واحدمرکزی خبر نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که اقتصاد ما به درآمدهای نفتی وابسته است، گفت : سهم مالیات در تامین منابع مالی دولت بسیار اندک است و عمده درآمدهای دولت از منابع نفتی تامین می‌شود.
علی طیب نیا افزود : درامدهای نفتی در دوره‌های مختلف قیمت نفت دارای فراز و نشیب‌هایی بوده و این روند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه وابستگی ما به درآمدهای نفتی و سهم تراز خارجی سبب وضع نامساعد در اقتصاد شده است، ادامه داد: در دوران برنامه سوم توسعه تلاش‌های جدی صورت گرفت تا بی تعادلی در ساختار اقتصادی ایران در جهت بهبود حرکت کند، بی تعادلی کاهش یابد و وابستگی ما به درآمدهای نفتی هم نیز کم شود تا بتوانیم سهم منابع درآمدی را از بودجه بالا ببریم.
وزیر اقتصاد با اشاره به این که ما به دنبال کاهش وابستگی اقتصادی خود به خارج هستیم ، افزود: متاسفانه در دوره اخیر و در سال‌های اخیر ما در سیاست گذاری مرتکب اشتباهات فراوانی شده‌ایم که سبب بروز و تشدید مشکلات ساختاری شده است.
طیب‌نیا گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر درآمدهای نفتی به میزان معناداری افزایش پیدا کرده است و درآمدهای نفتی
یک نعمت به حساب می‌آید و نمی‌توانیم این نعمت الهی را یک پدیده منفی تلقی کنیم.
وی تصریح کرد : آن چیزی که منفی و نامطلوب بوده ، نحوه استفاده ما از درآمدهای نفتی است.
طیب نیا با اشاره به این که بخش عمده‌ای از این درآمدهای نفتی در قالب بودجه دولت هزینه شده است اظهار داشت: هزینه‌های دولت در قالب بودجه افزایش یافته است.
وزیر اقتصاد با بیان این که درآمد ناشی از فروش نفت باید به بانک مرکزی فروخته می‌شد، گفت: وقتی درآمدهای نفتی به بانک مرکزی فروخته می‌شود خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش می‌یابد بنابراین پایه پولی و نقدینگی بخش خصوصی نیز افزایش می‌ِیابد.
طیب‌نیا با اشاره به این که دولت ، دلار را به بانک مرکزی می‌فروشد و در مقابل ریال دریافت می‌کند ، افزود : حجم پول در اقتصاد ما به سرعت افزایش پیدا کرده است و طبیعی به نظر می‌رسد وقتی حجم پول افزایش می‌یابد نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی است.
وی با اشاره به این که نرخ تورم در روند نزولی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد : دولت برای این که جلوی تورم را بگیرد متوسل به واردات از خارج شده است.
وزیر اقتصاد با اشاره به این که در هشت سال اخیر واردات ما از 24میلیارد دلار به بالای 70 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: با افزایش واردات ، تولید و مصرف به شدت به واردات وابسته شده است.
طیب‌نیا با اشاره به این که تحریم‌های خارجی باعث شده است ، واردات ما کاهش یابد، گفت: حجم قابل ملاحظه‌ای از اقلام وارداتی ما کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات بود بنابراین رکود بخش تولید با رکود شدید و بی‌سابقه‌ای مواجه شد.
وی با اشاره به این که کاهش درآمدهای ارزی ناشی از کاهش صادرات نفت باعث شد قیمت‌ها به شدت افزایش یابد، افزود:
تحریم ها سبب شد عرضه پول خارجی کاهش پیدا کند و این زمینه فراهم شد تا دلار افزایش قیمت شدیدی پیدا کند.
وزیر اقتصاد با اشاره به این که قیمت دلار تا 3800 تومان هم رسیده بود ، خاطرنشان کرد : افزایش قیمت دلار به معنای بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات بود و بنگاه‌ها به نقدینگی بالایی نیاز داشتند.
طیب‌نیا تاکید کرد: دولت یازدهم برای مقابله با تورم به سراغ انضباط مالی رفت و در کنترل رشد نقدینگی و انضباط مالی موفق بوده است.
طیب نیا اظهار داشت: حفظ ارزش پولی ملی وظیفه اولیه بانک مرکزی است به طوری که بانک مرکزی همراه با سایر اعضای تیم اقتصادی دولت برنامه منسجمی را تهیه کرد.
طیب‌نیا با اشاره به این که دولت وضع نامتعادل را تنظیم و کنترل کرده است ، اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم منابع پولی و مالی را در کنترل آوریم و جلو رشد نقدینگی را گیریم.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =