردستان/929-11190-5 کد خبر/تاریخ26/9/92

www.mousavichalak.ir

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =