زلزله در تهران حتمی است. هرچند در یکی دو سال گذشته تلاش شده از عواقب هولناک زلزله تهران حرفی زده نشود،‌ اما امروز دکتر پرویز پیران دوباره گمانه زنی‌های نه چندان خوشایندی از عاقبت زلزله در تهران بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حتما خاطرتان هست پیش از این از احتمال مرگ یک میلیون نفر بر اثر زلزله تهران در همان دقایق اول حرف زده بود. امروز اما دکتر عباس پیران، مشاور ارشد سازمان ملل متحد و استاد دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی گفت: در تهران گسلی 90 کیلومتری از دماوند تا هشتگرد وجود دارد که بر اساس نتایج تحقیقات، در صورت فعال شدن این گسل، بر اثر زلزله آن دست‌کم 750 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. همچنین در اثر زلزله گسل فشافویه دستکم 830 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. اما در زلزله تهران این تنها خانه های قدیمی و فرسوده نیستند که احتمال تخریب آنها وجود دارد بلکه در صورت بروز زلزله در تهران، 65 درصد از خانه‌های نوساز هم فرو خواهند ریخت.

همچنین عباس جزایری رییس پژوهشکده سوانح طبیعی همزمان گفت: بیشترین سوانح و حوادث طبیعی در شش کشور آسیایی که ایران نیز جزو آنان است رخ می‌دهد، به طور کلی از مجموع 40 بلای طبیعی، 31 مورد آن در کشور ما رخ می‌دهد.


زلزله چه بر سرتهران می آورد؟

اما در حالیکه پرویز پیران می گوید «در صورت وقوع زلزله یا حادثه‌ای در تهران، فاجعه‌ای جهانی خواهد شد: امکان اطفای حریق برای ساختمانهای 6 طبقه وجود ندارد»، محمدرضا محمودی معاون عمرانی سابق استانداری تهران پیش از این دراین باره به خبرآنلاین گفته بود: محدوده تهران حدود 720 کیلومتر مربع است و اگر زلزله اتفاق بیفتد تمام این محدوده ویران نمی شود و یک قسمتی از شهر آسیب می بیند. چون یک گسل فعال می شود و نباید مردم را نگران کرد که تمام تهران آسیب می بیند. اما آنچه ما را نگران می کند خروج از تهران و ترافیک در زمان وقوع زلزله است، چون در این شرایط امداد رسانی سخت می شود، همه از خانه بیرون می آیند و تهران قفل می شود. به نظر من باید بر روی این موضوع کار کرد. یعنی به گروه های دوام آموزش داده شود که در زمان وقوع زلزله چطور عمل کنند و همه باید در همان نزدیک محل مسکونی خود اسکان پیدا کنند و به محل دیگر نروند تا ترافیک به وجود نیاید.

 

ایرانیان شعور بلاخیزی ندارند

با این حال امروز مشاور ارشد سازمان ملل متحد و استاد دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی در نشست خبری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE گفت: متاسفانه در بحث حوادث صریحا باید بگویم که هیچ نوع شعور اجتماعی بلاخیزی در اغلب ایرانیان نهادینه نشده است. به عنوان مثال زمانی که زلزله رخ می‌دهد، عده‌ای برای کمک‌رسانی به محل می‌روند، عده‌ای دیگر نیز با قصد سودجویی، اقدام به سرقت اشیاء می‌کنند و در این میان همهمه و هرج و مرج پدید می‌آید. بحث آموزش و نهادینه کردن آموزش در حوزه امدادرسانی را باید به عنوان یک مساله استراتژیک بررسی کرد، باید آموزش‌ها به گونه‌ای باشد که هر فرد هنگام وقوع حوادثی نظیر زلزله، وظیفه خود را بداند و طوری نشود که مردم، دستگاه‌ها‌، سازمان‌ها و ... سبب بروز اخلال در کار یکدیگر شوند.

به گفته او بر اساس تحقیقات جایکاه در صورت بروز زلزله در تهران، 65 درصد از خانه‌های نوساز نیز فرو می ریزند: بسیار عجیب است که ما بارهای جمعیتی خود را بر روی گسل‌ها، جایابی و فعال کرده‌ایم که متاسفانه این امر ناشی از فسادی است که در ساخت و سازها وجود دارد و همچنین کیفیت نامرغوب مصالح نیز می‌تواند خسارات این حوزه را افزایش دهد.

پیران گفت: احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان‌ها در زلزله تهران وجود دارد، برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون‌ها سوسک داریم که در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و کنار مردم خواهند آمد.

به گزارش ایسنا این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به یکی از اصولی که در معماری و شهرسازی وجود دارد، گفت: بر اساس این اصل گفته می‌شود که اگر فردی هنگام ساخت منزل مسکونی خود هشت درصد بیشتر از هزینه معمول خرج کند، حداقل در زمان وقوع زلزله، کشته نخواهد شد. چنین اقداماتی نیازمند ارائه آموزش به شهروندان است، امروزه برای زلزله‌های بالای هفت ریشتر باید به مردم آموزش دهیم و از بیان واقعیت به آنان تأسی نداشته باشیم.

 

از فرشته تا طالقانی روی گسل!

به گفته پیران خیابان‌هایی مانند فرشته، کریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و ... هر کدام روی یک گسل قرار گرفته‌اند: پیش از انقلاب، شبکه‌های برق‌رسانی از زیر زمین عبور داده می‌شد و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که کابل‌های فشار قوی برق نیز از بالای اتوبان‌ها و خیابا‌ن‌ها عبور داده می‌شوند که این موارد خطر‌آفرین است.

او گفت: امکان اطفای حریق در ساختمان‌های بیشتر از شش طبقه را با امکانات فعلی نداریم، در صورت وقوع زلزله یا حادثه‌ای در تهران، فاجعه‌ تهران، فاجعه‌ای جهانی خواهد شد.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد درباره احتمال وقوع زلزله و امکان پیش‌بینی زمان قطعی وقوع آن هم گفت: امکان پیش‌بینی زمان وقوع زلزله وجود ندارد و به تازگی چینی‌ها و ژاپنی‌ها با تحقیقات خود تنها می‌توانند چند ثانیه زودتر از وقوع، زلزله را پیش‌بینی کنند.

پیران با بیان اینکه بحث روی زلزله تهران بر اساس داده‌های تاریخی و علمی است، گفت: از رفتار گسل‌های تهران می‌توان فهمید که قطعا در این شهر زلزله رخ خواهد داد، اما اینکه چه زمانی، چگونه و با چه قدرتی حادث خواهد شد، معلوم نیست.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد گفت: برای بحث زلزله نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم، در آستانه دهمین سالگرد زلزله بم قرار داریم و متاسفیم از اینکه می‌گویند باز هم عده‌ای مشغول ساختن خانه‌های جدید برای قشر محروم این شهر روی گسلی دیگر هستند و باید پرسید این بار در صورت زلزله احتمالی، چند هزار تن کشته خواهند شد.

 

خانه‌سازی روی تپه‌های دفع زباله!

پیران درباره وضعیت ایمنی مسکن مهر و مقاومت این سازه‌ها در برابر حوادث احتمالی هم گفت: متاسفانه بحث ایمنی مسکن مهر فراتر از نوع سازه و ساخت و ساز آن است و باید گفت که اصلا جایابی درستی برای ساخت مسکن مهر انجام نشده است. در برخی از مناطق بر روی تپه‌های دفع زباله‌ اقدام به ساخت و ساز مسکن کرده‌اند، درباره مسکن مهر، وزارت مسکن و شهرسازی نیز چندی پیش آن را دارای مشکلات مختلف عنوان کرد.

 

سیل و زلزله دو روی یک سکه‌اند

در همین نشست خبری، رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با بیان اینکه به طور میانگین بین هر سه تا پنج سال، یک زلزله مخرب در کشورمان رخ می‌دهد، گفت: در 32 سال گذشته به طور معمول کشورمان یک سال دارای خشکسالی بوده و سال بعد شرایط جور دیگری بوده است.

مهندس عباس جزایری با بیان اینکه سیل و زلزله دو روی یک سکه‌اند، گفت: خشکسالی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی شده و به تبع آن امکان وقوع زلزله و حتی آتش‌سوزی در جنگل‌ها افزایش می‌یابد. در دوران رژیم پهلوی اقدامات مدون و اساسی در حوزه سوانح طبیعی صورت نگرفته بود، زلزله بم برای ما مانند دانشگاهی بود که در آن نحوه برخورد با سوانح و حوادث را آموختیم.

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به بحث و ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه کاهش خسارات ناشی از زلزله، گفت: پس از زلزله بم، تاکنون با مشارکت بانک‌ها قریب به دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نوسازی و ایمن‌سازی شده است.

گفتنی است کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE در شریان‌های حیاتی چهارم و پنجم دی ماه در محل مرکز آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برگزار می‌شود و بیش از 420 مقاله به این کنفرانس ارائه شده که 160 مقاله پذیرفته شده‌اند.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 108
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • darush IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    459 8
    خدا رحمتمون کنه ترجیح میدم از اولش بمیرم ولی زنده خوراک موشو سوسک نشم ای ی ی چق وحشتناکه
    • میلاد EU ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      251 2
      حتی تصورش هم وحشتناکه میزان مرگ و تخریب غیر قابل تصوره حتی اگه تمام ایرانم بسیج بشن نمیتونن بحرانو مدیریت کنن تو بم چهل هزار نفر مردن دولت نتونست کنترلش کنه حالا فکر کن 750 هزار نفر متاسفانه تو ایران اینقدر به مسائل مهمی مثل این اهمیت نمیدن تا وقتی اتفاق بیفته اونوقت ......
    • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      179 6
      ظاهرا موشهای نروژی که وارد ایران شده اند گوشت خوار هستند و موقع زلزله اگر خونه هاشون خراب بشه و روی زمین بیان ممکنه به سمت انسانهایی که زیر آوار گیر افتاده اند برن. واقعا خدا رحم کنه.
    • هشدار! تهران در وضع بحران حتی قبل از زلزله!!! A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      مطابق آمار 65 درصد جمعیت تهران متولد تهران هستند اینهایی که میگین آبا و اجدادیمون باید تهرانی (یا هر شهری) باشه حرف خند ه داری میزنن، آبا و اجدادی تا کی؟ تا چند دهه؟ تا 100 سال تا 200 سال یا تا حضرت آدم؟!!!! آدما که علف نیستند اونجایی باشن مثلا قزوینی اصل که از اول قزوینی باشه ؟!!! اینها توجیهات شما دوستان غیر متولد تهران هست برای اینکه این ظلمی که به تهرانی ها شده (ترافیک انسانی و خودرو، آلودگی، گرانی مسکن به علت تقاضای بالا، تراکم وحشتانک جمعیت و هزاران بلای مالی و جانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به متولدین تهران داره وارد میشه) و بودنتون رو توجیح کنید البته یادتون باشه برنگشتن شما به شهرتون و خدمت نکردن به شهرتون هم ظلمی به شهر شماست
    • بی نام EU ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      27 0
      لازم به ذكره كه دكتر پيران عضو هيات علمي علامه بود كه در دوران پر فروغ جناب شريعتي اخراج شد
    • یک پزشک A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      24 1
      قبل از اینکه زلزله بیاد، این آلودگی هوا همه مونو دچار بیماریهای خطرناک و مرگ تدریجی می کنه. فقط زلزله یه دفعه می کشه آلودگی زجر کش می کنه. چند سال بعد خواهید دید..
    • بی نام GB ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      5 19
      ول کن بابا، زندگیتا بکن
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      15 0
      اگه از الان شهرداري بابت سر موشها جايزه بزاره موقع زلزله مردم ميتونن باخيال راحت بميرن و دغدغه خورده شدن توسط موش ها رو نداشته باشن!
    • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      23 1
      جدا از مساله زلزله، خوبه که سردار قالیباف و مسئولین ذیربط در شهرداری یه فکر جدی برای نابود کردن موش ها بکنن . بارها تو همین خیابون ولیعصر موشهایی دیدم که بزرگتر و فرز تر از یه گربه بودن . مدیریت شهری که فقط ساختن بزرگراه طبقاتی صدر و تونل زدن نیستش . اولویت برای بهداشت محیط شهری از چیزایی که فراموش شده.
    • سورنا A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      15 47
      اصفهان رو پایتخت کنید.. تنها شهرآریایی اصیل که بعد تهران پتانسیل اداره یک کشور رو داره!
    • کامیار IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      35 12
      خطاب به نظر بالایی: شما برای منی که فارغ التخصیل مهندسی معماری دانشگاه دولتی یکی از بزرگترین شهرهای ایران هستم کار و منزلت اجتماعی و امکانات و فرصت در شهر خودم جور کن، من هم قول می دهم هیچ وقت پایم را در آن شهر بی هویت و خاکستری و وحشتناک شما نگذارم! نفست از جای گرم بلند می شود دوست عزیز و دنیا را خیلی زیبا می بینی!
    • بی نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      21 2
      باز هم آقای شهردار تراکم بفروش و اتوبان دو طبقه کن. کی می خواهی متوجه اشتباهاتتون بشید.
    • بی نام EU ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      20 6
      حاضر نیستم یک لحظه تهران زندگی کنم
    • سهند IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      6 3
      خطاب به سورنا: اگر به اینجور چیزهاست باید اولین شهری که دارای شهرداری شده و رسما شهر شده و سالهای طولانی پایتخت حکومتهای مختلف تاریخ بوده پایتخت شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    30 81
    فکر نکنم تهران جز این دنیا نباشه! همانطور که بم و رودبار و دیگر نقاط جز این دنیا هستند! اگه خواست خدا باشه زلزله میاد... الله علم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      66 3
      پس بریم رو آب خونه بسازیم اگه خدا بخواد غرق میشه :|
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    بهترين كار اينست كه شهرستانيا از تهران خارج بشن . امداد رساني به اساني انجام مي شود . چرا بعداز زلزله مي خوان خارج بشن كه ترافيك بشه از همين الان برن كه ديگه ترافيكم نباشه
    • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      کل تهرانی ها شهرستانیان که!! تهران از وقتی به شهر تبدیل شد که از شهر های دیگه اونجا اومدن. اونوقت باید همه تهرانی ها به شهرها یا دهات آبا و اجدادی خودشون برگردن
    • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      عالییییییییییییییییییییییییییییییی
    • نیما IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      یعنی خراب این استدلال و استراتژیتم
    • حامد A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      این تهران رو همین شهرستانیا ساختن البته بماند که بابای 90 درصد تهرانی های امروز هم شهرستانین... در کل بهتره همه ی اجزای دولت و باند پول و ثروت و قدرت از تهران بره تا وضع درست شه... من که به شخصه درسم تموم شد رفتم، پولش به جونم نمی ارزه
    • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      همین امدادرسان ها خودشون شهرستانی (به قول تو) هستن. با این هوشت باید خرگوش میشدی!!!
    • محمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      بی نام عزیز که می گویید شهرستانی ها از تهران بروند به نظرم میرسه از اونهایی هستی که اصل و نسب خودت رو فراموش کردی و گر نه به مفهوم واقعی کلمه از جمعیت کنونی تهران کمتر از 1 درصد آن اصالت تهرانی اصل دارند تازه همین تهرانی که امروز شما خودتون رو بهش چسبوندید با پول نفتی آباد شده که از چاه های خوزستان و خلیج همیشه پارس وارد شده.
    • مجید A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      86 22
      خوب جناب اگر مطابق نظر شما شهرستانیها از تهران برن بیرون دیگه کسی توی تهران میمونه؟؟ اگرم بمونه شاید دویست سیصد هزار نفر ، ناقلا نکنه اینجوری میخواستی بگی تهرانی اصیلی آره؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      63 57
      کل تهرانیها شهرستانین.تهران از وقتی به شهر تبدیل شد که از شهر های دیگه اونجا اومدن!!!....از اون حرفا بودا!!!.مگه مسکن مهر بوده که اولا شهر شده باشه بعد مردم برن توش!!...خدمتتون عارض بشم که تهران مثل همه شهرهای دیگه قبلا متشکل از چند دهات بوده و از حدود 600 سال پیش روند شهر شدنش شرو شد.در زمان شاه طهماسب صفوی برج و بارو های شهرو ساختن و از زمان آقا محمد خان شد پایتخت...تازه بعضی از اکتشافات جدید در شمال تهران نشون میده کهفزار سال قبل از میلادم تمدنی تو اون ناحیه بوده...بعدشم شهرستان که کلمه توهین آمیزی نیست که بعضیا سریع موضع میگیرن،تهرانم خودش شهرستانه..
    • دهاتی A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      شهرستانی ها از تهران بیرون بروند ، تهران برمیگردد به همان دهکده ای که با اسم ری می شناختند و از تهران در آن نبود و با ری شناخته می شد.
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      18 7
      شما چند تا مسئول نام ببر که اصالتا تهرانی باشند؟
    • مجید.ح A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      7 3
      حالا اینقدر چونه نزنید اصلا تهرانی ها از تهران بروند .
    • ایرانی IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      3 4
      شما از کجا اومدید؟ لابد شما تهرانی اصیل هستید! آره؟؟؟؟
  • ali IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    57 6
    پس اول شما خودتون برین از شهر !
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    69 16
    پایتخت رو منتقل کنند به یک شهر دیگه
  • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    51 6
    تهران باید خلوت بشه. اداره جات و کارخانه ها و شرکتها به بیرون از شهرمنقل بشن. پایختخت هم منقل بشه به شهرهای خلوت تر..
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    51 5
    خدا پدر و مادر آقای رضا ض. و بابک ز. را بیامرزه ، بلاخره با این رسوایی اخیرشون موجب شدن افکار عمومی پس از چندین ماه کشونده بشه طرف زلزله تهران
  • جمال A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    90 6
    جردن خونه متری یک میلیون .بیا تمام کردیم
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    30 18
    به نظرم بهترین کار دولت تقسیم جمعیت احباری. مثلا بیان نصف جمعیت تهران رو در شهرای اطراف پخش کنند.
    • امير A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      8 0
      شهراي اطراف؟ كرج داره منفجر ميشه
    • قاسم IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      3 1
      اگه نرن چی؟فکر کنم بگی :اگه نرن باید با شلاق زدشون که برن !نه؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    79 5
    شهرداری باید مجوز ساخت هیچ سازه ای رو روی گسل نده. حتی با رشوه 10 میلیاردیو
  • ستایش A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    71 47
    بی نام جان شما فکر کنم از اهالی ترک تهران هستین که خودتونو تهرانی میدانید.تهرانیها اصیل الان یا خارج از کشورن یا در شمال کشور هستن
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      12 6
      ژست شمارو در حال گفتن این جمله تصور کردم... باشه شما خوبی!
  • محسن IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    سعی کنیم به جای واژه شهرستانی از واژه غیر بومی استفاده کنیم
  • ali IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    71 2
    داداش با این کارشناسی ت که نابود کردی ما رو ، دست و پام داره میلرزه ...
  • ناشناس A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    28 2
    زلزله امری غیر قابل پیش بینی است علی رغم آنکه افزایش فشار در صفحات قاره ای قابل اندازه گیری است. ولی کسی قادر نیست تعیین کند که فشار در کدام نقطه و در چه زمان آزاد میگردد.همه میدانند که تهران در هر زمانی استعداد لرزش با ریشتر بالا را دارد.با همین خلاصه باز و به تکرار مایلم مسیولیت تراکم فروشان و وجدان های اسیر پول در تهران که مثل همه همجنسان خود بر این نظر هستند که شامل آنها نخواهد شد جلب نمایم. که مجتمع استاندارد در تهران توسط مجتمع های جانبی و غیر استادارد تخریب میشوند .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    43 8
    به بی نام اول:لازم هست بدونید که تهران هم از لحاظ تقسیمات کشوری یک شهرستان می باشد.
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    دیواری دور شهر خواهند کشید و بر سردر آن خواهند نوشت " به قبرستان تهران خوش آمدید، مردمی که با سختی زیستند با سختی تنفس کردند و با سختی مردند"
    • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      51 3
      پس دور خوزستان هم باید دیوار کشید و روی سردرش نوشت: یه جهنم خوش آمدید جایی که مردمانش زیر بمب های صدام به دنیا آمدند، در هوای خاک آلود تنفس کردند و در تشنگی مردند در حالی که ثروندترین استان کشور بودند
    • بی نام NL ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      10 0
      ....که قبل از مرگ هیچ چاره ای نیافتند و هیچ حرکت مثبتی نکردند.
    • ایران A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      10 2
      تبریز ویزد وخیلی شهرهای مهم دیگه هم روی گسل زلزله قرار دارن
    • بولوت IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      6 1
      آنوقت دور شهرهای آذربایجان دیواری خواهند کشید و بر سر در آن خواهند نوشت"به شورستان خوش امدید،مردمی که فقط در سختیها و جنگهای ایران یاد شدند و به استمداد طلبیده شدند و نمک تنفس کردند و زیر خروارها نمک ماندند و بسیار فریاد برآوردند و بسی ممارست کردند که از این بلایا رهایی یابند ولی بهشان گفته شد:هیس! ترکها نباید فریاد بزنند چون همسایه ها میشنوند!!
  • فرزاد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    30 19
    خداییش ساختمون های خیابون فرشته هم از لحاظ معماری و هم از لحاظ سازه دارن عالی کار میشن... ولی نهایتا خدا به داد هممون برسه!!!
  • بی نام NZ ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    36 3
    آقا بارها کارشناس ها گفتند که باید چکار کرد اما کو گوش شنوا
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    73 93
    شهری که ایران را خراب کرد تا خودش آباد شود حالا یک روزی باید تاوان بدهد... دور فلکی یکسره بر منهج عدل است.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      11 6
      جمله معنی داری گفتی
    • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      19 8
      تو که با این شعورت ، خرابی یک شهر و کشته شدن مردم را عدل می دانی امکان وقوع زلزله در همه جای ایران هست مواظب باش خودت و شهری که در آن زندگی مکنی تاوان پس ندهی .
    • مهدی وارنا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      19 7
      آخه آقا یا خانوم بی نام جدأ شما فکر میکنید تهران باعث خرابی ایرانه؟؟ واقعا باسه انسانهایی مثل تو که مثلا هموطن ما هستی متاسفم.. بجای اینکه همه دست به دعا بگیریم و امیدوار به قدرت قادر متعال باشیم که بلکه این بلا از سرمون رد بشه. خوشحالی که تهران قراره تاوان پس بده.. الحق که عقده ای هستی و صد البته که حیف نام ایرانی که به شما بگن.. خدایا تورو به عزت وجلالت قسم تورو به علی و فزرندان علی قسم که مردم نه تنها تهران بلکه مردم تمام کشورم را از جمیع بلایا حفظ بفرما آمین...
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      17 2
      هیچوقت برای کسی بد نخواه!
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    82 5
    با این بلاهایی که تو تهران سر مردم میاد تا چند سال دیگه یا همه روانی میشند یا سرطانی... دیگه نیازی به زلزله نیست . خدا رحمتمون کنه
  • پيمان A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    33 67
    ولمون كن بابا ما رو از موش ميترسوني؟ زمان ما اژير خطر از راديو پخش ميشد ميرفتيم پشت بوم كه هواپيماي عراقي رو بهتر ببينيم. قبل از اون تو حكومت نظامي ميرفتيم رو ديوارها مرگ بر شاه مينوشتيم. حالا كار به جاييرسيده كه هنوز هيچ خبري نشده مردم قافيه رو باختن. خوب دوست عزيز اگه تو تهران زندگي ميكني اين خطر وجود داره كه هر ان زلزله بياد و بميري اگه هم كه ميخواي اب تو دلت تكون نخوره بايد بري اروبا
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    149 6
    موش نخوردت زیر آوار زلزله صلوات
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    گناه نکنید تا زلزله نیاد (:
  • جمشید A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    36 0
    به جای این کارها بهتره وزارت مسکن و شهرسازی بیایند یک طرح جدی برای مقاوم سازی خونه ها بدهند که این خونه های موجود را چگونه میشود مقاوم سازی کرد تا افراد کمتری کشته شوند.
  • کاوه A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    69 3
    من فکر کنم از الان یکسری فرصت طلب برن هرچی سوسک کش تارو مار است و سم موش رو احتکار کنند!!؟؟
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    عید که همه رفتند شهر خودشون تهران میمونه برای تهرانیا آنوقت جاده رو ببندند تا هیچ شهرستانی بی پاسپورت وارد نشه.
    • بی نام DE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      14 0
      بابا این بحث های چرت و پرت رو راه نندازید دیگه. منم مثل شما فکر میکردم، اما پام رو که گذاشتم اینور آب دیدم ما کجاییم اینا کجا! ما هموطن خودمون رو قبول نداریم اونوقت توقع داریم کشورهای دیگه به ما احترام بذارند.
  • مسعود A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 6
    بخارهایی که که از گسل های اطراف تهران بیرون میاد نشون میده که زلزله تهران خیلی زود اتفاق خواهد افتاد.هر شب که میخوابید با توبه و استغفار بخوابید که ممکن است.صبح را یک جور دیگری ببینید یا نبینید.!
  • ايمان A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 0
    ماشاله كارتون شده همين هر دفعه يه نفر پيدا مي كنيد چيزهاي كه همه متخصصين مي دونند را تكرار مي كنه اين چيزها رو هر كسي با كمترين تخصص مي داند وظيفه روزنامه نگاري شما اين است كه از مسئولين بپرسيد چه كار كردند بيشتر آپارتمانهاي تهران در 20 سال اخير ساخته شده اگر مقررات مربوط به زلزله حتي در اين 20 سال رعايت مي شد الان بيش از 50 درصد منازل مسكوني امن بودند. مي دونم اين رو هم چاپ نمكنيد وحشت آفريني تنها چه فايده‌ا‌ي براي جامعه دارد؟براي راه حل فشار بياوريد
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 1
    شبکه‌های برق‌رسانی از زیر زمین عبور داده می‌شد و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که کابل‌های فشار قوی برق نیز از بالای اتوبان‌ها و خیابا‌ن‌ها عبور داده می‌شوند که این موارد خطر‌آفرین است.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    13 0
    همین زلزله اقتصادی داره ذره ذره میکشه دیگه ترسی ازین زلزله نی!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 0
    زلزله یک واقعیته، ولی کسی باورش نداره. ساکنین تهران و حتی مسولین مرتبط شاید در عمرشون حتی یک زلزله شدید هم تجربه نکردن. اکثر مردم میدونن خطر زلزله هست، ولی در ته دل باور ندارن. فکر میکنن بلا و بدبختی مال دیگرانه و به ما اتفاقی نمیفته (خود من هم اینطوری هستم)
  • محمد A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 0
    تو شهر ما (زاهدان) یه ماشین به تیر چراغ برق خورد و 16 ساعت طول کشید تا تعمیرش کنند و برق و آب دانشگاه و خوابگاهش توی این مدت قطع بود... اونوقت با امکانات ما میتونن زلزله تهران رو مدیریت کنند؟! خدای ناکرده اگه این اتفاق بیفته باید به همون صورت شهر رو رهایش کنند برای همیشه ...
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 0
    اگر امکانات به طور عادلانه بین همه شهر های ایران تقسیم میشد شاهد این انفجار جمعیتی تو تهران نبودیم . الان بزرگترین شهرهای ما امکانات ساده ای مثل یه سینمای درست و درمون هم ندارن چه برسه به مدرسه و درمانگاه و بیمارستان مجهز و امنیت و .... بعد هم این کوته فکریه که زیر خبری از این نوع باز بیایم و دم از تهرانی بودن و شهرستانی بودن بزنیم . خانواده ما هم از 72 سال پیش ساکن تهران شدن اما 2 الی 3 ساله که با پدر و مادرم به خاطر الودگی هوا و سر و صدا وشلوغی بیش از حد و ... از تهران رفتیم . الان خیلی هم راضی هستیم . اگر دولت به سایر شهر ها هم بها بده و امکانات رو تقسیم کنه خیلی ها ترجیح می دن تو تهران نباشن .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 5
    اگر در تهران- وام - استخدام به هر شکل - پروانه کسب -مجوز تولید -پذیرش دانشجو ی شهرستانی -امکانات رفاهی - زیبا سازیشهر -افزایش حقوق برای کارمندان -ساختن مسکن مهر پرداخت یارانه -و...... ممنوع شود ودر شهرهای دور از تهران(حداقل 300 کیلومتری) این امکانات و خدمات با سوبسید های خوب دولتی داده شود ضمن اینکه دیگر کسی به تهران نمیاید خیلی ها هم به شهرهای خود برمیگردند
  • محمد A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 2
    هیچ راهی وجود نداره ! منطقی باشین ! نه میشه این همه آدم رو بیرون کرد ! نه میشه این همه خونه رو در برابر 7 ریشتر مقاوم کرد !
  • ایرانی US ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    33 8
    ملت بیایید پرند امنه رو گسل نیست
    • علی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      14 0
      منظورت از پرند کره شمالیه؟؟ اخه همه خونه ها یک شکل و یک اندازه و یک رنگ و... من هر موقع پرند رو میبینم یاد کره شمالی میوفتم
  • امیر A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    71 2
    وقتی که خانه کسی در مقابل زلزله ایمن نیست اما دستای زنش پر از طلاست حتی اگه زیر اوار هم بمونه تقصیر خودشه
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 2
    تهران و اطراف اون فکنم نزدیک 16یا17میلیون جمعیت داره خدا رحم کنه
  • کرمانشاه A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 1
    ما کرمانشاهی ها مخصوصا گیلانغربی ها و قصریها خطر زلزله های 5.7 ریشتری آذرماه به لطف خدا از سرمون گذشت.خدا به تهرانیهام رحم کنه
  • بی نام NL ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 1
    زلزله احتمالی و مرگ 1 میلیون نفر متاسفانه نشان دهنده واقعیت سست و متزلزل شهر تهران و ندانم کاری و سود جویی شهرواندانش است....این زلزله خانه ای روی آب را به تمامی تصویر می کنه...حالا به جای علم وداتش برویم دنبال دلالی و.....
  • فریبا A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 1
    تهران فقط واسه تحصیل یه جای درسحسابیه و بس... خودم تهران خوندم و برگشتم شهرم... تو شهرستان ده برابر بهتر و راحتر و مرفه تر میشه زندگی کرد و حالشو برد ..تو تهران فقط باید بدویی تهشم جیبت خالیه
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 0
    مسئولین فکری اساسی بکنند که فردا بسیار دیر است
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 3
    مثل اینکه میخواهند با این جور تهدیدها جمعیت تهران را خلوت کنند! اگه راست میگید چرا مسئولین کشور از تهران نمی روند؟!
  • فرزاد GB ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 2
    خيلي جالبه كه خيلي از نظرات به جاي پرداختن به موضوع اصلي (زلزله) بيشتر در مورد نژادپرستيه. متاسفم واسه اون كسي كه از آمدن زلزله تو تهران حتي احساس رضايت كرده بود. اولا كه همه آدميم، دوما هم وطنيم. چرا و تا كي با استفاده از كلمه شهرستاني و ساختن جوك هاي قومي توهين آميز باعث اىجاد تفرقه و عقده هاي احمقانه بين خودمون ميشيم ؟؟ هرچند اين فقط درد وطن نيست، ما تو غربتم همينيم...
  • وحید A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 0
    هر چند وقت یک بار این جور اخبار منتشر میشه اما معلوم نیست چرا. من الان تهرانی ام. چه کار کنم؟! این اخبار چیزی به جز نگرانی برای من ایجاد نمی کنه. خونم رو عوض کنم؟ برم با 70 میلیون موش و سوسک مذاکره کنم؟ خونم رو چسب قطره ای بزنم محکم بشه؟ چه کار کنم؟!
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 0
    تهران تنها وقتی روی آرامش و هوای پاک و بدون ترافیک را خواهد دید که سالها از زلزله موعود گذشته باشه و همه چیز اصلاح شده باشه خوش بحال مردمان آن روزگار.
  • amir-reza IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 8
    خدا بیامرزتتون من که شمالم ولی خدا کمکتون کنه دیگه
  • پزشك AE ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 1
    دوستان به عنوان يك پزشك توصيه ميكنم سريع تر تهران را ترك كنيد، خطر زلزله رو اصلا بذاريد كنار، الودگي هوا طي ١٠ سال اينده باعث كشتار شديدي در تهران خواهد شد. در واقع الان اثرات الودگي هوا داره رو مردم تهران ازمايش ميشه!، چند سال ديگه سر و صداش در مياد، مخصوصا رو بچه ها، بنده كه تهرانيم دارم ول ميكنم برم!
  • خدادادی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 12
    چرا مردم را اینقدر میترسانید من مهندس عمران هستم و اصلا قبول نمیکنم 65 درصد ساختمانهای نوساز خراب میشوند اصلا اینطور نیست اگر زلزله در شهرهای دیگه را ببینید ساختمانهایی که حداقل استاندارد ها را رعایت کردند ممکنه آسیب دیده باشند ولی خراب نشده اند. محاسبات معمولا بسیار بالاتر از نیاز انجام میشوند و اجرا ها هم درسته خیلی خوب نیست ولی اونقدر هم بد نیست که با زلزله تخریب بشند اونهم 65 درصد !!! با چه تخصصی نظر میدهید؟ اینطور صحبت کردن بی انصافی مطلقه . امیدوارم هرچه سریعتر بافتهای فرسوده نوسازی بشند و نگرانیها کمتر بشه
  • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 0
    محترمانه بگوئید از شهر خارج شوید چرا تهدید میکنید؟!
  • بی نام RO ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    13 2
    تهران همین الآنش هم شهر ارواح زنده است!
  • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 0
    آقای پیران و دیگر دانشمندان عزیز مردم واقعا از این زندگی شاد و مفرح هستند شما هم با این کارشناسی و علم خدادادی مردم را نا امید تر بکنید دمتان گرم
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 0
    بعد از 8 سال پنهان کردن خطر زلزله و اعتیاد و فحشا و... دوباره شروع شد
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 0
    دولت اجبار کنه هر خانواده دو سه تا گربه پرورش بدهند
  • مجی IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 1
    ناگوارتر اینکه همه ی زیرساخت های مخابراتی تو تهرانه با وقوع زلزله در تهران تمام ارتباطات مخابراتی با سایر شهرها قطع خواهد شد! بقیشو خودتون برین... همچنین دقت کردین ب لوله های گازی که تو خونه هامون هست؟!! وقوع زلزله و کوچکترین مج جرقه و بووووووووووووووووممممممممممممم تو شهرهای اروپایی و آمریکایی سیستم هوشمند قطع گاز خونگی در هنگام وقوع زلزله وجود داره
    • شهروند A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      5 0
      سیستم قطع اتوماتیک گاز , حساس به زلزله برای شیرهای گاز خونگی در حال تولیده متاسفانه اطلاع رسانی ضعیفه واونقدر تبلیغات نداره که همه بتونن تهیه کنن....
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 0
    تهران زلزله بیاد برای همیشه غیر قابل سکونت میشه و از بین میره . خداکنه اگر همچین روزی رسید در کنار عزیزانمون بمیریم و این فاجعه مخوف انسانی رو نبینیم . هی خدا ما کجاییم و ژاپن کجا...!!! آرزوی مارو نیگا...
  • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 1
    انتقال پایتخت واقعا ضروری هستش .ترو خدا به داد تهران برسید اگه زلزله هم نیاد چند سال دیگه از خشک سالی میمیریم
  • بی نام A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 0
    به جا زدن این تیترا و ترسوندن مردم... از بساز بفروشی و رشوه گیری ناظرا و بی توجهی شهرداری گزارش تهیه کنین مردم که چاره ای ندارن و کاری از دستشون بر نمیاد یا تو این آپارتمانا مستاجر هستن یا حاصل یه عمر زحمتشون شده یه خونه...
  • سردرگم A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    8 0
    من متوجه یه نکته نمی شوم : تهران آلوده است و هوای آن سمی : پس این همه دکتر چرا از این شهر مهاجرت نمی کنند؟ تهران نا امن است و در برابر زلزله ناتوان: پس چرا اساتید دانشگاه ها و همین هایی که آمار می دهند رها نمی کنند و به جای دیگری نمی روند. چرا مثل مسخ شده ها منتظرید یکی دیگر کاری بکند ؟ خوب مردم باید از خودشان شروع کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    7 0
    شايد اگر نهادي پيدا شود كه بازاي هر لاشه موش پول بپردازد، بتوان اين مشكل را ريشه كن كرد.
  • شهبازیان A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    15 0
    ای ملت فقید و شایسته شما که با خوندن یک مقاله ساده اینقدر به وجد میاین و به جون هم میافتین . خدا به فریاد برسه با بحرانی مثل زلزله رو برو شیم .
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    یادش بخیر تو خیابون طو س 3 دقیقه طول می کشید تا یه ماشین بیاد بگیم می دانه انقلاب . حالا بین تهران چی شده
  • آناهیتا EU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    14 0
    از اون وقتی که یادم میاد با این بحث ها و مقالات با روان ما بازی کردید.اگه زلزله ما رو نکشه این فشارهای روانی همه جانبه حتما می کشتمون. الان مثلا ما با این مقاله باید چه کار کنیم؟بریم تو چادر زندگی کنیم؟ کارمون رو ول کنیم بریم یک شهر دیگه تا اخر عمر دنبال کار بگردیم؟ خونمونو بکوبیم خودمون بسازیم؟بریم خودکشی کنیم؟ به جای اینکه با روان مردم بازی کنید به مسئولین بگید که به وظایفشون درست عمل کنند
  • اسی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 0
    بیاییداخرعمری باهم خوب باشیم خداهممونو رحمت کنه
  • ناصر A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 0
    با سلام ، خدا اون روز را نیاره با این هوای سرد اگر زلزله رخ بده و اگر کسی بدشانس باشه و زنده بمونه از سرما یخ خواهد زد از کشنگی و تشنگی خواهد مرد . و اگر بعد از چند هفته اگر امداد به دادش نرسه خواهد مرد .
  • نوجوان IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    3 1
    کسی به که خدا ایمان داره ازین چیزا نمیترسه.همین یاعلی
  • لیلا A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    5 1
    شهرستانی ها باید از تهران برن بیرون صبح ها وقتی می خواهیم بریم سرکار پدرمون از ترافیک درمیاد
  • مجید IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 4
    همین شهرستانیا که میگید باید بیان شمارو از زیر آوار در بیارن