روزنامه آرمان گفت وگویی با اکبر ترکان درباره هدفمندی یارانه ها انجام داده است.

*هدفمندی یارانه‌ها قانون صحیح و لازمی برای اصلاح اقتصاد کشور بود که در عمل به صورت غلط و خارج از چارچوب قانونی آن اجرا شد. اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها در طی سال‌های اخیر موجب خسارات بسیاری برای کشورشده است. اکنون کشور و دولتی که تازه روی کار آمده است نمی‌تواند از آثار اجرای نامناسب و بی‌تدبیری در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصون باشد.


* قانون هدفمندی یارانه‌ها باید جهت‌گیری‌اش اصلاح این نظام مصرف می‌بود که متاسفانه محقق نشد. اتفاقا اصل این قانون هم همین امر را از متولیان مطالبه می‌کند. اما در عمل هرگز این اتفاق رخ نداده است؛ در عمل چیزی اجرا شد با محوریت پرداخت پول به خانوارها؛ اشخاصی که در دولت قبل حضور داشتند تصور می‌کردند که با پرداخت پول به مردم برای خودشان و سیستم سیاسی مدنظرشان محبوبیت کسب می‌کردند. در حالی که نه محبوبیت به‌دست آمد و نه قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا شده است.
*اکنون باید در دولت یازدهم این قانون و روش اجرای آن باید اصلاح شود. که خوب همانطور که می‌دانید اقداماتی توسط معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها در جریان است. اما باید دانست که اصلاح این قانون کار آسانی نیست. از دو سال پیش تاکنون منابع ملی و فرصت‌های زیادی سوزانده شد. به واقع می‌توان ادعا کرد هدفمندی یارانه‌ها در سه سال گذشته فرصت سوزی منابع ملی کشوربود.
کمتر کسی در جامعه ما حاضر است که از لیست دریافت‌کنندگان یارانه خارج شود. به هر حال دولت در بین این دو راهی گرفتار شده است. اگر بخواهد عده‌ای را در لیست ثروتمندان قرار دهد؛ مسلما گریز‌هایی اتفاق خواهد افتاد. اقشار ضعیف جامعه هم نسبت این اقدامات واکنش منفی دارند. بنابراین باید اذعان کرد با وجود اینکه این شیوه پرداخت یارانه‌ها کار غلطی محسوب می‌شود. اما دولت‌گریزی برای اجرای بخشی از آن ندارد. اما بنا به مصلحت کشورمی تواند جلوی بخشی از این عملکرد غلط را بگیرد. به هر حال این فرصت‌سوزی منابع ملی باری است که روی دوش دولت یازدهم قرار گرفته است. دولت یازدهم با دو مساله اساسی روبه‌رو است. هم می‌خواهد از فقرا و نیازمندان جامعه حمایت کند. هم در تلاش است تا با صرفه‌‌جویی از منابع ملی در جهت بهینه استفاده کند.
*قانون هدفمندی یارانه‌ها از اهداف خودش به کلی فاصله گرفته است. و استفاده از لغت شکست برای طرح هدفمندی یارانه‌ها چندان دور از ذهن نیست.
/17212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 1
    آقای ترکان دولت مردان که شما از آن طرفداری می کنید با رو ی کار آوردن پیمان و ایجاد واسط بین کارکنان دولت در دریافت حقوق باعث نارضایتی مردم می شود این کار اشتباه است اشتباه گذشته را تکرار نکنید
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 4
    پول يا سبد كالا . ولي توزيع سبد كالا سخت وايجاد مزاحمت است وهزينه بر براي دريافت كننده كالا .
  • محمد IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    29 20
    دولت قبل با پرداخت پول دنبال محبوبیت بود .لطفا کار خودتون رو شروع کنید بعد ازگذشت بیش از 100روز متهم کردن رو کنار بگذارید .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 2
    این هم شده بهانه برای شما اگه قراره این چندر غاز رو هم قطع کنید و بگید طرح شکست خورده پس لطفا قیمت هارو به شکل سابق برگردونید منظورم اب وبرق گاز واین جور چیزاست نه اینکه یارانه هارو قطع کنیدوبد دوباره در خفا قیمت ها رو افزایش بدید یارانه هم ندید یا بگید می دیم اونم به کمیته امدادی ها این یعنی کلاه گذاشتن سره مردم متاسفانه قشر متوسط جامعه ما در حال نابودیه وکسی هم جواب گو نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 6
    اتفاقا در دولت قبل گرانی کمتر بود. بهتر است به جای ایراد گرفتن از دولت قبل، به فکر فقر و بیکاری و گرونی باشید !!!!!!!!
  • پارسا IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    11 2
    اميدوارم هرچه زودتر اين بحث يارانه((صدقه به مردم))تموم بشه وباكنترل تورم وراه هاي ديگه ثبات قيمت وآرامشو به زندگي مردم برگردونيم...
  • بی نام EU ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    8 3
    قطع كردن يارانه اقشار كم در آمد يا حتي تبديل آن به يارانه غير نقدي بنيان اين خانواده ها را خواهد كند .يارانه اقشار پر در آمد بايد قطع شود.
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    8 1
    مگر دولت از جیب خودش یارانه می دهد خود ما مردم این پول را پرداخت میکنیم و دوباره به خودمان برمی گردانند البته با هزارو یک منت
  • جواد IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    11 4
    جان مادرتون با این ترکان مصاحبه نکنید .این آقا فقط بلده بگه احمدی نژاد مقصر بود.احتمالا منظور ایشون از اصلاح هدفمندی دادن کالاهای بی کیفیت و غیر قابل استفاده خواهد بود.این آقایون چون وضعشون خوبه و تحریمها روشون اثر نداره ،خبر ندارن که زندگی خیلی ها با همین یارانه ها میگذره (پرداخت قبض های آب و برق و گاز و حتی پرداخت قسط وامهایی که به اتکاء یارانه ها گرفتن و هزار مورد دیگه).از اونجایی که ایشون و دوستانشون افکار سرمایه داری دارن میخوان این یارانه ها رو به بهانه دادن کالا ، به سرمایه داران بدن و خیلی ها رو نابود کنن البته خودشون خبر ندارن چون در بطن مردم نبودن،نیستن و نخواهند بود.خدایا این مردم همیشه زجر کشیده را در پناه خودت حفظ بفرما.
  • محمدرضا A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 4
    برای فرار از مشکلات همش دولت قبل رو سرزنش نکنید. مردم بچه نیستن!! هدفمندی رایانه ها مورد رضایت حداکثری مردم ایرانه...
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    7 4
    نه اینکه شما دنبال محبوبت نیستین اگه نیستین 3 دهک رو حذف کنین بلکه بودجه به سیستان هم برسه
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 5
    بسمه تعالی معلوم است جناب ترکان بنا بدلایلی دل پر خونی از اصلاح طلبان دارند که هر چند وقت یکبار اظهاراتی میفرمایند اکثر ا از دولت قبل ناراضی هستند ولی باید انصاف داشت آنها هم کارهایی کردند بقول فرمایشات آقا همانطور که بدشان را میگویید خوبشان هم بگویید همه کارهای آنها که بد نبود انصاف داشته باشید جناب ترکان معلوم است از یک جائی میسوزید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    7 8
    حالمان از دولت قبل بهم میخورد۰ روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    تا انجایی که من یادمه مجلس بود که اصرار به پرداخت یارانه به همه داشت حالا...