اخیرا شنیدم برای ترویج ازدواج جوانان دارد اقداماتی صورت می‌گیرد.

یکی از این اقدامات آن است که جا را برای اشتغال زنان کم کنند و به مردان بدهند با این ذهنیت که اولا با توجه به مشکل جدی اشتغال در کشور و کم بودن فرصت‌های شغلی، آن مقدار فرصت شغلی محدود که فعلا هست به مردان به‌عنوان سرپرست خانوار اختصاص یابد تا پس از حل مشکل اشتغال‌شان به فکر ازدواج بیافتند و ثانیا زنی که کار می‌کند کمتر به فکر ازدواج می‌افتد و با گرفتن کار از او یا ندادن کار به او ناچار شود خانه‌نشین شده و برای ادامه زندگی تن به ازدواج بدهد. پس ملاحظه می‌کنید که این اقدام به ظاهر از هر دو سو منفعت است و مشکل ازدواج جوانان را حل خواهد کرد. شما جوانان چقدر با این راه حل موافقید‌؟

خوب است کمی مساله را بشکافیم و واقعیت‌های روی زمین را ببینیم. این موضوع از چند زاویه قابل تامل است. شخصا با بسیاری از جوانان پسر که صحبت می‌کنم و نظر آنان را در مورد همسر احتمالی آینده‌شان می‌پرسم می‌گویند باید همسرشان حتما شاغل باشد. به چند دلیل، اولا خرج زندگی آنقدر گران است که دیگر یک نفری نمی‌شود زندگی را اداره کرد. ثانیا زنی که در جامعه نباشد و با مشکلات اقتصادی آن دست و پنجه نرم نکند دائم متوقع است و نمی‌توان از پس توقعات او برآمد. ثالثا بیکار باشد دائم باید فکر فراغت او بود و با این گرانی‌ها چطور می‌شود این توقعات را برآورده کرد و قس علی هذا.

با این وصف اگر ما در پی تشویق پسران برای ازدواج هستیم باید زمینه اشتغال دختران را فراهم کنیم چون یکی از معیارهای آنان برای ازدواج تحقق می‌یابد و آنان از میان دختران شاغل دست به گزینش خواهند زد. از سوی دیگر، یک بام و دو هوا نمی‌شود. وقتی به دلیل میل شدید و رو به تزاید دختران برای ورود فعال به جامعه و تحصیل در مدرسه و دانشگاه همه چیز فراهم است و ظرفیت‌ها دائم رو به گسترش، پرواضح است به دنبال آن یافتن جایگاه اقتصادی، اجتماعی مناسب و شغل برای آنان اهمیت پیدا می‌کند و اگر مانع آن شویم آنان با ناکامی روبرو شده و تعادل روحی و روانی‌شان مخدوش می‌شود و اگر از طریق ایجاد زمینه اشتغال این گرایش جدی آنان پاسخ داده نشود، مسلما در خانه دائم سر ناسازگاری داشته و زندگی خانوادگی را به تباهی خواهند کشید.

درگیر شدن زنان و مردان در جامعه از طریق اشتغال موجبات تعدیل آرمان‌های محقق ناشدنی را فراهم می‌کند و زمینه‌های سازش افراد را تقویت می‌کند. سابقا که شاید در تلقی برخی از افراد، زنان بسازتر بودند، اولا به این دلیل بود که باید دائم زاد و ولد می‌کردند تا از پس مرگ و میر زیاد فرزندان برآیند و تجدید نسل ادامه یابد. این خودش گرفتاری بود که سر خانم‌ها را در خانه گرم می‌کرد، اما در زمان حال که با کنترل مرگ ومیر کودکان، تقریبا همه موالید زنده می‌مانند و بسیاری از نهادهای آموزشی و تربیتی سرگرم تربیت فرزندان هستند، دیگر برای زنان در خانه کار زیادی باقی نمی‌ماند. از طرف دیگر یک جامعه توسعه یافته، به تعداد بیشتری از نیروی انسانی ماهر نیاز دارد و با ورود زنان به فرایند توسعه کشور سرعت توسعه می‌تواند دو برابر شود.

با این توضیحات می‌خواهم عرض کنم که مسئولین کشور کار آن کارتون پت و مت را نکنند که به جای آنکه زمینه اشتغال بیشتر را برای همه جوانان اعم از پسر و دختر فراهم کنند و از این طریق انگیزه‌های ازدواج تقویت شود، کاری کنند که نتیجه برخلاف نیت آنان تمام شود و هم بخش مهمی از جمعیت آموزش دیده و موثر کشور یعنی زنان از دور توسعه خارج شوند و هم پسران سراغ زنان خانه‌نشین نروند و هم اگر ازدواجی صورت گیرد با منازعات بیهوده زن و شوهر به سرعت به طلاق و ناسازگاری بیانجامد.

البته می‌دانم که گوش آقایان هم بدهکار این گونه مطالب نیست و بی‌خود نیست که هرچه می‌کارند به بار نمی‌نشیند و دست آخر هر کس کار خودش را می‌کند. جوانان راه خودشان را می‌روند و آقایان نیز همین‌طور. مهم آنست که خیلی روی اعصاب همدیگر راه نروند و فقط مشغول کار خودشان باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    41 34
    نصف جمعيت كره زمين رو زنان تشكيل دادند تاكي مي خواين بزنيد تو سر نيمي از جامعه و خونه نشينشون كنيد؟!
  • بهنام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    34 41
    آقا جون شما فکر کن من قرون وسطایی هستم...تو کشور های پیشرفته هم دیگه خود زن ها فهمیدند موندن تو خونه و دور کاری براشون بهتره..بسوزه پدر فمینیسم و فمینیست
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      26 16
      اشتباهی مثبت دادم... حرف شما طبق چه سند و منبعیه؟خانومها برای پیشرفتشون منتظر اجازه و نظر شما نمیمونند.کماکان بمونید با نظرات قرون وسطاییتون!
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    35 23
    آخه دختری که تو خونه بشینه کی میبیندش که بیاد باهاش ازدواج کنه؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      4 6
      باید شبکه اجتماعی و همسریابی فعال و زیاد و محدودیتشان حذف شود.
  • محمدرضا A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 23
    خدا گفته شما ازدواج کن من زندگی تو ضمانت می کنیم. در این مورد روایات مختلفی هم هست. مشکلات زندگی همیشه بوده و هست.باید تلاش کرد. تلاش واقعی ها...
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      14 2
      پس اینهمه طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی چیه خدا گفته از تو حرکت از من برکت اینجوری هم نیست که ازدواج کنن و بعد بشینن به امید اینکه روزی اوضاع اونها بهتر بشه...لطفا درست اطلاع رسانی کنید
  • بی نشون IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 45
    یه دختر قدبلند باشه و اندام مناسبی هم داشته باشه وقیافه ی نسبتا خوبی هم داشته رو دست نمیمونه حالا چه شاغل باشه چه نباشه ....
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      34 10
      جای تاسف داره! !! انوقت میگن چرا طلاق زیاد شده !! اگه میتونستم هزار تا منفی میدادم!! با این همه ادعای فرهنگ بالا هنوز برداشتشون از زن اینه !!!!!!شما خانومی یا آقا؟ اگر خانومی که واویلا !!! اگر هم آقایی شما برو دنبال ...
    • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      27 9
      کسی را میشناسم که دقیقا همین خصوصیات را داره پس چرا مونده ؟واقعا براتون متاسفم بخاطر اینکه اینقدر سطحی نگرید کسی را مشناسم که بسیار قد کوتاه و بد قیافه بود اما خیلی زود ازدواج کرد تازه طرف عاشق سینه چاکش بود
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      17 8
      ... متاسفم برای بعضی از افراد ...مونده تا آدم بشیم!!! فکر می کنید اگه زنو بنشانید توی خونه که کار نکنه، آمار ازدواجتون و امار خوشبختی ملت بالا می ره.......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عقیق A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 26
    راست میگن . مردهای خانواده ها که وظیفه نان آوری به عهدشون هست باید بی کارباشند و خانومها به خاطر دستمزد کمترو توقع کمتر باید سر کار باشن بعد هم اسمش رو بزاریم دموکراسی و آقایون به خودشون افتخار کنند !!!!!!
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      11 9
      برو بابا دلت خوشه......
  • یک خانم IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 6
    اگر شاغل نبودم هیچوقت با همسرم که از هیچ بنیه مالی برخوردار نبود ازدواج نمی کردم. خدارو شکر الان هم راضیم. چون به جای تکیه بر ثروت، به اخلاق توجه کردم...
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 19
    بهتره بگید ازدواج مانع اشتغال میشه.حقیقت اینه که یک خانوم یا یک خانواده موفق رو مدیریت میکنه یا یک شغل حرفای موفق داره که براش زحمت کشیده.وقتی هر دو با هم هست هم باید از این بزنه هم از اون. و وقتی میخواد تلاش کنه هر دو خوب باشن خودش دیگه از زندگی چیزی نمیفهمه به خودش میاد میبینه 40 رو رد کرده. یک قانون نانوشته و تاثیر گذار هم برای کار هست: " روی خانم متاهل برای کار حساب نکن." این رو من خیلی شنیدم. و جالب اینکه در تحصیلات هم همینطوره در مصاحبه های دکترا گاهی از متاهل بودن و یا بچه داشتن هم میپرسن و این توصیه بین خانوم های متاهل هست که نفهمن بچه داری!!! این واقعیته که میگم. آخر اینکه تازه فهمیدم چرا میگن مادر جلوه از خودگذشتگیه!!!!
  • جوان 29 ساله مجرد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 7
    کاملا با نظر شما بزرگوار موافق هستم امروز با توجه به وضعیت جامعه و نیاز به کارکردن هر دو نفر زن و شوهر لازم است تا دولت به فکر ایجاد شغل هم برای دختران و هم برای پسران باشد. 1- ازدواج بدون شغل آبرومند و با امنیت معنی ندارد . 2- همه افراد چه پسر و چه دختر نیازمند شغل بوده و باید برای آنها شغل ایجاد شود. 3- دولت به جای پاک کردن صورت مسئله و محدود کردن پسران مجرد و دختران در یافتن شغل بهتر است سن استخدامی را افزایش دهد تا شرایط استخدام برای همه فراهم شود. 4- امید به زندگی و بهبود شرایط در جامعه برای جوانان باید بهبود یابد. 5- انگیزه لازم برای ازدواج می بایست فراهم شود لذا برای پسران امروز شغل همسرشان بسیار مهم است من به شخصه اینگونه هستم نه برای وضعیت مالی بلکه برای سایر عوامل
    • دختر ةافتابگردون IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      3 0
      درسته که دخترا پس از تحصیلت و زحمت کشیدن و گرفتن مدرک دوست دارن نتیجه زحمتشونون ببینن در ضمن با امکاناتی که الان تو خونه ها هست کار های خونه سریع شده و بقیه وقت خانوما حوصلشون سر میره و انرژی کافی نداشته باشن... اما این دلیل نمیشه پسر ها فقط دنبال دخترای شاغل باشن یعنی در اصل اونارو به خاطر شغلشون بخان واگه زمانی بخوان بچه دارشن چی؟ زن باید همچنان کار کنه یا مرخصی بگیره بعد براش جایگذین میذارن تا بیاد بچه به 2 سالگی برسونه کار از دستش رفته نمیدونم ولی به نظرم اولویت با مرداست که کار کنن.. درضمن زن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 16
    زن ها هم مثل مردها حق دارند که شاغل باشند البته بهتر است جوری برنامه ریزی کنند که وظایف مادری و همسریشون مخدوش نشه.
  • وطن IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    21 20
    همان موقع خوب بود که زن را زنده به گورمی کردند. بدبخت زنها هیچ جای دنیا جا ندارند؛ چون قانون گذاران ما همه مرد هستند!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 11
    به نظرم این مورد که مردان سرپرست خانوار هستند را لغو کنند تا کمتر به مردان فشار اقتصادی وارد بشه و دو طرف شاغل باشند بهتره.
  • آرمین IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 26
    به نظر من امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود شغل، اشتغال زنان باعث بیکاری بسیاری از مردان میشه و بدین ترتیب مانع ازدواج خواهد شد.
  • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 25
    اصلا چه معنی داره که زن کار کنه بعد پولشم بکشه به رخ شوهر بیچارش.
    • مهربونی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      19 11
      اقای محترم خانومی که کار میکنه پولش واسه خودشه و اونو واسه خودشه....شما هم برای اینکه اون پولشو به رختون نکشه برو کار کن....
    • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      15 11
      پس مردی هم که کار میکنه پولش واسه خودشه این تفکر اصل حجری رو خواهشن بندازید دور الان زندگی نیاز به مشارکت هر دو نفر داره چطور یک زن انتظار داره که مردش توی کارهای خونه کمکش کنه پس عکس اون هم درسته
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 21
    ازدواج زنان خود بعلت تمکن مالی زنان درجامعه باعث مجرد ماندن وانگیزه نداشتن برای ازدواج می شود.درحالیکه اکثر جوانان مذکر کشور دچار بیکاری هستند مسئولین بایستی فکری بحال آن کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 19
    اونقدری که بعضی از این پسرای جوون با افکار ضدزن و متحجرانه روی اعصاب هستن این آقایان که شما می فرمایید روی اعصاب نیستن.
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 18
    خودت فهمیدی چی نوشتی؟!
  • حسین A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    21 16
    عزیزم تحلیل شما کاملا اشتباهه. شما یه سری به بیمه های تامین اجتماعی بزن ببین چند درصدشون زن هستند. می تونم با اطمینان بگم که حداقل 80 درصد کارکنان خانم هستند. حالا برو ببین به غیر از سن بالاهاشون از جوونا چقدر ازداج کردند. مرد حسابی وقتی پسر رو به زور می فرستید سربازی و زن ها رو استخدام دولتی می کنید انتظار دارید اون دختری که سر کار می ره و درآمد داره تن به ازداج و مسئولیت پذیری بده؟؟؟؟ نه داداش اتفاقا بذار این طرح اجرا بشه می بینی آمار ازدواج بهتر می شه. نمی گم عالی می شه نه ، ولی بهتر می شه. شک نکن.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    19 27
    هر کسی کار خودش رو بکنه از همه بهتره۰ مرد کار کنه زن هم خانه داری و تربیت نسل آینده۰ زنهایی که شاغل اند بچه های کاملا بی روح و احساسی دارند و این کیفیت تربیت را نشان میدهد
    • بچه مثبت IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      13 9
      ببخشید کی گفته خانه داری کار زنه؟؟؟تربیت بچه هم با همراهی و معاضدت زن و شوهر باید باشه نه فقط زن!!!
  • سحر A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    25 6
    کاملا بانظر نویسنده محترم موافقم اما کو گوش شنوا ....
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    24 28
    بهترین راه حل برای ترویج ازدواج خانه نشینی خانمها و دادن کار به آقایان است
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    23 25
    چی میگی اقا تو اداره ما 20 نفر استخدام کردن 16 نفر زن بودن همه هم مجرد الان هم ماهی 1.5 حقوق میگیرن هیچ کدوم هم بعد 2 سال گذشتن از استخدامشون ازدواج نمیکنن حتی یکی از همکارا رفته بود خواستگاری یکیشون طرف گفته درامد من مال خودمه و تو زندگی شما مسئول همه چیز هستی حالا پسرا بیکار راه برن بجاش زن استخدام کنن تا مبادا حقوق زنان ضایع شود
  • mohmmahd SE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    21 25
    اول باید به پسران مجرد کار بدن بعد به زنان متاهل اخر سر به دختران مجرد . دختری که کار داشته باشه هیچ وقت نمیاد یه پسر بیکار بگیره که هیچی نداره حتی کار که نمیتونه خرج خودش در بیاره .ماشاله دخترا هم منتظر شاهزاده با الگانس سفیدن عمرا قبول کنن با یه پسر بیکار ازدواج کنن
  • مریم DE ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    10 10
    نویسنده گرامی اگر چه با کلیت نظر شما در مورد لزوم فراهم کردن شرایط اشتغال برای آقایان و خانمها موافقم ولی شما به سبک ترین شکل ممکن به این مسئله پرداخته اید. اینکه در حال حاضر بسیاری زندگی ها دچار بحران شده علتش عدم آموزش و آشنایی همسران راجع به مسائل زندگی مشترک است نه صرفا فراغت خانمها. حالا که قلم در دست شماست لطفا به نمایندگی از جامعه مسائل و مشکلات را مطرح کنید نه به نمایندگی از قشری کوته فکر.
  • هموطن EU ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    19 4
    در خصوص موضوع ترویج ازدواج جوانان تا کنون دولت همان رفتارهای پت و مت را داشته است برای مثال : - اگر یک خانم مجرد کارمند ازدواج کند در مرحله حق عائله مندی اش حذف می شود ! و مفهوم ان این است که در حال حاضر حق عائله مندی به خانم مجرد پرداخت می شود و به خانم های متاهل پرداخت نمی شود . - تفکیک جنسیتی در دانشگاه نیز یکی دیگر از راههایی بود دولت می توانست به وسیله ان مانع ازدواج های موفق بشود که شد !
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    18 6
    این مطالب واقعیتی است که مسئولان نمیخواهند پذیرند. اکثریت پسران امروزی خواهان ازدواج با دختران شاغل هستند. کس خواهان ازدواج با خانم های خانه دار نیست. پس با عدم اجازه اشتغال دختران نه تنها نمی توان ازدواج را افزایش داد بلکه کاهش نیز می یابد.
  • حــــــامد A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 5
    با اینکه قائل به شلیسته سالاری و انجام کار بدون توجه به جنسیت افراد هستم، اما به هر حال مشکلی که برای بسیاری از آقایون ایجاد شده از این قضیه نشأت می گیرد ... در نتیجه چناچه مردی کار نداشته باشد، ازدواج ریسکی بزرگ برای او محسوب خواهد شد که کمترین پسر جوانی این ریسک را خواهد پذیرفت که متعاقبا کاهش در ازدواج زنان را در پی خواهد داشت . مطلب دیگه اینکه اصلا اونقدر که برای ما رسانه دغدغه شده که دختران جامعه ازدواج کنند، برای دختران امروزی چنین دغدغه ای با این شدت وجود ندارد . دختران هم به دنبال خواستگار خوبند که آن هم کم است، کـــــــم.!
  • سیما A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 14
    سر کنکور و دانشگاه و ظرفیت ها تا توانستید حق و حقوق دختران را پایمال کردید با این وجود می بینیم هنوز شاگرداول های اکثر رشته ها دختران هستند تبعیض شغلی هم که از ازل بوده حالا می خواهید به آن رسمیت ببخشید . یک سوال چرا مشکلات ناشی از ناکارآمدی مدیران حوزه اقتصاد و اشتغال و فرهنگ این جامعه که به اتفاق از جمعیت مردان هم بوده اند را همواره با پایمال کردن حق و حقوق دختران این مملکت می خواهید حل کنید. بجای مردسالاری موجود یا حتی زن سالاری چند صباحی دل به شایسته سالاری بسپارید تا در رفع نواقص حقوق این و آن را پایمال نکنید و شرمنده خلق و خالق نباشید.
  • معمار A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    17 25
    طرح خوبیست..قانونا عرفا باید مرد کار کند..وقتی مرد ها بیکارند چطور زن بگیرند .اصلن دختر شاغل ک ازدواج نمیکند..باید اجرایی بشه و همه مرد ها شاغل بشن اونجوری واسه دختر هم خواسگار زیاد میشه..و گرنه با این سیر الان کسی تمایل به ازدواج نداره چه دختر شاغل چ پسر بیکار...
    • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      11 7
      چرا دختر شاغل ازدواج نمی کنه؟زندگی مشترک ربطی به اشتغال نداره،گیرم دختره ماهی خدا تومان حقوقشه!وقتی کسی رو نداشته باشه که این پول رو براش خرج کنه و دلخوشی و بچه و شوهر نداشته باشه زندگیش بی معنیه
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    16 2
    "ثانیا زنی که کار می‌کند کمتر به فکر ازدواج می‌افتد و با گرفتن کار از او یا ندادن کار به او ناچار شود خانه‌نشین شده و برای ادامه زندگی تن به ازدواج بدهد. " سیاست گذاران، به کیفیت این زندگی ها هم فکر میکنن؟‬ ‫زنی که به دلیل نداری تن به ازدواج بده، چقدر و با چه کیفیتی میتونه همسرش رو بپذیره و تحمل کنه؟‬‫این زندگی تا چه زمان دوام داره؟‬ ‫فراتر از همه اینها، آیا تضمین میکنن که این خانم با سلامت روح و روان، وارد این زندگی میشه؟‬‫چطور مادری خواهد بود؟‬ ‫سیستمی که در پیش گرفته شده، در این عصر با تغییر در سبک زندگی و آگاهی مردم،‬ بعد از تحصیلات عالیه خانمها،‬ ‫یا اونها رو متوقع و ناساز بار میاره و مصرفگرا‬ ‫و یا سرخورده و منزوی‬.
  • دختر شاعل IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    12 30
    اینکه مردهای ایرانی عادت به ناز کشیدن ندارن و با خودبرتر بینی که دارن حالا داره چششون درمیاد که وای دختر ها باکلاس شدن دیگه بله نمی گن و به خاطر مشکلات اقتصادی خونه پدر تن به ازدواج با هر مردی نمی دن واستون شده عقده ...حالا دلتون زن خونه دار می خواد . همچین تو سری خور و چشم بله قربان گو و محتاج دو زاری شما....بشینین به همین خیال باشین تا اموراتتون بگذره
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      20 4
      از ادبیات زن تحصیل کرده و شاغلی مانند شما متاسفم .
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    8 3
    "مردان، زن ِ شاغل میخواهند". واقعا باید بامسئولین اینگونه سخن گفت وگرنه اگر یگوییم "اشتغال حق ِ زنان است" کسی گوش نمیدهد بعدهم میگویند زنان ِ ما ازهمه ی حقوق ِ خود برخوردارند!
  • بی نام SE ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    6 3
    بدبختی مملکت از این است که بجای لیاقت به جنسین و مذهب و قوم و خویشی اهمیت داده می شود! اگر قوانین تبعیض آمیز مثبت برای پسران و منفی برای دختران حذف شود هر کسی براساس لیاقت و تلاشش ثمره می یگرد و همه می روند دنبال فعالیت سالم.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    9 3
    بعیده با وضعیت800تومان حقوق و مهریه100سکه ای کسی دنبال ازدواج و پذیرش تبعات بعدی زندان رفتن و روانی شدن باشد. جز اینکه افراد تحت تکفل کمیته امداد و بهزیستی باشند که مفت مفت حقوق میگیرند و زاد و ولد میکنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    3 4
    در کل قشر متاهل چه مرد یا چه زن به درد کار سازنده نمیخورند و فقط فکر و ذکرشان خانه و بچه داری است. فقط باید افراد مجرد جذب کنید.
  • بی نام US ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 1
    دقیقا درسته تو شهر ما اصلا دختر بیکار حتی اگه مثل ماهم باشه خاستگار نداره اما یه دختر شاغل حتی اگه خانواده و قیافه و اخلاقم نداشته باشه کلی خاستگار داره. حالا جدیدا توقع مردها از زن شاغل شده به زن کارمند و خونه دار این در حالیکه که خودشم شاید کارمند نباشه. حالا اینم از وضعیت استخدامی کشور.