مروری بر مهمترین اخبار حوادث امروز پنجشنبه 28 آذر 1392

واسطه مرگ سال گذشته ده ها ایرانی، افغانی و عراقی در مسیر اندونزی به استرالیا بر روی تابوت های شکسته تنها به 10 سال زندان و جریمه نقدی محکوم می شود.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری ای بی سی استرالیا گزارش داد دادستانی اندونزی می خواهد برای مرد پاکستانی که گفته می شود پشت انتقال ده ها پناهجوی غیرقانونی به استرالیا در سال گذشته بود که قایق آن ها در طوفان از بین رفت و ده ها نفر کشته شدند، حکم زندان 10 ساله بدهد.
حسن بیلو متهم است عملیاتی را برای قاچاق حدود 200 پناهجو با قایق از اندونزی به جزیره کریسمس استرالیا در تیر ماه سال گذشته اجرا کرده است که حدود 100 کشته برجای گذاشت.
کشتی این پناهجویان در شمال جزیره کریسمس دچار طوفان شد و 100 نفر بدنبال آن کشته و یا مفقود شدند.
دادستان جارکاتا در پی آن است تا این پاکستانی را به اتهام این جرم به 10 سال زندان و پرداخت 45 هزار دلار جریمه محکوم کند.
دادستانی اندونزی اعلام کرده است شواهد کافی در مورد اتهام قاچاق انسان توسط وی با قایق های مرگبار از جمله قایقی که اسفند ماه سال گذشته اعزام کرده است، وجود دارد.
وی که هم اکنون در زندان است اتهام تشکیل باند قاچاق انسان از اندونزی به استرالیا را رد کرده و گفته است در جریان ادامه دادگاه در سال آینده رسما از خود دفاع می کند.
فرد دیگر مربوط به مافیای قاچاق انسان که اکنون در زندان بسر می برد اسنادی علیه بیلو ارایه کرده است و فرد پاکستانی بار دیگر این عمل را انکار می کند.
یک کشتی حامل 200 پناهجوی غیرقانونی ایرانی، افغانی و عراقی که در آب های اقیانوس هند از اندونزی به طور قاچاق به سوی استرالیا پیش می رفت، سال گذشته در 200 کیلومتری شمال جزیره کریسمس گرفتار طوفان سهمگین دریایی شد و در میان امواج خروشان، به قعر اقیانوس فرو رفت.
هنگامی که این کشتی در میان ضربات کوبنده امواج در حال غرق شدن بود، یکی از مسافران کشتی با تلفن ماهواره ای همراه خود با پلیس استرالیا تماس گرفت و با اعلام وضع بحرانی، درخواست کمک کرد، اما مقامات کشتی های استرالیایی که در همان حوالی برای کمک های احتمالی مستقر شده بودند، هشدار دادند این گروه به اندونزی بازگردند و این کشتی در ادامه مسیر غرق شد.
جزیر کریسمس صحنه غرق شدن فاجعه بار یک کشتی دیگر حامل مهاجران ایرانی و عراقی در دسامبر سال 2010 میلادی نیز بود که به صخره ها برخورد کرد و متلاشی شد. تعداد دقیق کشته شدگان این فاجعه نیز هرگز مشخص نشد اما گفته می شود حدود 50 نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند.
مهاجران غیرقانونی از طریق اندونزی با قایق ها و کشتی های کوچک در هوای نامناسب و دریای طوفانی در حالی که بیش از ظرفیت قایق ها در آنها جا گرفته اند به سوی استرالیا حرکت می کنند که چنین اقدامی برای آنان خطر جانی دربردارد.
آنانی که به استرالیا می رسند نیز براساس سیاست های جدید این کشور به پاپوا گینه نو، کشوری فقیر در جنوب شرق اندونزی منتقل و در اردوگاه های پناهندگی در وضعیت نامناسبی نگهداری می شوند.
این شرایط اردوگاهی ممکن است سال ها و تا زمان بازگشت این افراد به کشورشان و یا کشوری ثالث غیر از استرالیا ادامه یابد.

 

رئیس مرکز بیمه میانه با کینه کارگزار آتش گرفت
رئیس یکی از مراکز بیمه توسط یکی از کارگزاران بیمه خود توسط بنزین سوزانده شد.
به گزارش مهر، یکی از کارگزاران بیمه میانه که به علت تخلفات پی در پی، دفتر نمایندگیش توسط رئیس یکی از مراکز بیمه در شهرستان میانه پلمب شده بود، صبح پنجشنبه با حضور در دفتر رئیس بیمه، وی را توسط یک گالن بنزین و فندک گازی آتش زد.
مجید خانمحمدی، مسئول آتش نشانی شهرستان میانه به مهر گفت: پس از این آتش سوزی، رئیس بیمه و همچنین خود کارگزار در دفتر رئیس بیمه دچار آتش سوزی شدند که بلافاصله از طریق آمبولانس به بیمارستان سینا تبریز منتقل شدند.
تاکنون، اطلاعی از وضعیت این دو بیمار در دست نیست.

 

یک ایرانی به اتهام قاچاق انسان به مالزی دستگیر شد
روزنامه نیو استریت تایمز مالزی به نقل از علیاتس احمد دبیر کل اداره مهاجرت مالزی از دستگیری یک ایرانی متهم به قاچاق انسان توسط پلیس مهاجرت برونئی در روزهای گذشته خبر داد.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره مهاجرت این کشور گفت: تمایل قاچاقچیان انسان به استفاده از برونئی به عنوان نقطه انتقال مسافران غیرقانونی به مالزی است.
سردار علی صادقی، رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز اخیرا از تغییر مبدا قاچاق انسان از ایران به سمت کشورهای مالزی، ترکیه و اندونزی خبر داد.
ایران نیز اکنون کشور هدف در باندهای قاچاق انسان در بین کشورهای کمتر توسعه یافته همچون عراق، افغانستان، پاکستان، فیلیپین، بنگلادش، سریلانکا و ویتنام مطرح است.
با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی خودروهای عبوری از کشور که مبادرت به قاچاق انسان می کنند از شش ماه تا دو سال توقیف می شوند و به دلیل این اقدامات ایران، قاچاقچیان با چالش های بسیاری مواجه شده اند و با تغییر مبدا قاچاق خود از ایران و عبور دادن قربانیان خود به صورت قانونی از مرز کشور به سمت ترکیه، مالزی، اندونزی اقدامات مجرمانه خود را از آن کشورها ادامه می دهند.
هم اکنون با استناد به این موضوع قاچاقچیان رو به مالزی نیز آورده اند و رییس اداره مهاجرت مالزی خواستار افزایش همکاری بین مقامات مهاجرت برونئی و مالزی برای مقابله با سوداگرانی شده است که به طور دائم برای شناسایی نشدن ، الگوهای انتقالی خود را عوض می کنند.
قاچاقچیان انسان، برونئی را به عنوان آخرین گزینه خود برای انتقال مسافران غیرقانونی به مالزی انتخابات کرده اند. سنگاپور و تایلند پیش از این گزینه سوداگران انسان بوده اند.
رییس اداره مهاجرت مالزی گفت: قاچاقچیان انسان همواره در جستجوی نقاط ضعف کشورها هستند تا از آن به عنوان تسهیل کننده اعمال خود استفاده کنند.
استفاده از برونئی به عنوان یک نقطه قاچاق و انتقال انسان اخیرا مورد توجه سوداگران انسان قرار گرفته است.
هم اکنون افزایش قاچاق انسان دولت مالزی را با چالش مواجه کرده است و پوتراجایا را بار دیگر با خطر تحریم اقتصادی روبرو کرده است.
آمریکا حدود چهار سال پیش مالزی را از لیست کشورهای پرخطر در زمینه مبارزه با قاچاق انسان خارج کرد، اما این نگرانی بین مقامات مالزی وجود دارد که باردیگر به این فهرست بازگشت داده شوند.

 

هتک حرمت دختر استاد برای نمره!
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از دستگیری دانشجویی که به علت عدم کسب نمره قبولی، اقدام به هتک حرمت دختر استادش در فضای مجازی کرده بود خبرداد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ سید محسن عرفانی در تشریح این خبر گفت: پیرو شکایت یکی از اساتید دانشگاه استان مبنی بر هتک حیثیت دختر وی در اینترنت، ماموران اقدامات خود را در این رابطه آغاز کردند.
بنابر اظهارات شاکی، فرد یا افرادی ناشناس در یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار مطالبی کذب علیه دختر وی کرده و موجب هتک حرمت شاکی بین دوستان و بستگان شده است و نهایتاً پس از بررسی‌های تخصصی صورت گرفته متهم که از شاگردان شاکی بود شناسایی و دستگیر شد.
متهم که پسری 21 ساله بود پس از مواجهه با ادله فنی با ندامت به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را انتقام گیری از شاکی به دلیل عدم کسب نمره قبولی از استاد عنوان کرد.

 

عامل انتشار تصاویر خصوصی در فیس بوک با انگیزه اخاذی دستگیر شد
رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: عامل انتشار تصاویر خصوصی در فیسبوک توسط پلیس فتای استان زنجان دستگیر شد.
به گزارش مهر، سرهنگ نصرت الله امیری افزود: فردی که قصد داشت با انتشار تصاویر خصوصی همسر سابقش از وی اخاذی کند، شناسایی و دستگیر شد.
وی با اشاره به وصول پرونده‌ای با موضوع هتک حیثیت از طریق فیسبوک به پلیس استان زنجان اظهار داشت: پس از دریافت این گزارش پیگیری موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتای استان قرار گرفت.
رئیس پلیس فتای استان زنجان با بیان اینکه در تحقیقات انجام شده سرنخ‌هایی از ایجاد پروفایل در فیسبوک به دست آمد، تصریح کرد: با پیدا شدن این سرنخ‌ها متهم شناسایی و همه حرکات وی در فضای مجازی رصد شد.
با جمع‌آوری دلایل و مدارک متهم دستگیر و در بازرسی از محل اختفای وی مدارک و مستندات مورد استفاده در پروفایل و وبلاگ‌های شاکی کشف شد.
وی با بیان اینکه متهم همسر سابق شاکیه بود، ادامه داد: متهم پس از جدایی قصد داشت با انتشار عکس‌های خصوصی شاکی به اخاذی از وی اقدام کند.
متهم پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

 

کشف اشیاء عتیقه با قدمت یک هزار سال قبل از میلاد در آزادشهر
فرمانده انتظامی شهرستان آزادشهر استان گلستان از کشف 136قلم اشیاء عتیقه با قدمت تاریخی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد اکبریان در تشریح این خبر گفت: ماموران ایست و بازرسی تیل آباد حین کنترل خودروهای خروجی از استان به یک خودرو مشکوک شده و در بازرسی از آن 136 قلم اشیاء عتیقه که دارای قدمت تاریخی در حدود یک هزارسال قبل از میلاد دارد کشف کردند.
اقلام مکشوفه با حضور کارشناس میراث فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت و قدمت تاریخی آن را به هزاره قبل از میلاد تخمین زدند.
در این راستا یک نفر دستگیر و یک خودرو توقیف و به پارکینگ انتقال داده شد.
متهم دستگیر شده و اقلام مکشوفه جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

 

بازداشت و هلاکت 3 قاچاقچی مواد مخدر
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: طی درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر یک نفر به هلاکت رسید و 2 تن نیز دستگیر شدند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ حسن اسداللهی افزود: مرزبانان هنگ مرزی جکیگور با اقدامات دقیق اطلاعاتی و بهره‌گیری از منابع خبری، از هدف یک باند قاچاق مواد مخدر برای انتقال محموله به داخل کشور آگاه و بلافاصله با آمادگی و تجهیزات کامل در منطقه شناسایی شده حضور یافتند.
وی با اشاره به پوشش نوار مرزی، توسط مرزبانان، افزود: ماموران با انجام کمین و ردزنی در مسیرهای صعب العبور و کوهستانی موفق شدند تعدادی قاچاقچی مواد مخدر را محاصره و طی درگیری مسلحانه یک نفر را به هلاکت و 2 تن را دستگیرکنند.
فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به کشف بیش از 607 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک و 205 کیلوگرم حشیش در این عملیات بار دیگر با هشدار به متجاوزان و قاچاقچیان مواد مخدر، هزینه تجاوز به مرزها را سنگین و غیرقابل جبران توصیف کرد.
اسداللهی همچنین از اجرای مأموریت موفقیت آمیز دیگری در مرزهای شمالی استان خبر داد و اظهار داشت: مرزداران هنگ مرزی زابل نیز موفق شدند با استفاده از تجهیزات فنی از تحرک قاچاقچیان در نوار مرزی آگاه و بلافاصله با حضور در محل و برخورد سریع و قاطع، سوداگران مرگ را مجبور به عقب نشینی و در پاکسازی محل بیش از 85 کیلوگرم تریاک را کشف و ضبط کردند.

 

یک شناور با شش خدمه از غرق شدن در خلیج فارس نجات یافت
عبدالعلی صیادی، رئیس جمعیت هلال احمر گناوه به مهر گفت: یک شناور تجاری که چهارشنبه‌شب با شش خدمه در خلیج فارس با مشکل مواجه شده بود و در حال غرق شدن بود با تلاش‌های پایگاه امداد و نجات دریایی هلال احمر گناوه نجات یافتند و به ساحل برگشتند.
لنج باری‌ که در 20 مایلی آب های ساحلی گناوه دچار نقص فنی شده بود با مراجعه صاحب این لنج به پایگاه امداد و نجات، بلافاصله امدادگران با استفاده از قایق نجات برای کمک اعزام شدند و عملیات امداد و نجات سه ساعت به طول انجامید.
این لنج تجاری شش سرنشین داشت که این سرنشینان به همراه لنج نجات یافتند و یکی از سرنشینان نیز دچار بیماری بود که امدادهای اولیه پزشکی برای وی انجام شد و به سلامت به ساحل رسید.
این شناور در حال حرکت به سمت کشور کویت بود که تور ماهیگیری به پروانه موتور آن برخورد کرده بود و موتور را از کار انداخته بود و با توجه به وضعیت متلاطم دریا با مشکل مواجه شده بود و در حال غرق شدن بود.
به منظور آزادسازی پروانه موتور و حرکت این موتورلنج، غواصان هلال احمر در هوای سرد و توفانی زیر آب رفتند و پروانه موتورلنج را آزاد کردند.

 

خراش جزیی کارگری پس از سقوط 40 متری!

یک کارگر افغان پس از سقوط از ارتفاع 40 متری تنها یک خراش برداشت و به کار خود ادامه داد.
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو به ایسنا گفت: به دنبال اعلام یک مورد حادثه سقوط در چاه به نشانی خیابان بنی‌هاشم، در ساعت 10:10 صبح روز پنجشنبه، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه 23 و گروه نجات 12 را به محل حادثه اعزام کرد.
وی با بیان اینکه محل حادثه یک ساختمان هفت طبقه در حال ساخت با دو طبقه زیرزمین بود، گفت: کارگران در طبقه منفی دو مشغول حفر چاهی به عمق 40 متر بودند که یکی از کارگران هنگام خروج از دهانه این چاه، ناگهان به عمق 40 متری چاه سقوط کرده بود.
ملکی با بیان اینکه آتش‌نشانان عملیات خود برای خارج کردن این کارگر افغان 25 ساله را با کمک دیگر کارگران آغاز کردند، گفت: پس از مدتی عوامل آتش‌نشانی، این کارگر را از عمق چاه خارج کرده و به سطح زمین منتقل کردند که در کمال ناباوری مشاهده کردند که این کارگر تنها از ناحیه کمر یک خراش برداشته است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه با توجه به وضعیت کارگر، حتی نیاز به اعزام وی به مراکز درمانی نیز وجود نداشت، گفت: عوامل آتش‌نشانی پس از ایمن‌سازی و ارائه هشدارها و توصیه‌های لازم، در ساعت 10:23 به عملیات خود در این محل خاتمه دادند.

 

سیگار خانه ای را در ورامین به آتش کشید
امین پاکیزه‌منش، فرمانده عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین از آتش‌سوزی یک واحد مسکونی در شهر ورامین بر اثر پرتاب فیلتر سیگار روی ضایعات خبر داد و به فارس گفت: مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین از بروز آتش‌سوزی در یک واحد مسکونی مطلع شد.
با دریافت این پیام آتش‌نشانان از ایستگاه یک پس از دقایقی در محل وقوع حادثه واقع در منطقه عمروآباد خیابان دولت حاضر می‌شوند.
نجاتگران سریعا نسبت به اطفای حریق و نجات مصدومان و حادثه‌دیدگان احتمالی مبادرت کردند که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت.
در بررسی‌های اولیه سهل‌انگاری و پرتاب شی آتش‌زا (فیلتر سیگار) روی ضایعات جمع شده در پشت بام علت اولیه حادثه عنوان شده است که نتیجه نهایی پس از بررسی تخصصی به مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

 

نجات کارگاه پلاستیک از دام حریق عامدانه
حسن زواره، فرمانده عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین از وقوع حادثه آتش‌سوزی کارگاه پلاستیک خردکنی در شهر ورامین خبر داد و به فارس گفت: مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین از آتش‌سوزی کارگاه پلاستیک خبردار می‌شود.
با دریافت این پیام آتش‌نشانان از ایستگاه دو سریعاً و بدون فوت وقت، پس از دقایقی در محل وقوع حادثه واقع در خیابان شهید مصیری حاضر می‌شوند.
آتش‌نشانان با حضور در محل حادثه نسبت به اطفای حریق اقدام کردند.
طبق بررسی اولیه احتمالا افراد ناشناس از روی عمد اقدام به این آتش‌سوزی کرده‌اند که البته گزارش تکمیلی حادثه پس از بررسی نهایی و تخصصی به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =