تفاهم نامه ابتکار و ستاری: ایجاد مشاغل و اقتصاد سبز

سازمان محیط زیست قرار است تا با استفاده تز فناوری ها و فنون جدید،به توسعه محیط زیست کمک کند،از این رو امروز تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری امضا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسمی که امروز پنجشنبه 28 آذرماه 1392در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، معصومه ابتکار با اشاره به هم زمانی امضای تفاهم نامه و روز پایانی هفته پژوهش، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه روند تصمیم سازی و تصمیم گیری مبتنی بر دانش و پژوهش، همچنین برنامه ریزی اقتصاد بر پایه دانایی، نوآوری و خلاقیت را ایجاد کند.

او گفت: چالش مهم توسعه پایدار، شیوه همراهی توسعه و محیط زیست است، زیرا امروز تقابل محیط زیست و توسعه جای خود را به تعامل و هم فکری محیط زیست و توسعه داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با انجام ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح یک اندیشه تا پایان بهره برداری طرح های توسعه ای و اقتصادی می تواند منجر به کاهش آسیب و تخریب محیط زیست شود، اضافه کرد: پایه و مولفه اصلی اقتصاد سبز حرکت های پژوهش بنیان مبتنی بر نوآوری است.

ابتکار با ابراز امیدواری به این که امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری منجر به حل مشکلات محیط زیست، اشتغال، رشد اقتصاد و تولید کشور شود، گفت: این تفاهم نامه معادله برد_ برد است زیرا از یک طرف منجر به گسترش پژوهش های کاربردی که نیاز اصلی مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست برای تصمیم سازی، سیاست گذاری، نظارت، پایش و فرآیند کنترل می شود و از طرف دیگر بسط و توسعه حرکت دانش بنیان و استفاده از توان و پتانسیل نخبگان است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: سعی ما بر این بود، این تفاهم نامه آسیب های گذشته را نداشته باشد و نتیجه آن پژوهش های تاثیرگذار و نتیجه بخشی باشد راه حل های علمی و دقیق برای رسیدن به اقتصاد سبز و حل مشکلات و چالش های محیط زیست ارئه می دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه معضلات محیط زیست تاثیری مستقیم بر شاخص های اقتصادی، اجتماعی و سلامت جوامع دارد، افزود: ضوابط سخت گیرانه محیط زیست جزئی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود زیرا محیط زیست عرصه مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشورها دارد.

ابتکار تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه و آغاز برنامه ریزی برای ایجاد مشاغل سبز و اقتصاد سبز جزئی از تکالیف قانونی و مسئولیت مدنی دو نهاد است.


می خواهیم همه با هم برنده می شویم

در ادامه جلسه دکتر سورنا ستاری معاون علم و فنآوری دولت تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت کار گروهی و همکاری های چند جانبه، همچنین عزم گروهی هیات دولت برای حل مشکلات و معضلات کشور، افزود: در این دولت همه با هم برنده می شویم یا همه با هم می بازیم.

ستاری با تاکید بر اهمیت و جذابیت محیط زیست برای شرکت های دانش بنیان و مولد تکنولوژی، گفت: ورود تکنولوژی های مرتبط با محیط زیست به حیطه شخصی زندگی مردم با مجوز سازمان محیط زیست می تواند مشوق و محرک مناسبی برای حرکت بر مدار علم و پژوهش های کاربردی توسط شرکت های دانش بنیان باشد.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: خوشبختانه جایگاه ویژه ای برای توسعه شرکت های دانش بنیان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی با ابلاغ ویژه رئیس جمهور منجر به افزایش این بودجه خواهد شد.

معاونت علم و فنآوری رییس جمهور با بیان اینکه هدف از امضای تفاهم نامه و گسترش همکاری ها، حل مشکلات مردم در حوزه محیط زیست است، افزود: فعال کردن بازار برای حرکت شرکت های دانش بنیان با رویکرد و نگاه ویژه به مسائل محیط زیست می تواند علاوه بر اشتغال زایی سبز برای فارغ التحصیلان محیط زیست و سایر رشته های مرتبط منجر به توسعه پایدار با محور حفظ محیط زیست شود.

ستاری گفت: در این تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست نقش اصلی و معاونت علمی و فنآوری نقش کاتالیزور را دارد و رسالت اصلی ما تسریع دستیابی مردم به تکنولوژی های سازگار با محیط زیست و حل مشکلات آنان است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =